När behövs mer än 4GB grafikminne?

Permalänk
Medlem

När behövs mer än 4GB grafikminne?

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Black Desert använder över 4GB i 1440p ibland. Man bör satsa på 6GB nu för tiden.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Beror väl mest på vilken upplösning/grafikinställning man kör?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Beror väl mest på vilken upplösning/grafikinställning man kör?

Precis! För 1080p-spelande tror jag inte vi kommer se en ökning på rekommendation av vRAM än på ett väldigt bra tag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

Kommer förmodligen inte bli några extrema krav på VRAM förrän nästa generations konsoler släpps.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

Vid upplösningar 1440p och högre så räcker inte 4GB till längre, men för 1080p lär det räcka ett tag till.
Jag har spelat spel som maxar mina 6GB i 1440p så det hade ju inte skadat med 8GB, vi får väl se när nya GPU:erna kommer vad de ligger på i vRam.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Antielefant
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

Det gör redan skillnad, men det gör oftast så i 1440p eller högre, och i spel som faktiskt kan belasta minne.
Rise of the Tomb Raider är ett högaktuellt exempel, men det finns ganska många fler som tycker om mer än 4 GB minne i 1440p.

Vad gäller 4k är svaret snarare så att mängden minne inte är flaskhalsen, utan den är att inget kort klarar av att hantera den upplösningen i spelbar (än mindre njutbar) framerate. Skulle man kunna pressa 4k lika hårt som man kan 1440p skulle man börja se minnet göra mer skillnad. Tyvärr är däremot tester av Quad-SLI 980 Ti vs Quadfire Fury rätt... ovanliga.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Vid upplösningar 1440p och högre så räcker inte 4GB till längre, men för 1080p lär det räcka ett tag till.
Jag har spelat spel som maxar mina 6GB i 1440p så det hade ju inte skadat med 8GB, vi får väl se när nya GPU:erna kommer vad de ligger på i vRam.

Men ändå är ett 4GB FuryX snabbare än ett 6GB 980Ti i the division på 2560x1440 och 3840 x 2160

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Men ändå är ett 4GB FuryX snabbare än ett 6GB 980Ti i the division på 2560x1440 och 3840 x 2160

Beror på hur man tänker när man köper hårdvara. Köper man nytt varje år eller varannat så är det antagligen inga större problem med 4GB men ska du ha korten 4 år osv så lär du ha nytta av mer. Kika på ex GTX 680 (oftast 2GB) mot 7970 med 3GB ett 7970 är ju mycket vettigare köp om man ser tillbaka.
Mina R9 fury står sig bra idag men om 3-4 år så tror jag nog 2 R9 390x slår dessa i 4k tack vare dubbla minnesmängden

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Ja, minnet är mycket snabbare på fury än 980Ti genom HBM.

Permalänk
Medlem

Rainbow Six Siege i 1440p med ultra texturer använder 5,8 GB tror jag det var.
GTA V använder över 4 GB.
Och finns ju fler exempel ovan.

Permalänk
Medlem

Mer än 4GB behövs när applikationen behöver mer än 4GB.

Simpla sanningen.

Om mer behövs kommer det innebära att data laddas långsammare, men det betyder inte alltid att det gör ett kort långsammare än ett visst annat kort.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Det är inte bara mängden som spelar in, utan även hastigheten på det. HBM1 är ju ca 4 ggr snabbare än GDDR5, så om i en grov förenkling antar att hastighet*storlek skalar linjärt så skulle ett GDDR5 kort behöva ha 4 ggr mer minne för att hålla jämna steg med en viss mängd HBM1, så i detta fallet så skulle Nvidia korten behöva 16 GB VRAM för att hålla jämna steg med AMD Fury kortens 4 GB.

