RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem

Ja, vi får hoppas att @AcerSverige går in och kräver att @Datorfixarna ska betala hela summan till TS. Det är ju faktiskt Acers pengar det handlar om, och de har valt att betala ut summan till TS genom "D-F" Vet inte hur det fungererar mellan företag men Allmänmäktigt förfarande vid polisanmälan kanske?
Datorfixarna har ju gått från Acers begäran att ge pengarna till TS

Skrivet av wikipedia/egenmäktigt förfarande:

*då gärningsmannen olovligen har tillgripit något men inte har någon avsikt att behålla det tillgripna.
*då annans besittning olovligen rubbas på så vis att den rättmätige ägaren hindras att använda föremålet som det är tänkt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ja dagens samhälle, tydligen ska man tjäna på att saker inte fungerar som de ska.

Tycker TS har fått en bra deal, han kunde få en ny skärm eller det han betalade, men icke! här ska vi tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tycker TS har fått en bra deal, han kunde få en ny skärm eller det han betalade, men icke! här ska vi tjäna pengar.

Nja... Här ska vi ha vad vi blev lovade. Hade det varit snack om åldersavdrag, eller dyligt, hade det säkert varit sin sak, men i det här läget är det gjort en utfästelse om att hela beloppet ska betalas till TS. Och enligt uppgift pengarna har betalas ut, men till tredje part. Varför är det TS uppgift att lösa den ursprungliga köparens skuld på skärmen?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Här ska vi ha vad vi blev lovade. Hade det varit snack om åldersavdrag, eller dyligt, hade det säkert varit sin sak, men i det här läget är det gjort en utfästelse om att hela beloppet ska betalas till TS. Och enligt uppgift pengarna har betalas ut, men till tredje part. Varför är det TS uppgift att lösa den ursprungliga köparens skuld på skärmen?
B!

Fast vi har ju inget underlag om det ens stämmer att han blivit lovad det? Inget underlag om dessa så kallade hot heller. Rubriken i sig är ju missvisande från början. Börja med måla upp ett scenario om ett företag som gör vinst med hot. Sen inte backa upp det påståendet (som jag tycker man bör göra då det annars är rätt allvarligt förtal). Sen medvetet undanhålla viss information så som att han blivit erbjuden ny skärm. Allt för det ska vinklas till egen fördel och få med sig folk i häxjakten.

Är ju inte direkt första gången en person vinklar och eldar extra mycket på en story för att få folk med sig då personen i fråga inte är nöjd av olika anledningar. Kan ju va sant, vad vet vi i dagsläget.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Fast vi har ju inget underlag om det ens stämmer att han blivit lovad det? Inget underlag om dessa så kallade hot heller. Rubriken i sig är ju missvisande från början. Börja med måla upp ett scenario om ett företag som gör vinst med hot. Sen inte backa upp det påståendet (som jag tycker man bör göra då det annars är rätt allvarligt förtal). Sen medvetet undanhålla viss information så som att han blivit erbjuden ny skärm. Allt för det ska vinklas till egen fördel och få med sig folk i häxjakten.

Är ju inte direkt första gången en person vinklar och eldar extra mycket på en story för att få folk med sig då personen i fråga inte är nöjd av olika anledningar. Kan ju va sant, vad vet vi i dagsläget.

Partisk till viss del, och skriven i hettans stund, visst.

Men Acer har ju fortfarande krediterat för hela skärmen.

Citat:

Då Acer inte säljer produkter till slutkunder gör vi en kredit till vår kund (distributören) som sedan gör en kredit till sin kund (Återförsäljaren) som i sin tur är rekommenderad att byta till en ny produkt. Anledningen till att man är rekommenderat att byta till en ny produkt är värdeminskning, valuta-förändring, marginalräkning osv osv.

Orkar inte läsa hela tråden igen men... Acer erbjöd Aqua en ersättningsprodukt, Datorfixarna verkar inte ha erbjudit Aqua en likvärdig produkt. De verkar helt enkelt ha tagit en del av pengarna efter att de valde kreditering som alternativ.

