Permalänk
Medlem

Macbook Pro 2011, seg som sirap

Har en Macbook pro från 2011 som är otroligt seg. Är de värt att byta till en ssd disk och kanske uppgradera till mer ram eller är de pengar i sjön?

Specs på datorn:
I5 2435m
4gb ram
500gb 5400rpm

Om inte annat vad kan man göra för att få den snabbare? Kan ta 10s att byta sida i webbläsaren typ, så extremt dålig är den.

Permalänk
Medlem

Om datorn är i bra skick så är det absolut värt att skaffa en SSD och mer ram till den datorn.
Det finns 480GB SSD för 1200kr nu för tiden Och ramminne är också billigt.

Om du inte spelar eller redigerar videor osv får du inte ut så mycket av en nyare dator förutom bättre skärm kanske.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Entusiast

Då är det absolut en SSD som ska in, den där i5:an räcker mer än väl till surf och liknande.
Ingen tvekan om saken om den är i bra skick.

Beroende på vad du gör med den så kan mera RAM vara pengar i sjön, jag skulle vänta med det tills efter SSD'n i så fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tänkte använda den ifall jag börjar studera nu till hösten, så surfa, skriva uppsatser och streama lite HD film. Så ni tror alltså den får nytt liv igen med ssd, får väl köpa en å se isåfall. Om inte annat kan jag ju stoppa in den i andra datorn.

Permalänk
Medlem

4GB RAM bara, jeez..! Jag tyckte 8GB var begränsande, och det var bara för surf. Släng i 16GB så är det löst. En SSD kommer göra datorn som ny, men har du inte råd så kan bara en ominstallation av OS X från scratch hjälpa en del. Så ja, jag säger tvärtemot Uzanar. Och for the record så har jag både en MBP 2010 och 2011 med 8 respektive 16GB RAM och vet first hand hur de uppför sig. OS X är bra, men alla uppgraderingar gör den seg efterhand. 2010 började på 10.6, det har gått några versioner sedan dess.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av isakk1:

Tänkte använda den ifall jag börjar studera nu till hösten, så surfa, skriva uppsatser och streama lite HD film. Så ni tror alltså den får nytt liv igen med ssd, får väl köpa en å se isåfall. Om inte annat kan jag ju stoppa in den i andra datorn.

Tro mig, gör du en ren installation på samma gång så kommer du tro att du köpt en sprillans ny Macbook

Skrivet av GilbertG:

4GB RAM bara, jeez..! Jag tyckte 8GB var begränsande, och det var bara för surf. Släng i 16GB så är det löst. En SSD kommer göra datorn som ny, men har du inte råd så kan bara en ominstallation av OS X från scratch hjälpa en del. Så ja, jag säger tvärtemot Uzanar. Och for the record så har jag både en MBP 2010 och 2011 med 8 respektive 16GB RAM och vet first hand hur de uppför sig. OS X är bra, men alla uppgraderingar gör den seg efterhand. 2010 började på 10.6, det har gått några versioner sedan dess.

Haha... 16GB RAM för surf, skrivande och filmtittande... .
Som sagt, 8GB RAM kan väl möjligtvis vara en bra uppgradering beroende på hur mycket multitasking som görs men ärligt talat räcker nog 4GB, det är värt att prova med bara en SSD först för det är ju inte trevligt att kasta bort pengar.

Jag har faktiskt också ägt en Macbook 2010 fram till 2014 så jag vet också lite hur de uppför sig och jag noterade att det nästan till 100% var HDD'n som var flaskhalsen i allt jag gjorde då (ungefär vad TS beskriver).
Det kan ju vara så att OS X kräver mera RAM nu än då och du kanske har rätt i att 8GB RAM behövs men 16GB, aldrig i livet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Tänkte använda den ifall jag börjar studera nu till hösten, så surfa, skriva uppsatser och streama lite HD film. Så ni tror alltså den får nytt liv igen med ssd, får väl köpa en å se isåfall. Om inte annat kan jag ju stoppa in den i andra datorn.

Att gå från en seg 5400 RPM laptop hårddisk till en SSD även av billigare modell är en bra uppgradering.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

hej

Jag har en MBP -11 med i7

Slängde in 16GB ram och 256SSD-just do it!

