Permalänk
Medlem

Hur länge håller en bärbar?

Hej!

Nytt jobb kräver en bärbar dator, när jag ändå är i farten tänkte jag lägga ut till en gaming laptop som kostar lite extra. Jag är inte alls insatt i laptop världen utan stationära är där jag hör hemma.

Frågan lyder, hur länge kan jag räkna med att en gaming laptop (valfritt exempel) till ett värde av 10k kommer hålla? Kan jag räkna med att en laptop för 10k kommer fungera väl om 2 år lika som en stationär eller kollar vi mer år 1 år här? Hur ser utvecklingskurvan ut?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Den kommer hålla tills den antingen går sönder eller tills den inte kan utföra det du använder den till.

jag har en snart 10 år gammal laptop som fungerar för det arbete jag utför på den vilket är i princip lite enkelt kodande och excel och den har integrerad Intel GMA grafik och 2gb ram samt en core2duo

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja du.. Min X220 (dock ingen gaminglaptop) är snart 4 år gammal och den fungerar hur bra som helst idag. Gaminglaptops kanske har allt mellan 2-5 års livstid om du vill kunna spela nya och kommande spel med bra grafikinställningar. Om du endast ska spela äldre spel så kan en sådan kanske hålla i 7 år eller mer, eller fram tills dess då den går sönder.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Hur långt är ett snöre?

Beror helt och hållet på hur du använder den samt behandlar den. Laptops har för min egen del hållit i allt från några månader till flera år trots att de använts till samma sak och i samma miljö och varit pedantskötta.

Den som hållit längst hittills är en Macbook Pro från 2011 som fortfarande funkar klockrent. Den som höll kortast tid var en ASUS för ca 14 000 kr som knappt höll i ett halvår innan moderkortet gav upp.

Kort sagt; det är omöjligt att säga. "Du får vad du betalar för" stämmer inte heller för jag har en kompis med en överprisad Alienware som dog efter knappt ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den kommer hålla tills den antingen går sönder eller tills den inte kan utföra det du använder den till.

jag har en snart 10 år gammal laptop som fungerar för det arbete jag utför på den vilket är i princip lite enkelt kodande och excel och den har integrerad Intel GMA grafik och 2gb ram samt en core2duo

Okej jag inser nu att jag inte fått fram poängen med frågan. Hur länge klarar den sin uppgift med att vara en gaming laptop? Vet inte ens om och hur man kan uppgradera gpu i en laptop. Så kommer den fungera att spela nya spel på om 2år?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Hur långt är ett snöre?

Beror helt och hållet på hur du använder den samt behandlar den. Laptops har för min egen del hållit i allt från några månader till flera år trots att de använts till samma sak och i samma miljö och varit pedantskötta.

Den som hållit längst hittills är en Macbook Pro från 2011 som fortfarande funkar klockrent. Den som höll kortast tid var en ASUS för ca 14 000 kr som knappt höll i ett halvår innan moderkortet gav upp.

Kort sagt; det är omöjligt att säga. "Du får vad du betalar för" stämmer inte heller för jag har en kompis med en överprisad Alienware som dog efter knappt ett år.

Jag var otydlig i min fråga. Jag har citerat den andra medlemmen med uppdaterad tydlighet med vad jag egentligen ville fråga från början hehe!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Jag var otydlig i min fråga. Jag har citerat den andra medlemmen med uppdaterad tydlighet med vad jag egentligen ville fråga från början hehe!

Då beror det helt och hållet på vad du spelar för några spel eller rättare sagt förväntar dig att kunna spela för spel på en gaming-laptop om två år.

Är det kommande BF5 med höga grafikinställningar och 60 fps? Knappast.

Är det CSGO med stabila 60 fps fortfarande? Absolut.

Två år är en lång tid och med tanken på att en gaming-laptop inte är något prestandamonster även fast du köper det värsta som finns ute idag, så kommer ändå en desktop i samma prisklass att prestera bättre om två år.

Jag personligen skulle inte räkna med att kunna spela de nyaste spelen med några högre grafikinställningar än low med acceptabel fps på en gaming-laptop om två år.

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Okej jag inser nu att jag inte fått fram poängen med frågan. Hur länge klarar den sin uppgift med att vara en gaming laptop? Vet inte ens om och hur man kan uppgradera gpu i en laptop. Så kommer den fungera att spela nya spel på om 2år?

oftast är inte byte av hårdvara på tapeten då ofta allt sitter fastlött på moderkortet och då är det att byta hela mammabrädan med cpu och hela kittet.

finns en del lösningar med lös gpu/cpu men hårdvaran t.ex ett grafikkort brukar kosta nästan lika mycket som värdet på laptopen begagnad efter 1-2år och då är det bara ett utbutesgrafikkort av samma modell som du redan har.

så uppgradera annat än ram och HDD/SDD brukar inte vara lönt.

laptops brukar ha relativt kort livslängd som speldatorer och räkna inte med att kunna köra de "nyaste" titlarna efter 2-3år speciellt tillfredställande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spelar främst fps som exakt csgo. Men vill veta om man kan spela diverse spel som tex ja framtida BF spel med acceptabel fps. Sen om man spelar på medium eller low gör mig inte jätte mycket så länge som det är spelbart. Ska man satsa på gtx 960m då eller bör man ha 970? Eller duger till och med 860?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Tänk såhär

En stationär dator (exklusive tgb skärm etc) kostar kanske 50% (40%?) av vad en likvärdig bärbar dator gör

Dvs bygger du ihop en stationär dator för 5000kr så får du en lika "snabb" bärbar dator för 10000kr

Så tänk själv hur en 5000kr-dator kommer prestera om två år. Det är inget speciellt med att dator är bärbar, bara att den har sämre pris/prestanda än en stationär. Sedan slipper du ju betala skärm, tgb och kan ta med datorn var du vill. Men nej, du kan inte uppgradera gpu i en laptop. I min förra gaminglaptop kunde jag byta hdd/ssd samt lägga till ram-minne men det var allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Spelar främst fps som exakt csgo. Men vill veta om man kan spela diverse spel som tex ja framtida BF spel med acceptabel fps. Sen om man spelar på medium eller low gör mig inte jätte mycket så länge som det är spelbart. Ska man satsa på gtx 960m då eller bör man ha 970? Eller duger till och med 860?

Tycker gränsen idag tänkt för spel är GTX860, detta är då att man inte tänker använda sin laptop primärt för spel.
Vill man spela mycket samt att den ska räcka till för dagens spel bör man ha minst GTX970.

Ska nämnas att dessa laptop oftast inte är så lämpliga som jobbdator, lite för stora, lite för tunga att släpa på samt för dålig batteritid.

Men om jag nu skulle ha en laptop för lite spel och en hel del jobb dvs man ska kånka på den skulle jag valt Dell XPS 15 och då en med lite högre spec tex modellen med SSD på 512Gb för att få det stora batteriet, man får förstås plussa på några tusenlappar över 10.000 då.

Ska man inte kånka ofta på laptopen är det förstås mer fritt fram..men under 10.000 ser jag det svårt att komma om den ska klara av dagens och spel som kommer på ett bra sätt då man inte bör välja GTX860/960 eller under

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar dom har hjälpt!

Visa signatur