Permalänk
Medlem

Samsung Oculus Gear VR 2

Hittade väldigt lite om denna produkt här på sweclockers så jag får nog skapa en tråd här.

Jag svängde förbi netonnet igår och köpte en variant då jag kände att jag ville stilla min nyfikenhet på VR.

Mitt första intryck var att den kändes ganska "billig" för att ändå kosta 1290kr.

När jag tryckte in telefonen i usb-anslutningen hörde jag en syntetisk röst berätta något och jag fick ta ut telefonen igen för att skapa ett oculus konto för att komma vidare.

När programvaran var installerad och kontot var skapat var man snabbt inne i oculus butiken och härjade runt. Där fanns allt från lite dyrare spel runt $9 till gratis spel, demos, och annat smått och gott. Tänkte direkt att det var tråkigt att man inte fick en rejäl bundle av spel/appar när man bara snabbt vill testa om det är något för mig.

Hursomhelst, så har jag inte så mycket att jämföra med. Jag har vid ett par tillfälle testat Oculus DK1. Självklart har jag även provat Google Cardboard.

Även denna gång upplevs direkt en begränsning av upplösningen. Min Samsung S6 är ju specificierad till 2560x1440, men detta skall betraktas genom starka förstoringsglas. Skärmen är ju också uppbyggd av pentile matrix vilket försämrar den upplevda upplösningen!

Däremot blev jag imponerad över hur Oculus/Samsung polerat sin butik. Följdsamheten och den snabba skärmuppdateringen som fanns i de appar jag testade var väldigt snabb och exakt utan märkbara fördröjningar.

Av den tid jag satt med det igår, så fick jag inga tendenser på att må dåligt på något sätt, som jag känt vid tidigare VR upplevelser, men det kan också varit för att telefonen mådde dåligt före mig, eftersom det kom upp överhettningsvarning stup i kvarten. Ska prova att sänka ljusstyrkan på skärmen för att se om det gör att den kan hålla sig svalare.

Tror helt klart det kan ge mig en del timmar med kul upplevelse. Vad säger ni andra som kanske har testat mer varianter av VR?

Permalänk
Medlem

Har haft min sen i november förra året, vill du samtala lite över Oculus social eller vtime? Testade vTime igår och jag vart väldigt häpen över hur mänskligt det kan kännas att kommunicera avatarer emellan, trots att man helt klart ser dator animerad ut.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

@affero:

Absolut.

Verkar som vi är dom enda som använder Gear VR på forumet?

Tyckte till en början det fanns en mängd appar i oculus store, men nu så har jag gått igenom dom flesta och det var tyvärr egentligen ganska magert utbud. Saknar en hel del appar som finns i Google play! Finns ju inte en enda rollercoasterapp t.ex ?

Permalänk
Medlem

@dblade: Det är lite för att berg och dalbanor i VR kan få folk rätt så illamående och man försöker minska det så mycket som möjligt. Jag tycker faktiskt att det finns rätt så mycket att kolla på, finns ju rätt så intressanta 3D bilder om du går in i Oculus 360 photos. Och vissa spel kräver att du har en android kontroll, t.ex. keep talking and nobody explodes, himla roligt att spela när man är ett gäng personer

Sen har jag på senare tiden upptäckt att sociala appar är det som är mest intressant för mig, det är något som är otroligt mänskligt med att sitta och prata med folk från alla världens hörn och faktiskt få ansiktskontakt, trots att det bara är animerade avatarer.

Men det kommer mer och mer appar till Gear VR hela tiden! Jag tror faktiskt att minecraft kommer att släppas till GearVR nån gång i år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@affero: Har ännu inte köpt någon app utan mest testat dom gratisappar som finns att tillgå.

Helt otroligt vilken inlevelse man får i vissa appar, och det är svårt att ta in att man bara spelar på en liten mobiltelefon! Så sjukt användbart när man reser mycket. Det är inte mycket som kan krånga heller. Här kommer Rift / Vive ligga efter!