Ja har inte koll på vad produkter som anses som likvärdiga kostar, men iom att Acer ofta ligger ganska bra i pris och att skärmen standard verkar gå för ~11500kr så har jag svårt att tro att man kan hitta andra fabrikat med likartade specifikationer för 8500kr.

Permalänk
Inaktiv

Vad många verkar glömma här är att TS inte har några rättigheter enligt konsumentköplagen här. Både ÅF och Acer hade blankt kunnat neka honom all form av garanti och relamationsrätt.
Har nu ÅF lovat kunden en full kreditering av varan så ska de stå för det, men det ska ju kunna styrkas att ett sådant löfte givits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om vi nu säger så här istället. Finns det någon anledning till att Klarna inte begärt att få tillbaka skärmen eller att en polisanmälan inte upprättats vid det här laget? Jag menar nu har det ju gått ett antal månader...

Permalänk
Medlem

@Bozzeta:
för att det tydligen är blancolån utan säkerhet, tänk som så att man tar ett sms-lån och köper datorn, då ska ju inte långivarnarna ha datorn.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

@Kunzite:
och nu har ju acer och datorfixarna sagt att acer har gett en kreditering på 11xxx:- för skärmen till TS, datorfixarna har fått för sig att ge det TS betalade till förstaköparen och resten till klarna/försteköpare.

det finns i tråden löfte om att TS ska ha full kreditering

Jag är väl bara blind, men kan du länka till det? Kom inte fram till det när jag scrollade genom tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Bozzeta:
för att det tydligen är blancolån utan säkerhet, tänk som så att man tar ett sms-lån och köper datorn, då ska ju inte långivarnarna ha datorn.

Den var en retorisk fråga. Acer och DF hävdar ju Klarna är ägare av skärmen.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Har ni gjort upp och allt är frid och fröjd ?
En av dom mest spännande trådarna på detta forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Acer och DF snackar skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Fast vi har ju inget underlag om det ens stämmer att han blivit lovad det?

Jag kan ju tycka att vi har det underlaget, eftersom varken Datorfixarna, eller Acer dementerar det. Och de har båda varit aktiva i tråden efter att det diskuterats.

Skrivet av IMPANI:

Sen medvetet undanhålla viss information så som att han blivit erbjuden ny skärm. Allt för det ska vinklas till egen fördel och få med sig folk i häxjakten.

Han berättade inte om han borstade tänderna i heller. Helt enkelt eftersom det inte är relevant information. Självklart har de både försökt laga, och ersätta produkten. Det var inte lösningar han var nöjd med, felet kvarstår, och Acer erbjöd sig att kreditera skärmen till TS fördel. TS accepterade.

Skrivet av Kunzite:

Både ÅF och Acer hade blankt kunnat neka honom all form av garanti och relamationsrätt.

Som jag förstått det så är Acers garantiutfästelse inte begränsad till ursprungsköparen, utan följer med produkten. Något de "måste" stå för, om man ska kunna fortsätta agera som trovärdig aktör. Jag har dock inte kontrollerat Acers garanti-avtal, så det kan vara en missuppfattning.

Skrivet av Kunzite:

Har nu ÅF lovat kunden en full kreditering av varan så ska de stå för det, men det ska ju kunna styrkas att ett sådant löfte givits.

Fast vi kan ju styrka att full kreditering gjorts. Datorfixarna själva har skrivit i tråden att man krediterat en del av beloppet till kunden, och resten till Klarna.Konflikten här är inte huruvida det fulla värdet ska krediteras, utan till vem. I det här läget har man effektivt krediterat en tidigare ägare för en produkt han har sålt vidare. Vilket är helt absurt.

Skrivet av Bozzeta:

Det gör de inte. De har nämligen krediterat TS merparten av skärmens värde.