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Har slängt i 16 GB och ssd i min mbp -11 rullar finfint. Du kan använda dig av carbon copy cloner som är gratis i 30 dagar för att klona hårddisken sedan är det bara att byta och starta datorn

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Må vara så att det inte behövs 16GB RAM.
Men uppenbarligen så mår lapplisorna bra av det, och då är det bara att köra hårt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har ju en hel drös med dyra program på datorn som jag inte använder nu men man vet ju inte hur de blir i framtiden. De blir inga strul med licenser osv antar jag ifall man kopierar hela hårddisken till en annan? Hade gärna installerat om hela OSx men det går ju tyvärr inte pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tro mig, gör du en ren installation på samma gång så kommer du tro att du köpt en sprillans ny Macbook

Haha... 16GB RAM för surf, skrivande och filmtittande... .
Som sagt, 8GB RAM kan väl möjligtvis vara en bra uppgradering beroende på hur mycket multitasking som görs men ärligt talat räcker nog 4GB, det är värt att prova med bara en SSD först för det är ju inte trevligt att kasta bort pengar.

Jag har faktiskt också ägt en Macbook 2010 fram till 2014 så jag vet också lite hur de uppför sig och jag noterade att det nästan till 100% var HDD'n som var flaskhalsen i allt jag gjorde då (ungefär vad TS beskriver).
Det kan ju vara så att OS X kräver mera RAM nu än då och du kanske har rätt i att 8GB RAM behövs men 16GB, aldrig i livet.

Jag delar inte din uppfattning. 8GB RAM går åt efter ett tags surfande, särskilt om det är Flash inblandat.
Dessutom är minne snorbilligt nu. Ett par bra 8GB-stickor kostar bara 800 spänn. Det är bara dumsnålt att gå på 2x4GB nu. Om ett år har DDR4 tagit över, och då stiger priserna på DDR3. Så det är bästa tiden för minne nu. 16GB är knappast overkill nu. Redan nu är vanligt DDR3 lite ovanligt, det mesta som säljs är DDR3L, och det funkar inte i MBP fram till och med 2011-modellen.

Skrivet av isakk1:

Har ju en hel drös med dyra program på datorn som jag inte använder nu men man vet ju inte hur de blir i framtiden. De blir inga strul med licenser osv antar jag ifall man kopierar hela hårddisken till en annan? Hade gärna installerat om hela OSx men det går ju tyvärr inte pga detta.

Well, det är ett problem. En nyinstallation av allt borde du egentligen göra, för jag antar att du aldrig gjort det på maskinen. Men en SSD väger till stor del upp för det.
Får man fråga vad det är för program?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

Jag delar inte din uppfattning. 8GB RAM går åt efter ett tags surfande, särskilt om det är Flash inblandat.
Dessutom är minne snorbilligt nu. Ett par bra 8GB-stickor kostar bara 800 spänn. Det är bara dumsnålt att gå på 2x4GB nu. Om ett år har DDR4 tagit över, och då stiger priserna på DDR3. Så det är bästa tiden för minne nu. 16GB är knappast overkill nu. Redan nu är vanligt DDR3 lite ovanligt, det mesta som säljs är DDR3L, och det funkar inte i MBP fram till och med 2011-modellen.

Och där går våra åsikter ännu än gång ifrån varandra för jag tycker faktiskt 800kr är rejält mycket för 8GB RAM år 2016 när man kan köpa det i höga hastigheter för stationärt för blyga 370kr: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177988-corsai...
Det finns ju dock mycket billigare alternativ så jag vet inte varför du förslog just det kitet men 400kr är ändå 400 onödiga kronor.

Det är inte en speldator/arbetsdator vi talar om här utan en ren konsumtions-dator och då borde 4GB räcka, det är i alla fall värt att prova först tycker jag.
För spel/arbetsdatorer kan jag hålla med om att 8GB är lite lite idag och det är som du säger rätt köpläge för det nu vid utfasningen, sitter själv och håller siktet på minnena jag länkade.