Så enkelt är det ju dock inte, men man skall som sagt inte stirra sig helt blind på storleken bara, utan det är den totala överföringshastigheten som är mer intressant, och i det fallet så slår ju Fury korten alla för tillfället med en stor marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Men ändå är ett 4GB FuryX snabbare än ett 6GB 980Ti i the division på 2560x1440 och 3840 x 2160

Det är mycket möjligt, men om spelen använder mer ram än vad som finns tillgängligt så kan det skapa problem, eftersom den måste dumpa minnet och fylla på med ny information hela tiden. Har man tillräckligt med vRam från början så kanske man inte har mer FPS, men spelupplevelsen kanske blir bättre ändå.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Jag kan inte "maxxa" Rainbow Six Siege (kanske möjligt med rätt inställningar) och spelet säger att jag kommer ligga över 4GB gränsen.. Jag har GTX 970 och det kanske har att göra med att själva GPUn inte klarar av det eller att 970 har "3,5GB" minne.. Men som andra har sagt, i 1080p så är vi inte där riktigt än men snart.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hjälpsam

DX12 för Rise of Tomb Raider är ju extremt, men visar hur det kan gå.
http://techbuyersguru.com/first-look-dx12-performance-rise-to...
Lägg märke till spelet lånar videominne från arbetsminnet, i de fall videominnet inte räcker till, det är läge att gå upp till 16 GiB arbetsminne i dag.
Jag tror att man kommer vilja ha minst 8GiB videominne om två år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

På mitt 980ti med 6GB används 4,1 GB VRAM i spel såsom Dying Light The Following - enligt MSI AB. Kör 1080 på 144hz skärm.

Permalänk
Avstängd

fury x kortet använder HBM minnen vilket har betydligt högre bandbredd an nvidias kort där av att dom klarar sig bra i 4k

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Antielefant
Skrivet av robbankentor:

Men ändå är ett 4GB FuryX snabbare än ett 6GB 980Ti i the division på 2560x1440 och 3840 x 2160

I specifikt det spelet, och det är också där problemet kommer. Hur mycket minne spelet behöver beror endast och enbart på spelet. Fury klarar sig bättre än de flesta andra 4GB-kort tack vare HBM, men det finns också flera exempel där Fury får problem pga sin snålare tilltagna mängd minne.

Vi kommer inte att komma till den punkten att alla spel kräver 4+ GB VRAM, inte ens i 1440p, så länge många spel släpps för att vara spelbara på lite äldre (läs 2-4 år gamla) datorer. Det är en väldigt stor del av marknaden och väldigt många spel flyter alldeles utmärkt på 2 GB VRAM även idag, särskilt om man inte pressar texturkvalitet och AA som en galning. Men det finns fler och fler exempel på spel som verkligen äter VRAM också.

Inte minst finns det många som har ett "ser-inte-märkbart-bättre-ut-men-dödar-grafikkortet"-alternativ (läs Very High på texture quality i Rise of the Tomb Raider, Extreme Tesselisation i Crysis 2, osv osv osv).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Datavetare

Undantaget 3e-part moddar med texturpacks som är brutalt högupplösta finns det idag ingen titel alls som aktivt använder mer än 4 GB VRAM en i 4k, 3 GB VRAM verkar vara tillräckligt så länge man håller sig till 1920x1080 och möjligen även 2560x1400.

Sett många sidor som mäter vad de tror är VRAM användning med kort som 980 Ti (6 GB VRAM), 390 (8 GB VRAM) och till och med Titan X (12 GB VRAM), fått en siffra som är > 4 GB och konstaterat att spelet minsann behöver > 4 GB VRAM. Författaren till dessa artiklar har då överhuvudtaget inte fattat hur VRAM hanteras, inte insett skillnaden i allokerad mängd VRAM och mängd VRAM som aktivt används.

Här är ett väldigt illustrativt exempel med Rise of the Tomb Raider

Hur mycket VRAM är det som aktivt används i detta spel? Svaret är: går inte att säga givet denna information. Däremot kan man konstatera att en bana i detta spel verkar bestå av minst 6-7 GB data då allokerad mängd VRAM är 4 GB för 970/380, 6 GB för 980 Ti och 6-7 GB för 390 (sedan kan man fråga sig varför 290 bara använder 3,6 GB, är det inte 970 som folk gapar om har 3,5 GB?).

