RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Stå på dig. Jag tycker de ska betala hela summan till dig. Förra ägarens relation till Klarna har inget med detta att göra!

Lite svårt att göra något när de varken svarar på mail eller telefon.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

@Luminex:
Fyfan vilken röra för dig :/
Antingen ska du ha hela summan eller 8500:- sen håller datorfixarna på resten, Originalköpare ska inte ha pengar, han har ju sålt sin vara, varför ska han få pengar för något han inte äger?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Luminex:
De kommer svara, de vill ju inte sänka sitt förtroende helt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

@AquaRelliux:
Fyfan vilken röra för dig :/
Antingen ska du ha hela summan eller 8500:- sen håller datorfixarna på resten, Originalköpare ska inte ha pengar, han har ju sålt sin vara, varför ska han få pengar för något han inte äger?

Allvarligt? Efter allt som har skrivits så förstår du inte att Klarna lånat ut pengar för köpet av skärmen, en skuld som delvis finns kvar och butiken har avtal med Klarna. Trådskaparen får vad han betalt och Klarna resten. Inte så konstigt alls, men detta har jag skrivit flera gånger tidigare i tråden.

Det är Klarna som får överskjutande belopp, inte ursprungsköparen. Att hans skuld minskar är bara en bieffekt av att han sålt en vara som inte var slutbetald. Behöver jag skriva det fler gånger eller räcker det nu?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:
Fast nu har det ju visat sig att skulden enligt klarna är lägre än beloppet mellan 11XXX:- och 8500:- varför ska klarna få en extra bonus nu då?

"@Klarna har också pausat fakturan till ursprungsköparen då summan som ska krediterats mer än täcker den skuld han har kvar, de väntar på svar från @Datorfixarna som gått under jorden nu"

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Allvarligt? Efter allt som har skrivits så förstår du inte att Klarna lånat ut pengar för köpet av skärmen, en skuld som delvis finns kvar och butiken har avtal med Klarna.

Klarna har ett avtal med butiken, visst. Men inte vad det gäller skulden. Det avtalet är mellan den ursprungliga köparen och Klarna. Vad det gäller köparen, och dennes skuld, har butiken inget med det att göra. Butiken har fått betalt med pengarna från krediten, och allt övrigt är mellan Klarna och kredittagaren.

Skrivet av MultiMan:

Trådskaparen får vad han betalt och Klarna resten. Inte så konstigt alls, men detta har jag skrivit flera gånger tidigare i tråden.

Sjukt konstigt, eftersom varken TS, eller Datorfixarna har någon anledning att lösa skulden.

Skrivet av MultiMan:

Det är Klarna som får överskjutande belopp, inte ursprungsköparen. Att hans skuld minskar är bara en bieffekt av att han sålt en vara som inte var slutbetald. Behöver jag skriva det fler gånger eller räcker det nu?

Du får nog skriva det fler gånger, fram tills du lyckas förklara på vilka grunder Datorfixarna anser sig berättigade att betala ursprungsköparens skuld. De har absolut inga rättigheter att ta pengar de sagt till TS att han ska få, för att betala en skuld de inte har något med att göra. Lånet är för övrigt ett privat blanco-lån, och inte knutet till skärmen, vilket gör att inte ens Klarna kan kräva att man löser skulden, och även om Klarna hade haft möjligheter att kräva att man löser skulden, så kan de bara ställa det kravet på sin kredittagare, inte på TS, och inte på Datorfixarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

@-=Mr_B=-: Datorfixarna resonerar precis som jag (och rätt många andra) att trådskaparen bör nöja sig med de 8500kr han erbjudits och eftersom Acer krediterat fulla beloppet tycker de att mellanskillnaden bör tillfalla Klarna och reglera kvarvarande skuld. Inte konstigt alls.

