Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Är ju inte bara det som tar plats, jag har iaf jämt en serie/film på telefonen som jag håller på att kolla på, tar säkert upp 30-40GB bara det.

Vilka lagliga filmtjänster sparar materialet på telefonen och strömmar inte? Jag har inte funderat på det och är därför bara nyfiken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka lagliga filmtjänster sparar materialet på telefonen och strömmar inte? Jag har inte funderat på det och är därför bara nyfiken.

Jag har alla filmer/serier jag äger/vänner äger inlagd på datorn, lättare att använda mellan mina enheter hemma än att springa och krångla med skivor. Vill jag kolla "on the go" så flyttare jag bara över de filmer/avsnitt jag inte har sett som jag kan tänkas behöva.

Jag har även helt slutat med Netflix sen det inte längre går att köra med VPN. Svenska Netflix är en katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Skulle våga påstå att @Marinlik är en fullkomligt normal smartphone användare idag Och det du pratar om, att springa ut i skogen och spela in en massa filmer så de inte får plats på det inbyggda minnet är en väldigt nischat användningsområde. Jag kör precis som @Marinlik så gott som allt i molnet (och jag har 64GB version). Aldrig känt behov av extra minneskort, inte ens ute i skogen vid vår sommarstuga. För mig är minneskort-plats en gammal teknik som jag inte saknar det minsta.

När jag köpte en S4 för ett par år sen så var minneskort en av anledningarna till att jag köpte den. Sen märkte jag hur billigt det var med molnlagring, och hur det gjorde det jag ville ha från lagring, fast smidigare. Så det blev aldrig något minneskort till den.

Angående annat som tar plats så sticker jag nog ut lite i att jag aldrig kollar film på mobilen(styggelse att göra det), och väldigt sällan serier. Men om jag kollar en serie så gör jag det via netflix.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Vi använder ju alla våra telefoner på lite unika sätt och våra olika behov är ju anledningen att telefonerna erbjuds i olika konfigurationer och varianter. Det finns ju inga rätt eller fel direkt.
Är man en person som har behov och vill spara saker lokalt och gillar Apples ekosystem så köper man en variant med mer internminne, simple as that.

Liknande diskussioner förs lite överallt fast inom olika områden. Fråga närmaste IT-avdelning och du kommer garanterat få frågan att Moln vs on-prem är något som bollas dagligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Varför nämner du då Samsung i dina inlägg? När det handlar om iOS och Apple.

Det togs upp för att en användare tyckte att Apple tog för mycket när man valde en med mer utrymme, och därav så togs jämförelsen upp mot Samsung, att de också tar ca 1000 lappen mellan versionerna med olika utrymme.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har alla filmer/serier jag äger/vänner äger inlagd på datorn, lättare att använda mellan mina enheter hemma än att springa och krångla med skivor. Vill jag kolla "on the go" så flyttare jag bara över de filmer/avsnitt jag inte har sett som jag kan tänkas behöva.

Jag har även helt slutat med Netflix sen det inte längre går att köra med VPN. Svenska Netflix är en katastrof.

Ursäkta men måste passa på och fråga om tillvägagångssättet för överföringen av filmerna/serierna? Och hur stor plats tar respektive upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ursäkta men måste passa på och fråga om tillvägagångssättet för överföringen av filmerna/serierna? Och hur stor plats tar respektive upp?

Hur jag flyttar över filmerna från datorn till telefonen? Är väl bara koppla i telefonen i datorn och kopiera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hur jag flyttar över filmerna från datorn till telefonen? Är väl bara koppla i telefonen i datorn och kopiera?

Nej, jag menade överföringen av filmerna/serierna från DVD/BD till "vart du nu lagrar dem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej, jag menade överföringen av filmerna/serierna från DVD/BD till "vart du nu lagrar dem".

AnyDVD HD/Handbreak funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det togs upp för att en användare tyckte att Apple tog för mycket när man valde en med mer utrymme, och därav så togs jämförelsen upp mot Samsung, att de också tar ca 1000 lappen mellan versionerna med olika utrymme.

Ja, men då är det bra att man kan uppgradera till ett microSDXC Class 10 64GB för under 200 kr i exempelvis Samsung Galaxy S7.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Ja, men då är det bra att man kan uppgradera till ett microSDXC Class 10 64GB för under 200 kr i exempelvis Samsung Galaxy S7.

