RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Sen förstår jag inte varför TS skall få mer pengar än vad hen betalade? betalade han 8500:- så ska han få tillbaka 8500:- enligt mig så att den personen går ut kostnadsfri, ej med vinst.

I all rimlighet bör TS ha ut det fulla priset för vad skärmen kostar i dag, som ett absolut minimum. Han ska ju kunna köpa en likvärdig skärm. Möjligen kan man som sagt åberopa åldersavdrag, eller slitagereduktion, men att använda en del av pengarna för att lösa tredje parts skuld, är helt tokigt...

Skrivet av Tommty:

Sen om det acer och Datorfixarna skriver är sant (vilket man måste tro på) så förstår jag själv inte varför kunden vill ha tillbaka pengarna istället för en ny skärm, för man själv är ute efter pengarna tillbaka så låter det väldigt märkligt att man sen vill kräva mer än det man betalade för att isåfall gå ut med en vinst.

Så du menar att garantier lämnade på begagnade varor, alltid ska utgå från det pris den begagnade varan kostade? Oavsett ålder, och skick?
I min värld är det självklart att en begagnatkund som får ta del av en reklamationsrätt, eller ett garantiåtagande, oavsett om det står i avtalet när primärkunden köper varan, eller om det är en ren goodwill gest, behandlas på precis samma sätt som om han vore ursprungskunden. Exempel: Webhallen skriver klart och tydligt att de låter reklamationsrätten följa med varan, till tredje part, i händelse av begagnatköp. Som primärkund har jag köpt en skärm av Datorfixarna. 6 månader senare får jag en likadan skärm, begagnad. Även den är såld av Datorfixarna. Båda skärmarna är lika gamla, och ett år senare slocknar de, samtidigt. Ett tillverkningsfel gör att drivern till belysningen slutar fungera efter 18 månader, och tillverkaren har valt att göra återköp på alla, för att kunden ska kunna köpa en ny likvärdig produkt. Eftersom jag köpt den ena till fullpris så ska jag få den ersatt till fullt pris, möjligen med åldersavdrag, men eftersom jag fick den andra, ska jag inte få ett skit för den? Om jag som kund vill gå och köpa mina nya skärmar på elgiganten, eftersom de har en bra drive på skärmar, och det är gångavstånd för mig, så är det fullt rimligt. Om skärmarna vore köpta på Webhallen hade det inte varit något snack om saken, eftersom de klart och tydligt anger i sitt avtal att reklamationsrätten medföljer produkten till tredjepart i händelse av begagnat affärer, men här anser du att det ska vara skillnad för att tillverkarens garantier täcker det, och inte reklamationsrätten?

Nä. Jag har som sagt full förståelse för att butiken inte kan, eller vill betala ut pengarna med hänvisning till lagar runt penningtvätt, men TS borde definitivt ha fått hela skärmens ursprungskostnad, minus eventuellt åldersavdrag, i form av ett tillgodohavande hos Datorfixarna. Det de gjort 100% rätt är att de först och främst försökt få TS att ta en ny skärm i utbyte. Det hade varit "mest" rätt, för alla, men det ville han inte av outgrundlig anledning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Vad snackar du för skit? Det är ju Datofixarna som är boven i dramat. AcerSverige har valt att krediterat till nuvarande kund, men Datofixarna väljer av någon konstig anledning att inte göra det.

Att summan är högre än vad han gav för den är inte relevant.

Skrivet av Larrxi:

Jag förstår inte varför summan 8500 har någon som helst betydelse i det här.

Om TS köpt skärmen för 20 000 kr, hade datorfixarna betalat den summan då?

Tänk om det hade varit en födelsedagspresent? Då hade ju TS fått 0 kr.

Hur ska de ens kunna verifiera vad två privatpersoner haft för affär sinsemellan och vilken eventuell summa det varit?

Datorfixarna är ju ett stort skämt och alla andra som skrivit i tråden och tycker datorfixarna har någon som helst rätt att välja summan 8500 kr är också roliga.

Äntligen folk som hajar, börja bli riktigt orolig vad för folk som egentligen hänger på Sveriges största datorforum.

Vi hade sluppit det här tjafset om @Datorfixarna betalat ut hela summan från första början (som dom lovat) eller om @AcerSverige tänkt lite utanför ramarna. Vart är flexibiliteten när den behövs som mest?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det de gjort 100% rätt är att de först och främst försökt få TS att ta en ny skärm i utbyte. Det hade varit "mest" rätt, för alla, men det ville han inte av outgrundlig anledning.
B!

