Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Wifi i 2,4 GHz-bandet har blivit mindre populärt på senare år, och nu slår företagen Apple och Cisco ytterligare en spik i kistan i en ny rapport som mer eller mindre dödförklarar frekvensbandet.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Vad bra, då får man vara i fred på 2.4 och så slipper man tappa nätet när båtarna slår på sin radar

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Sep 2005

@Dr.Mabuse: Fan, det var inte dumt

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013

Själv har jag en netgear 7000 och tucker 5ghz har väldigt dålig räckvidd i jämförelse med 2.4 sedan har jag inte mycket annat på 2.4ghz hittar bara ett till nätverk

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@TheBasicOne: Det finns gott om detaljer att ta upp runt 2,4 GHz kontra 5 GHz för trådlösa nätverk, men eftersom nyheten skulle bli ohanterligt stor om vi går in på sådana detaljer fick vi hålla oss till själva kärnan i nyheten

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Mar 2003

Använder knappt inte 5GHz-bandet på grund av för dålig räckvidd. Prylar i samma rum funkar men inte mer än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Gryphon Z87 | i5 4670K | 16 GB Vengeance| MSI 390 Gaming 8 GB | Newton R2 650 W | W10 | BF4: Livhusar
Asus VivoTab 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Exakt. Det här är ett mindre problem för företag där det är lättare (men kostsamt) att sätta APs tätare, men för hemanvändare är det faktiskt skitjobbigt.

Men men, jag använder wifi till slösurf på mobila enheter. Allt seriöst behöver man fortfarande Cat6 till ändå.

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MHz SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Noob I am:

Själv har jag en netgear 7000 och tucker 5ghz har väldigt dålig räckvidd i jämförelse med 2.4 sedan har jag inte mycket annat på 2.4ghz hittar bara ett till nätverk

Ja, det är också det som är bra med 5GHz wifi, den sämre räckvidden tillsammans med att det inte tränger igenom väggar lika bra gör att det blir mindre störningar från andra när i lägenheterna runt omkring. Räckvidden fixar man med en extra AP eller repeater.

Då antar jag att du inte bor i ett särskillt tätbebyggt område, eller bor i en nyare fastighet som byggts som en faraday-bur. Det finns ett tiotal runt omkring mig här och i min förra lägenhet var det 25+. Där var det nästan omöjligt att använda 2.4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av holmberg:

Använder knappt inte 5GHz-bandet på grund av för dålig räckvidd. Prylar i samma rum funkar men inte mer än så.

Håller med men kanske blir bättre med nyare routrar osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av TheBasicOne:

Känner också att det blir ett problem, man vill ju inte fler antenner än en spindel har ben bara för att kunna täcka sitt hus/lägenhet. Jag har turen att jag är den enda med 5Ghz nätverk i mitt område.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Äsch, de vill bara sälja dyr utrustning.
Trådlöst har vi ändå bara till löst kraffs som mobiler och surfplattor, då kvittar det om jag får ut 100mbit eller 15. Är man beroende av att få ut höga hastigheter och låga latenser så är det bättre att ploppa i kabeln.

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Wille1504:

Äsch, de vill bara sälja dyr utrustning.
Trådlöst har vi ändå bara till löst kraffs som mobiler och surfplattor, då kvittar det om jag får ut 100mbit eller 15. Är man beroende av att få ut höga hastigheter och låga latenser så är det bättre att ploppa i kabeln.

Jag håller inte med dig, de flesta företag använder sig av trådlöst i stället för kabel. Dels för att installationen är enklare samt att du slipper en massa extra kablar. Problemet med 2,4GHz är inte hastigheten utan att det är så många enheter som samsas om samma frekvensband och få antal kanaler vilket leder till störningar.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jOnÄTÄn:

Håller med men kanske blir bättre med nyare routrar osv?

Ja ac har lite högre krav på kvalitén och det finns lite kul stöd för beam forming som ska kunna kompensera. Har inte testat ac men har kört en del n på 5 GHz och det har fungerat bra än så länge. Har ungefär samma räckvidd som 2,4 GHz med alla störningar runt omkring. Så lite gipsväggar är i alla fall inga större problem. Kör alla enheter som har stöd för 5 GHz på 5 GHz.

