Svartmögel, räcker det att byta golv?

Permalänk

Svartmögel, räcker det att byta golv?

Min hyresvärd lyckades asfaltera sin uppfart lite klumpigt så att vatten började läcka in i min lägenhet i december. Nu har det uppkommit svartmögel i golvet(upptäckt 9 april men har antagligen vart där längre) och han har rivit ut golvet. Nu ska han flytspackla och lägga in klinker men han vägrar ta dit någon för att göra en besiktning. Tror ni det åtgärder han gjort räcker?

Anticimex besiktning kostar vad jag vet 9500 kr men andra företag verkar göra det för en mindre summa, är de något att ha?

Permalänk
Medlem

Nej, för han har inte åtgärdat problemet, som verkar vara uppfarten.

Nästa gång det regnar så kommer vattnet leta sig in nästa gång, och problemet kommer med största sannolikhet uppkomma igen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Beroende på försäkringsbolag så är det gratis med kontroll av fuktskador. När vi köpte hus så tog vi hit anticimex och då vi har Länsförsäkringar så var det gratis, blir billigare för dom i längden än att behöva stå för reparationer.

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

@Kalsonger: Håller med föregående, om att problemet fortfarande finns kvar vad man än väljer att göra inomhus..
Att hyresvärden väljer att lägga klinker kan ha att göra med att det inte möglar och att fukten kan torka via fogarna med salt och kalkutsöndring med följd.. Men rinner det in mycket vatten så kommer det inte att vara torrt så länge problemet är kvar på utsidan..
Dessutom om det är en oisolerad platta på mark så kommer golvet utan golvvärme att bli väldigt kallt!

Antar att det är murade/gjutna väggar och att vattnet tränger in nere där väggen möter golv? är det där emot en oisolerad platta så kan mycket väl fuktproblemet ha funnits länge på grund av markfukt och kondensbildning i golvet om det inte varit ett ventilerat flytande golv.

Permalänk
Medlem

Kanske inte någon hjälp till just det du frågar om men tänkte passa på att påminna dig om att du kan ha rätt till ersättning under tiden du inte kan använda exempelvis badrummet under tiden de renoverar. Råkade själv ut för vattenskada med svartmögel som följd i min förra lägenhet efter att ett vattenrör på vindsvåningen sprungit läck. De fick avfukta, tapetsera/måla om köket och hallen. I badrummet fick de byta ut några gipsskivor, flytspackla och kakla om. Under tiden fick jag nyttja ett duschrum i ett annat hyreshus tvärs över gårdsplanen.

Det hela tog väl strax över en månad innan det var klart (ett par veckors avfuktning, en veckas käbbel om hur återställningen av badrummet skulle gå till (där hyresvärden försökte, men givetvis misslyckades, få till en höjning av månadshyran) samt arbetet) och efter några om och men och tre-fyra påminnelser fick jag ett halvår senare ersättning motsvarande en månadshyra (i det fallet ca 5000kr).
Hör med hyresgästföreningens jurister om vad som gäller mer i detalj om eventuell ersättning och när man har rätt till denna i samband med händelser som fuktskada/mögel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Hej tack för alla svar jag glömde ju såklart nämna att en ordentlig dränering gjordes i februari. Vi har också funderat just på hur kallt det kommer bli med det får nog duga för tillfället då vi har svårt att hitta någon annanstans att bo, vi betalar ingen hyra förens detta är färdigt och hyran kommer även sänkas eftersom golven blir kallare(sen om det är värt det återstår att se).

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Beroende på försäkringsbolag så är det gratis med kontroll av fuktskador. När vi köpte hus så tog vi hit anticimex och då vi har Länsförsäkringar så var det gratis, blir billigare för dom i längden än att behöva stå för reparationer.

Vi har ringt våra försäkringsbolag och dessvärre så gäller bara det om skadan skett av att ett rör spruckit eller liknande. Detta klassades enligt dem som naturkatastrof. Men tack för tipset