Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Fuskande spelare är ett allvarligt aber i The Division. Nu menar en expert på nätverkskod att problem kan vara så fundamentala att koden behöver skrivas om.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Apr 2015

Sen när har anti cheat client side utan någon form av kontroll server side varit valid? Känns som att detta problem är så gammalt att man skäms när man läser om det. Om det stämmer att ett så stort företag har gjort en så stor miss på en sån stor titel så vet jag inte vad...

Hur utbrett är fuskandet? Har själv avvaktat med spelet i brist på tid.

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av grimboso:

Hur utbrett är fuskandet? Har själv avvaktat med spelet i brist på tid.

Fuskandet har ballat ut helt. Det är minst EN fuskare om inte fler i varje DZ. Som teleporterar / RPM fuskar/aimbotar/esp u name it!

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Anledningen är säkert att Ubisoft vill snåla in på servrar (mer client-side -> Mindre serverbelastning). Ubisoft är ju inte direkt kända för snabba och stabila servrar med hög kapacitet.

Varningsrecken borde kommit upp redan i Rainbow Six: Siege som även det har problem med fusk.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Förmodligen kör dom med just denna modell för att det skapar minst problem med lag/latens.
De flesta online-spelare begriper dock inte att den modellen gör att det är vidöppet för fuskande.
Om man kunde få klockan på samtliga inblandade klienter att vara i synk (och ej modifierbar via lokala program) så skulle det gå att validera på serversidan med en sån modell, men det är sannolikt inte tekniskt genomförbart.

Att ha all kontroll på serversidan skulle göra mycket för att bli av med fusk, men då kommer spelare istället klaga på lag/latens.

Lösningen på alla dessa problem är naturligtvis då att göra dessa fusk tillgängliga för alla. Då kommer spelarna tröttna och gå vidare till något annat spel som förhoppningsvis är bättre designat från början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

En fuskare som själv utvecklar sitt eget fusk är det lite credit till, men i princip alla landar hem fusk som andra har gjort och de har jag ej mycket respekt för.

Jag själv brukar aldrig bli anklagad för fusk, snarare kickad för att jag suger för mycket. Men jag ser ett stort problem för de som är duktiga att de lätt bli anklagade för att fuska när de ej gör detta.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Ubisoft är ett skämt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Pajjar inte fusk hela upplevelsen för den som fuskar? Varför pajja ett spel man betalat bra pengar för?

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
S-vall
Registrerad
Feb 2008

Ja absolut ger clientside-beräkningar möjlighet till mer fusk. So what?
Det gör däremot inte kontroller av spelare ett dugg svårare och att banna folk för injektioner osv är ett rätt kraftfullt verktyg för Ubisoft att om inget annat fylla pengapungen.

10000 accs bannade är inte bara avskräckande. Det bättrar på playerbasen genom att ta bort fuskare ELLER ger ubisoft en full ny betalning av spelet, i en perfekt värld båda.

Självklart finns det inte ens servrar ens på film nog starka att driva ett precisionsbaserat shooter-MMO utan att klienterna hjälper till lite.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Spelade lite Dungeon Defenders, där fanns det två "ladders", en som var öpen för moddare och fuskare och en som inte var det.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Alla som klagar. Vill ni ha alternativet istället?
Alternativet är server side, eller någon variant av Seed och prediction algoritm på servern. Båda dessa lider av stora problem och funkar inte i FPS. Det hör mer till mmorpgs där precision inte är så noga.

Alternativet är att ni gör ett headshot på er sida. Men servern ser er en meter åt andra hållet. Mao ni missar. Detta är vad ni får om ni vill ha helt fusksäkert. Kommer också leda till att ni hamnar ur synk och kommer warpas fram o tillbaks.

Detta är som någon sa ett gammalt kännt problem. Men så länge vi har fysikens lagar att ta hänsyn till så går det inte att göra "full precision games" med en server side lösning. Måste lita på klienten till en viss del.

Sen finns det ju sätt att hitta fuskare på som man kan implementera. Men att klaga på att det är en Trusted client lösning? Märks att han varit arkitekt på ett action mmorpg och inte ett online FPS

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Skönt att man skippade denna titel...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Att folk överhuvudtaget vågar köpa Ubisoft längre är för mig en gåta. De har ju inte lyckats. Med någonting knappt, så detta kom inte som en överaskning för mig utan jag förväntade mig det.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

Fuskandet har spårat ur så jävligt att jag köper inte ens online spel för det är i det närmaste fusk i allt vid release och mmo´s är oftast sönder haxxade och förstår det roliga att kringå skydden men det förstör spelen och är så utbrett att det måste fixas och spel som day-z på public är ospelbart till tripple a titlar med stora problem och är inte bara division som har problem även om det kommer bli hax fest deluxe så är det ett problem som behöver lösas på typ alla spel

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Är vi verkligen överraskade? Det är trots allt Ubisoft vi tala om. Är ju inte direkt så att vi har hört det från båda aktören att dem inte ens kann programmera sina spel på ett hyfsat sett och att aktörerna's drivrutiner få istället patcha ihop det.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Thorulk:

Ja absolut ger clientside-beräkningar möjlighet till mer fusk. So what?
Det gör däremot inte kontroller av spelare ett dugg svårare och att banna folk för injektioner osv är ett rätt kraftfullt verktyg för Ubisoft att om inget annat fylla pengapungen.