Edit: Och eventuell tredjedel som blir över när klarna fått sitt behåller Datorfixarna för sitt besvär med ärendet. Inget konstigt det heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Citat:

@Klarna har också pausat fakturan till ursprungsköparen då summan som ska krediterats mer än täcker den skuld han har kvar, de väntar på svar från @Datorfixarna som gått under jorden nu

klarna har stoppat det för att de ej är berättigade till överstående belopp och vill ej vara delaktiga

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

@MultiMan:
klarna har stoppat det för att de ej är berättigade till överstående belopp och vill ej vara delaktiga

Om det verkligen är så bör ju Datorfixarna förklara sig. Jag resonerar utifrån ett tänkt scenario, och utifrån det tycker jag inte det är konstigt om Klarna fått en del. Vill Klarna inte vara med så kan antingen Datorfixarna behålla hela mellanskillnaden, eller ge det till trådskaparen enligt tidigare visad överenskommelse. De driver ju en rörelse som ska gå med vinst och erbjudandet på 8500kr till trådskaparen är tillräckligt i den delen, tycker jag alltså (bortsett från tidigare löften som eventuellt brutits).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga:

Om den tidigare ägaren inte hade haft någon skuld kvar till Klarna, vem skulle då haft pengarna?
Enligt era sätt att resonera borde då fortfarande den tidigare ägaren få de pengarna, han har då ägt skärmen använt den, sålt den med en förlust eftersom den var begagnad men sen fått ersättning av datorfixarna för att han har ägt den....

Det blir lite som att köpa en bostad för att ett halvår senare sälja den med vinst och då ska man betala den vinsten till den föregående ägaren.

Eftersom det är ett Blancolån så finns det ingen säkerhet, därför ska inte Klarna ha pengarna. De har inte sålt en vara, de sköter fakturering och köper skulder av datorfixarna och andra företag.

I det här fallet ska man se det som att Aqua har gjort en bra affär när Acer vill ersätta honom med det fulla beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@-=Mr_B=-: Datorfixarna resonerar precis som jag (och rätt många andra) att trådskaparen bör nöja sig med de 8500kr han erbjudits och eftersom Acer krediterat fulla beloppet tycker de att mellanskillnaden bör tillfalla Klarna och reglera kvarvarande skuld. Inte konstigt alls.

Edit: Och eventuell tredjedel som blir över när klarna fått sitt behåller Datorfixarna för sitt besvär med ärendet. Inget konstigt det heller.

Det mesta verkar vara baserat på vad du och Datorfixarna subjektivt tycker?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kronwalled:

Ja, eftersom trådskaparen saknar rättigheter enligt konsumentköplagen och enbart får förlita sig på Acers garanti, som ger rätt till en ny skärm (som trådskaparen avböjt), men inte säger något om att få kontanter utbetalda. Eftersom Acer inte anser sig kunna lösa problemet så har de valt att kreditera återförsäljaren för skärmen, inte trådskaparen. Trådskaparen har betalt 8500kr för skärmen och bör därför vara nöjd med detta. Eftersom det saknas lagstöd för att göra på endera hållet så blir det en bedömningsfråga, ja. Igen med eventuellt undantag för om tidigare avgivet löfte om belopp är att anse som bindande.

@Coolg8: Som jag skrivit tidigare bör isf Datorfixarna behålla mellanskillnaden. Trådskaparen bör inte gå plus på att köpa en begagnad skärm, det anser jag är fundamentalt fel. Datorfixarna har dessutom lagt ner arbete på att administrera ärendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

En fråga:

Om den tidigare ägaren inte hade haft någon skuld kvar till Klarna, vem skulle då haft pengarna?
Enligt era sätt att resonera borde då fortfarande den tidigare ägaren få de pengarna, han har då ägt skärmen använt den, sålt den med en förlust eftersom den var begagnad men sen fått ersättning av datorfixarna för att han har ägt den....

Det blir lite som att köpa en bostad för att ett halvår senare sälja den med vinst och då ska man betala den vinsten till den föregående ägaren.

Eftersom det är ett Blancolån så finns det ingen säkerhet, därför ska inte Klarna ha pengarna. De har inte sålt en vara, de sköter fakturering och köper skulder av datorfixarna och andra företag.

I det här fallet ska man se det som att Aqua har gjort en bra affär när Acer vill ersätta honom med det fulla beloppet.