Verkar som du/många missat lite av vad TS har skrivit i tråden och vad just det här skärmarna från Acer lider av. Han har redan reklamerat skärmen flera gånger, och tillslut erkände Acer att det är fel på deras skärmar och därmed gick med på att göra en kreditering, varför i hela friden ska TS nu i efterhand acceptera en ny skärm som också kommer lida av scan lines (googlea om ni inte vet vad det är)?
Och både AcerSverige och datorfixarna har lovat att TS skulle få tillbaks hela ursprungssumman på 11000 kr nånting. Och det är helt irrelevant vad TS gav för skärmen, vem vet han har kanske fått den gratis, inget som vi har något att göra med.

Kunden har gjort mer än vad som förväntas av honom enligt mig, och det enda rätta i det här fallet är att han nu får hela summan krediterad, så han kan köpa en liknande skärm men av Asus t ex som inte verkar ha lika stora problem med sina ultra wide skärmar.

Det som Datorfixarna visat upp i den här tråden kommer definitivt få mig att avråda folk att handla från dom i fortsättningen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Acer vill ersätta TS med en summa pengar för den defekta produkten. De kan inte inte betala ut direkt till privatperson utan går istället genom Datorfixarna, som sålde produkten i första hand. Datorfixarna "skär emellan" och vägrar att betala ut den summa som Acer vill ersätta TS med. Mycket märkligt agerande av Datorfixarna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Verkar som du/många missat lite av vad TS har skrivit i tråden och vad just det här skärmarna från Acer lider av. Han har redan reklamerat skärmen flera gånger, och tillslut erkände Acer att det är fel på deras skärmar och därmed gick med på att göra en kreditering, varför i hela friden ska TS nu i efterhand acceptera en ny skärm som också kommer lida av scan lines (googlea om ni inte vet vad det är)?

Fast nu var det ingen som sa att han skulle erbjudas SAMMA skärm...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu var det ingen som sa att han skulle erbjudas SAMMA skärm...

B!

Acer har ingen annan modell som motsvarar den som det här handlar om, därav att han kommer bli tvungen att vänta eller köpa asus modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Acer har ingen annan modell som motsvarar den som det här handlar om, därav att han kommer bli tvungen att vänta eller köpa asus modell.

Jaha, och? För datorfixarnas del spelar det ingen som helst roll vilken skärm han väljer. De bokar bort den ursprungliga försäljningen internt, och bokför försäljningen av den nya skärmen mot det gamla beloppet. Möjligen hade han fått vänta lite eftersom de inte saluför ASUS motsvarighet i dagsläget, men jag misstänker att man nog hade kunnat plocka hem den. Och kostar den för mycket extra, hade han fått betala mellanskillnaden, och är den "för mycket" billigare, hade han fått ett tillgodohavande. Jag ser fortfarande inte problemet. Det gjorde uppenbarligen inte butiken i heller, eftersom man säger att man har erbjudit det alternativet. TS var inte sugen, och jag förstår inte riktigt varför, men det är hans rättighet att inte godta vad som helst, och han har säkert en motivering. Butiken gjorde som sagt här 100% rätt. Det är efter den här punkten det började gå fel.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jaha, och? För datorfixarnas del spelar det ingen som helst roll vilken skärm han väljer. De bokar bort den ursprungliga försäljningen internt, och bokför försäljningen av den nya skärmen mot det gamla beloppet. Möjligen hade han fått vänta lite eftersom de inte saluför ASUS motsvarighet i dagsläget, men jag misstänker att man nog hade kunnat plocka hem den. Och kostar den för mycket extra, hade han fått betala mellanskillnaden, och är den "för mycket" billigare, hade han fått ett tillgodohavande. Jag ser fortfarande inte problemet. Det gjorde uppenbarligen inte butiken i heller, eftersom man säger att man har erbjudit det alternativet. TS var inte sugen, och jag förstår inte riktigt varför, men det är hans rättighet att inte godta vad som helst, och han har säkert en motivering. Butiken gjorde som sagt här 100% rätt. Det är efter den här punkten det började gå fel.
B!

Vart läste du om att det har erbjudit Asus skärmen? Och även om det har gjort det, så är det upp till TS nu att välja hur han vill göra. Och han har redan fått skärmen godkänd för kreditering efter en lång reklamationsrunda med Acer.

Datorfixarna har tabbat sig och inte betalat ut hela summan som han har rätt till, som TS efterfrågade från första början.
Det som folk här verkar missa är en väldigt väsentlig punkt, både Acer och Datorfixarna har gått med på/lovat att kreditera HELA summan på 11k. Varför får inte folk in detta i sina huvuden? Detta börjar bli väldigt frustrerande..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Rätt övertygad att Datorfixarna blev tvungen att reglera skulden till Klarna till den nya summan till originalköparen. Då man inte ville ta den kostnaden själv så valde man att ta från kreditering till TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vart läste du om att det har erbjudit Asus skärmen?

Jag har läst samma tråd som du, det framgår inte vad de erbjudit för skärm, men att erbjuda en likvärdig produkt är standardförfarande, och knappast ett problem.

