@Emmet45: Ställ kameran i "S" läge och välj högsta numret du kan ha med ditt objektiv. (Det ger minst bländar öppning.)
Iom att du sagt till kameran att du skall styra bländare, så kommer kameran sköta resten. Kameran kommer nu mäta hur mycket ljus det finns och anpassa slutartiden efter det. Trycker du nu ner avtryckaren halv vägs, kommer kan du avläsa i sökaren, vilken slutartid som kameran valt.
Under rådande ljus förhållande är det max. Du kan dubbla denna slutartid genom att gå till "LOW" på ISO. Jag tror att under ISO 100 har din kamera ett läge till, som den inte väljer med automatik, men som du kan ställa manuellt. En halvering av ISO innebär att du kan dubbla slutartiden.
För motivet (Vatten?) måste du ner under 1/200s för att inte få kristallklart vatten. Under 1/30s för att börja få det snyggt mjukt. Gärna längre tid ändå om möjligt.
Jag har alltid med mej ett ND8 filter för sådanna bilder. Har du ett Cir-Pol (Polarisering) filter, så på med den, den tar två steg ljus.
Man brukar kalla de olika värdena för steg. Då blir det lätt att pyssla ihop bilden man vill ha.
Slutartid brukar man kalla hela steg för:
1/15s, 1/30s, 1/60s, 1/120s, 1/250s osv...
Bländarstegen går hela steg:
f/2.8, f/4, f/5.6 f/8 osv...
Slutligen har du ISO:
50, 100, 200, 400, 800, 1600 osv...
Alla dessa gör att du får olika mycket ljus i bilden.
En slutartid på en sekund släpper in 250 ggr mera ljus än en slutartid på 1/250s. (en tvåhundrafemtiondels sekund)
En bländar öppning på f/4 släpper in tre ggr så mycket ljus som f/8.
Så om du ställer kameran på "S" och F22 (ISO 100) och kameran säger att bilden blir korekt ljussatt (exponerad) med en slutartid på 1/2000s, så kan du vara säker på att bilden kommer bli knivskarpt frusen, en tvåtusendels sekund ger ingen oskärpa i vattnet alls.
Nu måste du börja räkna. Du vill ner till ca 1/15s eller långsammare för att få det mjuka vattnet i din bild.
Vi räknar "stegen". 2000, 1000, 500, 250, 120, 60, 30, 15. Du måste få ner ljuset med sju steg.
Eftersom du redan har din bländare satt på f/22, kan du inte gå mörkare med bländarsteg. Vad göra?
Kom tillbaka när det är mulet, eller börjar skymma, då klarar du bilden garanterat. Eller köp ett ND8 (Neutral density 8 steps) filter som filtrerar bort åtta steg af ljuset, blir det för mörkt, ja då har du många bländarsteg du kan ljusa upp bilden med.
ISO, högre än 100 använder man oftast för att kunna fota handhållet när det börjar bli för mörkt. Annars rekomenderar jag att du låter den vara på 100 tills du blivit varm i kläderna.
Hoppas min långa förklaring hjälper något och lycka till med fotograferandet.
EDIT:
Vet inte vad ditt objektiv har för filtergänga, men här har du exempel på filter. (Beställ inte den utan att kolla att gängan stämmer med vad som står på utsidan av ditt objektiv!)
"http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004740519/kenko/nd-f..."