Acer har tidigare nämnt att de inte betalar en krona, och kommer aldrig att göra, datorfixarna får en "kredit" till en ny skärm som inte är samma belopp som de i sin tur ska betala ut (läs #16310942 )
OBS: när jag säger samma belopp menar jag såklart att Datorfixarna m.m inte köper in skärmarna till samma pris de säljer

Citat:

Aqua har i det här fallet en felande skärm och garanti hos oss (Acer). Vi försöker reparera produkten ett antal gånger men misslyckas med detta, därför beslutar vi om en kredit. Här missförstår de allra flesta vad som händer. Nästan alla tillverkare i Sverige krediterar en produkt vid ombyte, istället för att tillverka en ny produkt på fabrik och skicka ut i kanalen. Kostnaden för att göra det skulle vara alldeles för hög och tiden att producera och skeppa en singelprodukt allt för lång - därför är en kredit en bättre lösning, då det innebär att distributören får tillgodoräkna en summa på nästa inköp, och kan i och med det släppa en ny, likadan produkt, till sin återförsäljare.

Acer har aldrig, och kommer aldrig, att betala ut en produktsumma till en slutkund, vi säljer till distributör.

Skrivet av kronwalled:

då det inte finns några rätt eller fel brukar man köra på det?
skulle vi gå "lagliga" vägen hade han som bäst fått en ny skärm

Permalänk
Medlem

Multiman. Lagen är mycket klar, däremot verkar avundsjukan vara stor.
Eftersom skärmen inte returnerades till ägaren är avtalet om kreditering bindande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, eftersom trådskaparen saknar rättigheter enligt konsumentköplagen och enbart får förlita sig på Acers garanti, som ger rätt till en ny skärm (som trådskaparen avböjt), men inte säger något om att få kontanter utbetalda. Eftersom Acer inte anser sig kunna lösa problemet så har de valt att kreditera återförsäljaren för skärmen, inte trådskaparen. Trådskaparen har betalt 8500kr för skärmen och bör därför vara nöjd med detta. Eftersom det saknas lagstöd för att göra på endera hållet så blir det en bedömningsfråga, ja. Igen med eventuellt undantag för om tidigare avgivet löfte om belopp är att anse som bindande.

@Coolg8: Som jag skrivit tidigare bör isf Datorfixarna behålla mellanskillnaden. Trådskaparen bör inte gå plus på att köpa en begagnad skärm, det anser jag är fundamentalt fel. Datorfixarna har dessutom lagt ner arbete på att administrera ärendet.

Det fetstilta känns konstigt enligt mitt sätt att tänka.
Om man jämför med att köpa en villa/lägenhet så ökar ju dessa ofta i värde, speciellt om man köper nytt. Det anser jag att man kan tillgodoräkna sig om man säljer snabbt, utan att då behöva ge någon överskjutande vinst till förra ägaren.
Missförstår jag hur du tänker, eller har vi olika åsikter om detta? Kan du förklara lite mer hur du resonerar där?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bozzeta:

Multiman. Lagen är mycket klar, däremot verkar avundsjukan vara stor.
Eftersom skärmen inte returnerades till ägaren är avtalet om kreditering bindande.

Vilken lag hänvisar du till?

Jag har aldrig varit avundsjuk i hela mitt liv, däremot brinner jag för att småföretagare ska ha rimliga villkor att jobba med och kunna skapa nya jobb, det tjänar vi alla på. I min värld är det inte rimligt att andrahandsköpare ska tjäna tusentals kronor på att reklamera en produkt, ett sådant prejudikat skulle få långtgående negativa konsekvenser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Om man jämför med att köpa en villa/lägenhet så ökar ju dessa ofta i värde, speciellt om man köper nytt. Det anser jag att man kan tillgodoräkna sig om man säljer snabbt, utan att då behöva ge någon överskjutande vinst till förra ägaren.
Missförstår jag hur du tänker, eller har vi olika åsikter om detta? Kan du förklara lite mer hur du resonerar där?

Du kan ju inte jämföra ett hus med en datorskärm? sen när ökar elektronik i värde?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

så du menar alltså att en begagnad skärm ökar i värde?
går inte att jämföra detta på något sätt som att köpa ett hus och sälja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har aldrig varit avundsjuk i hela mitt liv, däremot brinner jag för att småföretagare ska ha rimliga villkor att jobba med och kunna skapa nya jobb, det tjänar vi alla på. I min värld är det inte rimligt att andrahandsköpare ska tjäna tusentals kronor på att reklamera en produkt, ett sådant prejudikat skulle få långtgående negativa konsekvenser.

acer är inget småföretag.