Skrivet av muSashi:

Datorfixarna har tabbat sig och inte betalat ut hela summan som han har rätt till, som TS efterfrågade från första början.

Ja? Vi är fullständigt överens.

Skrivet av muSashi:

Det som folk här verkar missa är en väldigt väsentlig punkt, både Acer och Datorfixarna har gått med på/lovat att kreditera HELA summan på 11k. Varför får inte folk in detta i sina huvuden? Detta börjar bli väldigt frustrerande..

Även här är vi överens. Fast från butikens sida har man säkert krediterat hela beloppet. Så det är rätt så långt. De har av outgrundlig anledning valt att dela upp utbetalningen till olika mottagare, vilket är helt obegripligt. Men jag förstår fortfarande inte varför du är upprörd över vad jag skriver, vi är fullständigt överens.

Skrivet av Lobocut:

Rätt övertygad att Datorfixarna blev tvungen att reglera skulden till Klarna till den nya summan till originalköparen.

Fullständigt omöjligt. Klarna kan kräva att den ursprungliga köparen löser skulden om skärmen varit säkerhet för lånet, men att säljaren ska lösa lånet, är helt absurt.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Acer vill ersätta TS med en summa pengar för den defekta produkten. De kan inte inte betala ut direkt till privatperson utan går istället genom Datorfixarna, som sålde produkten i första hand. Datorfixarna "skär emellan" och vägrar att betala ut den summa som Acer vill ersätta TS med. Mycket märkligt agerande av Datorfixarna!

Fast Datorfixarna är ju inte ÅF och har ett affärsförhållande med TS, det är ju endast förstaköparen som har det.

Problemet här är ju att TS valt att inte acceptera erbjudandet om ersättningsvara. Sen hade man ju kunnat göra det otroligt enkelt för sig, både DF och Acer genom att hävda att TS inte har ett affärsförhållande med någon av parterna utan istället skulle få vända sig till sin försäljare och då gäller KL.

Ett nyttjanderättsavdrag på 23% på en produkt känns inte helt orimligt, detta oaktat vem som faktiskt haft nyttan av den under denna tid.

Nu blir det personligt tyckande här; TS agerande kan ju diskuteras, att byta mot en ersättningsprodukt från Acer var inte aktuellt, då ska TS få ersättning för de utlägg förstaköparen haft? TS hålls ju skadelös i båda fallen (ersättning med 8500 kronor eller ersättningsprodukten). Sen så har ju TS faktiskt ingen rätt att kräva kreditering (hävning av köpet).

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast Datorfixarna är ju inte ÅF och har ett affärsförhållande med TS, det är ju endast förstaköparen som har det.

Problemet här är ju att TS valt att inte acceptera erbjudandet om ersättningsvara. Sen hade man ju kunnat göra det otroligt enkelt för sig, både DF och Acer genom att hävda att TS inte har ett affärsförhållande med någon av parterna utan istället skulle få vända sig till sin försäljare och då gäller KL.

Ett nyttjanderättsavdrag på 23% på en produkt känns inte helt orimligt, detta oaktat vem som faktiskt haft nyttan av den under denna tid.

Nu blir det personligt tyckande här; TS agerande kan ju diskuteras, att byta mot en ersättningsprodukt från Acer var inte aktuellt, då ska TS få ersättning för de utlägg förstaköparen haft? TS hålls ju skadelös i båda fallen (ersättning med 8500 kronor eller ersättningsprodukten). Sen så har ju TS faktiskt ingen rätt att kräva kreditering (hävning av köpet).

När TS inte ville ha ersättningsvara gick Acer med på att kreditera hela beloppet. Varför är det ett problem tycker du? Det hade varit ett problem om Acer inte hade velat kreditera TS, men så är inte fallet.

Nyttjandeavdrag har det väl aldrig varit tal om?

"TS har ingen rätt att kräva kreditering" Acer erbjuder kreditering! Det låter mest som att du är avundsjuk för att Acer vill erbjuda TS en bra deal

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Fast det stämmer inte, varken klarna eller datorfixarna kan kräva återbetalning av orginalköparen då han redan har ett avtal med klarna om sin avbetalning. Då det blev en mellanskillnad på resterande skuld till klarna var någon tvungen att betala den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Datorfixarna är absolut ÅF, dock utan egen kundrelation till TS. De agerar här som kundkanal åt Acer, eftersom Acer inte har någon egen kanal att nyttja.

Skrivet av Henrik21:

Fast Acer har en garanti som följer med produkten. Svensk köplagstiftning eller inte, så är det ett åtagande de är skyldiga att uppfylla. Så att TS har haft "rätt" till hjälp är tveklöst i det här läget. Hur hjälpen ska se ut, kan däremot vara något att diskutera.