Skrivet av Mange75:

Hur har det gått? Har ni gjort upp och allt är frid och fröjd ?
En av dom mest spännande trådarna på detta forum.

Så vitt jag vet har Acer löst det åt TS, även om vi inte riktigt vet hur.

Skrivet av Lobocut:

Nja... Acer verkar vara ganska rätt på det hela vägen. Datorfixarna däremot verkar ha tagit sig vissa friheter de kanske i dagsläget ångrar. Jag tror att nästa gång de råkar ut för något liknande, så krediterar de den nuvarande ägaren hela beloppet, och låter ursprungsköparen lösa det med Klarna hur man än vill. Rimligen via den vanliga avbetalningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Jag svara på påståendet att Acer säger att Klarna äger datorn. Vilket inte stämmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag kan ju tycka att vi har det underlaget, eftersom varken Datorfixarna, eller Acer dementerar det. Och de har båda varit aktiva i tråden efter att det diskuterats.

Ytterligare en anledning varför inte @Datorfixarna uttalar sig något mer om ärendet är för dom inte vet om TS har spelat in telefon-samtalen med deras VD eller har kvar mail-konversationer där butiken lovat samma sak, och då ser det rätt illa ut om dom går in nu och säger att dom inte har lovat TS full kreditering.
Samt om det skulle bli en rättslig process av det här så kan ju allt som datorfixarna säger här användas mot dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ytterligare en anledning varför inte @Datorfixarna uttalar sig något mer om ärendet är för dom inte vet om TS har spelat in telefon-samtalen med deras VD eller har kvar mail-konversationer där butiken lovat samma sak, och då ser det rätt illa ut om dom går in nu och säger att dom inte har lovat TS full kreditering.
Samt om det skulle bli en rättslig process av det här så kan ju allt som datorfixarna säger här användas mot dom.

Eller en anledning att TS inte synts till i tråden sedan DF senaste inlägg? Det är som sagt var ett intressant ärende, inte minst då TS rent faktiskt står skadelös ekonomiskt (om än utan skärm) med återbetalning på 8500 kronor. Sen att det finns skärmar med samma egenskaper för mindre än den summan är också relevant.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter ni disskutera detta som om det fortfarande inte är löst???? Allt verkar ju vara frid och fröjd sen sidan 3 i tråden om jag inte missat något.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Hej

Nu måste vi få reda ut lite saker, det är väldigt mycket antaganden och smutskastning i tråden, som vi skrev tidigare är det här ärendet inte solklart, men än viktigare är att den här soppan har uppstått då både vi och Datorfixarna har försökt hjälpa Aqua, som inte har lagligt stöd för att häva ett köp.

Som konsument i Sverige har du vissa rättigheter vid felande vara. Konsumentköpslagen är en lag som gäller mellan köpare och säljare. Lagen ger dig bland annat rätt till att reklamera en vara (oavsett produktgaranti) i 3 år.
Skulle säljaren inte kunna åtgärda felet genom reparation har säljaren rätt att på annat sätt lösa problemet, skulle säljaren misslyckas med det kan konsumenten begära hävning av köp.
Konsumentköpslagen gäller inte i detta ärende eftersom rätten till reklamation följer inte produkten när produkten säljs vidare - Allt detta innebär alltså att Aqua inte har rätt till pengar enligt någon lag eller några regler, det finns inget sådant avtal för hen.

Aqua har i det här fallet en felande skärm och garanti hos oss (Acer). Vi försöker reparera produkten ett antal gånger men misslyckas med detta, därför beslutar vi om en kredit. Här missförstår de allra flesta vad som händer. Nästan alla tillverkare i Sverige krediterar en produkt vid ombyte, istället för att tillverka en ny produkt på fabrik och skicka ut i kanalen. Kostnaden för att göra det skulle vara alldeles för hög och tiden att producera och skeppa en singelprodukt allt för lång - därför är en kredit en bättre lösning, då det innebär att distributören får tillgodoräkna en summa på nästa inköp, och kan i och med det släppa en ny, likadan produkt, till sin återförsäljare.