Fast det hade varit okej om han hade tagit ersättningsskärmen och sålt den med vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Avtalsrätt.
Det behövs inget prejudikat.
Näringsidkare är inte tvingade att ingå avtal om garanti.
Näringsidkare är inte tvingade att ingå avtal om kreditera andrahandsköpare.
Det här fallet är inte en fråga om rättigheter.
Man har betalat ut 11k varav 8.5k når mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avtalsrätt.

Mycket tyder ju på @Datorfixarna klantat till det rejält för sig här annars hade de ju svarat i tråden eller på telefon. Vill någon ringa upp @Datorfixarna och be dem svara på varför ursprungskunden inte fått sina pengar av dem som han lovat mig? För både mig och ursprungskunden ignorerar dem.

EDIT: Jag pratade med vår bolagsjurist idag också, hen var också inne på samma spår. Eftersom jag har blivit lovad en summa så ingår de i ett avtal med mig. Den summan finns också skriftligt på mail.

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Du kan ju inte jämföra ett hus med en datorskärm? sen när ökar elektronik i värde?

Skrivet av Viochee:

så du menar alltså att en begagnad skärm ökar i värde?
går inte att jämföra detta på något sätt som att köpa ett hus och sälja det.

Nåja, så illa anser inte jag att jämförelsen är. Man kan även jämföra det med en bil. Jag fick köpa en bil billigt som är värd många tusenlappar mer än jag gav. Jag hade lätt kunna vänta en kortare tid och sålt den med vinst. Varför skulle man inte kunna göra det med en skärm?
Angående att elektronik ökar eller inte ökar i värde, är det inte just det som gammal retro utrustning gör? Blir samlarobjekt?
I detta fall så har ju skärmen uppenbart ökat i värde för TS, då hen köpt den för 8500 och Acer verkar vara villiga att ge över 11k för den. Då är det ju en vinst. Jag vill fortfarande ha mer förståelse för varför man inte kan få gå med vinst på saker?

Permalänk
Mattecoach

@Luminex:

Svara gärna på mitt tidigare inlägg.

Helt klart det sämsta agerande @Datorfixarna kan göra är just nu att ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Nåja, så illa anser inte jag att jämförelsen är. Man kan även jämföra det med en bil. Jag fick köpa en bil billigt som är värd många tusenlappar mer än jag gav. Jag hade lätt kunna vänta en kortare tid och sålt den med vinst. Varför skulle man inte kunna göra det med en skärm?
Angående att elektronik ökar eller inte ökar i värde, är det inte just det som gammal retro utrustning gör? Blir samlarobjekt?
I detta fall så har ju skärmen uppenbart ökat i värde för TS, då hen köpt den för 8500 och Acer verkar vara villiga att ge över 11k för den. Då är det ju en vinst. Jag vill fortfarande ha mer förståelse för varför man inte kan få gå med vinst på saker?

Det är väl en helt annan sak när man säljer en sak än reklamera...

Tänk vad enkelt livet hade varit om man bara hade behövt sitta på tradera/blocket och köpa saker och reklamera dom.

Jag anser att han inte har rätt till alla pengarna, men då datorfixarna har lovat han det så tycker jag dom ska stå sitt kast.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Man kan inte jämföra för att :

A) Det är ett garantiärende, han har inte köpt skärmen och sålt den vidare dyrare.
B) Denna skärm kan väl knappast klassas som ett samlarobjekt, vi pratar ju om garanti och fabriksfel m.m
C) Skärmen har inte ökat i värde för TS (egentligen det jag och multiman försöker komma fram till), Acer har aldrig godkänt eller betalat några pengar, läs några inlägg upp i tråden.
D) Klart man får gå med vinst på saker man säljer, ingen har sagt något om det, detta gäller som sagt garanti, och han har blivit erbjuden en ny skärm som han glatt kunde sälja för kanske några kronor mer än 8500:-, det är ju trots allt hans saker.

