Be Quiet visar upp sluten vattenkylning på Computex 2016

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Be Quiet visar upp sluten vattenkylning på Computex 2016

Be Quiet ger sig in på nya jaktområden och visar upp sluten vattenkylning som med unik konstruktion ska leverera lägre ljudnivå.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Ser ut som en lovande produkt.
Jag hoppas på en recension innan produktlanseringen.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016

Hoppas på att det är riktig borstat aluminium på pumphuset och inte nåt borstat plast som vissa tillverkare har..

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Hoppas att pumpkonstruktionen gör någon skillnad. Lite jobbigt med alla dessa slutna vattenkylare som har i princip samma prestanda och problem med pumpljud osv.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Jun 2012

Ser lovande ut. Är väldigt skeptiskt till vattenkylning och ännu mer dessa slutna kretsar. Pumpar som låter och känns inte alls lika pålitligt som en större luftkylare (visst kan fläkten stanna där men den kyler fortfarande). Börjar det läcka... ja vad händer då?

Förstår inte riktigt konceptet där dom menar att pumpen drar runt vattnet istället för att trycka runt det? Om nu kretsen är sluten så är det en sida där vattnet sugs in, och en sida där vattnet trycks ut. Någon som kan förklara lite tydligare (om någon ens vet vad dom gjort)?

Mvh Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av prawler646:

Ser lovande ut. Är väldigt skeptiskt till vattenkylning och ännu mer dessa slutna kretsar. Pumpar som låter och känns inte alls lika pålitligt som en större luftkylare (visst kan fläkten stanna där men den kyler fortfarande). Börjar det läcka... ja vad händer då?

Förstår inte riktigt konceptet där dom menar att pumpen drar runt vattnet istället för att trycka runt det? Om nu kretsen är sluten så är det en sida där vattnet sugs in, och en sida där vattnet trycks ut. Någon som kan förklara lite tydligare (om någon ens vet vad dom gjort)?

Vid läckage bör i fallet bequiets radiatorer ingenting hända förutom nästan helt utebliven kylning förutsatt att det faktiskt är enbart koppar i hela kyllösningen då väldigt lite joner lär finnas i vätskan och den borde fortsätta vara ickeledande. En stor luftkylare är oändligt mycket säkrare då den som du säger alltid kommer att kyla oavsett fel på mekaniska delar. Är själv vansinnigt irriterad på min h100i gtx då den låter som ett jetplan (50+ dB).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av prawler646:

"Om en av våra kylare läcker och förstör andra komponenter så får man skapa en såkallad "damage claim" och vi ersätter de som gått sönder.
Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan"

Svaret jag fick av corsair här på forumet när jag frågade vad som gäller vid lekage av deras slutna system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

fult block och ful slang men pure wings 2 är bra fläktar och om pumpen faktiskt är någorlunda tyst så kan den nog bli riktigt bra.

Stationär: Corsair Crystal 570X | EVGA Z170 Classified K | i7 6700K | EVGA GTX 1080 | Corsair Dominator Platinum 16GB | Custom Loop | Corsair HX750i | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q & AOC q2770Pqu | Corsair Scimitar RGB | Corsair K70 LUX RGB | Philips Fidelio X2 | Samson Meteor | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2003

Hoppas på den här! Inte sett någon sluten lösning som varit lockande än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

Jag är ledsen över att behöva ställa den här frågan, men, vad är egentligen poängen med vattenkylning med fläktar på? Jag trodde man hade vattenkylning för att slippa oljudet från fläktar? Ger den här lösningen bättre kylning per decibel än vad vanlig luftkylning gör?

/ mvh oinsatt

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | XFX Radeon HD7870 Ghost 2GB | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Feb 2013

@Dafydd: Värmen måste ledas bort från systemet på något sätt, ska du ha ett fläktlöst system skulle det behövas en gigantisk radiator utanför chassit som kyls passivt med luftrörelsen i rummet. Såna här färdiga, stängda system ger inte mycket bättre kylning jämfört med en vanlig tornkylare, fördelen med vattenkylning är när du bygger ett custom system med flera stora radiatorer, då kan du komma undan med många fläktar som snurrar i väldigt låga varv som låter betydlig mindre än ett fåtal fläktar som måste snurra betydligt fortare för att göra samma job.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

september wtf? måsdte vänta så länge på att bygga nya datorn

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fac31:

"Om en av våra kylare läcker och förstör andra komponenter så får man skapa en såkallad "damage claim" och vi ersätter de som gått sönder.
Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan"

Svaret jag fick av corsair här på forumet när jag frågade vad som gäller vid lekage av deras slutna system

de där kallar jag "riktig" support. Corsair bryr sig om sina kunder och inte bara för dra in massa cash!

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008

@Dafydd @Pirazy enligt informationsbladet som kommer med MO-RA 3 360 så ska den klara 200W i passivt läge. Det är alltså 9.120 med ganska låg fpi (~5). Slöseri på förmåga dock, den fläktar lätt bort 1000W med ett lager fläktar

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2003

Är det inte rätt fail att använda dessa fläktar som läcker ut luft på sidorna av ramen?
Kör man fläktarna på låg rpm så lär ju minimalt med luft ta sig igenom radiatorn och istället bara smita ut på sidorna.
På dom pure wings 2 fläktar jag har så har jag klippt till gummi som täcker till ramen, vad är egentligen tanken med att ha dessa öppningar?
Eller är det något fulknep för att få ner ljudnivån vid hög rpm jämfört med konkurrenterna?

Define R4 | Asus Sabertooth z77 | 3570K ~ 4.2Ghz | EVGA 980 SC ACX 2.0 | Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz | Be Quiet: Pure Rock | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2008

@Woods @Pirazy På så vis. Tack för svar!

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | XFX Radeon HD7870 Ghost 2GB | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12