Tråkigt att man inte fått högupplösta och tillräckligt bra sensorer som krävs i mobilen. Känns onödigt att behöva ansluta gyro externt via mikrousb-kontakten. Detta är ju det enda som kan gå sönder och börja krångla! Har redan nu en viss glappkontakt mellan min samsung-ladd-kabel och headsetanslutningen - Allt fryser och sen kastas ett kalibreringsmeddelande upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

@dblade: Fan va synd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Har haft min sen i november förra året, vill du samtala lite över Oculus social eller vtime? Testade vTime igår och jag vart väldigt häpen över hur mänskligt det kan kännas att kommunicera avatarer emellan, trots att man helt klart ser dator animerad ut.

Testade vtime igår. Håller med och det var klart mysig stämning på vissa platser. Man ser helt klart potentialen i detta.

Hur hittar jag dig i vtime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Testade vtime igår. Håller med och det var klart mysig stämning på vissa platser. Man ser helt klart potentialen i detta.

Hur hittar jag dig i vtime?

Heter affero där, bör kunna söka. Annars kanske gå in på hemsidan o söka där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft min gearVR väldigt länge. Mina favoritappar är Oculus Video för filmer och webbläsaren där man kan kolla på youtubes 360° videor.

Har så smått börjat testa göra spel för den i Unity med. ganska kul faktiskt.

är dessutom jäkligt sugen på en sådan här som det ryktas ska släppas i slutet av februari..
http://thinktankteam.info/beyond/

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Tråkigt att man inte fått högupplösta och tillräckligt bra sensorer som krävs i mobilen. Känns onödigt att behöva ansluta gyro externt via mikrousb-kontakten. Detta är ju det enda som kan gå sönder och börja krångla! Har redan nu en viss glappkontakt mellan min samsung-ladd-kabel och headsetanslutningen - Allt fryser och sen kastas ett kalibreringsmeddelande upp på skärmen.

Du har ju även touchpaden som måste kommunicera via anslutningen. Vore smidigare med en trådlös kontroller kanske, men touchpaden är en bra "gratis" inputmetod för de som inte vill köpa eller behöver en handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag har haft min gearVR väldigt länge. Mina favoritappar är Oculus Video för filmer och webbläsaren där man kan kolla på youtubes 360° videor.

Har så smått börjat testa göra spel för den i Unity med. ganska kul faktiskt.

är dessutom jäkligt sugen på en sådan här som det ryktas ska släppas i slutet av februari..
http://thinktankteam.info/beyond/

Det som verka komma till konsumenter nu i vår är Gear 360, en 360-kamera med två stycken 180-graders fisheye-linser. I princip exakt samma som en Ricoh Theta.

Project Beyond som du länkade till är till för filmare och lär kosta 30 000 kr eller mer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det som verka komma till konsumenter nu i vår är Gear 360, en 360-kamera med två stycken 180-graders fisheye-linser. I princip exakt samma som en Ricoh Theta.

Project Beyond som du länkade till är till för filmare och lär kosta 30 000 kr eller mer.

/hulle.

Mer än 90% av alla 360-filmer är ju tyvärr inspelade i 2D och blir då platta och tråkiga!

180-filmer är oftast filmade i 3d och man får en helt annan upplevelse, om man filmar objekt som ligger nära linsen!

Något jag vill ha är en vanlig stereokamera, för att få med djupet vid mina inspelningar. Det är tydligen fortfarande väldigt ovanligt med den här typen av kameror. Klart man kan sätta ihop två kameror och synka dessa, men det är ju ganska bökigt..

Kameran du länkade till var ju en 3d-kamera så den hade definitivt varit intressant om den varit billigare!

Permalänk
Medlem

@Hulle:

De billiga är ju bara en 360 kamera.

beyond är ju en stereo-360 kamera (720?) så man får ett helt annat djup i bilden.

och 30k är ju inte så farligt.. :$

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

@Hulle:

De billiga är ju bara en 360 kamera.

beyond är ju en stereo-360 kamera (720?) så man får ett helt annat djup i bilden.

och 30k är ju inte så farligt.. :$

Jojo. Men 360 3D är inte helt lätt. Det faller också ihop totalt när du lutar huvudet ens lite. Tyvärr. Även med en Beyond t.ex.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har ni några spel som är värda att köpa? Känns som de flesta spel är av skjuta-fiender-genom-att-flytta-huvudet, som man tröttnar på efter 5 minuter... Antar att utvecklarna har slängt ihop dom i all hast. Vill helst ha något med lite mer innehåll.

