Permalänk
Medlem

Råd inför köp av enhjuling

hej på er!
Trenden för Swagways, balansscootrar och allt vad dom nu heter är ju ganska hett. Och jag är inte sämre jag utan har blivit rejält nyfiken på om man verkligen kan uppleva ett segway-liknande fordon för en prislapp som man inte blir ruinerad av.

Men istället för dessa balansbrädor som verkar säljas som smör så har jag riktat min blick åt något som jag anser vara lite coolare, nämligen enhjulingar, eller solowheels som dom också kallas.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3613879,3643976,3613878,...

Syftet med denna tråd är att jag hoppas på att någon med lite erfarenhet om dessa kan delge lite synpunkter och tankar om dessa dyra leksaker. Vad jag undrar är egentligen om det är något att ha över huvud taget? Allt ifrån om dom håller måttet i jämförelse med dom teoretiska specifikationerna till om dom verkligen står sig i vad vädret kanske har att bjuda på vissa dagar, är frågor som jag undrat över länge. Tillverkarnas hemsida har inte särskilt mycket information om detta.

Tack på förhand och trevlig helg!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt...

Människan har två ben, andra djur har fyra ben.. Cyklar har två hjul och bilar fyra hjul.
Skadade människor har ett ben.. och är man inte redan skadad, lär man bli det med en cykel med ett hjul.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Min personliga åsikt...

Människan har två ben, andra djur har fyra ben.. Cyklar har två hjul och bilar fyra hjul.
Skadade människor har ett ben.. och är man inte redan skadad, lär man bli det med en cykel med ett hjul.

Med bara ett hjul så halverar man väl risken för punktering?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min personliga åsikt...

Skrivet av kaya:

Med bara ett hjul så halverar man väl risken för punktering?

Haha! Ja det är möjligt att man kan slå sig lite här och var om man inte är försiktig

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL28 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5

Permalänk
Medlem

Såg ditt PM

Ja absolut är det något att ha. Visst man ser väl lite muppig ut, men fort går det

Tar en stund att lära sig i början. Fick själv ont i vaderna men nu kan jag köra utan problem.

Tråkiga är ju att det finns så olika märken, men de ser likadana ut. Fast prislappen kan skilja sig rejält... Har som sagt en Orb Wheel X2 (2990kr) och den duger.

Enligt AirWheel's hemsida så står det detta om regn och vatten:

Water Resistance
Airwheel is featured with IP56 water-proof rating, which, sails safely in 10mm (or below) of water. You may ride it in drizzles shortly, yet avoid sinking it in deep water or riding it on rainy days for a long time

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Såg ditt PM

Ja absolut är det något att ha. Visst man ser väl lite muppig ut, men fort går det

Tar en stund att lära sig i början. Fick själv ont i vaderna men nu kan jag köra utan problem.

Tråkiga är ju att det finns så olika märken, men de ser likadana ut. Fast prislappen kan skilja sig rejält... Har som sagt en Orb Wheel X2 (2990kr) och den duger.

Enligt AirWheel's hemsida så står det detta om regn och vatten:

Water Resistance
Airwheel is featured with IP56 water-proof rating, which, sails safely in 10mm (or below) of water. You may ride it in drizzles shortly, yet avoid sinking it in deep water or riding it on rainy days for a long time

Tjena! Tack så mycket Hur anser du att den har hållit i hastighet och den sträcka som utlovats på din ORB Wheel? Klarar den "normala" uppförsbackar utan att motorn låter som att den inte riktigt orkar med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Köpte min för 10,000:- på Teknikmagasinet

Den klarar i teorin 30km/h men har själv bara toppat 25km/h 40km sträcka klarar batteriet.
Har kört hela vintern och regnoväder, dag och natt den har klarat allt.
Uppförs backar är som frukost för den.
Medföljande appen gör så att du kan ändra hastighet, göra coola effekter med ljusen runt hjulet.

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/eldriv...

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena! Tack så mycket Hur anser du att den har hållit i hastighet och den sträcka som utlovats på din ORB Wheel? Klarar den "normala" uppförsbackar utan att motorn låter som att den inte riktigt orkar med?

Den har hållit hastigheten bra. Lite läskigt blir det när man kommer upp i fart. Den bromsar själv då.
Kan väl inte uttala mig om räckvidden, men jag har fan kört bra många sträckor i garaget, så än så länge kan jag inte klaga

Nej, inte hört något angående uppfartsbackar

Spring iväg och köp en Du verkar sugen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

@YamahaDGX630: Köpte min för 10,000:- på Teknikmagasinet

Den klarar i teorin 30km/h men har själv bara toppat 25km/h 40km sträcka klarar batteriet.
Har kört hela vintern och regnoväder, dag och natt den har klarat allt.
Uppförs backar är som frukost för den.
Medföljande appen gör så att du kan ändra hastighet, göra coola effekter med ljusen runt hjulet.

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/eldriv...

