Bakgrundsbelyst skärm (IKEA LED)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Bakgrundsbelyst skärm (IKEA LED)

Då jag sitter mycket och arbetar vid datorn efter mörkrets infall, och gärna ser en dämpad belysning blev jag lite sugen på att prova en form utav bakgrundsbelysning i form utav LED.

IKEA har bra lister för detta, och då det är lite olika tider man sitter och stämplar framför maskineriet kan det vara skönt med att ha olika färger.

Köpte en IKEA Dioder, Ljuslist, 4 delar - flerfärgad.

Skärmen är en Acer XB270HU, 2560x1440 (1440p) med G-sync.

Till denna har jag en Eurimex Kema Monitor Arm.
Detta ger effekten utav att skärmen "svävar" i luften.

Jag är ingen fotograf, eller har intresse i att ta avancerade bilder - därav bristande kvalitet i vissa väldigt mörka bilder/ljus

Besök galleriet här

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av andreas_dock:

Då jag sitter mycket och arbetar vid datorn efter mörkrets infall, och gärna ser en dämpad belysning blev jag lite sugen på att prova en form utav bakgrundsbelysning i form utav LED.

IKEA har bra lister för detta, och då det är lite olika tider man sitter och stämplar framför maskineriet kan det vara skönt med att ha olika färger.

Köpte en IKEA Dioder, Ljuslist, 4 delar - flerfärgad.

Skärmen är en Acer XB270HU, 2560x1440 (1440p) med G-sync.

Till denna har jag en Eurimex Kema Monitor Arm.
Detta ger effekten utav att skärmen "svävar" i luften.

Jag är ingen fotograf, eller har intresse i att ta avancerade bilder - därav bristande kvalitet i vissa väldigt mörka bilder/ljus

Besök galleriet här

Gillar din kabeldragning Andreas. Du får komma förbi mig och göra ett ryck här också någon dag.

i7 6700K / FD R5 / ASUS Z170 Pro Gaming / 64GB DDR4 / Asus GTX1080 OC / Samsung 850 Evo M2 512GB / 3 x PB278QR
[Min HTPC-Guide][Mitt biorum]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av radx:

Gillar din kabeldragning Andreas. Du får komma förbi mig och göra ett ryck här också någon dag.

Give me a beer or two and i'll kit you right up!

Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2012

Hej! Ser att du har en Nuforce Udac. Hur upplever du att den fungerar för dig? Jag beställde en sådan, men måste varit ett måndagsexemplar. Potentiometern kändes inte gedigen och hade en skrapande känsla. Blev en retur på den.

Jonsbo UMX1 Plus, GA Z97N Wfi, Core I3 4460, GTX 760 Mini, Corsair Vengence LP 8GB, Samsung SSD, Intel SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av törnvall:

Hej! Ser att du har en Nuforce Udac. Hur upplever du att den fungerar för dig? Jag beställde en sådan, men måste varit ett måndagsexemplar. Potentiometern kändes inte gedigen och hade en skrapande känsla. Blev en retur på den.

Jag är sjukt nöjd med min, och den går bokstavligen varm.

Sitter relativt mycket hemma och arbetar genom min tjänst, men även privat för både projekt, lek och spel så det blir en hel del timmar i kontoret... och nästan alltid (minst 90-95% iaf) med hörlurar på.

Dessa drivs då alltid genom Nuforce'en och det har fungerat klockrent.

Då jag är den typen utav människa som alltid stänger av min workstation-dator när jag är klar för dagen så har det dock uppträtt ett märkligt fel 10-15 gånger, och detta är att man hör ett svagt brus i lurarna när DAC'en är på. Detta har jag dock löst genom att dra ut USB-kabeln på baksidan, vänta 1 sekund och sätta in den igen - bruset borta, totalt ljudlöst bakgrundljud och allting fungerar precis som det skall.

Men efter jag bytte till Windows 10 i slutet utav Okt'15 så har jag börjat använda hibernate/sleep mer och mer och då har det faktiskt aldrig uppstått, så kanske driver-relaterat eller bara flyt?

Så även om det har hänt - så är det otroligt lite krångel med 10-15 ggr på kanske 1500+ boots (det är under 1%) - vilket jag i det stora hela ser som ett non-issue.