Jag ser iof inte problemet med att ha båda tillgängliga. Är det ena bättre än det andra kommer folk flytta över till det. Alla trådlösa routrar har ju fortfarande stöd för b och g men det är ingen människa som faktiskt använder det.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2002

Bor i ett glest villområde och det bodde gamlingar på båda sidorna. Jag seglade i ensam majestät på mitt 2.4 ghz nät utan störning. Sen dog gamlingarna och yngre flyttade in, nu är det två andra nät som inkräktar på mitt luftrum. MYCKET KRÄNKANDE!

core i7-4770k@4.4 med fd celsius s24 aio | asus z87-a| 2x8 crucial vlp 1600mhz | msi gtx 980ti | crucial mx300 525gb | aoc g2460pg gsync | xfx pro 850w | fractal design r6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2013

Känns som ett dilemma att banden mättas och att tillverkarnas svar på problemet bara är att saluföra routrar med starkare och starkare uteffekt, fler antenner osv. Lösningen är ju egenligen att sänka signalstyrkan på routrar i tätbebyggda områden. Då skulle allt fungera mycket bättre (?)...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Är inte orsaken till "problemen" med 2.4GHz-bandet att det används på ett sätt det inte var framtaget för?
Jag tvivlar på att kommitten som tog fram standarden visste att de flesta företag skulle komma att använda nätet till att ersätta fysiska förbindelser i sina kontor.

Så, den bästa lösningen borde väl rimligen vara att ta fram en standard för det ändamålet?
Som 5Ghz?

2,4GHz utrustningen som finns kommer att finnas ett bra tag till.
Varför byta ut något som fungerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Jag tror det kan ta tid. Många AC-routrar har dual-radio med både 5GHz och 2.4GHz.

Men visst.. det är tydligt att det är trångt i 2.4GHz, bandet. Märks speciellt där jag bor.. Okunniga som bor i lägenhet och ändå riktar antennerna \ | / när den optimala täckningen för 1 våningslösningar uppnås genom | | | Men i och med att de slösar täckning uppåt och nedåt så stör det ju även andras nätverk. Jag blir så trött.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

För att en högre frekvens ska kunna nå lika långt som en lägre behövs starkare signal. Jo vi kan använda microvågor för wifi, men hur skulle vi må av det? Mängden data vore enorm.... och det är ju det viktigaste. Att folk blir kokta i husen och strömkostnaden är hög är av ringa betydelse.

Skämt och sido, 5ghz är ju bra, men det brukar mer ström än vad är önskvärt på batteridrivna apparater. Om inte jorden varit rund så hade man kunna nå hela mänskligheten med en enda 20mhz sändare på 12 GW. Jag gillar Ciscos nya prioritering på "range" och hoppas detta inte sabbar tidigare planer eller kräver mer ström. Vi får se, men oavsett så tror jag att det är bra i vilket fall som hellst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kan ta tid. Många AC-routrar har dual-radio med både 5GHz och 2.4GHz.

Men visst.. det är tydligt att det är trångt i 2.4GHz, bandet. Märks speciellt där jag bor.. Okunniga som bor i lägenhet och ändå riktar antennerna \ | / när den optimala täckningen för 1 våningslösningar uppnås genom | | | Men i och med att de slösar täckning uppåt och nedåt så stör det ju även andras nätverk. Jag blir så trött.

Tror det står \ | / i de flesta manualer, så det lär vara förklaringen till att många har det vinklat så.
Men tittar man på dessa bilder så ger det förståelse om hur antennerna skickar iväg signalerna.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av kemuffkamelen:

För att en högre frekvens ska kunna nå lika långt som en lägre behövs starkare signal. Jo vi kan använda microvågor för wifi, men hur skulle vi må av det? Mängden data vore enorm.... och det är ju det viktigaste. Att folk blir kokta i husen och strömkostnaden är hög är av ringa betydelse.

Skämt och sido, 5ghz är ju bra, men det brukar mer ström än vad är önskvärt på batteridrivna apparater. Om inte jorden varit rund så hade man kunna nå hela mänskligheten med en enda 20mhz sändare på 12 GW. Jag gillar Ciscos nya prioritering på "range" och hoppas detta inte sabbar tidigare planer eller kräver mer ström. Vi får se, men oavsett så tror jag att det är bra i vilket fall som hellst.

Vi använder redan mikrovågor för WiFi och det har vi gjort sedan första versionen av 802.11.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

@Ozzed: Tala med dem, jag är inte rädd för mina grannar och vi gick ihop hela hused och använder en exit node som alla betalar för, sen har vi wifi extenders i alla lägenheter i huset (och en del hur runt om) som vi köpt billigt på kjell och company. Linan till huset är 1000/1000 så om vi delar på det så blir det ändå ingen hastighetskillnad om det går från en node eller flera nodes i huset.

