Permalänk

Få +-15v från AA-batteri?

Så jag försöker att få +-15v från AA-batteri till en active noice cancellation projekt som jag ska göra (allt kommer att byggas på ett PCB kort).

Min tanke var att skaffa två stycken "boost converter" och göra om 3v till 15v och 30v. Koppla samman minus för att få 0 och då få +-15v.

Jag har dock kommit fram till att det är ganska svårt att bygga en bra boost converter utan schema. Så är det någon som har en bra ide?

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Så jag försöker att få +-15v från AA-batteri till en active noice cancellation projekt som jag ska göra (allt kommer att byggas på ett PCB kort).

Min tanke var att skaffa två stycken "boost converter" och göra om 3v till 15v och 30v. Koppla samman minus för att få 0 och då få +-15v.
http://i.imgur.com/TAGxI9P.jpg

Jag har dock kommit fram till att det är ganska svårt att bygga en bra boost converter utan schema. Så är det någon som har en bra ide?

är det någon skoluppgift ? det finns ju färdiga dc/dc stepup för några kronor på ebay.

du kan ju köpa hela IC-kretsen klar. hur många Amper behöver du? sen behövs väl några kondensatorer för att jämna ut allt även om det dras en del.
http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalo...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

är det någon skoluppgift ? det finns ju färdiga dc/dc stepup för några kronor på ebay.

du kan ju köpa hela IC-kretsen klar. hur många Amper behöver du? sen behövs väl några kondensatorer för att jämna ut allt även om det dras en del.
http://se.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?catalo...

Ja, det är en skoluppgift. Tanken var att göra projektet portabelt med 2 stycken AA-batterier. Jag har inte räknat på effekten eller strömmen än, men det är mitt nästa steg som jag måste räkna ut. Fast jag kan inte tänka mig att det skulle dra så mycket, och troligen inte mer än 2amp.

Det du länkade kräver en inspänning på minst 4v, och jag har >3v. Och jag vill ju dock helst ha allt på samma PCB-kort.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Ja, det är en skoluppgift. Tanken var att göra projektet portabelt med 2 stycken AA-batterier. Jag har inte räknat på effekten eller strömmen än, men det är mitt nästa steg som jag måste räkna ut. Fast jag kan inte tänka mig att det skulle dra så mycket, och troligen inte mer än 2amp.

Det du länkade kräver en inspänning på minst 4v, och jag har >3v. Och jag vill ju dock helst ha allt på samma PCB-kort.

scrolla längre ner så finns det andra kretsar som klarar 2V in & 15V ut
http://se.farnell.com/maxim-integrated-products/max643acsa/dc...
http://se.farnell.com/maxim-integrated-products/max643acpa/dc...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Jag tror inte att de kretsarna kommer att klara att leverera tillräckligt med ström.

Räkna lite lätt och fick runt 100mA (jag behöver göra lite bättre räkningar). Och då räknade jag inte med hörlurarna, och dem klarar ca 150mW(?) och en impedans med 60 Ohm +- något. Jag tog ett par random hörlurar jag hitta på nätet, jag ska ju kunna använda de flesta hörlurar. (tror dock inte att det kommer att påverka så extremt mycket)

Men anta att jag vill att den ska klar ca 200mA, +-15v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag tror inte att de kretsarna kommer att klara att leverera tillräckligt med ström.

Räkna lite lätt och fick runt 100mA (jag behöver göra lite bättre räkningar). Och då räknade jag inte med hörlurarna, och dem klarar ca 150mW(?) och en impedans med 60 Ohm +- något. Jag tog ett par random hörlurar jag hitta på nätet, jag ska ju kunna använda de flesta hörlurar. (tror dock inte att det kommer att påverka så extremt mycket)

Men anta att jag vill att den ska klar ca 200mA, +-15v.

Denna ska klara upp 35v från så lite som 3v. Den pallar definitvt 200mA.
Men kör från tre eller fyra AA eller AAA om du vill ha det mindre. Det är inte så effektivt att försöka dra upp spänningen gånger 10 eller mer, iaf inte i sådana kretsar.

Eller kör på litium-batterier, typ två 14500 som har en nominell spänning på 3,7v och brukar ligga runt 1-1,2aH.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Denna ska klara upp 35v från så lite som 3v. Den pallar definitvt 200mA.
Men kör från tre eller fyra AA eller AAA om du vill ha det mindre. Det är inte så effektivt att försöka dra upp spänningen gånger 10 eller mer, iaf inte i sådana kretsar.