Jämförelsen med Bilen är ju inte riktigt rätt heller, du jämför något du skulle köpa i andra hand och sedan gör en vinst på att sälja det, i detta fall så vill du att butiken ska "köpa skärmen till nypris"

så du menar att det låter rimligt att man skulle kunna lyckas köpa en bil i andra hand som kostar 300 000kr ny för låt oss säga 200 000kr och sedan sälja den för 300 000kr till nästa person? visst låt oss säga att du kunde få 250 000kr och gå med vinst, nu är det ju dock 300 000 kr du vill ha för den kostar ju det ny (lite så det är tänkt i denna tråd om man ska ta den jämförelsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Avtalsrätt.

Var ett tag sedan jag engagerade mig i denna tråden, men exakt vilket avtal är det du syftar till? Vem har ingått avtal med vem? När ingicks detta avtal? Det enda jag sett är mailkonversationer vilket knappast kan anses vara bindande avtal? Eller är du av en annan åsikt?

Skrivet av Luminex:

Mycket tyder ju på @Datorfixarna klantat till det rejält för sig här annars hade de ju svarat i tråden eller på telefon. Vill någon ringa upp Peter på @Datorfixarna och be honom svara på varför ursprungskunden inte fått sina pengar av dem som han lovat mig? För både mig och ursprungskunden ignorerar dem.

Är knappast speciellt svårt att lista ut varför de inte svarar varken i tråden eller på telefon. De har tagit ett beslut, de har förklarat sig tidigare i tråden och vill inte lägga mer tid på det hela. De har inget att vinna på att kommunicera mer varken med dig direkt eller i tråden.

Anknutet till detta så måste jag kommentera något du skrev tidigare där du påstod att anledningen att du skrev här var för att få andra personers synpunkter på det hela. Personligen tror jag att det är en sanning med modifikation. Det är säkert en del av anledningen, men en minst lika stor anledning är såklart att försöka skapa press på datorfixarna för att de ska betala hela summan till dig, det framgår rätt tydligt om man läser mellan raderna i trådstarten och de närmast kommande inläggen. Vilket jag även är övertygad om att du meddelade datorfixarna om att du skulle göra om du inte fick som du ville. Är det då så konstigt att de inte längre svara dig? Du är inte kund hos dom, du har inget lagligt stöd att få som du vill. Ditt enda sätt att skapa påtryckningar är då att skriva här på sweclockers. Vilket i mitt tycke också gör det klart osmakligt då du uppmanar folk här att ringa till dom för att fråga varför dom inte svarar.

Edit: Tilläggas bör att jag tycker att sakfrågan i sig är intressant, men jag stör mig på själva upplägget av denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Var ett tag sedan jag engagerade mig i denna tråden, men exakt vilket avtal är det du syftar till? Vem har ingått avtal med vem? När ingicks detta avtal? Det enda jag sett är mailkonversationer vilket knappast kan anses vara bindande avtal? Eller är du av en annan åsikt?

Är knappast speciellt svårt att lista ut varför de inte svarar varken i tråden eller på telefon. De har tagit ett beslut, de har förklarat sig tidigare i tråden och vill inte lägga mer tid på det hela. De har inget att vinna på att kommunicera mer varken med dig direkt eller i tråden.

Ett mail eller muntligt överenskommelse om en prestation är ett avtal. Jag tycker också det är ganska kul att du svarar i tråden när jag varit i kontakt med butiken igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Datorfixarna har dock vissa regelverk att följa. Regelverk som ganska tydligt klargör att det är trolöshet mot huvudman att ge bort firmans pengar för att godtyckligt betala utomståendes skulder. Andra regelverk som minst lika tydligt anger att man måste stå för vad man lovat, i det här fallet kreditera hela summan till TS, osv.

Skrivet av MultiMan:

Det vore en jävla massa konstigt med det. De har klart och tydligt lovat att kreditera hela summan. Åldersavdrag, kunde ha varit en faktor, men då är det för att ersätta Datorfixarna (och Acer) för minskat värde på försäljningen av ersättningsprodukten, inte för "eventuellt besvär" man haft. Kostnader för "eventuellt besvär" med reklamationer och garantier är redan inbakade i försäljningspriset och har redan betalats av ursprungsköparen.

Skrivet av Viochee:

så du menar att det låter rimligt att man skulle kunna lyckas köpa en bil i andra hand som kostar 300 000kr ny för låt oss säga 200 000kr och sedan sälja den för 300 000kr till nästa person? visst låt oss säga att du kunde få 250 000kr och gå med vinst, nu är det ju dock 300 000 kr du vill ha för den kostar ju det ny (lite så det är tänkt i denna tråd om man ska ta den jämförelsen)

Jag ser inte riktigt problemet. Det här händer hela tiden, och folk driver verksamheter med just det här som hela syftet.