Funderar också på vad som kan vara bästa upplevelsen om man skall visa upp den på fikarummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har ni några spel som är värda att köpa? Känns som de flesta spel är av skjuta-fiender-genom-att-flytta-huvudet, som man tröttnar på efter 5 minuter... Antar att utvecklarna har slängt ihop dom i all hast. Vill helst ha något med lite mer innehåll.

Funderar också på vad som kan vara bästa upplevelsen om man skall visa upp den på fikarummet?

Finns inte Titans of Space till Gear VR? Det är ett grymt demo, både på PC och Cardboard iaf.

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Finns inte Titans of Space till Gear VR? Det är ett grymt demo, både på PC och Cardboard iaf.

/hulle.

Tack, det fanns att ladda hem. Det tar tid att gå igenom allt material, men det får vara värt ett test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Om du har en bluetooth kontroll och har lite sällskap så kan jag rekommendera "keep talking and nobody explodes". Det är gratis också. Sen har jag funderat på att köpa Neverout, puzzelspel där du ska bryta dig ut ur/lösa puzzel i nån klaustrofobisk kub. Verkar intressant. Sen tycker jag att Smash Hit är riktigt värt att testa, sjukt beroendeframkallande, också gratis. Om du gillar skräck kan du ju testa Dreadhalls, även där behöver du en bluetooth kontroll.

När jag ska visa för folk så brukar jag leta upp något som är lättsmält, antingen en stillbild i stereo 3D utav Otoy, Ocean Rift eller Jurassic World demon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Om du har en bluetooth kontroll och har lite sällskap så kan jag rekommendera "keep talking and nobody explodes". Det är gratis också. Sen har jag funderat på att köpa Neverout, puzzelspel där du ska bryta dig ut ur/lösa puzzel i nån klaustrofobisk kub. Verkar intressant. Sen tycker jag att Smash Hit är riktigt värt att testa, sjukt beroendeframkallande, också gratis. Om du gillar skräck kan du ju testa Dreadhalls, även där behöver du en bluetooth kontroll.

När jag ska visa för folk så brukar jag leta upp något som är lättsmält, antingen en stillbild i stereo 3D utav Otoy, Ocean Rift eller Jurassic World demon.

Bra tips. Antar att du möjligen installerade "Keep talking.." när det var gratis för nu ligger det i den dyraste kategorin ($10)

Hur gör du för att visa otoy-bilder?

Dreadhalls är riktigt otäckt, på flera sätt! Dels för att man lätt kan må pyton av att röra sig fritt med kontroll i ett rum, men också för att man får en stark känsla av att befinna sig i spelvärlden. Headset är viktigt!

Tror det som imponerar mest, är en högkvalitativ VR film i 3D på t.ex. snygga tjejer i närbild. Inser att det är här jag tror det finns absolut bäst potential för Samsung Gear i början.

Permalänk
Medlem

@dblade: Ja så kan det vara, har för mig att jag inte köpte det.

Otoy bilderna kan du hitta i oculus 360 pictures eller vad fan appen heter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte Omega Agent igår. När man har en bra sticka inkopplad så är det sjukt go känsla när man flyger runt med sin jetpack! Dessvärre känner man ju också av bi-effekterna med VR. Förflyttning i spel med joystick, utan att själv röra sig? Fungerar tyvärr inte jättebra.. 20-30 minuters speltid, sen var jag ganska nöjd!

Men ett spel jag verkligen skulle vilja prova med VR är kultspelet Descent. Vill också minnas att man på 90-talet försökte göra VR-version av det..

Permalänk
Medlem

Låg aktivitet på Gear VR tråden. Hursomhelst, någon som lyckats med att hitta sina vänner i nya oculus-butiken?

https://www.oculus.com/en-us/blog/join-friends-in-vr-with-new...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nån som till en bra skärpa?

Även om jag "zoomar ut" till max är det fortfarande lite suddigt upplever jag det som.

