Någon som använder luftrengörare för att undvika damm?

Permalänk
Medlem

Någon som använder luftrengörare för att undvika damm?

Som titeln lyder. Jag förvarar datorn i ett litet kontor och har lite problem med damm och lösa partiklar. Finns det någon effektiv liten luftrengörare man kan placera nära chassit som kanske kan förebygga att det mesta sugs in i datorn? Har en hel del filter redan på datorn som fungerar till en viss utsträckning. Tagit ut alla mattor och dammtorkar en gång i veckan och rengör alla filter men det har inte lyckats något vidare bra.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Som titeln lyder. Jag förvarar datorn i ett litet kontor och har lite problem med damm och lösa partiklar. Finns det någon effektiv liten luftrengörare man kan placera nära chassit som kanske kan förebygga att det mesta sugs in i datorn? Har en hel del filter redan på datorn som fungerar till en viss utsträckning. Tagit ut alla mattor och dammtorkar en gång i veckan och rengör alla filter men det har inte lyckats något vidare bra.

Jonisator
https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kropp-hal...

Luftrenare
https://www.netonnet.se/Search?query=Luftrenare

nån form av Luftfuktare kan också funka, gör dammpartiklarna så stora att dom landar på någon yta..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Se till att fläktarna blåser ut betydligt mer luft än vad lådan tar in. Gör ganska mycket. Beror ju på vilken låda du har iofs.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Se till att fläktarna blåser ut betydligt mer luft än vad lådan tar in. Gör ganska mycket. Beror ju på vilken låda du har iofs.

Undertryck i lådan kommer orsaka att damm sugs in genom varenda liten öppning. Övertryck och bara filtrerade insug däremot gör det svårare för damm att ta sig in.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Annars brukar man argumentera för det motsatta. "övertryck" brukar man tillskriva det, men i realiteten kan inte våra fläktar trycksätta ett PC chassi. Oavsett vad orsaken är, så mer fläktar som skickar in luft, och högt luftflöde gör att man normalt får mindre damm i burken.

Skrivet av freddiebox:

Jag har både luftrenare, (2st Electrolux z9124) och luftfuktare (Wilfa Hue-6B, varm, och kall "ånga", samt joniserande, med styrning mot vald luftfuktighet. Kan egentligen inte rekommendera den här, varje gång man fyller på vatten, så måste man ställa in nivån på önskad luftfuktighet igen. Och det slabbar lite vatten var gång man lyfter av och på behållaren. Högljud, oavsett vald driftsnivå. Jag är inte normalt ljudkänslig, men jag kan inte sova med den här igång i sovrummet. Sista klagomålet är att den är sjukt plastig.). Inte så mycket för att motverka damm, som för att få bättre luft i bostaden, men en positiv bieffekt är att man får mindre damm i datorerna.
Och det blir mindre damm i datorerna, men i stället får man städa filterna i luftrenarna, så jag är inte säker på att det är signifikant mycket bättre. Luftrenarna är lättstädade, om inget annat...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Intressant, får ta och kolla lite mer på Electrolux z9124, verkar fungera ganska bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är något grundläggande fel.
Visst kommer en dator med stort luftflöde (i volym räknat) att samla på sig mycket damm.
Men om du redan har mattor som samlar upp mycket damm, städar regelbundet, har inloppsfilter till chassit, och ändå har stora problem med damm, så får du nog undersöka källan till dammet.

Använd dammsugare med bra filter
Undersök varifrån dammet kommer
Förbättra filtreringen i datorchassit och höj upp chassit en bit från golvet

Luftrenare hjälper absolut, men kan inte råda bot på en extrem situation. Då får man göra rent/byta filtret väldigt ofta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Annars brukar man argumentera för det motsatta. "övertryck" brukar man tillskriva det, men i realiteten kan inte våra fläktar trycksätta ett PC chassi. Oavsett vad orsaken är, så mer fläktar som skickar in luft, och högt luftflöde gör att man normalt får mindre damm i burken.

Jag har både luftrenare, (2st Electrolux z9124) och luftfuktare (Wilfa Hue-6B, varm, och kall "ånga", samt joniserande, med styrning mot vald luftfuktighet. Kan egentligen inte rekommendera den här, varje gång man fyller på vatten, så måste man ställa in nivån på önskad luftfuktighet igen. Och det slabbar lite vatten var gång man lyfter av och på behållaren. Högljud, oavsett vald driftsnivå. Jag är inte normalt ljudkänslig, men jag kan inte sova med den här igång i sovrummet. Sista klagomålet är att den är sjukt plastig.). Inte så mycket för att motverka damm, som för att få bättre luft i bostaden, men en positiv bieffekt är att man får mindre damm i datorerna.
Och det blir mindre damm i datorerna, men i stället får man städa filterna i luftrenarna, så jag är inte säker på att det är signifikant mycket bättre. Luftrenarna är lättstädade, om inget annat...
B!

Ok. Jag hade fel. Jag kör så och tycker det är lite damm i mina datorer. Men i ärlighetens namn så har jag filter.

Jag ber om ursäkt.

Det skall vara balanserat.

Men i mitt svar kom jag på ett nytt svar. Filter!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag har en Luftrenare Electrolux Z9124 jag med dels för att luftvärmepumpen(sommartid kyla) cirkulerar luften så pass att damm gärna lägger sig överallt och dels mot pollenallergin.

Det sitter visserligen ett filter i värmepumpen som gör rent sig själv så man får göra ren dess dammbehållare några gånger per år men det släpper igenom rätt mycket partiklar som luftrenaren får ta hand om istället.

Vår dammsugare är bra och har ett Hepafilter så det är inte en dålig sådan som "blåser ut mer skit än den tar in" modell, dvs man ska akta sig för 399kr modeller på Ö o B eller Rusta.

De dåliga vispar mest runt dammet bara och det lägger sig ofelbart där man inte vill så bra dammsugare är viktigt om man vill undvika damm.

Nej tvärtom mot vad jag trodde innan jag skaffade den så gör luftrenaren faktiskt nytta, det är kanske inte så att allt damm försvinner men en klar förbättring blir det och jag har mycket mindre besvär av pollenallergin inomhus än vad jag hade innan jag skaffade den så jag är nöjd även om den inte är lika tyst som i reklamen.

Permalänk
Medlem

Som en liten uppdatering så skaffade jag en ganska liten luftrenare som faktiskt håller en konstant ren lukt i kontoret samt undanhåller dam runt tangentbord och luftintag för datorn.

Jag läste dock att flesta luftrenare innehåller magneter för att dra åt sig partiklar. Kan detta skapa störningar eller problem om placerad nära skärmar eller datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Som en liten uppdatering så skaffade jag en ganska liten luftrenare som faktiskt håller en konstant ren lukt i kontoret samt undanhåller dam runt tangentbord och luftintag för datorn.

Jag läste dock att flesta luftrenare innehåller magneter för att dra åt sig partiklar. Kan detta skapa störningar eller problem om placerad nära skärmar eller datorn?

Det enda som kan påverkas är hårddiskar med roterande diskar. Troligtvis är det inga kraftiga magneter så om du inte placerar disken inuti luftrenaren så är det inga problem. Dagens LCD-skärmar påverkas inte av magnetism (kanske extrema magnetfält).

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Om de nämnt magnetism så är det i bildlig betydelse. Troligtvis i samband med att förklara joniseringen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har själv införskaffat en Electrolux Z9124.

Tycker dammet i rummet har minskat med flera hundra procent. Brukar köra turbo läge då och då men mest auto under dagen och under natten på QuietMode, då den inte ens hörs.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