Sen förstår jag inte varför TS skall få mer pengar än vad hen betalade? betalade han 8500:- så ska han få tillbaka 8500:- enligt mig så att den personen går ut kostnadsfri, ej med vinst.
I all rimlighet bör TS ha ut det fulla priset för vad skärmen kostar i dag, som ett absolut minimum. Han ska ju kunna köpa en likvärdig skärm. Möjligen kan man som sagt åberopa åldersavdrag, eller slitagereduktion, men att använda en del av pengarna för att lösa tredje parts skuld, är helt tokigt...
Sen om det acer och Datorfixarna skriver är sant (vilket man måste tro på) så förstår jag själv inte varför kunden vill ha tillbaka pengarna istället för en ny skärm, för man själv är ute efter pengarna tillbaka så låter det väldigt märkligt att man sen vill kräva mer än det man betalade för att isåfall gå ut med en vinst.
Så du menar att garantier lämnade på begagnade varor, alltid ska utgå från det pris den begagnade varan kostade? Oavsett ålder, och skick?
I min värld är det självklart att en begagnatkund som får ta del av en reklamationsrätt, eller ett garantiåtagande, oavsett om det står i avtalet när primärkunden köper varan, eller om det är en ren goodwill gest, behandlas på precis samma sätt som om han vore ursprungskunden. Exempel: Webhallen skriver klart och tydligt att de låter reklamationsrätten följa med varan, till tredje part, i händelse av begagnatköp. Som primärkund har jag köpt en skärm av Datorfixarna. 6 månader senare får jag en likadan skärm, begagnad. Även den är såld av Datorfixarna. Båda skärmarna är lika gamla, och ett år senare slocknar de, samtidigt. Ett tillverkningsfel gör att drivern till belysningen slutar fungera efter 18 månader, och tillverkaren har valt att göra återköp på alla, för att kunden ska kunna köpa en ny likvärdig produkt. Eftersom jag köpt den ena till fullpris så ska jag få den ersatt till fullt pris, möjligen med åldersavdrag, men eftersom jag fick den andra, ska jag inte få ett skit för den? Om jag som kund vill gå och köpa mina nya skärmar på elgiganten, eftersom de har en bra drive på skärmar, och det är gångavstånd för mig, så är det fullt rimligt. Om skärmarna vore köpta på Webhallen hade det inte varit något snack om saken, eftersom de klart och tydligt anger i sitt avtal att reklamationsrätten medföljer produkten till tredjepart i händelse av begagnat affärer, men här anser du att det ska vara skillnad för att tillverkarens garantier täcker det, och inte reklamationsrätten?
Nä. Jag har som sagt full förståelse för att butiken inte kan, eller vill betala ut pengarna med hänvisning till lagar runt penningtvätt, men TS borde definitivt ha fått hela skärmens ursprungskostnad, minus eventuellt åldersavdrag, i form av ett tillgodohavande hos Datorfixarna. Det de gjort 100% rätt är att de först och främst försökt få TS att ta en ny skärm i utbyte. Det hade varit "mest" rätt, för alla, men det ville han inte av outgrundlig anledning.
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.