Eller kör på litium-batterier, typ två 14500 som har en nominell spänning på 3,7v och brukar ligga runt 1-1,2aH.

Jag skyller på att det är förtidigt att kolla på data scheman. Jag ska kolla upp det lite mer när jag har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag skyller på att det är förtidigt att kolla på data scheman. Jag ska kolla upp det lite mer när jag har tid.

Oj haha, jag länkade inte det jag skulle!

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-...

denna menar jag!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

14500 eller 18500 känns rätt vettigt.
18500 sitter ofta i laptopbatterier så perfekta att återanvända tillsammans med en kontrollerkrets från Ebay.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag vill ju helst undvika att använda ett separat PCB-kort, då jag har plats.

Tror att jag får skicka ett mejl till elkraft läraren och se vad han säger.

Edit:
Eller så kanske jag kan skaffa ett Li-jon-batteri, 3.7v. Men det skulle ju inte lösa problemet att försöka få +-15v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag vill ju helst undvika att använda ett separat PCB-kort, då jag har plats.

Tror att jag får skicka ett mejl till elkraft läraren och se vad han säger.

Edit:
Eller så kanske jag kan skaffa ett Li-jon-batteri, 3.7v. Men det skulle ju inte lösa problemet att försöka få +-15v

Behöver du hela 15v i den formfaktorn så måste du ha någon form av stepup. Litium-batterier har en trevlige spänning och högre energidensitet än alkaliska, så ja, det rekommenderar jag definitivt att du kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Behöver du hela 15v i den formfaktorn så måste du ha någon form av stepup. Litium-batterier har en trevlige spänning och högre energidensitet än alkaliska, så ja, det rekommenderar jag definitivt att du kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken var att li-jon batteri har mer mAh och är redan på 3.7 volt.

Men en ny plan. Ändrade lite i kretsen samt lästa lite mer data scheman och byte av några IC-krestar. Så vad tycker ni om detta?

Så att jag tar bort '-' spänningen och sätter 12v som min "jord" om 0v som '-' spänning.

problemet jag sitter på just nu är att hitta kretsar som kan ta 3v till 12v, och 12v till 24v med 200mA (det är inte omöjligt att ta 3st AA batteri och få 4.5V istället, (4st AA kanske är lite väl mycket?))

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Tanken var att li-jon batteri har mer mAh och är redan på 3.7 volt.

Men en ny plan. Ändrade lite i kretsen samt lästa lite mer data scheman och byte av några IC-krestar. Så vad tycker ni om detta?
http://i.imgur.com/G0JkEvl.jpg

Så att jag tar bort '-' spänningen och sätter 12v som min "jord" om 0v som '-' spänning.

problemet jag sitter på just nu är att hitta kretsar som kan ta 3v till 12v, och 12v till 24v med 200mA (det är inte omöjligt att ta 3st AA batteri och få 4.5V istället, (4st AA kanske är lite väl mycket?))

hur många sekunder ska den klara 24V 200mA ?
räkna neråt hur många mA som kommer att dras vid 3V = 1600mA ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Sekunder? Den kommer väl att klara timmar? Den drar inte konstant 200mA, värsta fall är ca 150ish mA.

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men detta behöver förtydligas:

Skrivet av Grönahunden:

Skrivet av Frejoh466:

Sekunder? Den kommer väl att klara timmar? Den drar inte konstant 200mA, värsta fall är ca 150ish mA.

200mA vid 24V = 4800mW
Du har långt ifrån 100% verkningsgrad vid boost-konvertering i denna skala. Låt oss räkna på 75%.
4800/0,75 = 6400mW som dras av konvertern.
6400/3 ~= 2130mA vid 3V.

För att få ut 200mA vid 24V krävs alltså en ström på ca 2,1A vid din 3V matning.
Detta är en lite väl kraftig ström för två seriekopplade alkaliska batterier. Ett lithiumbatteri rekommenderas om du nu skulle köra på denna lösning. Helst fler seriekopplade för att få upp spänningen på primärsidan.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

okej inte sekunder men minuter ? ska du dra 2.1A från två AA batterier så lär det inte hålla så länge.

du halverar Ampere när Volten fördubblas.. seriekoppla flera batterier så du får upp det till 10-12v så skadas ju inte batterierna lika mycket när du sen ska ha 24v.

Visa signatur