Nej, du kan inte uppgradera interna minnet till 64GB för 200 kr, det kostar ca 1000 kr oavsett leverantör...
Vilket det var tal om här, inte sd/m2 kort eller andra kort som är förlegade/ute sedan många år.
Ingen kör lösa minneskort idag.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

AnyDVD HD/Handbreak funkar bra.

Såg nu att det heter "RedFox" numera när "SlySoft" fick slå igen portarna. Ska kika på de programmen.

Skrivet av Calle2003:

Ja, men då är det bra att man kan uppgradera till ett microSDXC Class 10 64GB för under 200 kr i exempelvis Samsung Galaxy S7.

Samsung gjorde ett misstag där med S6:an att ta bort stödet för minneskort. Bra att de återinförde det med S7:an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Samsung gjorde ett misstag där med S6:an att ta bort stödet för minneskort. Bra att de återinförde det med S7:an.

Det var ju dock det bästa de gjorde att ta bort minneskortet i den serien.
Minneskort är så utdött i dagsläget i telefoner/surfplattor.....
Där minneskort fortfarande används är kameror, men även där så kan man synka/kopiera bilderna via WiFi eller liknande så behovet av ett löst minneskort är borta där med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var ju dock det bästa de gjorde att ta bort minneskortet i den serien.
Minneskort är så utdött i dagsläget i telefoner/surfplattor.....
Där minneskort fortfarande används är kameror, men även där så kan man synka/kopiera bilderna via WiFi eller liknande så behovet av ett löst minneskort är borta där med.

På vilket sätt är det en nackdel att ha stöd för minneskort? Använder man det inte så är det ju inte precis i vägen?

Minneskort är utdött i de modeller som inte stödjer det ja, det stämmer. xD

Har faktiskt en systemkamera själv som stödjer Wi-Fi... men det är verkligen ett totalt värdelöst alternativ jämfört med att använda minneskort för överföring av foton. Det är omständligt och betydligt långsammare. Dessutom så finns det inte någon Wi-Fi-punkt ute i skogen där jag fotograferar mest.

Bor i stan och har tillgång till Telia Wi-Fi. Närmaste "hotspot" är ca 200 m härifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

På vilket sätt är det en nackdel att ha stöd för minneskort? Använder man det inte så är det ju inte precis i vägen?

Minneskort är utdött i de modeller som inte stödjer det ja, det stämmer. xD

Har faktiskt en systemkamera själv som stödjer Wi-Fi... men det är verkligen ett totalt värdelöst alternativ jämfört med att använda minneskort för överföring av foton. Det är omständligt och betydligt långsammare. Dessutom så finns det inte någon Wi-Fi-punkt ute i skogen där jag fotograferar mest.

Bor i stan och har tillgång till Telia Wi-Fi. Närmaste "hotspot" är ca 200 m härifrån.

Nej, minneskort är utdött totalt med.....
Varför ha ett slött minneskort när loak lagring är snabbare och mer värd?
Då synkas det automatiskt när du kommer till ditt WiFi, ta en kopp kaffe under tiden.
Löst minneskort i telefoner är ute idag, ingen som tar ur det och laddar över till det, eller från det till datorn, slöare än intern lagring, drar mer ström mm, inte lika värt som ha stort utrymme i det fallet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, minneskort är utdött totalt med.....
Varför ha ett slött minneskort när loak lagring är snabbare och mer värd?
Då synkas det automatiskt när du kommer till ditt WiFi, ta en kopp kaffe under tiden.
Löst minneskort i telefoner är ute idag, ingen som tar ur det och laddar över till det, eller från det till datorn, slöare än intern lagring, drar mer ström mm, inte lika värt som ha stort utrymme i det fallet.

Tror inte många fotografer håller med dig. Kanske om du betalar resorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Tror inte många fotografer håller med dig. Kanske om du betalar resorna.