Läste lite recensioner om DAC'en i efterhand och såg att många hade problem med ett ojämnt volym-reglage, speciellt vid låga nivåer. Det var alltså att säg vid 20% volym, inställt via DAC'ens reglage, så kunde man ha högre ljud i ena kanalen än den andra, men vid 50%+ så var det alltid perfekt balanserat.
Detta var dock ingenting jag hade eller har haft problem med, min har fungerat perfekt i nivåer såsom 10% och 25% utan problem, men för det mesta kör jag den i runt 45% och justerar sedan volymen digitalt via tangentbordet/i Windows.

... blev ett långt utlägg, men så är det med saker man brinner och nördar ner sig i!

Edit
Den modellen jag har är alltså NuForce uDAC 2 - inte den senaste, gen 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av andreas_dock:

Jag är sjukt nöjd med min, och den går bokstavligen varm.
http://www.adock.se/users/smileys/smiles_hd-dock/music.gif

Sitter relativt mycket hemma och arbetar genom min tjänst, men även privat för både projekt, lek och spel så det blir en hel del timmar i kontoret... och nästan alltid (minst 90-95% iaf) med hörlurar på.

Dessa drivs då alltid genom Nuforce'en och det har fungerat klockrent.

Då jag är den typen utav människa som alltid stänger av min workstation-dator när jag är klar för dagen så har det dock uppträtt ett märkligt fel 10-15 gånger, och detta är att man hör ett svagt brus i lurarna när DAC'en är på. Detta har jag dock löst genom att dra ut USB-kabeln på baksidan, vänta 1 sekund och sätta in den igen - bruset borta, totalt ljudlöst bakgrundljud och allting fungerar precis som det skall.

Men efter jag bytte till Windows 10 i slutet utav Okt'15 så har jag börjat använda hibernate/sleep mer och mer och då har det faktiskt aldrig uppstått, så kanske driver-relaterat eller bara flyt?

Så även om det har hänt - så är det otroligt lite krångel med 10-15 ggr på kanske 1500+ boots (det är under 1%) - vilket jag i det stora hela ser som ett non-issue.

Läste lite recensioner om DAC'en i efterhand och såg att många hade problem med ett ojämnt volym-reglage, speciellt vid låga nivåer. Det var alltså att säg vid 20% volym, inställt via DAC'ens reglage, så kunde man ha högre ljud i ena kanalen än den andra, men vid 50%+ så var det alltid perfekt balanserat.
Detta var dock ingenting jag hade eller har haft problem med, min har fungerat perfekt i nivåer såsom 10% och 25% utan problem, men för det mesta kör jag den i runt 45% och justerar sedan volymen digitalt via tangentbordet/i Windows.

... blev ett långt utlägg, men så är det med saker man brinner och nördar ner sig i!

Edit
Den modellen jag har är alltså NuForce uDAC 2 - inte den senaste, gen 3.

Jag har 3an ett tag Andreas. De va katastrof. Läs mitt omdöme på prisjakt om du orkar. Jag antar att 2an är betydligt bättre. Himla tur jag köpte den ifrån webhallen. Dom var extremt tillmötesgående och hjälpsamma med att låta mig prova hela tre olika. Testade nog allt. Korta tjocka usb kablar som lite längre märkeskablar. Allt strular. Kör idag med inbyggda. Funkar åtminstone stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 6700K / FD R5 / ASUS Z170 Pro Gaming / 64GB DDR4 / Asus GTX1080 OC / Samsung 850 Evo M2 512GB / 3 x PB278QR
[Min HTPC-Guide][Mitt biorum]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av radx:

Jag har 3an ett tag Andreas. De va katastrof. Läs mitt omdöme på prisjakt om du orkar. Jag antar att 2an är betydligt bättre. Himla tur jag köpte den ifrån webhallen. Dom var extremt tillmötesgående och hjälpsamma med att låta mig prova hela tre olika. Testade nog allt. Korta tjocka usb kablar som lite längre märkeskablar. Allt strular. Kör idag med inbyggda. Funkar åtminstone stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet att du fick måndags ex alá gigante!.. helt sjukt

Synd att detta fått dig att avstå DAC'ar och den bra funktion de faktiskt ger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

Tjena Andreas.
Det där ser riktigt nice ut. Hamnade här då jag satt och kika lite efter att få lampor bakom skärmen likt en ambilight funktion. Men detta verkar inte riktigt finnas, trist att philips har patent på det.