10000 accs bannade är inte bara avskräckande. Det bättrar på playerbasen genom att ta bort fuskare ELLER ger ubisoft en full ny betalning av spelet, i en perfekt värld båda.

Självklart finns det inte ens servrar ens på film nog starka att driva ett precisionsbaserat shooter-MMO utan att klienterna hjälper till lite.

10000 accs bannade, varav många direkt reklamerar spelet, till kostnad för Ubisoft.
Följt av forum-trollande om att de blev bannade trots att de är oskyldiga.
Osv.

I slutändan, Ubisoft förlorar hur de än gör. Fast det förtjänar de ändå...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

Puckat att ha saker client side.
Tråkigt med fuskare i DZ.
Hoppas de i framtiden gör något åt detta.

That said, för de 350-nånting kronor jag la ut på detta spelet har jag fått mer än 100 timmar speltid. Visst spelet är trasigt här och där men över lag, från min synvinkel efter dessa timmar, så har jag haft riktigt kul med mina polare och random folk man träffat.

Spelar inte alls lika mycket spel nu för tiden men efter fem säsonger i Diablo 3 var jag sugen på ett nytt lootspel. Division fyller det hålet för mig. Folk kan gnälla över hur dåligt det är och att de är glada att de inte köpte det men för mig som aldrig varit någon PvP-människa (förutom first person shooters då) så är detta perfekt. Jag spelar inte mot andra, jag spelar med andra och för att få bättre gear för att få högre nummer och kunna ta svårare challanges.

Spelet har inte varit ute läng så ge det lite tid, vem vet, det kanske blir som Diablo 3? (rough start but beautiful ending)

P280 | Ryzen 1600X | GTX 980Ti | 850 EVO | DDR4 3200MHz
BlackWidow Chroma V2 | DeathAdder | ROG Sheath
G933 | PG279Q 27" | UltraSharp 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Ja detta är ju tråkigt.

Den som skrev tidigare som inte har varit inne på ett tag. Ja det är mycket fuskare. Var inne med en vän förra veckan och spelade då mötte i två st personer i dark zone. De kunde skjuta genom väggar träffade bara huvudet mm.

Det slutade med att jag inte gå in i spelet förens det är ordnat. Om det inte ordnas så synd för ubisoft som får en mindre spelare.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008

Trist om det är sant, enda lösningen jag ser isåfall är att göra det möjligt att få lika bra gear från pve. Har ca 150 timmar spelade och det är riktigt bra i sina bästa stunder, tills man vill grinda lite darkzone för att köpa blueprints och man blir oneshottad av en teleporterande superman.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2007

Det går inte att göra perfekt "netcode" och jag skulle säga att det alltid går att fuska i spel ändå. Ubisoft får göra vad dom kan för att hålla spelet rent helt enkelt. Borde finnas vissa saker en server kan kolla efter för att identifiera fuskare.

4790K @ 4.6GHz | Custom Loop | ASUS Maximus VII Hero | Palit GTX 1080 | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser HD 598
16GB G.Skill RAM | Corsair HX 750W | 256GB SSD + 2 * 120GB SSD + 640GB HDD | 27" 1440p + 2 24" 1080p | Corsair 750D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Har inte kommit så långt att jag blivit drabbad av fuskare än, men varför fuskar man i såna här spel? Man måste ju tröttna på spelet jävligt snabbt. Blir ju ungefär samma upplevelse som dra raka sträck i paint.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MiLeS:

Puckat att ha saker client side.
Tråkigt med fuskare i DZ.
Hoppas de i framtiden gör något åt detta.

That said, för de 350-nånting kronor jag la ut på detta spelet har jag fått mer än 100 timmar speltid. Visst spelet är trasigt här och där men över lag, från min synvinkel efter dessa timmar, så har jag haft riktigt kul med mina polare och random folk man träffat.