Då inte ens 970/980 får "frame-drops" (se nedan) i detta spel är det uppenbart att mängd VRAM som aktiv används är < 4 GB, om det flyter bra på 290 kan man även konstatera att den mängd som används aktivt är <= 3,6 GB.

Är en del spikar på Fury-korten som inte finns för 390, så något lurigt är det med 4 GB VRAM för AMD men varken 970 eller 980 uppvisar dessa.

Lustigt nog blir spikarna för Nano lite mindre uttalade i 4k, inte heller här visar 970 spikar (även om absolut FPS är på nivå ospelbart här, dock inte p.g.a mängd VRAM)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tja

Diskutionen har varit lång när det gäller GPU minne. Många har varnat för kort med "bara" 2Gb eller 4GB även jag.

Men efter förra veckans släpp av The division och Hitman börjar jag undra, när behöver vi mer än 4GB i spel.

Ett 4GB AMD kort spöar ett 12GB Nividia kort i 3840x2160 även ett gammalt R9290x med 4GB hänger med bra i 3840x2160

//

390 mm med 8GB vram kostar lika mycket som ett 970 med 4 (3.5)GB så vad är vitsen med att köpa det sämsta ?

Förstår inte varför folk är så rädda för att köpa mycket Vram när det kostar minimalt extra med 8GB GDDR5 (vi pratar om en hundralapp eller två ut till kund).

Är det värt att uppgradera för enbart Vramet om man sitter på ett 290 / 290x, Inte som det ser ut idag

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Undantaget 3e-part moddar med texturpacks som är brutalt högupplösta finns det idag ingen titel alls som aktivt använder mer än 4 GB VRAM en i 4k, 3 GB VRAM verkar vara tillräckligt så länge man håller sig till 1920x1080 och möjligen även 2560x1400.

Sett många sidor som mäter vad de tror är VRAM användning med kort som 980 Ti (6 GB VRAM), 390 (8 GB VRAM) och till och med Titan X (12 GB VRAM), fått en siffra som är > 4 GB och konstaterat att spelet minsann behöver > 4 GB VRAM. Författaren till dessa artiklar har då överhuvudtaget inte fattat hur VRAM hanteras, inte insett skillnaden i allokerad mängd VRAM och mängd VRAM som aktivt används.

Här är ett väldigt illustrativt exempel med Rise of the Tomb Raider
http://techbuyersguru.com/sites/default/files/pictures/TheGamersBench/RoTRDX12/RoTR%20VRAM%20fix.jpg
Hur mycket VRAM är det som aktivt används i detta spel? Svaret är: går inte att säga givet denna information. Däremot kan man konstatera att en bana i detta spel verkar bestå av minst 6-7 GB data då allokerad mängd VRAM är 4 GB för 970/380, 6 GB för 980 Ti och 6-7 GB för 390 (sedan kan man fråga sig varför 290 bara använder 3,6 GB, är det inte 970 som folk gapar om har 3,5 GB?).

Då inte ens 970/980 får "frame-drops" (se nedan) i detta spel är det uppenbart att mängd VRAM som aktiv används är < 4 GB, om det flyter bra på 290 kan man även konstatera att den mängd som används aktivt är <= 3,6 GB.
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_2560x1440_PLOT.png
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_2560x1440_PLOT_0.png
Är en del spikar på Fury-korten som inte finns för 390, så något lurigt är det med 4 GB VRAM för AMD men varken 970 eller 980 uppvisar dessa.