Skrivet av Henrik21:

Lite beroende på hur gammal skärmen är, men visst. Det skulle dock i så fall ha varit det första som diskuterades när man började prata kreditering.

Skrivet av Henrik21:

Vad TS har för rättigheter är svårt att säga. Han har absolut rätt att få felet avhjälpt. Detta via Acer's garantiåtagande. Dock är felet ett konstruktionsfel "alla" skärmarna av typen han hade har, och "avhjälpning" via omleverans är ju då ganska meningslöst. Felet kommer kvarstå, och att TS vill ha en annan produkt är inte helt orimligt. Acer har erkänt problemet och erbjuder kreditering. Det Acer krediterar är en skärm, till nypris. Acer har inte diskuterat något åldersavdrag, och det är de som skulle tagit upp frågan, om de ansåg den relevant. Det är trots allt de som tar beslutet om kreditering.
Ägaren av skärmen de krediterar är TS. TS ska därför kunna förvänta sig att få vad skärmen kostar ny i dag, som sämst, och som bäst vad den kostade när den köptes. Datorfixarna har erkänt värdet på skärmen, Acer har krediterat den, så långt är alla nöjda.
Det som blivit märkligt är att man valt att kreditera Klarna delar av köpesumman, istället för TS, av outgrundlig anledning. TS är ägare, och har blivit krediterad en viss summa, som sedan Datorfixarna väljer att betala någon annan skuld med. En skuld, som om Klarna har några rättigheter att lösa in den, det i alla fall inte åligger TS att lösa.

Skrivet av Lobocut:

@-=Mr_B=-: Fast det stämmer inte, varken klarna eller datorfixarna kan kräva återbetalning av orginalköparen då han redan har ett avtal med klarna om sin avbetalning. Då det blev en mellanskillnad på resterande skuld till klarna var någon tvungen att betala den.

Du har missförstått mig. Helt uppenbart, har du missförstått mig, så jag försöker igen. Jag känner inte att jag varit otydlig, men det är Internet, och ingen jävel förstår vad som står skrivet på Internet. Jag tror det är en naturlag.

Om skärmen varit garanti för krediten, så har Klarna fulla rättigheter att kräva att kredittagaren löser skulden när de får kännedom om att skärmen är såld. (Faktum är att han är skyldig att upplysa kreditgivaren om det ändrade ägarförhållandet.) Är skärmen inte garanti för krediten, har Klarna inte med det att göra. Att skärmen skulle stå som garanti för en kredit i den här skalan, är inte troligt, utan det rör sig i stället om ett lån utan säkerhet. Ett lån, som ursprungskunden har tagit, och glatt får betala, oavsett om han sålt skärmen eller ej.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

När TS inte ville ha ersättningsvara gick Acer med på att kreditera hela beloppet. Varför är det ett problem tycker du? Det hade varit ett problem om Acer inte hade velat kreditera TS, men så är inte fallet.

Nyttjandeavdrag har det väl aldrig varit tal om?

"TS har ingen rätt att kräva kreditering" Acer erbjuder kreditering! Det låter mest som att du är avundsjuk för att Acer vill erbjuda TS en bra deal

Det normala är ju att slutkund erbjuds ersättningsprodukt, inte första köparens anskaffningsvärde. Det här förfarandet skulle vara otroligt trevligt att försöka sig på med en bil i halvmiljonklassen.

Acer erbjöd ju ersättningsprodukt, något TS inte accepterade enligt tidigare inlägg. Acer hade ju kunnat stå på sig och hävda att det är vad som erbjuds och då hade vi inte stått där vi är idag.

Läs igenom inlägget igen. Nyttjanderättsavdrag är ju praxis inom alla branscher och att man inte gör det här förstår jag inte.

Avundsjuka? Köper inte undermåliga produkter av ljusskygga karaktärer.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Datorfixarna är absolut ÅF, dock utan egen kundrelation till TS. De agerar här som kundkanal åt Acer, eftersom Acer inte har någon egen kanal att nyttja.

Fast Acer har en garanti som följer med produkten. Svensk köplagstiftning eller inte, så är det ett åtagande de är skyldiga att uppfylla. Så att TS har haft "rätt" till hjälp är tveklöst i det här läget. Hur hjälpen ska se ut, kan däremot vara något att diskutera.

Lite beroende på hur gammal skärmen är, men visst. Det skulle dock i så fall ha varit det första som diskuterades när man började prata kreditering.

Vad TS har för rättigheter är svårt att säga. Han har absolut rätt att få felet avhjälpt. Detta via Acer's garantiåtagande. Dock är felet ett konstruktionsfel "alla" skärmarna av typen han hade har, och "avhjälpning" via omleverans är ju då ganska meningslöst. Felet kommer kvarstå, och att TS vill ha en annan produkt är inte helt orimligt. Acer har erkänt problemet och erbjuder kreditering. Det Acer krediterar är en skärm, till nypris. Acer har inte diskuterat något åldersavdrag, och det är de som skulle tagit upp frågan, om de ansåg den relevant. Det är trots allt de som tar beslutet om kreditering.
Ägaren av skärmen de krediterar är TS. TS ska därför kunna förvänta sig att få vad skärmen kostar ny i dag, som sämst, och som bäst vad den kostade när den köptes. Datorfixarna har erkänt värdet på skärmen, Acer har krediterat den, så långt är alla nöjda.
Det som blivit märkligt är att man valt att kreditera Klarna delar av köpesumman, istället för TS, av outgrundlig anledning. TS är ägare, och har blivit krediterad en viss summa, som sedan Datorfixarna väljer att betala någon annan skuld med. En skuld, som om Klarna har några rättigheter att lösa in den, det i alla fall inte åligger TS att lösa.

Du har missförstått mig. Helt uppenbart, har du missförstått mig, så jag försöker igen. Jag känner inte att jag varit otydlig, men det är Internet, och ingen jävel förstår vad som står skrivet på Internet. Jag tror det är en naturlag.

Om skärmen varit garanti för krediten, så har Klarna fulla rättigheter att kräva att kredittagaren löser skulden när de får kännedom om att skärmen är såld. (Faktum är att han är skyldig att upplysa kreditgivaren om det ändrade ägarförhållandet.) Är skärmen inte garanti för krediten, har Klarna inte med det att göra. Att skärmen skulle stå som garanti för en kredit i den här skalan, är inte troligt, utan det rör sig i stället om ett lån utan säkerhet. Ett lån, som ursprungskunden har tagit, och glatt får betala, oavsett om han sålt skärmen eller ej.
B!

Datorfixarna har inget kundförhållande med TS och är inte ÅF i det avseendet. De har ett kundförhållande gentemot den som sålde skärmen till TS.

Garantiåtagande är inte samma sak som att produkten ersätts till sitt inköpsvärde. Det kan ju lika gärna vara omleverans, vilket TS nekade. Det är ju därefter det blir stökigt genom att TS avböjer/nekar omleverans. Om det är ett känt problem på "alla" skärmar, varför väljer då TS att köpa den?

Som sagt, nyttjanderättsavdrag är ju praxis inom alla branscher och 23% på hemelektronik känns knappast orimligt.

Sen så går ju den skärmen att hitta för lägre priser än det som Acer erbjudit TS. Sen är jag som sagt var osäker på Klarnas villkor, men rimligtvis så finns det en klausul om återtaganderätt om betalning ej erläggs.

Som sagts tidigare, en mycket oklar trådstart med mängder uppgifter som saknas för att få relevanta svar.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig är väl nyttoavdrag (avkastning) bara tillämpligt enligt 44 § i konsumentköplagen, vilket inte kan tillämpas i detta fall. Verkar som hälften av alla som postar i tråden inte förstår vem som är köpare och vem det är som lämnat in varan för att uttnyttja tillverkargarantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om jag inte missminner mig är väl nyttoavdrag (avkastning) bara tillämpligt enligt 44 § i konsumentköplagen, vilket inte kan tillämpas i detta fall. Verkar som hälften av alla som postar i tråden inte förstår vem som är köpare och vem det är som lämnat in varan för att uttnyttja tillverkargarantin.

Jo, visst är det så att nyttoavdrag endast är tillämpligt enligt 44§ KKöpL, men vi har en liknande paragraf i KL, 65 § "Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fått samt betala skälig ersättning om han har haft annan nytta av varan.
Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen."

Så, det blir ordentligt stök när en person inte vill ha ersättningsprodukt utan pengar i hand som han inte erlagt för produkten. TS står ju skadelös även i fallet att 8500 kronor krediteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du förstår att säljaren är personen på sweclockers och köparen är Aqua, om köplagen ska tillämpas? Aqua har inte hävt sitt köp mot sweclockersmedlemen, han lämnade varan till Acer.
Ni tänker i för vida banor. Keep it simple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Acer erbjöd ju ersättningsprodukt, något TS inte accepterade enligt tidigare inlägg. Acer hade ju kunnat stå på sig och hävda att det är vad som erbjuds och då hade vi inte stått där vi är idag.

Ja, men "stod inte Acer på sig". De erbjöd en summa pengar istället. Att diskutera andra hypotetiska scenarion är inte intressant för TS fall.

Skrivet av Henrik21:

Läs igenom inlägget igen. Nyttjanderättsavdrag är ju praxis inom alla branscher och att man inte gör det här förstår jag inte.

Precis, man gör inte det här. Varför tar du ens upp det? Det är inte relevant i TS fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du förstår att säljaren är personen på sweclockers och köparen är Aqua, om köplagen ska tillämpas? Aqua har inte hävt sitt köp mot sweclockersmedlemen, han lämnade varan till Acer.
Ni tänker i för vida banor. Keep it simple.

