"Access Denied" fast jag är admin

Permalänk
Medlem

"Access Denied" fast jag är admin

Hejsan!
Jag flyttade nyss downloads mappen från D disken till E för att frigöra plats då det började bli trångt. Nu är det så att mappen ligger kvar på D och jag kan inte göra något på den, jag kan inte ens öppna den. Det står "D:\Downloads is not accessible. Access is denied" när man försöker öppna den oavsett om man använder ett vanligt adminkonto eller det inbyggda adminkontot.

Alla guides som jag har hittat säger att man ska ta ownership av mappen eller något liknande men inget fungerar. Kommer bara upp "Access is denied".

Är det någon som vet hur man ska göra?

Visa signatur

| i5 4690k 4.7GHz @ 1.245V på Luft | 16GB | R9 280X @ 1200MHz |

Permalänk
Medlem

Det beror väl på att mappen inte ligger på D: utan att det bara är en sorts länk som ligger där så att program som ska använda Downloads-mappen kan hitta den riktiga platsen. Så är det i min dator också för de mappar jag har flyttat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

Hejsan!
Jag flyttade nyss downloads mappen från D disken till E för att frigöra plats då det började bli trångt. Nu är det så att mappen ligger kvar på D och jag kan inte göra något på den, jag kan inte ens öppna den. Det står "D:\Downloads is not accessible. Access is denied" när man försöker öppna den oavsett om man använder ett vanligt adminkonto eller det inbyggda adminkontot.

Alla guides som jag har hittat säger att man ska ta ownership av mappen eller något liknande men inget fungerar. Kommer bara upp "Access is denied".

Är det någon som vet hur man ska göra?

Höger klicka på på mappen "Hämtade filer", välj egenskaper och välj fliken "Plats" och peka på platsen dit du flyttade Downloads mappen. Jag förutsätter att det är en Svensk Version på Windows, om inte så hittar du nog dit ändå.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Höger klicka på på mappen "Hämtade filer", välj egenskaper och välj fliken "Plats" och peka på platsen dit du flyttade Downloads mappen. Jag förutsätter att det är en Svensk Version på Windows, om inte så hittar du nog dit ändå.

Jag borde nog ha skrivit att det va så jag gjorde, så nu laddas allt ner till E men det finns fortfarande en mapp kvar på D som heter downloads men som ser ut som en vanlig mapp. Det är den mappen som jag inte kan göra något på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Storbod:
Kan du radera filerna i mappen?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@Storbod:
Kan du radera filerna i mappen?

Jag kan inte ens öppna mappen, står bara "Access is denied".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Minns inte om jag fick Access is denied men för länge sedan när jag gjorde samma sak så fanns den originala mappen kvar och kunde inte ta bort den så den fick helt enkelt ligga där.

Permalänk
Medlem

@Friterad: Det är det som har hänt mig, den gamla mappen ligger kvar och är fylld med några gigabyte filer vilket inte alltid är så trevligt att ha på en liten SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbod:

@Friterad: Det är det som har hänt mig, den gamla mappen ligger kvar och är fylld med några gigabyte filer vilket inte alltid är så trevligt att ha på en liten SSD.

Prövat att ändra tillbaka inställningen? Fungerar det att öppna då så kan du flytta/radera filerna och sedan ändra igen.

Permalänk
Medlem

@Friterad: Jag bootade upp med en linux-sticka och raderade den så det har löst sig nu.

Visa signatur