Permalänk
Medlem

Lade mest krut på sådant som överlever flera datorer. Som OLED-skärm och kontorsstol.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tror att allt är nödvändigt, inget som jag unnar mig. Även om jag köper en bra GPU, CPU, moderkort, 64 gb ram, kylare och tyst låda så är allt ett måste.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Unnar mig nästan ingenting mer än okey VRM-kylning. Skulle aldrig gå ned till nivån att köpa något som helt saknar kylflänsar. Sen unnar jag mig eftermarknadskylare för mellan 200-400 kr. Överklockningsbara ram också om de max kostar 100 kr mer än billigaste kit med kassa minneschip. Men köper alltid det nästan billigaste även där. Men säg att priset för 7200Mhz-minnen ligger runt det för det billigaste 6000Mhz-kitet så kan jag tänka mig att köpa det och skippa överklockningspotential. Det var mer för DDR4 som det var av större relevans. Jo juste! Cache på systemlagringsenheten är ett måste. Köper ingen cachelös SSD för det ändamålet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Inget särskilt mer än att en generellt hög value för pengarna som gäller. "8/10 poäng på allt".
Vill säga att min musmatta är dyr, men det finns coola varianter med led och allt annat oheligt som kostar dubbelt - de har väl sin marknad också osv 8-).

Däremot något jag hade velat veta mer om kringutrustning, gadgets? Inte bara leksaker som youtubers slänger upp som ser ut ha en dålig tratt för volymkontroll med bling på som flyger iväg för sladden är för tung för den - utan.. ja vad?

Permalänk
Medlem

Köper/bygger dator så sällan så det är svårt att säga, men skulle nog säga att det inte är något särskilt som sticker ut.
Värde för pengarna utan att kompromissa mig till något som skaver senare gör att jag ofta landar i köp av ”det näst bästa” på de flesta komponenter.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, för ljudnivån.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vid mitt nästa datorköp kommer jag att unna mig en färdigmonterad egenkomponerad PC levererad från inet

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem

Bättre moderkort och fläktar.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, kostar väl typ 15000kr extra för något som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Detalj som inte är nödvändig? hmm, musmatta i guess?

Permalänk
Medlem

Jag unna mig Noctua och TopOfTheLine PSU.

Permalänk
Medlem

Unna er en OLED-skärm.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Definitivt skärm. Lade nästan lika mycket pengar på bildskärmen som datorn när jag byggde i somras. Främst för att jag hade väldigt höga krav på skärmen, dels för arbete (full remote) och spel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Noctua (fläktar och cpu-kylare) för deras kvalitet och framför allt kundsupport.
SSD/HDD med mycket lagring. Har alltid ångrat mig förr när man köpte SSD och de fylldes upp alldeles för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

När ni bygger eller köper en dator, vad är det ni unnar er med? Alltså den där detaljen som inte är nödvändig, men som ni ändå vill ha för känslan, upplevelsen eller bara för att det gör er glada?

För egen del brukar jag hålla mig rätt strikt till prestanda per krona-tänket, helt utan någon form av extravaganser. Så länge tröskeln är uppnådd vad gäller exempelvis godtagbara ljudnivåer djupdyker jag inte ytterligare. Däremot sträcker jag gärna budgeten för en bättre bildupplevelse. Dock inte riktigt för att jag unnar mig, i ordets bemärkelse, utan för att jag är ytterst kinkig vad gäller att undvika exempelvis backlight bleeding. Det är mer att betala extra för att inte bli arg, snarare än att bli glad.

Så, är det RGB? En extra fet skärm? Ett tyst kylsystem? Eller lägger ni hellre extra pengar på kringutrustningen?

När jag byggde nytt nu sist så hade jag suttit på en andra generationens i7:a där GTX 680 var det bästa du kunde köpa. Hade den i över 10 år och uppgraderade vid ett tillfälle till ett 1070 på en rea. När jag nu byggde nytt är jag i en helt annat position ekonomiskt, så jag valde kvalitetskomponenter. Inga excesser dock utan Phanteks-låda, 9800x3d, prisvärt moderkort, GTX 5080 samt en rejäl 4k 240hz-skärm. Det har lett till att jag har ett tyst bygge där jag stängt av all RGB med hjälp av tillverkarens program samt med hjälp av Fan Control har ett närapå tyst bygge. När jag väl spelar något har jag hörlurar på mig och det är endast graffekortet som snurrar på lite mer. Otroligt nöjd med bygget.

Visa signatur

9800x3d - Asus TUF Gaming 5080GTX, 32gb osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Lade mest krut på sådant som överlever flera datorer. Som OLED-skärm och kontorsstol.

Tänker som du. Skärmen är den största uppgraderingen om man räknar bort möbler, det är ändå skärmen man ska stirra på.

Permalänk
Medlem

ljudnivå, ljudnivå, ljudnivå

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ljuddämpad låda, bra kylning. Lägger stor möda på fläktar eftersom de som följer med lådan oftast inte är så bra som jag vill ha. Min dator ska vara diskret, tyst och sval. Håller med @sweisdapro och lägger till sval och diskret. Brukar kosta extra innan jag är nöjd.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Överlag är den egenskap jag letar efter: kvalitet. Grejen ska hålla.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

OLED-TV för bombastisk upplevelse, hifi-lurar med DAC samt chassi som jag blir glad av att titta på varje gång jag ser datorn för att nämna några saker.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Köper aldrig budgetkomponenter när jag bygger nytt iallafall, men uppgradering under vägen blir det budget, har t.ex. en RTX 4070 Ventus 2x och en Kingston NV3 SSD till spellagring

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gillar att spekulera på optimal pris v prestanda men sen lever jag inte som jag lär. Köper det jag tycker ska bli kul att fippla med.

Första grejen att frångå billigast möjligt är chassi. Det behöver inte vara super-dyrt, men de billigaste är ofta ganska fula och dryga att bygga i. Blir ju lite utav en möbel, så datorn ska se okej ut.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk

Skulle säga att jag unnar mig extra bra fläktar för att få en så tyst och kyld dator som möjligt. Så jag i nuvarande stund har jag 8 chassifläktar från Noctua i datorn dessutom deras nyaste NH-D15 G2 LBC som processorkylare. Underbart att ha en tyst dator som egentligen inte behöver varva upp och låta som ett tröskverk när man spelar.

Permalänk
Medlem

Jag brukar spendera hutlösa summor på allt när det gäller hårdvara/kringutrustning och då blir jag nöjd.

Dock är jag dålig på själva omgivningen.. nästa steg blir att omvandla själva rummet

Visa signatur

Core I913900K, GeFore RTX 4090 TUF OC, 32GB Corsair, 7500GB Kingston Fury SSD, Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, Samsung OLED G8 32"

Permalänk
Medlem

Ram minne, SSD plats, unnar mig minst GPU, mest för att det är lätt att uppgradera och ger mest bang for buck sett över tid.
Cpu orkar jag inte uppgradera, små vinster på gamla komponenter.

Permalänk
Medlem

Aluminium.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Av någon outgrundlig anledning så gladdes jag mest av att smacka i 96GB RAM i senaste bygget. Jag vet inte varför, ren känslohandling...

Permalänk

100% en fet skärm! Har man en gång använt en 480hz OLED till CS eller nåt annat spel som går att köra i 500fps, så blir det jävligt svårt att gå tillbaka. Detsamma gäller bildkvalitén och välimplementerad HDR.
Allt annat ser helr plötsligt ut som en påse ruttna potäter i jämförelese.

Permalänk
Medlem

En tyst dator är lyx för mig. Så jag lägger lite extra pengar på de komponenter som väsnas. Ljuddämpat chassi, bättre fläktar osv.

Visa signatur

| Ryzen 7 5700X3D | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Skrivet av Shinkansen:

Noctua (fläktar och cpu-kylare) för deras kvalitet och framför allt kundsupport.
SSD/HDD med mycket lagring. Har alltid ångrat mig förr när man köpte SSD och de fylldes upp alldeles för snabbt.

Håller helt med!
Köper alltid moderkort med minst fem m.2 platser. Har 9 TB i burken nu trots att jag långtidslagrar på en NAS.