Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Är M.2-porten kopplad till SATA eller PCIe?

Permalänk
Medlem

Är M.2-porten kopplad till SATA eller PCIe?

Jag har en dator (specifik model: Lenovo T460s) som har två st M.2-portar på moderkortet.

Port 1: Kopplad till SATA (AHCI antar jag)
Port 2: Okänt

Är intresserad av att skaffa en PCIe-baserat M.2 SSD, men måste veta om den passar i datorn först. Har inte hittat någon manual eller något verktyg som säger vilken buss port 2 är ansluten till och vilket protokoll som används. Har dock sett i BIOS att i boot-ordning så stor bl.a. NVMe, dock, men kan ej dra några slutsatser från detta.

Därmed mina frågor:
- Om någon vet vilken buss och protokoll andra porten använder, vänligen dela med er av den informationen.
- Finns det något sätt att skanna systemet för att ta reda på denna info?
- Är NVMe-diskar bakåtkompatibla med AHCI-portar?
- Är PCIe-diskar bakåtkompatibla med SATA-portar?
- Går det alltså att köpa en PCIe-disk (NVMe eller AHCI spelar ingen roll för mig eftersom jag aldrig sett ködjup på mer än 1-2 under längre perioder) och stoppa in den i datorn och få det att funka även om datorns port är SATA/AHCI?

Tackar för info

Permalänk
Medlem

Jag skulle höra med Lenovo support för att vara säker.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har kollat med Lenovo, men de kan inte uttala sig om specifika konfigurationer. Modellen finns i ett antal olika varianter, bl.a. med PCIe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Essentia:

Jag har kollat med Lenovo, men de kan inte uttala sig om specifika konfigurationer. Modellen finns i ett antal olika varianter, bl.a. med PCIe.

Om inte ens tillverkaren kan svara så kan jag inte tänka mig att någon annan med säkerhet heller kan göra det.
Ta kontakt med en som har hand om detta hos Lenovo, om sådan finnes och hör om det är möjligt att ansluta den SSD du tänkte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, jag håller med, men samtidigt funderade jag på om PCIe/NVMe var bakåtkompitabel. Jag gör helt enkelt så att jag köper en disk och testar. Skulle det visa sig inte funka så returnerar jag den.

Permalänk

@Essentia:

Skulle inte rekommendera att försöka sätta i en SSD som använder sig av SATA som protokoll i en plats för en SSD som använder sig av PCI-E och vice versa.

Ifråga om vad du har för portar skulle jag tro att det är en för en SATA-SSD och en för en PCI-E-SSD.
Se: http://www3.lenovo.com/nz/en/laptops/thinkpad/thinkpad-t-seri...
Vilken av dem som är upptagen är lite svårt att säga om du inte vet vad det är för SSD som redan sitter i.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det skulle vara något problem att sätta in en disk utan att veta vilket protokoll den använder? Det värsta som skulle kunna hända är att disken inte fungerar, är väl vad jag tror.

Den SSD som sitter i just nu är en SATA, och en dålig sådan skulle jag kunna påpeka.

Permalänk
Medlem

Det verkar bara finnas en M.2-port i datorn och den var ju som sagt SATA. Bytte ut den mot en annan SATA utan problem. Känns inte som PCIe är värt priset. Så nu markerar vi den här tråden som besvarad, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essentia:

Jag tror inte det skulle vara något problem att sätta in en disk utan att veta vilket protokoll den använder? Det värsta som skulle kunna hända är att disken inte fungerar, är väl vad jag tror.

Den SSD som sitter i just nu är en SATA, och en dålig sådan skulle jag kunna påpeka.

Precis lika dator som dig, jag kan hålla med om att disken är värdelös.

Och så vill jag passa på att säga att det är PCIe Nvme på våran modell, så när du vill så kan du uppgradera till en sådan om du känner för det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V