Samsung Oculus Gear VR 2
Hittade väldigt lite om denna produkt här på sweclockers så jag får nog skapa en tråd här.
Jag svängde förbi netonnet igår och köpte en variant då jag kände att jag ville stilla min nyfikenhet på VR.
Mitt första intryck var att den kändes ganska "billig" för att ändå kosta 1290kr.
När jag tryckte in telefonen i usb-anslutningen hörde jag en syntetisk röst berätta något och jag fick ta ut telefonen igen för att skapa ett oculus konto för att komma vidare.
När programvaran var installerad och kontot var skapat var man snabbt inne i oculus butiken och härjade runt. Där fanns allt från lite dyrare spel runt $9 till gratis spel, demos, och annat smått och gott. Tänkte direkt att det var tråkigt att man inte fick en rejäl bundle av spel/appar när man bara snabbt vill testa om det är något för mig.
Hursomhelst, så har jag inte så mycket att jämföra med. Jag har vid ett par tillfälle testat Oculus DK1. Självklart har jag även provat Google Cardboard.
Även denna gång upplevs direkt en begränsning av upplösningen. Min Samsung S6 är ju specificierad till 2560x1440, men detta skall betraktas genom starka förstoringsglas. Skärmen är ju också uppbyggd av pentile matrix vilket försämrar den upplevda upplösningen!
Däremot blev jag imponerad över hur Oculus/Samsung polerat sin butik. Följdsamheten och den snabba skärmuppdateringen som fanns i de appar jag testade var väldigt snabb och exakt utan märkbara fördröjningar.
Av den tid jag satt med det igår, så fick jag inga tendenser på att må dåligt på något sätt, som jag känt vid tidigare VR upplevelser, men det kan också varit för att telefonen mådde dåligt före mig, eftersom det kom upp överhettningsvarning stup i kvarten. Ska prova att sänka ljusstyrkan på skärmen för att se om det gör att den kan hålla sig svalare.
Tror helt klart det kan ge mig en del timmar med kul upplevelse. Vad säger ni andra som kanske har testat mer varianter av VR?