Acer har aldrig, och kommer aldrig, att betala ut en produktsumma till en slutkund, vi säljer till distributör.
Som vi skrev tidigare är det upp till återförsäljaren att lösa slutkunden, i bland, men väldigt sällan, har kunden lagligt stöd för att få häva ett köp. Skulle det gå så långt så finns det även riktlinjer för hur man värderäknar en produkt som är begagnad eller åldrad, det är väldigt sällan orginalsumman som betalas ut - men det är egentligen inte intressant i det här ärendet överhuvudtaget av flera anledningar.

Skrivet av muSashi:

Varför fortsätter ni tjata om att han ska ta en ny skärm när ni redan erbjudit honom att kreditera skärmen. Alla era skärmar lider av scan lines, och det kommer inte bli bättre för TS att ta en ny likadan skärm av er. Ni borde ha gjort ett undantag i det här fallet och direktbetalat TS istället.

Vi har inte erbjudit att kreditera Aqua, vi har erbjudit hen en ny skärm.
Det handlar inte om att göra "undantag" eller inte, vi har ingen möjlighet att betala ut summor till privatpersoner, det fungerar inte så, vi har erbjudit en ny skärm och det har Aqua inte godtagit.
Självklart lider inte alla våra skärmar av scanlines... Den här skärmen i ärendet hade ett fel och vi har gjort det vi kan för att Aqua skall bli nöjd - alla produkter kan gå sönder, så är det bara.

Vi på Acer tycker att vi har gjort allt för att Aqua skall bli nöjd.
Att påstå eller tro att vi inte skulle vilja få Aqua nöjd är jättekonstigt, självklart vinner alla på ett lyckligt slut för alla inblandade.

Det finns också en hel del kommentarer där man tolkat rättigheter felaktigt. Det är egentligen väldigt enkelt att se detta ärende svart-vitt - men det gynnar inte Aqua, därför tror vi att Datorfixarna försökt att hitta en annan lösning.

Så här skulle ärendet förmodligen gå till om man skall vara juridiskt korrekt;
1. Aqua är missnöjd med det belopp hen har erhållit av Datorfixarna och skall därför bestrida det och inte acceptera beloppet
2. Aqua kontaktar sin säljare (Kund A) och ber Kund A reklamera produkten, eftersom Aqua hittills inte accepterat det som hen har rätt till enligt produktgarantin (dvs en fungerande produkt)
3. Kund A väljer att utnyttja sin rättighet som konsument och reklamerar produkten mot ÅF
4. ÅF kan välja att avlösa problemet med att byta ut skärmen eller få den reparerad, misslyckas detta har Kund A rätt att häva köpet
5. Om ARN beslutar att hävning är rimligt, alternativt om ÅF tycker det utan ARN's inblandning, så återgår prestationen enligt lag. Dvs att summan som Kund A har betalat återgår, eventuella lån återgår om inget annat är avtalat mellan långivare och Kund A.

Summa; I ovanstående scenario måste Aqua förlita sig på privatpersonen Kund A, dels för dennes reklamering, dels för att få pengarna som Aqua har köpt produkten för tillbaka (8500), eller i bästa fall erhålla Kund A's hela prestation (kostnaden av skärmen).

Vi kan bara anta att Datorfixarna såg ovan scenario och tyckte det lät för dåligt för Aqua, och valde att försöka lösa det så Aqua blev nöjd på något annat sätt.

Återigen, vi har erbjudit Aqua en ny skärm, än så länge har Aqua tackat nej till denna lösning.

Vi hoppas detta ger klarhet och att ni som inte tycker vi gjort det vi skall ändrar uppfattning, det finns ingen vinning för oss att inte få slutkund nöjd.