Skrivet av EyeNEye:

Den har hållit hastigheten bra. Lite läskigt blir det när man kommer upp i fart. Den bromsar själv då.
Kan väl inte uttala mig om räckvidden, men jag har fan kört bra många sträckor i garaget, så än så länge kan jag inte klaga

Nej, inte hört något angående uppfartsbackar

Spring iväg och köp en Du verkar sugen

Ja, ni ser ju ut att vara väldigt nöjda med era. Att köpa en dyr från början kan ju vara bra på många sätt. Men jag tror att det åtminstone mitt första köp lutar åt något billigare. Hade tänkt mig denna

https://www.xxl.se/airwheel-air-wheel-x3-stahjuling/p/1118448...

Vad tror ni? Jag vill ju absolut inte köpa något skräp, men inte för dyrt heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja, ni ser ju ut att vara väldigt nöjda med era. Att köpa en dyr från början kan ju vara bra på många sätt. Men jag tror att det åtminstone mitt första köp lutar åt något billigare. Hade tänkt mig denna

https://www.xxl.se/airwheel-air-wheel-x3-stahjuling/p/1118448...

Vad tror ni? Jag vill ju absolut inte köpa något skräp, men inte för dyrt heller

Det blir säkert jättebra

Finns även en liknande på Superbilligt.se för en mindre peng. Åtminstone några kronor sparade i så fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det blir säkert jättebra

Finns även en liknande på Superbilligt.se för en mindre peng. Åtminstone några kronor sparade i så fall

Jag kollade på sidan du länkade, och stötte därför på teknikmagasinet och deras variant igen. Men denna gång var den nedsatt!

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/co...
Borde man ta den istället fastän det är teknikmagasinet, plast, billigt, mediokert och allt där emellan Eller är det på något sätt värt att lägga ytterligare 2000:- på en produkt som rent specifikationsmässigt är lika bra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kollade på sidan du länkade, och stötte därför på teknikmagasinet och deras variant igen. Men denna gång var den nedsatt!

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/leksaker-o-gadgets/co...
Borde man ta den istället fastän det är teknikmagasinet, plast, billigt, mediokert och allt där emellan Eller är det på något sätt värt att lägga ytterligare 2000:- på en produkt som rent specifikationsmässigt är lika bra?

Det är ju den jag har

Nja, jag skulle inte säga att det är värt pengarna. Speciellt när du är lite tveksam

I värsta fall kan du väl sälja den och köpa en dyrare. Bara tråkigt om du köper en dyr, som sedan blir brevpress i garaget/lägenheten/huset.

För 1990 kr skulle jag köpt. Köpte min för 2990

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är ju den jag har

Nja, jag skulle inte säga att det är värt pengarna. Speciellt när du är lite tveksam

I värsta fall kan du väl sälja den och köpa en dyrare. Bara tråkigt om du köper en dyr, som sedan blir brevpress i garaget/lägenheten/huset.

Haha
Ja, jag tänker lite som dig där. Även om jag verkligen helst av allt skulle vilja ha en vit så är inte färgen värd ytterligare 2000:- för mig. Men blir jag såld på konceptet så är det nog stor chans att jag investerar i något dyrare alternativ som så fint presenterades längre upp i tråden

Får fundera en stund

Visa signatur

Permalänk
Medlem

eWheels Inmotion V3S

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor 1: Samsung Odyssey G8 G80SD | Monitor 2: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Jäkligt cool men lite för dyr för min smak, åtminstone nu i början

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är ju den jag har

En sista fråga, har du märkt någon kvalitetsbrist i t.ex. plasten som används som skal? Har du trillat med den och repat den rejält eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha
Ja, jag tänker lite som dig där. Även om jag verkligen helst av allt skulle vilja ha en vit så är inte färgen värd ytterligare 2000:- för mig. Men blir jag såld på konceptet så är det nog stor chans att jag investerar i något dyrare alternativ som så fint presenterades längre upp i tråden

Får fundera en stund

Fundera du

Skrivet av YamahaDGX630:

En sista fråga, har du märkt någon kvalitetsbrist i t.ex. plasten som används som skal? Har du trillat med den och repat den rejält eller liknande?

Själva fötterna som är i metall/aluminium skrapar man lätt i. Så de blir lite repiga på undersidan och på sidorna. Annars inte något märkvärdigt Kan försöka knäppa en bild på min imorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får öka om du ska ha denna

2990 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du får öka om du ska ha denna

2990 kr

Hehe, jag kör på ORB Wheelen Den blir bra som en prova-på produkt. Och skulle jag gilla konceptet så är det som sagt troligt att jag investerar i en mer påkostad framöver

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå på er!
Igår inhandlade jag min ORB Wheel och har under gårdagen introducerat mig själv. Att börja med stödhjulen är ett måste för att lära känna fordonet. Den här videon beskriver väldigt bra hur man första gången har en tendens att vobbla vääääldigt mycket med kroppen fram och tillbaka, något som man snabbt vänjer sig av dock. Jag hann lite snabbt testa utan stödhjul och insåg att det kommer ta sin tid att lära sig. Första riktiga intrycket är att det krävs en hel del träning för att komma till stadiet där man kan "chilla runt på den" utan att behöva koncentrera sig så mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick en Onewheel 1.1 nu igår när jag fyllde 30. Idag 3 laddningar senare så kan jag köra den utan problem. Sjukt roligt

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |