Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Christley:

kan ju personligen säga att om foton på mina barn när dom var mindre vart krypterade på liknande vis så hade jag betalat flera gånger om. vissa saker är värda mer än pengar kan förmå

Det är precis sådana som dig som dessa busar vill åt!

Jag förstår precis vad du menar, har också barn och de är värda allt.
Men att sponsra sådana här saker in-direkt för att man själv varit oförsiktig med att tänka på vart man klickar OCH att man saknar backup...

Ja kom inte å gnäll sedan på att det ploppar upp nya virus och ransomware utav olika slag!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av majathebeat:

Har hjälpt flertal kunder på jobbet med detta. Är ju som tidigare personer sagt, antingen måste du ha haft någon typ av backup på alla dina filer för att kunna få tillbaka dom. Men testa gärna med detta programmet, det har lyckats rädda några filer på de mindre kunder vi haft som inte kör en backup på sin miljö, detta program letar efter tidigare versioner av dina filer (shadowcopies) http://www.bleepingcomputer.com/download/shadowexplorer/

Tack. Ska testa detta

Permalänk
Medlem

Nummer ett när man får det (upptäcker det) är att stänga ner datorn som är infekterad. Räddningen är backup. Programmen krypterar på alla enheter som har anslutits med enhetsbokstav i datorn. Har man bara läsrättigheter gör man ingen skada. Men har man skrivrättigheter gör man skada. Jag tror också det finns varianter som söker upp servrar i nätverket och krypterar på dem med om man har skrivrättigheter.

Det man får göra med den infekterade datorn är att koppla in disken i en annan dator och plocka ut det som den inte hann kryptera och installera om. Eventuellt kan man söka med något antivirus och plocka bort viruset.

Nyare versioner skriver över shadowcopies och återställningspunkter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat några program som kan möjligen öppna filer men programet kräver lösenord. Hur vet jag vilket är det ?