Permalänk
Medlem

@tcntad:

Jag kan alldeles för enkelt se subpixlarna på skärmen. Det blir väl lite sämre skärpa i hörnen men det är inget som jag upplever som ett problem. Visst kunde man haft bättre linser, framför allt gjorda av glas, men jag tror tyvärr Samsung vill hålla nere på kostnader..

Permalänk

Jag testade det lite grann precis när jag fått hem S7 + VR2 och det funkade helt utmärkt.
Det som jag är/var lite orolig är när man sätter mobilen på plats och dess låsmekanism. Vill inte ha några repor på en ny mobil som inte har något skydd annat än skyddplasten (den har dock börjat komma av och få luftbubblor under sig så jag kör inte mer VR2 tills jag får de skyddsfodral etc som jag beställt.

Vid ett tillfälle, tror det var efter Dinosaur demon med David Attenborough som S7 var rejält varm när jag tog ur den ur VR2 men det kanske är normalt.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Minecraft till PC och Android Mobile. Igår köpte jag det även till Samsung Gear VR, mest för att prova på. Själv har man tröttnat på Minecraft för länge sedan..

Dom har implementerat en riktigt riktigt trevlig funktion, som gör att man kan morpha mellan att spela spelet i ett virtuellt vardagsrum med storbilds-TV och att kliva in i den virtuella världen.

Det gör att man kan använda TV-bilden om man mår dåligt vid förflyttning, för att sen kliva in i bildrutan för övrig aktivitet.

Skulle dock vara bra om dom hade implementerat teleport-funktion, och kanske ett mode där man kan göra sig större/mindre för olika ändamål...

Permalänk
Medlem

Ska köpa Note 6an när den kommer och hoppas de bundlar Gear VR som med S7an.
Behöver man en handkontroll för att spela spel eller hur funkar det?
Flyger en hel del, funkar det bra i ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ska köpa Note 6an när den kommer och hoppas de bundlar Gear VR som med S7an.
Behöver man en handkontroll för att spela spel eller hur funkar det?
Flyger en hel del, funkar det bra i ett flygplan.

Många spel är baserade på att man siktar eller pekar med huvud-spårning. Det fungerar då utan kontroller. Efter ett tag får man förmodligen nackbesvär.

De bästa spelen är dock handkontrollbaserade. Minecraft hade blivit svårt att implementera utan handkontroll. Dom har mappat upp varenda knapp på joysticken till en funktion.

Borde givetvis fungera i en eventuell flygsimulator också, men det saknas i Oculus store. Det närmsta man kanske kan komma är Agent Omega, där man får flyga runt med jetpack. Flygkontrollen sker med handkontroll och siktet styrs med huvudspårningen.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat VR-porr än eller? Är det framtiden?

Permalänk
Skrivet av -X-hellfire:

Jag testade det lite grann precis när jag fått hem S7 + VR2 och det funkade helt utmärkt.
Det som jag är/var lite orolig är när man sätter mobilen på plats och dess låsmekanism. Vill inte ha några repor på en ny mobil som inte har något skydd annat än skyddplasten (den har dock börjat komma av och få luftbubblor under sig så jag kör inte mer VR2 tills jag får de skyddsfodral etc som jag beställt.

Vid ett tillfälle, tror det var efter Dinosaur demon med David Attenborough som S7 var rejält varm när jag tog ur den ur VR2 men det kanske är normalt.

Igår kopplade in en Ipega 9025 Bluetooth Controller som anlände i brevlådan och provade på lite med Gear VR. Har ett nytt "mjukt" Nillkin Nature Clear skal till en Samsung Galaxy S7 med några skyddsflärpar över kontakterna i botten men det är ivägen när man kopplar in mobilen i Gear VR.

Hade dock tidigare köpt ett "hårt" skal som är öppet uppe/nere och det gick att ha på mobilen när man kopplade in den i Gear VR, dock rätt så tight men det går och provade som sagt igår i flera timmar, en fantastisk upplevese.

Har inte installerat något spel så gamepaden kom inte till nytta. Det går ju inte att flytta runt i "hem miljön" som är i 3D eller några 360 foton (vilket kanske är förståligt). Har aldrig haft någon gamepad så det är mycket att lära sig.