Dokumentären om Copyswede ute nu

Permalänk
Medlem

Känner inte att dokumentären gav mig något direkt, men det är väl bra att problemet lyfts fram då det uppenbarligen är många som inte är medvetna om att Copyswede ens existerar.
Mannen som spelar Candy Crush var väl höjdpunkten i dokumentären..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Så du har sett den fullständiga filmen? För den som finns uppladdad är inte komplett och förhoppningsvis har den inte rätta ljudmixen heller.

Nej jag har troligtvis sett samma version som alla andra. Men ljudet i den versionen är inte förstört pga rippning eller uppladdning.
Med lite tur så att dom lagt upp en ofärdig kopia och inte bara misslyckats med uppladdningen av rätt version.

Permalänk
Inaktiv

Värdelöst ljud, brist på introduktion, motfrågor, fakta etc. Det känns ironiskt nog som om de 300000kr som samlades in användes väldigt ineffektivt. Men vad vet jag om dokumentärfilm.

Permalänk
Medlem

inkomst

@eucalyptus: Nej , Copyswede har skapat sig en inkomst. Vi andra måste ju arbeta och göra något vad drar vd:n och ägarna in på detta ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Värdelöst ljud, brist på introduktion, motfrågor, fakta etc. Det känns ironiskt nog som om de 300000kr som samlades in användes väldigt ineffektivt. Men vad vet jag om dokumentärfilm.

Jag älskar dokumentärer, så ja man lär nog märka om det är någon kvalité på skiten eller ej men väntar i alla fall på en bättre version eller i alla fall svar på om denna "trasiga" version is it.

personligen är jag inte mycket för iden att betala först och få något sedan. Om jag gör något åt en person gör jag det först sedan får dom pröjsa. Rätt ska vara rätt.

Permalänk

Skulle gärna vilja ha tillbaka mina drygt 40 minuter jag spenderade på att se detta.
Hade räckt med 10 minuter på youtube.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Väntar spänt på del 2

"Jag ser det som.... "

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Protip: använd inte en potatis som mikrofon.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ljudet var riktigt risigt! Upp och ner hela tiden...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Så jäkla dyrt är det inte att skicka en AAF till något ljudproffs och få tillbaka en proper ljudmix. Hade man kunnat fixa för ca 5-6000 av de 300'000.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hmm.. Så jäkla dyrt är det inte att skicka en AAF till något ljudproffs och få tillbaka en proper ljudmix. Hade man kunnat fixa för ca 5-6000 av de 300'000.

Pengarna gick väl till annat kan man tro
Va rätt skeptisk till produktionen redan innan. Synd att det blev så med av allt att döma.

Permalänk

Väldigt dåligt med fakta. Inget om vad folk betalar till copyswede för att köpa sig en iphone eller en dator. Hur man kan ha bränt 300k på denna dokumentären är ett stort frågetecken. Förmodligen ville någon bara ha en ny dyr kamera och såg chansen med ett litet projekt.. Grattis till de nya leksakerna...

Permalänk
Medlem

Borde inte 999 999 ppm eller 999 promille iaf utav privatkopieringsavgiften tillfalla ägaren utav hårddisken eftersom att det förmodligen representerar verkligheten utav vad som skrivs på en hårddisk?
Tänk dig bara varje gång du installerar något du köpt, lägger in foton, filmer eller formaterar datorn.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen om det här är den slutgiltiga versionen. Klart är att avrundning saknas iaf, något gick snett här i uppladdning eller val av fil.

Lite blandade intryck av dokumentären känner jag personligen. Viktigt att den är klar, och mycket bra samlad information. Jag hade dock ställt lite hopp till en aggressivare framtoning, kanske främst mot slutet, där konkreta och vassa frågor ställts. Den här modellen med att formulera alla frågor så intervjuaren aldrig hörs har gått lite för långt.

Blev t ex frustrerad över att man inte passade på att ifrågasätta Copyswedes reaktion på att man 2008-2009 behövde ta till nya, desperata, metoder för att fortsätta mjölka systemet istället för att ta ett steg tillbaka och tolka statistiken på ett vettigt sätt! Tydligt var att det inte längre räckte att få in pengar för optisk media och försäljning av annan lagringsmedia. "Upphovsrättsinnehavarna" hade vant sig vid att bekvämt plocka hem pengar den här vägen. Så istället för att inse att gemene man i allt större utsträckning frångått att "privatkopiera" ljudfiler och TV-serier (därav nedgången i försäljning av media) flyttade man med extremt fri tolkning över fokus på t ex PS4 och iPhone. Att detta sen kan göras utan insyn är _absurt_!

Permalänk

CopySwede måste förändras.

Detta var ju ingen direkt höjdare, ville höra tuffa frågor och inte bara höra folk säga saker som är självklara. Hade fixad detta för max 20-30000:- Känns lite som väntat, men aldrig att detta kostat 300 000:- Hoppas dock på mer debatt kring CopySweden, för detta ska bort. Det är stora pengar för alla tillverkare. Allt annat är BS.

Permalänk
Medlem

Trist att partitillhörigheter inte tas upp på de politiker som medverkar. Självklart finns den informationen några sekunder bort, men jag tror inte att alla tycker lika i riksdagen i denna frågan och det baserar jag på egna besök där samt utbildning inom ämnet. "Politiker" är inte en homogen grupp som många tycks vilja tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Snusfri

Ämnet är väldigt intressant och måste belysas, men produktionen av denna "dokumentär" är synnerligen sub-par.