Lustigt nog blir spikarna för Nano lite mindre uttalade i 4k, inte heller här visar 970 spikar (även om absolut FPS är på nivå ospelbart här, dock inte p.g.a mängd VRAM)
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2016-01-29/RoTR_3840x2160_PLOT_0.png

"Hur mycket VRAM är det som aktivt används i detta spel? Svaret är: går inte att säga givet denna information."
Just i detta fall syns det tydligt på minimi fps

Men detta är givetvis ett extremt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare

@hakd: man kan ju också vända det till fördel för 970 (skriver detta enbart för du hävdar att 970 är sämst har egentligen absolut noll anledning att promota Nvidia)

  • varför välja ett kort som presterar likvärdigt fast drar ~150 W mer? (enligt SweClockers mätning). Även kostnaden för el är irrelevant i Sverige så betyder det 150 W mer värme som ska ut ur lådan + 150 W som ska hanteras av PSU (som då låter mer)

  • varför skulle man inte välja ett kort som har stöd för feature level 12.1 nu när dessa finesser börjar hitta in i spel (VXAO)? Även Flameworks bygger på voxels och kräver därmed feature level 12.1

  • vill man någon anledning köra > 100 FPS måste man börja skruva ner inställningarna hos mellanklassen och i det läget vinner Maxwell mer än GCN då flaskhalsen skiftar över mot triangelkapacitet

Ska man vara lite mer objektiv så handlar det främst om tycke och smak, prestandamätmässigt är fabriksöverklockade 970/390 i praktiken identisk i både 1920x1080 och 2560x1440 (finns enstaka spel med relevant skillnad). Gillar man / eller ogillar man någon av dessa företag (vilket för mig ter sig rätt udda, det är företag och inte personer vi pratar om) skulle jag säga att det är en långt bättre motivering att välja den ena över den andra än att försöka separera dessa kort på prestanda.

@Ratatosk: väldigt lätt att mäta minimal FPS fel, något som bl.a. påpekades här. När VRAM tar slut får man rejäla spikar och om det var fallet skulle man se det i den kontinuerliga mätningen av "frame-times". PcPerspektive och The TechReport begriper vad de håller på med så för analys av renderingstider och minimal FPS ska man nog i främsta fall kolla vad dessa webbplatser skriver.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

390 mm med 8GB vram kostar lika mycket som ett 970 med 4 (3.5)GB så vad är vitsen med att köpa det sämsta ?

Förstår inte varför folk är så rädda för att köpa mycket Vram när det kostar minimalt extra med 8GB GDDR5 (vi pratar om en hundralapp eller två ut till kund).

Är det värt att uppgradera för enbart Vramet om man sitter på ett 290 / 290x, Inte som det ser ut idag

Om jag fick köpa om skulle det utan tvekan bli 390 eller 390x, men när jag köpte var 390 1000:- dyrare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@hakd: man kan ju också vända det till fördel för 970 (skriver detta enbart för du hävdar att 970 är sämst har egentligen absolut noll anledning att promota Nvidia)

  • varför välja ett kort som presterar likvärdigt fast drar ~150 W mer? (enligt SweClockers mätning). Även kostnaden för el är irrelevant i Sverige så betyder det 150 W mer värme som ska ut ur lådan + 150 W som ska hanteras av PSU (som då låter mer)

  • varför skulle man inte välja ett kort som har stöd för feature level 12.1 nu när dessa finesser börjar hitta in i spel (VXAO)? Även Flameworks bygger på voxels och kräver därmed feature level 12.1

  • vill man någon anledning köra > 100 FPS måste man börja skruva ner inställningarna hos mellanklassen och i det läget vinner Maxwell mer än GCN då flaskhalsen skiftar över mot triangelkapacitet

Ska man vara lite mer objektiv så handlar det främst om tycke och smak, prestandamätmässigt är fabriksöverklockade 970/390 i praktiken identisk i både 1920x1080 och 2560x1440 (finns enstaka spel med relevant skillnad). Gillar man / eller ogillar man någon av dessa företag (vilket för mig ter sig rätt udda, det är företag och inte personer vi pratar om) skulle jag säga att det är en långt bättre motivering att välja den ena över den andra än att försöka separera dessa kort på prestanda.