Tillägg
Vi har inte påstått att Klarna äger produkten, i vårt inlägg skriver vi klart och tydligt att för oss är ägaren av produkten den som innehar kvittot (Aqua). Vi nämnde att det krånglar till det att produkten är köpt på kredit och i ovan juridiskt scenario ser ni varför - Det krånglar inte till det för oss eller för ÅF, det krånglar till sig för Aqua och det ville vi inte att det skulle behöva göra...
Aqua är ju rent juridiskt sätt helt i händerna på Kund A's goda vilja vid en rättslig process då inget annat avtal (som vi känner till) finns mellan de två. Kund A kan om hen vill välja att ge tillbaka pengarna som Aqua betalade för skärmen och sen bedriva ärendet själv mot ÅF enligt ovan scenario, eller, så skulle Kund A helt enkelt kunna strunta i att göra något som helst - något Datorfixarna förmodligen såg som en risk när dom valde att betala ut en summa till Aqua.

Man måste skilja på garanti och reklamation - då blir det lättare och förstå vad som har hänt här.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

@AcerSverige: Hoppas folk förstår nu hur läget ligger till. Mycket bra att ni kan ge ett sånt utförligt svar!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

De var kanske för snabb med att säga att han skulle få hela beloppet, hade du föredragit att Acer och Datorfixarna nekade RMA och han skulle gå via den han köpt skärmen av istället? - tror du han skulle få 11 tusen nånting av den han köpte skärmen av när han själv köpt den för 8500?

Jag står kvar vid att han har fått en bra deal. även om han blev lovad mer pengar tycker jag inte han har rätt till de pengarna, självklart flummigt att original köparen får pengar också, men inte orimlig kompromiss i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

De var kanske för snabb med att säga att han skulle få hela beloppet, hade du föredragit att Acer och Datorfixarna nekade RMA och han skulle gå via den han köpt skärmen av istället?

Självklart inte. Men har man som företag sagt något, får man stå för det. JAG hade erbjudit TS en ny skärm, eller ett tillgodohavande i butiken. Inga kontanter.

Skrivet av Viochee:

Jag står kvar vid att han har fått en bra deal. även om han blev lovad mer pengar tycker jag inte han har rätt till de pengarna, självklart flummigt att original köparen får pengar också, men inte orimlig kompromiss i mitt tycke.

Flummigt att originalköparen får pengar? Ja, det vill jag lova. Det är det enda jag protesterar mot, i hela den här tråden. TS är ägaren av produkten, och om någon ersättning ska betalas ut, ska den tillfalla TS, och enbart TS. Här har så inte skett, och det är helt förkastligt.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart inte. Men har man som företag sagt något, får man stå för det. JAG hade erbjudit TS en ny skärm, eller ett tillgodohavande i butiken. Inga kontanter.

Flummigt att originalköparen får pengar? Ja, det vill jag lova. Det är det enda jag protesterar mot, i hela den här tråden. TS är ägaren av produkten, och om någon ersättning ska betalas ut, ska den tillfalla TS, och enbart TS. Här har så inte skett, och det är helt förkastligt.
B!

Absolut att TS är ägaren, och han har blivit erbjuden följande;

A) Ny skärm
B) Beloppet han betalade för skärmen

inget av ovanstående duger?

Datorfixarna har ju som tidigare nämnts inget avtal med TS, men genom goodwill ger de pengarna som han betalat för skärmen.

originalköparen har ett avtal med datorfixarna och får därför mellanskillnaden (personligen ser jag det som att originalköparen har tagit "risken" med att köpa en skärm som han sedan säljer och går sönder)
kan ju inte vara kul för säljaren heller att man sålt en trasig produkt eller något som gick sönder, så rent krasst kunde han ju ta tillbaka skärmen och göra en RMA själv och få hela beloppet (dvs inkl mellanskillnaden han nu får).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Absolut att TS är ägaren, och han har blivit erbjuden följande;

A) Ny skärm
B) Beloppet han betalade för skärmen

Nu är det allt någon som ljuger.
Han blev erbjuden, och accepterade, hela köpesumman för skärmen. Vad han i slutändan fick, är vad han betalade. Mellanskillnaden blev ursprungsägaren på något sätt krediterad, trots att denna inte längre är ägare till skärmen.

Skrivet av Viochee:

inget av ovanstående duger?

Det hade det säkert gjort, om det hade varit vad man fått som erbjudande, och tagit ställning till. I stället gjordes ett annat erbjudande, som man sedan inte fullföljde.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Ja om @AcerSverige kunde varit lite mer flexibla och direktbetalat till TS så hade vi sluppit allt det här, men samtidigt bra att det blev såhär så man vet att @Datorfixarna kör med fula knep. Det går liksom inte först att lova TS full kreditering och sen ta tillbaks det och börja blanda in @Klarna i det hela..
Förhoppningsvis kommer dom in i tråden igen och bekänner färg och ber TS om ursäkt för sitt handlande gentemot honom.

Fula knep? Det är snarare så att det inte finns någon praxis för detta som gör att Datorfixarna famlar i mörkret och gjort det man tror var rätt. Hur logiskt vore det att köpa en skärm för 70% av priset och kräva alla pengar tillbaka? Det finns inget stöd i lagen för det. Framförallt så borde TS vara glad att Acer ens ger honom en skärm. Hade jag suttit på supporten för Acer så hade det varit en ny skärm som max. Pengar hade inte kommit på frågan.

Skrivet av Lobocut:

Du har påstått det ett antal gånger men inget belägg har givits för detta. Därför tar jag ditt yttrande med en viss form av skepticism. Du vet.. detta med källkritik and what not..

Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Flummigt är det absolut men det är pga. att det inte finns någon praxis.. ingen lag helt enkelt som kan bestämma hur detta ska gå till så det är helt upp till ÅF och tillverkare att komma fram med en lösning som passar kunden bäst här (helst i samråd med kunden). Tycker Acer och DF har gått väldigt långt för att få kunden nöjd men det är som sagt ett ingenmansland.. Tycker snarare det är underligt att TS inte vill ha en ny skärm..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

@Tumnus: För att det är ett BLANCOLÅN. Alltså ett lån utan säkerhet!
Ring Klarnas kundtjänst!

Permalänk
Medlem

Jag ser att det diskuteras mycket här. Jag är på en resa med jobbet just nu och har därför inte varit aktiv. Försöker inte hålla mig undan medvetet på något sätt. Status just nu är följande:

1: Jag har blivit lovade en summa på 11165,94kr från Datorfixarna som de betalat ut 8500kr utav, jag fått detta löfte både på telefon och även ett mail som kan styrka det.
2: Ursprungskunden har inte fått resterande belopp krediterat till sig från Datorfixarna, en summa på 2665,94kr. Han har gått med på att betala ut detta till mig ifall han skulle få detta krediterat men detta har ej hänt ännu, Klarna väntar fortfarande på Datorfixarna.
3: Acer har gått med på att lösa en ny skärm till mig om jag betalar tillbaka de 8500kr jag blivit utbetalad och gå med förlust emot krediterringen för resterande belopp på 2665,94kr för att göra mig nöjd.

Jag tycker verkligen Acer har ställt upp för mig i detta ärenden och jag skulle gärna vilja gå med lösning 3 MEN skärmen krediteras av dem av en anledning. Den anledning var att alla mina 3 skärmar efter reparation byte av LCD och moderkort led av samma problem, scan lines. Den som vill läsa mer om det kan göra det här:

https://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/Predator-X34-...