Men 16GB för en 5 år gammal Macbook om man inte gör något arbete på den... nae det är bara dumt
Möjligtvis 8GB.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Syrran hade samma problem. Visade sig att disken som satt i blivit sliten. SSD fixade biffen o nu är den rapp som attan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag delar inte din uppfattning. 8GB RAM går åt efter ett tags surfande, särskilt om det är Flash inblandat.
Dessutom är minne snorbilligt nu. Ett par bra 8GB-stickor kostar bara 800 spänn. Det är bara dumsnålt att gå på 2x4GB nu. Om ett år har DDR4 tagit över, och då stiger priserna på DDR3. Så det är bästa tiden för minne nu. 16GB är knappast overkill nu. Redan nu är vanligt DDR3 lite ovanligt, det mesta som säljs är DDR3L, och det funkar inte i MBP fram till och med 2011-modellen.

Well, det är ett problem. En nyinstallation av allt borde du egentligen göra, för jag antar att du aldrig gjort det på maskinen. Men en SSD väger till stor del upp för det.
Får man fråga vad det är för program?

Är många Adobe, och sen lite annat gott och blandat. Datorn är från grunden en skoldator jag fick under gymnasiet så allt kommer därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Och där går våra åsikter ännu än gång ifrån varandra för jag tycker faktiskt 800kr är rejält mycket för 8GB RAM år 2016 när man kan köpa det i höga hastigheter för stationärt för blyga 370kr: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/177988-corsai...
Det finns ju dock mycket billigare alternativ så jag vet inte varför du förslog just det kitet men 400kr är ändå 400 onödiga kronor.

Det är inte en speldator/arbetsdator vi talar om här utan en ren konsumtions-dator och då borde 4GB räcka, det är i alla fall värt att prova först tycker jag.
För spel/arbetsdatorer kan jag hålla med om att 8GB är lite lite idag och det är som du säger rätt köpläge för det nu vid utfasningen, sitter själv och håller siktet på minnena jag länkade.

Men 16GB för en 5 år gammal Macbook om man inte gör något arbete på den... nae det är bara dumt
Möjligtvis 8GB.

Hade du kollat länken hade du sett att jag bokstavligen menade ett par, alltså 2x8GB. 800 riksdaler är standardpris för den mängden. Jag länkade till det minnet för att det minnet maxar en Macbook pro 2011, då den kör minnet i högst 1600MHz.

Han har tonvis med Adobe-program som han vill kunna nyttja en dag, då är 16GB en gudagåva.

Dessutom kommer andrahandsvärdet vara så mycket större med 16GB RAM än 8. Man får inte glömma att många användare inte kan eller vågar installera minne. Tidigare MBP kan inte ta mer än 8. Och Sandy bridge är fortfarande inte så tokigt. Datorer åldras inte lika snabbt längre, det är inte 2001.

400 spänn för 8GB mer RAM är kaffepengar enligt mig. Många andra super lätt upp samma summa var månad. Det här är istället en väldigt konkret investering i ett arbetsredskap, som höjer både funktions- och säljvärdet, även om den för tillfället inte används som arbetsredskap.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Verkar som att den bara klarar 8gb såg jag nu när jag gick in på Apples hemsida. Men antar att man ändå märker störst skillnad på 4 till 8 då de är det man märker av vid vanligt användare utan Photoshop å liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Verkar som att den bara klarar 8gb såg jag nu när jag gick in på Apples hemsida. Men antar att man ändå märker störst skillnad på 4 till 8 då de är det man märker av vid vanligt användare utan Photoshop å liknande.

Scrolla till Memory. Jag har 16GB i min, och det fungerar. Apple vill bara inte du ska tro att det går, utan köpa ny istället.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast

@GilbertG: Whoopsie, lade inte märke till 2x8GB, då är ju priset on point i alla fall...

Ja Adobe-program brukar ju ta en hel del minne och då kan jag absolut hålla med om kanske till och med 16GB RAM om TS skulle börja använda de programmen igen men det var ju ingenting som nämndes tidigare.

Angående hur mycket 400kr är så säger jag: Många bäckar små.
Man kan aldrig ha för mycket pengar och de där 400 kronorna kan TS lika gärna lägga på en större SSD om du frågar mig.

Men men @isakk1, om du nu vet med dig att du kommer börja använda dina Adobe-program någon gång så för all del, kör på 16GB RAM för jag tänker inte hindra dig och då är det ju i alla fall logiskt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