SweClockers drop!

Defekt r9 290 Tri-X OC från Sapphire?

Permalänk
Medlem

Defekt r9 290 Tri-X OC från Sapphire?

Ett antal speltitlar krashar på min dator (specifikationer finns i signaturen) medan andra rullar på hur bra som helst. Krasherna uppstår ofta vid specifika platser eller varje gång en viss sak händer. Spelen krashar till desktop, ofta med meddelandet ”Display driver stopped responding and has recovered”. Tidigare misstänkte jag krockar mellan drivrutiner. Jag har försökt att åtgärda/hitta felet men inget av följande har hjälpt:

• rena installationer av drivrutiner för grafikkortet
• ominstallation av windows
• nedklockat GPU och tagit bort överklockning på CPU
• inaktiverat icke essentiella drivrutiner/ program en efter en och testat om det hjälper
• testat olika ramstickor
• utökat tiden (TdR delay) som grafikkortet har på sig att svara
• olika fixar jag hittat för respektive spel

Dold text

Men för några veckor sen testade jag att sätta in mitt gamla gtx 460 istället för r9 290 och då försvann krasherna. För mig verkar det därför troligt att jag har ett defekt r9 290. Nästa steg vore väl att testa kortet i en annan dator men har tyvärr ingen till mitt förfogande. Var tror ni felet ligger och har ni några tips på vad man mer kan testa för att åtgärda eller lokalisera felet? Jag har inte tillgång till min dator på ca en vecka men kommer testa eventuella föreslagna åtgärder så fort jag kan.

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Skrivet av Funiculus:

Ett antal speltitlar krashar på min dator (specifikationer finns i signaturen) medan andra rullar på hur bra som helst. Krasherna uppstår ofta vid specifika platser eller varje gång en viss sak händer. Spelen krashar till desktop, ofta med meddelandet ”Display driver stopped responding and has recovered”. Tidigare misstänkte jag krockar mellan drivrutiner. Jag har försökt att åtgärda/hitta felet men inget av följande har hjälpt:

• rena installationer av drivrutiner för grafikkortet
• ominstallation av windows
• nedklockat GPU och tagit bort överklockning på CPU
• inaktiverat icke essentiella drivrutiner/ program en efter en och testat om det hjälper
• testat olika ramstickor
• utökat tiden (TdR delay) som grafikkortet har på sig att svara
• olika fixar jag hittat för respektive spel

Dold text

Men för några veckor sen testade jag att sätta in mitt gamla gtx 460 istället för r9 290 och då försvann krasherna. För mig verkar det därför troligt att jag har ett defekt r9 290. Nästa steg vore väl att testa kortet i en annan dator men har tyvärr ingen till mitt förfogande. Var tror ni felet ligger och har ni några tips på vad man mer kan testa för att åtgärda eller lokalisera felet? Jag har inte tillgång till min dator på ca en vecka men kommer testa eventuella föreslagna åtgärder så fort jag kan.

Tacksam för all hjälp jag kan få

vad händer om du stresstestar med furmark ?

kollat att Vram är okej ?
https://forum.teksyndicate.com/t/vram-test-for-amd-r9-290/811...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jag har inte testat Furmark, vet inte om det är jämförbart men har kört Heaven benchmark utan problem. Har inte testat VRAM men ska definitivt göra det, tack!