Detta har gjort att jag totalt tappat förtroende för denna produkt och jag vill verkligen inte hamna i samma soppa igen med en ny skärm.Jag spenderade ca 2,5 månad med Acer supporten, det var inte en rolig tid. Jag tror jag hade skärmen hemma samman lagt en vecka under denna tid annars låg en i en kartong redo att skickas till Tyskland för RMA. Det är många som rapporterat detta problem även på Asus skärmen som använder samma panel. Det finns även de som säger att de inte upplever problemet men jag är idag väldigt tveksam efter min upplevelse. Därför ser jag hellre att ursprungskunden återbetalar mig den summan som datorfixarna ska betala ut. För att jag ska kunna ersätta mig själv med en likvärdig produkt. Det här handlar absolut inte om att jag ska tjäna pengar på det här, jag vill bara känna att jag kunnat bli likvärdigt kompenserad och då tycker jag personligen inte att det ska spela någon roll vad betalat för något om det värderas annorlunda i ett garanti ärende.

Dessutom tycker jag att man som en datorbutik måste vara väldigt rakt och tydlig i sitt agerande. Om jag aldrig hade blivit lovad den högre summan och bara blivit erbjuden en ersättnings produkt tror ni att jag hade suttit här och skrivit denna tråd då?

Jag åker på semester i USA snart i 2,5 vecka så kommer uppdatera här så fort något händer i ärendet och jag kan göra det.

//Aqua

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

Jag ser att det diskuteras mycket här. Jag är på en resa med jobbet just nu och har därför inte varit aktiv. Försöker inte hålla mig undan medvetet på något sätt. Status just nu är följande:

1: Jag har blivit lovade en summa på 11165,94kr från Datorfixarna som de betalat ut 8500kr utav, jag fått detta löfte både på telefon och även ett mail som kan styrka det.
2: Ursprungskunden har inte fått resterande belopp krediterat till sig från Datorfixarna, en summa på 2665,94kr. Han har gått med på att betala ut detta till mig ifall han skulle få detta krediterat men detta har ej hänt ännu, Klarna väntar fortfarande på Datorfixarna.
3: Acer har gått med på att lösa en ny skärm till mig om jag betalar tillbaka de 8500kr jag blivit utbetalad och gå med förlust emot krediterringen för resterande belopp på 2665,94kr för att göra mig nöjd.

Jag tycker verkligen Acer har ställt upp för mig i detta ärenden och jag skulle gärna vilja gå med lösning 3 MEN skärmen krediteras av dem av en anledning. Den anledning var att alla mina 3 skärmar efter reparation byte av LCD och moderkort led av samma problem, scan lines. Den som vill läsa mer om det kan göra det här:

https://community.acer.com/t5/Predator-Monitors/Predator-X34-...

Detta har gjort att jag totalt tappat förtroende för denna produkt och jag vill verkligen inte hamna i samma soppa igen med en ny skärm. Det är många som rapporterat detta problem även på Asus skärmen som använder samma panel. Det finns även de som säger att de inte upplever problemet men jag är idag väldigt tveksam efter min upplevelse. Därför ser jag hellre att ursprungskunden återbetalar mig den summan som datorfixarna ska betala ut. För att jag ska kunna ersätta mig själv med en likvärdig produkt. Det här handlar absolut inte om att jag ska tjäna pengar på det här, jag vill bara känna att jag kunnat bli likvärdigt kompenserad och då tycker jag personligen inte att det ska spela någon roll vad betalat för något om det värderas annorlunda i ett garanti ärende.

Dessutom tycker jag att man som en datorbutik måste vara väldigt rakt och tydlig i sitt agerande. Om jag aldrig hade blivit lovad den högre summan och bara blivit erbjuden en ersättnings produkt tror ni att jag hade suttit här och skrivit denna tråd då?

Jag åker på semester i USA snart i 2,5 vecka så kommer uppdatera här så fort något händer i ärendet och jag kan göra det.

//Aqua

Det här var ju en intressant invändning på flera sätt.
1. Då är det väl dags att vissa saker presenteras här?
2. Då pengarna verkar krediteras Klarna för att betala av blanco?-lånet som tagits så är det väl inte felaktigt att pengarna går dit. Ursprungskunden ska alltså betala ut pengar till dig som du rent faktiskt inte har någon som helst rätt till?
3. Du får alltså en ersättningsprodukt, vilket är vad Acer erbjöd från första början innan du började stöka om krediteringar?