Varför skulle det bli en resa?
I princip alla idag har en smartphone, och kan dela ut "hotspot" via den som kameran kan kopplas emot för att synka till dator/upp till "molnet". Blir ingen resa för de, lika så kan de koppla in usb till datorn från kameran.
Så även där är minneskort överflödiga, då man kan lösa det via WiFi eller kabel, och istället satsa på snabbare intern lagring.
Det är ofta lagringen i en kamera som styr hur många bilder den kan ta utan att börja "lagga" (innan den stoppar för att bildernas cache är full) så ju snabbare lagring (dvs intern) som det sätts i ju snabbare kan bilder tas utan avbrott, vilket med ex sdkort eller andra kort snabbt blir en flaskhals, där en intern lagring (med ex ssd) inte skulle flaska, om de konstruerade det rätt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Varför skulle det bli en resa?
I princip alla idag har en smartphone, och kan dela ut "hotspot" via den som kameran kan kopplas emot för att synka till dator/upp till "molnet". Blir ingen resa för de, lika så kan de koppla in usb till datorn från kameran.
Så även där är minneskort överflödiga, då man kan lösa det via WiFi eller kabel, och istället satsa på snabbare intern lagring.
Det är ofta lagringen i en kamera som styr hur många bilder den kan ta utan att börja "lagga" (innan den stoppar för att bildernas cache är full) så ju snabbare lagring (dvs intern) som det sätts i ju snabbare kan bilder tas utan avbrott, vilket med ex sdkort eller andra kort snabbt blir en flaskhals, där en intern lagring (med ex ssd) inte skulle flaska, om de konstruerade det rätt.

Rent praktiskt är minneskorten överlägsna än så länge. Jag skulle inte heller använda minneskort om de inte vore bra.

Men inom en snar framtid så kanske den nya tekniken kan ta över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Rent praktiskt är minneskorten överlägsna än så länge. Jag skulle inte heller använda minneskort om de inte vore bra.

Men inom en snar framtid så kanske den nya tekniken kan ta över.

Minneskort är i jämförelse med intern lagring usel i prestanda, drar mer ström mm.

Bättre stt ha en intern lagrin (som ex ssd) än stt fippla med slöa minneskort....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Minneskort är i jämförelse med intern lagring usel i prestanda, drar mer ström mm.

Bättre stt ha en intern lagrin (som ex ssd) än stt fippla med slöa minneskort....

Jag skrev "i praktiken".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Jag skrev "i praktiken".

Ja?
Och rent praktiskt så är de usla.
Rnda fördelen är att du kan ta ut dem och stoppa inen läsare (om man har det), där blir det lika enkelt (och praktiskt) att bara stoppa i kabeln.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja?
Och rent praktiskt så är de usla.
Rnda fördelen är att du kan ta ut dem och stoppa inen läsare (om man har det), där blir det lika enkelt (och praktiskt) att bara stoppa i kabeln.

Hur snabb surf är det på Wi-Fi och 3/4G ute på stan?

Här är minneskorten enormt mycket snabbare iallafall. Så nej, tyvärr inte alls värdelöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Hur snabb surf är det på Wi-Fi och 3/4G ute på stan?

Här är minneskorten enormt mycket snabbare iallafall. Så nej, tyvärr inte alls värdelöst.

4G ger runt 40-90 Mbit/s, så ja, det skulle funka.
Och nu var det praktiskt mot minneskort /snabb intern lagring, inte synkningen via WiFi eller usb.
Så ja, minneskort är värdelöst mot snabb intern lagring åtkomlig via usb, eller automatisk synkning via WiFi/4G.

Tänk dig att du är ute på stan eller vartsom, du kommer hem/in och dina bilder finns redan på datorn och kan arbetas med direkt, allt automatiskt
Det är praktiskt/bra mot fippls med gammeldags minneskort...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, minneskort är utdött totalt med.....
Varför ha ett slött minneskort när loak lagring är snabbare och mer värd?
Då synkas det automatiskt när du kommer till ditt WiFi, ta en kopp kaffe under tiden.
Löst minneskort i telefoner är ute idag, ingen som tar ur det och laddar över till det, eller från det till datorn, slöare än intern lagring, drar mer ström mm, inte lika värt som ha stort utrymme i det fallet.

Jag använder USB-hårddisk till min HTC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag använder USB-hårddisk till min HTC.

