Användare gör programvara för att spela Oculus Rift-titlar på HTC Vive

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Användare gör programvara för att spela Oculus Rift-titlar på HTC Vive

För HTC Vive-användare som vill spela Oculus-exklusiva spel finns nu ett alternativ. Lösningen heter Revive, en programvara som gör det möjligt att spela titlar såsom Lucky's Tale.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Underbart! Ingen segregering tack
Dock undrar man börjar ju bara hur länge det dröjer innan Occulus säger ifrån...

Skickades från m.sweclockers.com

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Det tog inte lång tid. Är inte direkt förvånad, var bara en tidsfråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2003

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta. Just nu känns det lika absurt som att du inte skulle kunna köra specifika spel bara för att du har en skärm från Dell.

AMD Phenom x4 9650, 4048mb, Ati Radeon HD4830, massa HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Hoppas han inte blir stämd / är anonym... är trotts allt skeptisk till att Oculus egentligen är glada. Förhoppningsvis drar de sig för att dra in advokater för att inte skada sin PR. Hoppas...

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2016

Fria folket eller vad det kan kallas

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Håller med. Fast undrar hur Occulus Facebook reagerar. Stämningar på G?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Kör dem en stämning eller förbjuder användaren att göra det så skadar det enbart deras PR. Gissar att motsatsen kommer ske också inom en snar framtid (Vive-titlar på Rift).

Blir intressant att se hur bolagen kommer hantera detta..

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Tror inte dom kommer göra något åt det, även om dom försöker och lyckas stänga ner just denna work around så kommer det ploppa upp 10 nya.

Gigabyte Z270x Gaming 7 | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8192MB) | Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III | 2x Samsung 840-Series 250GB | Samsung 850-Series 500GB | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

oculus kan ju välja att se det som att vive's kunder kan demo-spela deras spel. Lät ju som att det just nu inte var en helt trevlig upplevelse, men man får ju ändå en idé på hur spelet ser ut

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av scara:

Håller med. Fast undrar hur Occulus Facebook reagerar. Stämningar på G?

Har de gått i skola hos Intel så kanske Å andra sidan är Occulus rykte i botten nu så allt som ger dem lite goodwill är värt att agera på för dem.

Skrivet av Pudeln:

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett bolag går omkull för att man kringgår konstruerade begränsningar förtjänar de det, för då har bolaget valt en rutten ekonomisk modell från början.

PC-spel klarar ju av att gå runt utan att förlita sig på att ta en del av intäkterna från hårdvara, så de kanske borde gå i skola hos något spelhus och lära sig grunderna i ekonomi.

Inför de hårdvarudonglar och annat blir det ett riktigt formatkrig, och av historien vet vi att de bara har en vinnare. Jag ser gärna att det blir Vive i så fall.

Men som du själv påpekar så backas de ju av Facebook, så de kommer aldrig någonsin ha ont om pengar, så jag tycker inte synd om dem. Inlåsning är alltid fel väg att gå. Information wants to be free, och det är inte en fråga om om, utan när, någon bryter igenom spärren. Det har vi sett hur många gånger som helst tidigare, så det känns lite mossigt att de ens försöker sig på inlåsning.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Pudeln:

Risken finms ju att bolag går omkull på detta sätt. Du glömmer att Occulus eventuellt finasierat spelen.
Nu har visserligen Occulus Facebook i ryggen så de öveelever nog.

En anna risk är att de inför något hårdvaruskydd motsvarande USB dongle eller nått.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen i sig måste man fortfarande köpa så om något tjänar de mer nu.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

konsoll fasoner! bort sa jag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Hårdvaru-exklusiva titlar har inget på PC att göra. Åt helsike med företag som sysslar med sånt. Så va det med 3dfx och deras glide, minns jag. Opengl räddade oss där. Det ska finnas en universiell platform för alla headset, annars får det fan va. Jag va så jädrans tänd på rift så jag har inte snackat om annat i ett år med mina likasinnade. Nu är jag bara lättad att jag väntade med att beställa efter allt jag läst på SC...

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Ozzed:

Heja! Älskar när hederligt folk tar sig runt företagens hittepåbegränsningar

Är det inte brist på support av andras produkter snarare än begränsningar?

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av talonmas:

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Det var/är i alla fall en öppen lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Fonus:

Är det inte brist på support av andras produkter snarare än begränsningar?

Ja så kan det ju vara. Om de säger "Så trevligt att någon fixar detta åt oss", så är det väl så, men stämmer de folk eller ökar på begränsningarna ytterligare som tjuriga ungar så blir det ju tydligt att begränsningen är högst medveten. Jag antar att vi får se vad det blir.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Electrix:

Kör dem en stämning eller förbjuder användaren att göra det så skadar det enbart deras PR. Gissar att motsatsen kommer ske också inom en snar framtid (Vive-titlar på Rift).