@Ratatosk: väldigt lätt att mäta minimal FPS fel, något som bl.a. påpekades här. När VRAM tar slut får man rejäla spikar och om det var fallet skulle man se det i den kontinuerliga mätningen av "frame-times". PcPerspektive och The TechReport begriper vad de håller på med så för analys av renderingstider och minimal FPS ska man nog i främsta fall kolla vad dessa webbplatser skriver.

Nvidia 970 är sämst i prisklassen när det kommer till storleken på Vram, Det är inget jag tycker utan enkel fakta.

§1.6 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror på hur man tänker när man köper hårdvara. Köper man nytt varje år eller varannat så är det antagligen inga större problem med 4GB men ska du ha korten 4 år osv så lär du ha nytta av mer. Kika på ex GTX 680 (oftast 2GB) mot 7970 med 3GB ett 7970 är ju mycket vettigare köp om man ser tillbaka.
Mina R9 fury står sig bra idag men om 3-4 år så tror jag nog 2 R9 390x slår dessa i 4k tack vare dubbla minnesmängden

Har att göra med att konsolerna (PS4 och XBONE) släpptes, innan dess så var 2GB inga problem alls men helt plötsligt så sköt det i höjden gällande krav för minne. På senare tid har vi dock inte märkt av att kraven för VRAM gått så speciellt mycket upp jämfört med för något år sedan. Fast att köpa ett kort med mindre än 4GB idag är väl lite onödigt om man nu inte har en liten budget. Tror inte alls 390X kommer ha en längre livslängd, prestandan kommer vara kass innan man kommer ha nytta av den mängden minne. Upplösning kräver inte så galet mycket minne som en del påstår heller, titta bara på minnesanvändningen mellan samma spel i 1080p vs 1440p vs 4K i samma övriga inställningar. Anti-Aliasing kräver betydligt mer minne än vad högre upplösning gör, så egentligen om man kör 4K på en inte allt för stor skärm så kanske inte AA "behövs" och då använder du faktiskt mindre videominne.

Här är en länk för att visa lite hur mycket VRAM som används i olika spel, alltså inte ens 4GB i 4K i något utav dom med 2 undantag (GTA V och SoM). Samma resultat har jag även sett på andra sajter. Annat som är intressant är hur man jämfört 290X och 390X som man har samma klockfrekvens på inte blir mer än 0-2 fps skillnad även i spel som i 4K använder över 4GB.

Permalänk
Medlem

senaste rainbow six praktiskt talat maxar ut mitt grafikkort i 3440x1440.
gta v använde 4.8gb

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Ni måste skilja på hur mycket vram som faktiskt behövs och hur mycket spelet behöver. Bara för att ett visst spel allokerar upp alla 6GB på ditt grafikkort så behöver det inte betyda att det är någon faktisk prestandaskillnad mot om samma kort bara hade 4GB. Programmerare är lata, så kan man ta en massa minne och fylla det med saker som man kanske behöver så är det ju skitbra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av giplet:

Ni måste skilja på hur mycket vram som faktiskt behövs och hur mycket spelet behöver. Bara för att ett visst spel allokerar upp alla 6GB på ditt grafikkort så behöver det inte betyda att det är någon faktisk prestandaskillnad mot om samma kort bara hade 4GB. Programmerare är lata, så kan man ta en massa minne och fylla det med saker som man kanske behöver så är det ju skitbra.

Håller med förutom att det beror på deras lathet, varför inte fylla minnet om man har ledigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Håller med förutom att det beror på deras lathet, varför inte fylla minnet om man har ledigt?

Jag är av en annan skola. Mitt ideal är när man optimerar sin kod och finner en stolthet i att koden blir liten, snabb och inte drar mer resurser än den behöver. Minnet finns ju där, så det är inget fel att använda det egentligen, det finns ingen nackdel. Men när man inte ser något straff på prestandan hos korten som har mindre minne än vad som "behövs" så är min tolkning att koden stoppar in saker som den egentligen inte behöver i minnet och det kallar jag för lathet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!