Signalförstärkare på varje oanvänd kanal 1-200 har gjort det möjligt för alla i huset att ha perfekt internet anslutning långt utanför huset och vi kan stå ända nere vid affärn om det är kallt ute och ändå har täckning. Detta kanske bara var möjligt då jag bor på en ort där 3g och 4g täckning är sporadisk eller helt saknas.

Hyresvärden frågadevarför bara en i huset har internet abbonemang (de får ju % på kostnaden av företagen som säljer) och vi förklarade helt enkelt att mobilnätet suger balle och gav han en graf och ett diagram på hur allt funkar. Hans respons "så där ska jag banne mig göra i alla mina hus, trådlöst internet ska ingå i hyran)

Vi har även en isolerad "open access" med begränsad hastighet för folk som är i närheten för alla som behöver det. Norrbotten är ju inte direkt en önskväd marknad för 3 och 4g för de stora företagen då avstånden är stora och befolkningen påer kvm är liten.

Missade sista biten.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

@Ozzed: Tala med dem, jag är inte rädd för mina grannar och vi gick ihop hela hused och använder en exit node som alla betalar för, sen har vi wifi extenders i alla lägenheter i huset (och en del hur runt om) som vi köpt billigt på kjell och company. Linan till huset är 1000/1000 så om vi delar på det så blir det ändå ingen hastighetskillnad om det går från en node eller flera nodes i huset.

Signalförstärkare på varje oanvänd kanal 1-200 har gjort det möjligt för alla i huset att ha perfekt internet anslutning långt utanför huset och vi kan stå ända nere vid affärn om det är kallt ute och ändå har täckning. Detta kanske bara var möjligt då jag bor på en ort där 3g och 4g täckning är sporadisk eller helt saknas.

Hyresvärden frågadevarför bara en i huset har internet abbonemang (de får ju % på kostnaden av företagen som säljer) och vi förklarade helt enkelt att mobilnätet suger balle och gav han en graf och ett diagram på hur allt funkar. Hans respons "så där ska jag banne mig göra i alla mina hus, trådlöst internet ska ingå i hyran)

Vi har även en isolerad "open access" med begränsad hastighet för folk som är i närheten för alla som behöver det. Norrbotten är ju inte direkt en önskväd marknad för 3 och 4g för de stora företagen då avstånden är stora och befolkningen påer kvm är liten.

Den där lösning var ju riktigt häftig, kanske vi kommer se mer av sådana lösningar i #framtiden .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av TheBasicOne:

Tänkte precis skriva det innan ja såg sin post.
Håller med om att 2.4ghz banden ibland är segt. Men samtidigt ser jag också fördelar med att få en ganska rejält ökad räckvidd för enheter.
Själv kunde man förut sitta ute i trädgården o surfa spela musik, m,m via wi-fi. Idag måste ja sätta upp mer sändare för att klara samma sak över 5ghz bandet.
Sedan vill ja hävda att till personerligt bruk hemma räcker också bandbredden 2.4ghz erbjuder ganska långt.

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Gender Bender:

Tror det står \ | / i de flesta manualer, så det lär vara förklaringen till att många har det vinklat så.
Men tittar man på dessa bilder så ger det förståelse om hur antennerna skickar iväg signalerna.

http://countrymilewifi.com/Images/90-ant-ori.jpg
http://countrymilewifi.com/Images/45-ant-ori.jpg

Ja, och i flervåningshus är det ju vettigt, men de flesta bor inte så så jag tycker manualerna kan gott kompletteras.

Jag bor i jönköping och har Telia Öppen fiber.. Vet inte hur intresset skulle vara för en sådan lösning här men man kan ju höra efter

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Varför kan man inte ansluta till ett nätverk med 2.4Ghz och 5Ghz samtidigt?

Kth student, utvecklare C++ / Python / ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av TheBasicOne:

Där har du också huvudskälet till att bandbredden blir totalkass på 2.4 GHz-bandet i valfritt hyreshus.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Vad bra skrota 2,4Ghz bandet så kan alla trängas på 5GHz bandet istället.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Gender Bender:

http://countrymilewifi.com/Images/90-ant-ori.jpg
http://countrymilewifi.com/Images/45-ant-ori.jpg

Jag har riktat mina antenner på så vis i hopp om att störa ut mina grannars nät.
Hue hue hue
Jag har problem med att en av antennerna på min Asus dark Knight fäller ner sig i liggande läge.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2006

Hur tänkte Apple nu? Apple Watch fungerar ju endast på 2.4ghz, men det är väl tänkt att man ska byta till en ny version om någon månad.