Spelar inte alls lika mycket spel nu för tiden men efter fem säsonger i Diablo 3 var jag sugen på ett nytt lootspel. Division fyller det hålet för mig. Folk kan gnälla över hur dåligt det är och att de är glada att de inte köpte det men för mig som aldrig varit någon PvP-människa (förutom first person shooters då) så är detta perfekt. Jag spelar inte mot andra, jag spelar med andra och för att få bättre gear för att få högre nummer och kunna ta svårare challanges.

Spelet har inte varit ute läng så ge det lite tid, vem vet, det kanske blir som Diablo 3? (rough start but beautiful ending)

Håller med, har iofs inte spelat sedan jag köpte Dark Souls III, men det man får ut av de 300kr man spenderade är mer än nog.

CPU: Core i7-7700k @ 4GHz Cooling: Noctua NH-D14 MB: Asus ROG STRIX Z270H Ram: Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU: KFA2 NVIDIA GeForce GTX 1080 EXOC SSD: Samsung 830 Pro 512Gb / Kingston SSD 128Gb / Corsair Force 3 120Gb HDD:Seagate Barracuda 500GB, Seagate Barracuda 2TB Audio: Creative Sound Blaster Z Case: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design 1000W OS: Windows 10 x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Spelet kostar 500kr och spelarna kommer behöva punga ut 200kr extra för att kunna spela cirka sex månader. Skulle de gå hårdare fram och permabanna alla som använder sig utav fuskprogram så kommer det lösa sig relativt snabbt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Sniff Sniff, luktar katastrofalt misslyckande från ubisoft om detta stämmer!

Detta misstag är alldeles för rookie-mistake nivå för att accepteras, så för deras egna skull hoppas jag att de har något extra som kan skydda mot fusk.

Från CS:go och andra spel så ser man att permanent ban inte har den starka effekt som man skulle kunna tro eller vill tro. Fuskarna återskaffar sig rätten att utöva fuskning och förstörelse för andra när de införskaffar nästa produkt nyckel via begagnad marknad eller annan billigare källa.

MSI Z370 | 16gb DDR4 2666 mhz | nVidia GTX 980 | EVGA Supernova G2 650w | Intel i7-8700k | 250 gb SSD Samsung 850 Evo | WD Blue 1tb |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Mar 2010

Är det samma problem även på konsolerna? Oavsett blir jag mer och mer nöjd med min Xbox för varje stort spel som släpps till PC. Nu kan det ju hända att problemen är lika stora på Xbox, men att detta är ett PC forum och därav luftas inte problemen lika frekvent. Jag har dock inte upplevt några problem då jag spelar AAA titlar på Xbox.
Det lustiga i detta är att Division initialt inte var tänkt för PC men att de senare ändrade sig. Misstänker att någon kanske börjar ångra det beslutet.

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Rocklets:

Är det samma problem även på konsolerna? Oavsett blir jag mer och mer nöjd med min Xbox för varje stort spel som släpps till PC. Nu kan det ju hända att problemen är lika stora på Xbox, men att detta är ett PC forum och därav luftas inte problemen lika frekvent. Jag har dock inte upplevt några problem då jag spelar AAA titlar på Xbox.
Det lustiga i detta är att Division initialt inte var tänkt för PC men att de senare ändrade sig. Misstänker att någon kanske börjar ångra det beslutet.

Tills du spelat i 2K upplösning i 100+hz. Då får du migrän när du går tillbaka till din TV gjord för tipsextra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Kanske dags att Ubisoft börja sparka lite folk. och börja om

1070 Gigabyte G1 Gaming | I7 6700K 4.0GHZ | DR4 8GB 21300Mhz |Noctua NH-D9L | Steelseries Apex M500 | Steelseries Raw 300 | Corsair Void Wireless Dolby 7.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av ztarlineR:

Kanske dags att Ubisoft/Tom Clancy börja sparka lite folk. och börja om

Blir nog svårt för Tom Clancy att göra något överhuvudtaget. Brukar behöva leva för det

[CPU] Intel i7 2700k @ 4.7GHz [RAM] 32GB Kingston HyperX DDR3 @ 1866MHz [MB] ASUS P8Z68-V Pro [GFX] Gainward GTX 980 Ti Phoenix GS [SSDs] Plextor M3 Pro 128GB (OS), Crucial BX100 500GB & Samsung 850 EVO 500GB (Games) [HDDs] ~8TB RAID5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

@BlueDevil: Hehe märtke nyss hur jag skrev lät fel ^^

1070 Gigabyte G1 Gaming | I7 6700K 4.0GHZ | DR4 8GB 21300Mhz |Noctua NH-D9L | Steelseries Apex M500 | Steelseries Raw 300 | Corsair Void Wireless Dolby 7.1 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Om spelet fuskas sönder och folk slutar spela så slipper ju UBIsoft ha sina servrar igång. Win Win.
Pengarna är ju redan intjänade på alla förbokningar.