Fast TS har ju som sagt var varken ett rättsförhållande med Acer eller Datorfixarna. Sen kan ju som sagt Acer även välja att omfatta andrahandskunder av garantin, vilket man gjort. Det rimligaste och enklaste hade ju varit Acer kreditera TS direkt utan att gå en omväg med ÅF som inte alls har något med detta att göra.

Fast KKöpL är ju bara tillämpbar i förhållandet juridisk person - fysisk person.

Skrivet av twk:

Ja, men "stod inte Acer på sig". De erbjöd en summa pengar istället. Att diskutera andra hypotetiska scenarion är inte intressant för TS fall.

Precis, man gör inte det här. Varför tar du ens upp det? Det är inte relevant i TS fall.

Återigen, TS står ju skadelös även vid en utbetalning på 8500 kronor, vilket var vad som efterfrågades. Det finns ju motsvarande skärmar från andra tillverkare med liknande specar för under den pengen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jag har aldrig råkat ut för nyttjande / åldersavdrag för IT-relaterad hårdvara. Möjligheten finns, och det finns säkert tillverkare & handlare som använder sig av den, men jag har aldrig råkat ut för det. Det är även ointressant i det här fallet, eftersom inget sådant avdrag gjorts. Hela köpesumman har krediterats.

Skrivet av Henrik21:

Avundsjuka? Köper inte undermåliga produkter av ljusskygga karaktärer.

På vilka grunder kallar du den ursprungliga köparen för ljusskygg? Vad sitter du på för information som vi andra inte delgivits?

Skrivet av Henrik21:

Datorfixarna har inget kundförhållande med TS och är inte ÅF i det avseendet. De har ett kundförhållande gentemot den som sålde skärmen till TS.

De agerar som kundkanal för Acer. Så de är högst definitivt återförsäljare i relation till TS, som är kund.

Skrivet av Henrik21:

Garantiåtagande är inte samma sak som att produkten ersätts till sitt inköpsvärde. Det kan ju lika gärna vara omleverans, vilket TS nekade. Det är ju därefter det blir stökigt genom att TS avböjer/nekar omleverans.

Och det står Acer fritt att välja hur man vill hantera det. De valde att erbjuda kreditering. Vilket är helt i linje med godtagbar praxis. Man kan inte kräva det, men de erbjöd det. Deras val.

Skrivet av Henrik21:

Om det är ett känt problem på "alla" skärmar, varför väljer då TS att köpa den?

För att han inte kände till det? Många kända fakta är inte allmän kunskap. Pluto tar 248 år på sig att åka sitt varv runt solen, och Venus roterar, på fel håll, ett varv runt sin axel, på 243 dagar. Vilket av det kände du inte till?

Skrivet av Henrik21:

Som sagt, nyttjanderättsavdrag är ju praxis inom alla branscher och 23% på hemelektronik känns knappast orimligt.

Helt rimligt. Men då ska Acer vara den som informerar TS om det när man börjar diskutera kreditering, och "avdraget" går till att kompensera tillverkare och distributionsled för minskat värde på ersättningsprodukten, inte för att lösa ut någon tredje parts skuld.

Skrivet av Henrik21:

Sen så går ju den skärmen att hitta för lägre priser än det som Acer erbjudit TS.

Fullt möjligt. Inte säker på att det är relevant. Acer har valt att kreditera skärmen, och TS har fått informationen om att hela köpesumman ska komma honom till handa. Det har inte inträffat. Vad som kunde ha hänt, om inte, är inte speciellt relevant, eftersom vissa utfästelser har gjorts.

Skrivet av Henrik21:

Sen är jag som sagt var osäker på Klarnas villkor, men rimligtvis så finns det en klausul om återtaganderätt om betalning ej erläggs.

Jag misstänker att det är det här avtalet som gäller, och i så fall. Nej. Och det med all rätt. Normalt sett är skärmen fullständigt ointressant för Klarna, vad ska de göra med den, använda den på kontoret? Som garanti för skulden är den värdelös, eftersom elektronik rasar i värde så fort man burit hem den. Och, även om det funnits en klausul om återtagande, så får man i så fall processa mot kredittagaren, för att i förlängningen kräva att köpet går baklänges, och att TS i det läget blir av med skärm, eller ersättning för skärm. Det kommer aldrig bli aktuellt, Klarnas affärsidé går ut på att göra liten konstant vinst på avgifter och ränta, icke betalande kunder hamnar hos fogden, och deras lönsamhet ökar. De är fullständigt ointresserade av skärmen.

https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account... sagts tidigare, en mycket oklar trådstart med mängder uppgifter som saknas för att få relevanta svar.[/quote]Fast eftersom både Acer och Datorfixarna numera är med i tråden, så kan de säkert svara på konkreta frågor, så länge de anser dem relevanta, och att det är i enlighet med lagar och policy att dela med sig av den informationen. Vad är det för information du anser är saknad, och relevant?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, TS står ju skadelös även vid en utbetalning på 8500 kronor, vilket var vad som efterfrågades. Det finns ju motsvarande skärmar från andra tillverkare med liknande specar för under den pengen.