Blir intressant att se hur bolagen kommer hantera detta..

SteamVR/OpenVR stödjer redan Oculus Rift. Kan hända att de inte har uppdaterat till senaste SDKn än dock. Problemet just nu tills Oculus Touch kontroller kommer ut kommer ju vara att de flesta Vive spel är gjorda antingen för roomscale eller med vive kontrollerna. Så innan motsvarigheten är verklighet på Oculus Rift finns det ingen större poäng.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2011

ska man behöva jailbreak'a sina vr headsets nu också för att få funktioner som borde finnas där till en början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Tror nog att det blir stämning med kundernas bästa i fokus. Detta då good Guy Occulus inte kan garantera spelupplevelsen och bara försöker skydda sin kundkrets mot dåligt optimerade titlar! Låt stämningarna hagla nu i början så en bransch standard blir utarbetad. Kommer hjälpa oss kunder i det långa loppet...

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2012

Tur man fick sin HTC Vive igår då..

Do good. Be good. Repeat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Wooe:

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta.

Finns redan standarder. Exklusiva titlar utvecklas inte på grund utav standard brister...

AMD - LiquidVR
Valve - OpenVR
Open Source Virtual Reality, OSVR. (VR & AR)

(Osäker om VRWorks räknas in här då jag inte har full koll på just det.)

Varenda gång exklusiva titlar har nämnts till VR det senaste året(<?) så beskylls alltid bristen på standarder. I verkligheten är fallet motsatsen och vi har flera fullt fungerande standarder.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Twisting Nether
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Wooe:

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Tillverkarna måste ta fram en standard för detta. Just nu känns det lika absurt som att du inte skulle kunna köra specifika spel bara för att du har en skärm från Dell.

Tycker synd om människor som blir så upp i varv när de ser att något kommer ut och de måste ha grejerna direkt. De har liksom inte varit värt att köpa något som är första generation (någonsin) och hela de här med att köpa på release är också ganska dumt. Minst hälften av gångerna funkar inte produkten.

Väntar nog till generation 2-3 där alla misstag ifrån generation 1rätas ut. Brukar ju blir vid generation 4-5 då dem slutar hitta på nya grejer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Orisons:

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

De har fått med allting. De fungerar då APIerna är relativt lika. Det svåra var såvitt jag vet att komma runt att Occulus försöker skydda sina APIer från att någon annan nyttjar dem (därav måste lite filer bytas ut)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av talonmas:

Kan hoppas att Direct X 13 levereras med DxVR eller liknande.

Microsoft räddade trots allt upp situationen sist det begav sig (för inte var opengl nån optimerad lösning vid tiden för dx2).

Snarare manipulerade och utnyttjade. De har ju själva låst allt de kan efter det med DirectX, så vi gick från inlåst till Glide/3Dfx till inlåst med DirectX/Microsoft, hur är det att rädda?!

OpenGL hade varit räddningen, men den behövde mer jobb. MS gjorde det enkelt att jobba med DirectX, så lata programmerare valde den istället för att göra det bättre från början.
Jämför man prestandan så tog det en jädra tid innan du kunde få samma prestanda på DX som med Glide tex, så de var inte direkt "framsteg" då heller, utan snarare nödvändigt efter dumma beslut av 3Dfx som gjorde att glide försvann.

Nu årtionden senare så jobbar vi fortfarande på att få bort DX möget, och tom DX själva går mer mot låg nivå API hållet (som glide trots allt var) med DX12. Så först nu börjar vi komma förbi detta hinder igen...
Vulkan är räddningen. Den enda också, så låt oss hoppas den kommer och rensar upp detta träsk.

MS rädda något, pfff.

Skrivet av Orisons:

Alltså jag fattar inte, har de lyckats få Vive att visa "bild" från occulus titlar? Är inte Vr headsets bara en skärm egentligen? Eller har de fått med alla sensorer och Vives kontroller också? Då är det riktigt imponerande!

Om jag förstått det rätt så har Occulus låst detta så att spelet inte ens fungerar om du inte har en Rift installerad. Detta är vad denna användare har löst, genom någon emulering eller liknande skulle jag tro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Wooe:

Detta är varför jag drar mig att köpa gen 1 av så nya prylar. Nu är det på ungefär samma stadie som grafikkortstillverkarna var för 15 år sedan när du hade en separat version av spelet för 3dfx, en annan för...ja vad de andra nu var.

Jag inväntade inte gen 2 utan köpte 3Dfx direkt och hade skoj som f-n, under tiden andra satt och inväntade standarder.