Får beklaga sorgen din att du inte blivit uppgraderad till nyare teknik än

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

4G ger runt 40-90 Mbit/s, så ja, det skulle funka.
Och nu var det praktiskt mot minneskort /snabb intern lagring, inte synkningen via WiFi eller usb.
Så ja, minneskort är värdelöst mot snabb intern lagring åtkomlig via usb, eller automatisk synkning via WiFi/4G.

Tänk dig att du är ute på stan eller vartsom, du kommer hem/in och dina bilder finns redan på datorn och kan arbetas med direkt, allt automatiskt
Det är praktiskt/bra mot fippls med gammeldags minneskort...

Vore verkligen trevligt om man kunde nå den hastigheten någon gång. Kanske om man går ut på natten när ingen använder nätet.
Som sagt så skrev jag, praktiskt, inte teoretiskt.

När jag överför bilderna ifrån kamerans minneskort så går det avsevärt mycket snabbare att läsa dem ifrån minneskortläsare jämfört med att använda Wi-Fi-funktionen.

Likaså när man överför filer ifrån mobilen så går det väldigt mycket snabbare att göra det via USB än trådlöst. Oavsett om man läser ifrån minneskortet eller interna lagringen.

Det är inte lagringen i sig som är någon flaskhals. Utan bryggan mellan lagringen och den trådlösa överföringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Vore verkligen trevligt om man kunde nå den hastigheten någon gång. Kanske om man går ut på natten när ingen använder nätet.
Som sagt så skrev jag, praktiskt, inte teoretiskt.

När jag överför bilderna ifrån kamerans minneskort så går det avsevärt mycket snabbare att läsa dem ifrån minneskortläsare jämfört med att använda Wi-Fi-funktionen.

Likaså när man överför filer ifrån mobilen så går det väldigt mycket snabbare att göra det via USB än trådlöst. Oavsett om man läser ifrån minneskortet eller interna lagringen.

Det är inte lagringen i sig som är någon flaskhals. Utan bryggan mellan lagringen och den trådlösa överföringen.

Max på 4G jag mätt är nog 120/40 Mbit/s (ner/upp), men det ligger nog ner "utslaget" på ca 40-70/30-40 Mbit/s, och i mer citykärnelmråden på kanske 20-40/20-40 Mbit/s.

Nu så var ju tanken att låta det synkas upp medans man är ute "på rull" så det finns klart när man kommer in.
Men vid överföring via WiFi eller kabel så vinner ju kabel närmst alla gånger över trådlöst som du säger

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Max på 4G jag mätt är nog 120/40 Mbit/s (ner/upp), men det ligger nog ner "utslaget" på ca 40-70/30-40 Mbit/s, och i mer citykärnelmråden på kanske 20-40/20-40 Mbit/s.

Nu så var ju tanken att låta det synkas upp medans man är ute "på rull" så det finns klart när man kommer in.
Men vid överföring via WiFi eller kabel så vinner ju kabel närmst alla gånger över trådlöst som du säger

Glöm inte "säkerheten" också. Trådlösa anslutningar är mer sårbara jämfört med fysiska.

Nej ifall det bara gäller överföring av några bilder där och några bilder här, så är det smidigt och bra. Jag tänkte väl såklart främst på överföring av ett "stort lass" på en gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Glöm inte "säkerheten" också. Trådlösa anslutningar är mer sårbara jämfört med fysiska.

Nej ifall det bara gäller överföring av några bilder där och några bilder här, så är det smidigt och bra. Jag tänkte väl såklart främst på överföring av ett "stort lass" på en gång.

Säkerheten är ju som vilket annat WiFi som helst, så där är det ju inget direkt.
Och fördelen med automatisk synk är ju att du inte får det "stora lasset" att överföra, utan det sköts automatiskt när du tar bilden/bilderna.
I framtiden kommer nog kanerorna dit, precis som telefonerna idag synkar upp bilder mm automatiskt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

130kr/månad i 24 månader (3120kr totalt) på Telia för en 16GB SE tillsammans med 4GB abonnemang (gäller givetvis enbart själva telefonen, abb-kostnaden tillkommer). 100kr/månad med 12GB (totalt 2400kr). Helt oslagbar prestanda för pengarna.
64GB-modellen kostar 4320kr resp 3600kr om man väljer abonnemang enligt ovan.

http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-i...

Leverans 6 april.

Ni med andra operatörer kan väl tipsa om liknande klipp.

Förtydligande/Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro