Steam VR får stöd för spelmotorn Unity

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Steam VR får stöd för spelmotorn Unity

I konkurrensen om VR-kunderna blir bra innehåll avgörande. Att Steam VR-plattformen nu får stöd för välanvända spelmotorn Unity öppnar upp fler möjligheter till bra innehåll.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Undrar hur det kommer gå med höga uppdateringsfrekvenser?
Unity spel har alltid haft väldigt hög overhead, så bara att köra menyn i 120fps får burken att gå upp i högvarv. (men nerfar man till 60fps så är det lugna puckar. har en powermeter på väggen, så man ser direkt när burken börjar dra mera ström.)
Tror iofs inte det är några större problem att köra, men det är helt klart nånting med Unity och höga refresh rates.

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

Synd bara att Unity's OpenGL är värdelös...

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Lordsqueak:

Undrar hur det kommer gå med höga uppdateringsfrekvenser?
Unity spel har alltid haft väldigt hög overhead, så bara att köra menyn i 120fps får burken att gå upp i högvarv. (men nerfar man till 60fps så är det lugna puckar. har en powermeter på väggen, så man ser direkt när burken börjar dra mera ström.)
Tror iofs inte det är några större problem att köra, men det är helt klart nånting med Unity och höga refresh rates.

Beror på om du använder OnGUI eller nya uGUI. Med uGUI så är det inga problem alls. (Har iofs inte haft problem med att köra OnGUI i över 1000fps heller).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Tänker direkt på The Long Dark, som går upp till en ohygglig massa FPS när spelet visar stillbild (t.ex. när man farmar material) och mitt 980 Ti får det svettigt.

Nu verkar ju 3D-döden vara i rullning, frågan är när VR-döden startar?

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

MAAAAAHHH SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!!

När kommer dessa saker ut på riktigt!?

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Sveklockarn:

Tänker direkt på The Long Dark, som går upp till en ohygglig massa FPS när spelet visar stillbild (t.ex. när man farmar material) och mitt 980 Ti får det svettigt.

Nu verkar ju 3D-döden vara i rullning, frågan är när VR-döden startar?

Det låter som fullt normalt. Antagligen så har utvecklarna avlägsnat FPS spärren i Unity för rendering och då blir det så där. Kortet försöker rendera om bilden så ofta den kan och har inte så mycket att arbeta med... kanske kan den till och med cacha en del data så att det går fortare

3D-död??? Till och med som skämt förstår jag det inte riktigt då allt fler system använder 3D under huven för att rendera småsaker... (Har man missat något?) VR får däremot komma igång innan det dör och självklart är det dömt med tiden då det är ett steg längs vägen mot AR tekniken

Skrivet av Lordsqueak:

Undrar hur det kommer gå med höga uppdateringsfrekvenser?
Unity spel har alltid haft väldigt hög overhead, så bara att köra menyn i 120fps får burken att gå upp i högvarv. (men nerfar man till 60fps så är det lugna puckar. har en powermeter på väggen, så man ser direkt när burken börjar dra mera ström.)
Tror iofs inte det är några större problem att köra, men det är helt klart nånting med Unity och höga refresh rates.

Unity klarar höga FPS bra i rätta händer Alla spelmotorer har en stor overhead som speciellt ställer till det om man använder motorn på fel sätt (Unreal kan vara minst lika hemsk).

Som nämnt innan så har Unity en FPS spärr. Sedan är inte alla lika skickliga som AAA företag med grafik programmerar som har 10-15 års erfarenhet från extrem optimering. Unitys menysystem går att diskutera men det nya duger för hobby utvecklare, seriösa utvecklare brukar hur som helst använda sig av tredjeparts eller egenutvecklade lösningar.

Sedan finns det en hel rad med andra konstigheter som kan ställa till det i ovana händer som skapar egna lösningar

Ska sanningen fram så är det något med alla spelmotorer och höga fps, först är de jobbiga att nå och når man dem så kan de endå ställa till med problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av DeonCadme:

Har man missat något?

Typ att diverse aktörer försökt pusha på oss "3D" (kulisseffekt skulle vara ett bättre namn) på TV och bio?

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”