Scanlines verkar ju förekomma vid 100+Hz, V-sync samt Gsync. Annars så är det inte förekommande.

Sen finns det ju produkter med likvärdiga specar till den peng som du fått återbetalt. Sen att du inte _vill_ ha någon av dessa ska ju varken Acer eller DF läggas till last.

Som Acer så vackert presenterat det tidigare så är det här ju åtaganden som går utöver allt vad konsumentlagstiftning heter.

Jodå, då hade du gnällt över att du inte fått ersättning alls. Det är tyvärr så det brukar fungera här.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

2. Då pengarna verkar krediteras Klarna för att betala av blanco?-lånet som tagits så är det väl inte felaktigt att pengarna går dit. Ursprungskunden ska alltså betala ut pengar till dig som du rent faktiskt inte har någon som helst rätt till?
3. Du får alltså en ersättningsprodukt, vilket är vad Acer erbjöd från första början innan du började stöka om krediteringar?

Ang. punkt 2 så har Acer klargjort att garantin följer produkten och då kan nyttjas av TS. Varför skulle TS då inte få pengarna av Acer? Ursprungsköparen är inte längre ägare av skärmen och omfattas inte av Acers garanti.

EDIT:

Skrivet av Henrik21:

Scanlines verkar ju förekomma vid 100+Hz, V-sync samt Gsync. Annars så är det inte förekommande.

Varför skriver du detta? Produkten har uppenbarligen problem. Acer har godkänt "garanti-reklamationen" på de grunder som TS har presenterat, varför ska du ifrågasätta Acers beslut om deras egen produkt?

Som Acer så vackert presenterat det tidigare så är det här ju åtaganden som går utöver allt vad konsumentlagstiftning heter.

Skrivet av Henrik21:

De erbjuder garanti på deras produkter som går utöver vad konsumentlagstiftningen. Det är inget konstigt att de sedan måste leva upp till sina utlovade garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Sen finns det ju produkter med likvärdiga specar till den peng som du fått återbetalt. Sen att du inte _vill_ ha någon av dessa ska ju varken Acer eller DF läggas till last.

Jodå, då hade du gnällt över att du inte fått ersättning alls. Det är tyvärr så det brukar fungera här.

1: Jag presenterar inte min privata mail på Sweclockers, möjligen skulle jag kunna presentera detta till en ansvarig person på Acer. Jag har inte heller som praxis att spela in alla telefonsamtal jag har, men kanske borde jag göra det?
2: Vi har delade åsikter här låt oss lämna det där, ursprungskunden får välja själv vad hen vill göra.
3: Acer har bara erbjudit mig en ersättnings produkt nu efter allt detta gör hänt, jag var under förtroendet att jag skulle bli krediterad för det jag blivit lovad av datorfixarna tidigare.

Vad vet du om stan lines själv äger du en sådan här monitor eller antar du bara från det du läst på forum? Mitt problem uppstod i 60Hz också med g-sync på det finns ingen garanti på ett skärmen fungerar felfritt i 100Hz då det är en överklockad frekvens och täcks därför inte av garantin. Min skärm skickades till Tyskland 3 ggr och konstaterades felaktig varje gång i 60Hz varpå den reparerad. Men den återkom i min ägo med samma fel varje gång därför kändes detta hopplöst. Jag tänker faktiskt fastslå att detta är ett tillverkningsfel då alla skärmar jag haft har haft detta fel, så otrolig otur har man bara inte.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av twk:

Ang. punkt 2 så har Acer klargjort att garantin följer produkten och då kan nyttjas av TS. Varför skulle TS då inte få pengarna av Acer?

1.4 Om Du framställer ett anspråk baserat på denna Begränsade Produktgaranti, kommer Acer, enligt eget val, att
antingen reparera eller byta ut defekta System.

http://static.acer.com/up/Resource/Acer/Docs/StandardWarranty...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.