Undrar hur du uppfattar ljuset bakom på kvällarna om du t.ex. spelar ett spel. Det är inte för starkt ljus?
Hur långt har du från monitorn till väggen bakom? Jag har cirka 1.5m till en vit vägg och funderar på om det är för långt för att få bra effekt?

Testade du med alla 4 ljusslingor och tyckte det blev för mycket? Tänkte en var på kortsidorna också..

Mycket nice kabelfri setup med.. Me Like!

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nima2001:

Tjena Andreas.
Det där ser riktigt nice ut. Hamnade här då jag satt och kika lite efter att få lampor bakom skärmen likt en ambilight funktion. Men detta verkar inte riktigt finnas, trist att philips har patent på det.

Undrar hur du uppfattar ljuset bakom på kvällarna om du t.ex. spelar ett spel. Det är inte för starkt ljus?
Hur långt har du från monitorn till väggen bakom? Jag har cirka 1.5m till en vit vägg och funderar på om det är för långt för att få bra effekt?

Testade du med alla 4 ljusslingor och tyckte det blev för mycket? Tänkte en var på kortsidorna också..

Mycket nice kabelfri setup med.. Me Like!

Tjena Nima!, du måste citera eller "tagga" med mig @ -tecknet, annars ser jag inte att du skriver till mig

Anyhow.
När jag sitter vid datorn och jobbar så har jag nästan alltid vitt eller lättare gult ljus, då det är mer normal belysning.
Och jo, det lyser en hel del - men eftersom jag inte ser direkt på ljuskällan (som man gör med en vanlig lampa) så är det inget som stör, inte alls faktiskt. Det är mindre "direkt ljus" och därmed betydligt skönare än en skrivbordlampa, om du frågar mig (och det gör du ju..)

När jag spelar har jag dock nästan alltid rött ljus, så detta är lägre intensitet på och "smälter" in i bakgrunden mer än de andra ljusa färgerna som finns, dessutom ligger det längst ut i kanten på RGB-hjulet vilket för att ändringen är väldigt enkel.

Med tanke på att du nämner 1,5m till din vägg kommer du få ett dovare, men mer spritt ljus, jag tror det kommer bli riktigt skönt.
Nu har jag ju dock bytt skärm till en Acer X34 men har kvar listerna i en liknande uppsättning.

Testade alla 4 ljusslingor
Vet inte riktigt vad du menar med detta, men antar att du syftar på "använde jag hela kittet", ja det gjorde jag.
Skillnaden på bilderna i detta galleriet var dock att jag satte ihop dem 2 och 2 istället för att ha 4 delar.
Ljuset blir lika starkt / likadant, men det passade sig bättre att fästa det på XB270HU på det viset.

X34'an är lätt välvd baktill så där vill jag dela upp det i set om 4st lister igen.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Dec 2006

@andreas_dock:
Tjena Andreas.
Insåg att jag misslyckades med att bumpa dig med mitt inlägg

Jag har faktiskt själv fixat precis samma sak nu. Ser rätt coolt ut men svårt att känna av om det är bekvämare för ögonen än.. Dock kör jag blått sken vid vanlig användning.. Ska nog skifta till mer gult och testa.

Nöjd med acer skärmen? Var lite svårt att få fast slingorna på den välvda skärmen här varjefall..

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Nima2001:

@andreas_dock:
Tjena Andreas.
Insåg att jag misslyckades med att bumpa dig med mitt inlägg

Jag har faktiskt själv fixat precis samma sak nu. Ser rätt coolt ut men svårt att känna av om det är bekvämare för ögonen än.. Dock kör jag blått sken vid vanlig användning.. Ska nog skifta till mer gult och testa.

Nöjd med acer skärmen? Var lite svårt att få fast slingorna på den välvda skärmen här varjefall..

Mycket nöjd med skärmen!
Lite svårt att vänja sig vid 21:9 i början dåd det är väldigt brett, men annars så!
Grymt i spel..

Jag använde smältlim (värmepistol) på XB270HU, satt som berget..
X34'an har fortfarande plasten kvar på baksidan, och ville inte ta bort den, så använde en starkare dubbelhäftande tejp till den

... den tejpen man får med känns bra i början, men sedan släpper den ju taget som ett dåligt one-night stand

Edit; La till lite bilder.

Dold text