Känslan är väldigt 80-talets SVT över hela produktionen tyvärr, skaparna borde ha läst på lite om produktion och tagit några kurser på Lynda.com så hade slutresultatet blivit bra mycket bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Kan någon filmskapare förklara för mig om scenerna? (Vet att det finns en del här på Swec)

Personen som intervjuas kan fortsätta prata medan ett nytt klipp kommer där han ska ta ett glas vatten? Varför inte lägga detta i slutet? Jag som tittare tappar fokus.

Fanns det två kameror bara när dom intervjuade "advokaten"? Känns som att dom bara fyller de andra intervjuerna med en massa nonsens klipp bara för att. När Petter a.k.a stoppa copyswede pratar så fokuserar dom fram och tillbaka på blomman på bordet. Tänkte direkt på DigitalRev TV och deras fascination av bokeh.

Sen för att inte tala om överexponerad scen respektive underexponerad. Eller är jag alldeles för petig? Vad tycker ni?

Men en bra tanke! Kan vara bra att dom förenklade dokumentären till dom som inte kan så mycket om Copyswede men den blev samtidigt rätt så passiv.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Hade velat veta vilket parti dessa politiker är medlemmar i!

Hade räknat lite mer som "kalla fakta".. Detta är bara en massa intervjuer med fakta man kan ta fram själv, inte mycket nytt som kommer fram! Hade hoppats på lite mer aggressiv dokumentär

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hade velat veta vilket parti dessa politiker är medlemmar i!

Hade räknat lite mer som "kalla fakta".. Detta är bara en massa intervjuer med fakta man kan ta fram själv, inte mycket nytt som kommer fram! Hade hoppats på lite mer aggressiv dokumentär

Precis vad jag förväntade mig också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Dokumentären handlar väl om att belysa för folket vad Copyswede är?
Tyckte jag fick svar på det.

Jo, det är klart jag också hade hoppats på lite aggressivare frågeställning och mer grävande journalistik men men, får väl vänta på att Aschberg tar tag i det.

Permalänk
Relik 📜

En kommentar på Vimeo säger nu att klippet kommer laddas upp igen. Håll tummarna för bättre lycka nästa gång! https://vimeo.com/156147356

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker dokumentären var alldeles för tafatt.
Om tillräckligt många kontaktar uppdrag granskning kanske det finns chans att de gör
ett reportage om detta.

http://www.svt.se/ug/20110811153138_tipsa_uppdrag_granskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En kommentar på Vimeo säger nu att klippet kommer laddas upp igen. Håll tummarna för bättre lycka nästa gång! https://vimeo.com/156147356

Var ser du denna kommentar? Ser bara att någon klagar på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Var ser du denna kommentar? Ser bara att någon klagar på slutet.

Citat:

DokcopyswedePlus21 minutes ago
Thanks! It is being re-uploaded.

Tror ju dock inte ljudet kommer fixas så kommer inte att se den. Det var så uruselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tycker dokumentären var alldeles för tafatt.
Om tillräckligt många kontaktar uppdrag granskning kanske det finns chans att de gör
ett reportage om detta.

http://www.svt.se/ug/20110811153138_tipsa_uppdrag_granskning

Jag tror inte SVT eller någon annan "rättighetsinnehavare" är intresserad i att bita sin födande hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Tror ju dock inte ljudet kommer fixas så kommer inte att se den. Det var så uruselt.

Kan se kommentaren nu med men inte innan trots att jag uppdaterat sidan flera gånger.

Skrivet av Sysop:

Jag tror inte SVT eller någon annan "rättighetsinnehavare" är intresserad i att bita sin födande hand.

Nej det har väl kommit fram via Copyswedes egna offeciela redovisningar att SVT får ganska mycket pengar av detta så SVT lär inte skjuta sig i foten. Folk är bara dumma som tror att vi har "oberoende" Televison. Det är ren hjärntvättning av svenska folket för att få oss att rösta rätt och tycka rätt inget annat. Kollat några timmar på SVT senaste 10 åren, valen framföralt men jag blir lika förvånad varje gång man tvingas sitta och glo på skiten och vara social. Samma smörja dom kör nu som för 10 år sedan och ja har man som jag slutat regelbundet titta på smörjan så ser man hur enkelt som helst hur "vinklat" allt är för att få tittaren att skaffa sig rätt åsikter.
Man hör dessutom hur folk som dagligen ser på skiten talar jämfört med folk som inte gör det. Folk som ser på SVT rabblar vad dom blivit tillsagda att tro medans folk som själva tar reda på saker är mer insatta och korrekta i det dom talar om.
SVT fördummar bara svenska folket och det är målet.

Romarna använde samma taktik för att få folket att falla i led med sina arenor, skillnaden är att folk bli soffpotatis med SVT istället.

SVT är lite som att titta på gammal propaganda från US, Tyskland eller USSR från WW2, kalla kriget, men lite mer "fint" paketerat, kalla det vad man vill men skiten är till för att påverka svenska folket att falla i led med vad politikerna vill, sedan ska vi rösta rätt sedan kallas det demokrati för att vi fick "välja". Tanken är att vi inte ens ska fatta att dom valde åt oss utan vi ska känna att valet var vårat.

SVT är dött om ni tror att ni ska få rättvisa.

Permalänk
Avstängd

@pa1983:
Dåligt utfört med tanke med resurser på 300 000. tummen ner, stor besvikelse.

Permalänk
Inaktiv

Får väl vänta tills de laddat upp den riktiga "filmen" om detta nu är en kass version av originalet. Hittills är jag dock inte imponerad, har sett dokumentärer som 9:onde klassare har gjort som var betydligt proffsigare gjord.

Permalänk
Medlem

Kändes väldigt... "fattigt".. man tappar fokus, det blir väldigt tråkigt och redigeringen är.. sådär.

Visa signatur

5600G