Varför ska Datorfixarna skära emellan, och ta pengar som Acer vill kreditera TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har aldrig råkat ut för nyttjande / åldersavdrag för IT-relaterad hårdvara. Möjligheten finns, och det finns säkert tillverkare & handlare som använder sig av den, men jag har aldrig råkat ut för det. Det är även ointressant i det här fallet, eftersom inget sådant avdrag gjorts. Hela köpesumman har krediterats.

På vilka grunder kallar du den ursprungliga köparen för ljusskygg? Vad sitter du på för information som vi andra inte delgivits?

De agerar som kundkanal för Acer. Så de är högst definitivt återförsäljare i relation till TS, som är kund.

Och det står Acer fritt att välja hur man vill hantera det. De valde att erbjuda kreditering. Vilket är helt i linje med godtagbar praxis. Man kan inte kräva det, men de erbjöd det. Deras val.

För att han inte kände till det? Många kända fakta är inte allmän kunskap. Pluto tar 248 år på sig att åka sitt varv runt solen, och Venus roterar, på fel håll, ett varv runt sin axel, på 243 dagar. Vilket av det kände du inte till?

Helt rimligt. Men då ska Acer vara den som informerar TS om det när man börjar diskutera kreditering, och "avdraget" går till att kompensera tillverkare och distributionsled för minskat värde på ersättningsprodukten, inte för att lösa ut någon tredje parts skuld.

Fullt möjligt. Inte säker på att det är relevant. Acer har valt att kreditera skärmen, och TS har fått informationen om att hela köpesumman ska komma honom till handa. Det har inte inträffat. Vad som kunde ha hänt, om inte, är inte speciellt relevant, eftersom vissa utfästelser har gjorts.

Jag misstänker att det är det här avtalet som gäller, och i så fall. Nej. Och det med all rätt. Normalt sett är skärmen fullständigt ointressant för Klarna, vad ska de göra med den, använda den på kontoret? Som garanti för skulden är den värdelös, eftersom elektronik rasar i värde så fort man burit hem den. Och, även om det funnits en klausul om återtagande, så får man i så fall processa mot kredittagaren, för att i förlängningen kräva att köpet går baklänges, och att TS i det läget blir av med skärm, eller ersättning för skärm. Det kommer aldrig bli aktuellt, Klarnas affärsidé går ut på att göra liten konstant vinst på avgifter och ränta, icke betalande kunder hamnar hos fogden, och deras lönsamhet ökar. De är fullständigt ointresserade av skärmen.

https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account... sagts tidigare, en mycket oklar trådstart med mängder uppgifter som saknas för att få relevanta svar.[/quote]Fast eftersom både Acer och Datorfixarna numera är med i tråden, så kan de säkert svara på konkreta frågor, så länge de anser dem relevanta, och att det är i enlighet med lagar och policy att dela med sig av den informationen. Vad är det för information du anser är saknad, och relevant?
B!

Jodå, har råkat ut för det både i tjänst och privat med avdrag på produktvärde i de fall likvärdig produkt inte erbjuds. Det är snarare regel än undantag, särskilt i tjänst (då KKL gäller).

Ordet ljusskygg var väl att ta i, men undermåliga produkter där standardfel verkar uppstå på många av exemplaren. Det är till detta man använder google.

Återigen, TS har inget kundförhållande alls med Datorfixarna. Däremot är det som du säger att de agerar som kundombud för Acer. Dessa är dock inte samma sak.

Acer erbjöd ju TS ersättningsvara, vilket avböjdes. Redan där hade ärendet rent faktiskt ansetts vara avslutat.

Jag ger upp, uppenbart så verkar TS och flera andra tro att ersättning kan erläggas för produkter utan ålders/nyttjandeavdrag och och utan att visa vad som faktiskt erlagts i ersättningar.

Skrivet av twk:

Varför ska Datorfixarna skära emellan, och ta pengar som Acer vill kreditera TS?

Varför ska TS ha ersättning för en ny skärm när det inte är vad TS köpt, och ersättningen som erlagts är ju inte i paritet med produkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Henrik21
Rent juridiskt måste man förhålla sig till vad som är relevant och inte det som kan ske i teorin.
Tillverkargarantin följer varan. Ägaren av varan har rätt att utnyttja garantin.
Du blandar ihop det med återförsäljarens (butiks)garantier och reklamationsrätt som följer till följd köp enligt konsumentköplagen.
Vad tror du händer med tillverkargarantin när en återförsäljare som säljer en vara går i konkurs? Aqua reklamerar heller inte varan till återförsäljaren utan Acer accepterar att ta emot varan och däremed ägarskapet av varan.
Det betalas ut 11k varav 8.5k når Aqua.
Hur kan du påstå att det inte uppstår ett rättsförhållande?
Åter igen, vilken lagstiftning hänvisar du till att nyttoavdrag kan göras i mellanled så som det är gjort i detta specifika fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Jag ger upp, uppenbart så verkar TS och flera andra tro att ersättning kan erläggas för produkter utan ålders/nyttjandeavdrag och och utan att visa vad som faktiskt erlagts i ersättningar.

Varför ska TS ha ersättning för en ny skärm när det inte är vad TS köpt, och ersättningen som erlagts är ju inte i paritet med produkten.

Dina argument och retorik upplevs ändå som irrelevanta i detta fall då Acer har accepterat TS som ny ägare och godkänt övertagande av garanti. Kreditering sker alltid till registrerad ägare. Om Acer valt att ge full kreditering till TS är det att betrakta som en affärsuppgörelse mellan Acer och TS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Acer erbjöd ju TS ersättningsvara, vilket avböjdes. Redan där hade ärendet rent faktiskt ansetts vara avslutat.

Fast ärendet är inte avslutat där, Acer erbjöd sedan kreditering till TS. Du kan tycka att det är fel, men det spelar ingen roll. Det är Acer som bestämmer hur de vill lösa ärendet med TS, och de valde kreditering.

Skrivet av Henrik21:

För att Acer anser att det är rimligt och att de vill ersätta TS med den summan. Pengarna tas från Acer och de väljer hur de vill spendera sina pengar. Att summan är högre än vad du, och Datorfixarna, anser vara rimligt är egentligen irrelevant.

Du svarar med en fråga, istället för att besvara frågan som jag ställde. Jag besvarar din fråga och är tacksam om du besvarar min. Alltså:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Ja? Och? Acer valde att istället kreditera skärmen.

Skrivet av Henrik21:

Det är klart att ersättning kan erläggas utan åldersavdrag. Det sker hela tiden. Om man hade valt att göra ett åldersavdrag är det dock inte ett problem. Det är nu inte det som har skett. Istället har man godtyckligt tagit en del av köpesumman för den krediterade skärmen, och gett den till en tredje part.

Skrivet av Henrik21:

Varför ska TS ha ersättning för en ny skärm när det inte är vad TS köpt,

För att det är vad Acer valde att erbjuda kunden? Hade Acer erbjudit X% av köpeskillingen efter åldersavdrag, hade det inte varit ett problem. I det läget hade Datorfixarna inte heller skickat det de tycker TS skulle fått för mycket, till en tredje part, Klarna, för att komma ytterligare en tredje part, ursprungsköparen, till godo.

Skrivet av twk:

Och jag har en tilläggsfråga. Varför ska de pengarna komma ursprungskunden till godo?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jag förstår inte varför summan 8500 har någon som helst betydelse i det här.

Om TS köpt skärmen för 20 000 kr, hade datorfixarna betalat den summan då?

Tänk om det hade varit en födelsedagspresent? Då hade ju TS fått 0 kr.

Hur ska de ens kunna verifiera vad två privatpersoner haft för affär sinsemellan och vilken eventuell summa det varit?

Datorfixarna är ju ett stort skämt och alla andra som skrivit i tråden och tycker datorfixarna har någon som helst rätt att välja summan 8500 kr är också roliga.

Detta! Kan inte alla som nu försöker stödja datorfixarna förklara detta då, håller helt med TS i detta ärende, datorfixarna gör fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Äntligen folk som hajar, börja bli riktigt orolig vad för folk som egentligen hänger på Sveriges största datorforum.

Vi hade sluppit det här tjafset om @Datorfixarna betalat ut hela summan från första början (som dom lovat) eller om @AcerSverige tänkt lite utanför ramarna. Vart är flexibiliteten när den behövs som mest?

Vi hade även sluppit detta tjafs om datorfixarna inte gjort något alls.. som är deras fulla rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vi hade även sluppit detta tjafs om datorfixarna inte gjort något alls.. som är deras fulla rätt.

Ja om @AcerSverige kunde varit lite mer flexibla och direktbetalat till TS så hade vi sluppit allt det här, men samtidigt bra att det blev såhär så man vet att @Datorfixarna kör med fula knep. Det går liksom inte först att lova TS full kreditering och sen ta tillbaks det och börja blanda in @Klarna i det hela..
Förhoppningsvis kommer dom in i tråden igen och bekänner färg och ber TS om ursäkt för sitt handlande gentemot honom.

Visa signatur