Skrivet av Frispel:

Mejlkonversationen är högst definitivt ett bindande avtal. Datorfixarna presenterade olika avtalsvillkor, ny skärm, eller återköp och kreditering av hela summan. TS valde återköp, och avtalet väntar fortfarande på att fullbordas.

Skrivet av Luminex:

Ett mail eller muntligt överenskommelse om en prestation är ett avtal.

Dock är utgångsläget betydligt bättre om man har dokumentation i ärendet, rent muntliga överenskommelser är oftast svåra att styrka. Det torde dock vara svårt att komma runt löftet om fullständig återbetalning i det här läget, men man är så klart inte skitsugen på att dra in jurister, och dra det till rätten.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ett skriftligt mail är bra bevisning, då det går att bevisa att svaret kommit mottagaren till handa. Förekommer det inga reservationer blir det nog svårt att hävda att anbudet inte gäller. Med det sagt har jag ingen insyn mer än vad som presenterats här, utan det är upp till domstol att avgöra sådan tvist baserat på vad parterna lägger fram.

Permalänk
Datorfixarna

Då detta kom till vår kännedom så valde vi att prioritera @Luminex och det var även därför vi valde att snabbt betala ut dessa 8500kr till TS. För vi tänkte minimera risken att TS ska bli utan skärm och pengar, samt för att minimera risken för alla parter. Detta kanske var ett dåligt beslut av oss, men vi valde att gå denna väg för vi hade TS i åtanke och ville som sagt att han skulle få tillbaka sina pengar snabbt.

Vill även påpeka att vi har god kontakt med både Acer och klarna. Finns ingen dispyt mellan oss, vi har även haft ytterligare kontakt med dem för att säkerställa att allt är korrekt hanterat och de har inga invändningar.

TS har även möjlighet att betala tillbaka dessa 8500kr vi utbetalt om han anser att detta är felaktigt gjort, så krediterar vi dessa pengar direkt till Klarna så kan TS i sin tur begära hela beloppet av vår ursprungliga kund.

Gällande mailet där vi angav hela beloppet som krediteras var från Acer, dvs kreditnotan som skickats till oss, därav det lägre beloppet (utan vår marginal inräknad), detta mail var skickat till vår ursprungliga kund och inte till TS, vi vill även poängtera att vi krediterat hela mellanskillnaden, dvs kreditnotan + vår marginal, vi har alltså inte tjänat en krona på ärendet 0:- i vinst + omkostnader i tid. TS har alltså möjligheten att få resterande pengar från vår kund så TS får hela beloppet i slutändan om han så önskar, detta är dock något som TS får ta med sin motpart, dvs den som sålde skärmen i befintligt skick till honom. Vi var en slags mellanhand som gjorde valet att betala ut 8500kr direkt till TS istället för direkt till Klarna. Åter igen så kanske detta var ett dåligt beslut av oss, men vi ansåg att detta var bästa beslut för garantera att TS får tillbaka sina pengar snabbt, samt minimera kreditrisken för alla parter, vilket enligt oss var ett sunt och klokt beslut.

Vi bryr oss om våra kunder och partners, därför agerade vi på detta sätt.

Just nu har vi full rulle i butiken, många datorpaket som skall byggas, 1060, 1070 och 1080 leveranser som ska fixas och det råder semestertider så vi är lite underbemannade därför har vi haft längre svarstider än normalt via mail och telefon.

Vi kommer inte lägga ned mer tid på detta ärende då vi redan lagt ned mycket tid (om nu inte TS vill returnera pengarna till oss som vi sedan krediterar till Klarna, TS får sedan driva en process om TS så önskar mot sin säljare). Tid som vi egentligen inte behövt lägga ned, men som vi valde att göra på grund av goodwill. Men vi tar lärdom av detta i framtiden. Vi hade goda avsikter och valde gå en genväg för gynna TS samt minimera kreditrisker för alla parter, men som resultera i detta, vilket är tråkigt.

Jag hoppas verkligen alla förstår vad vår avsikt var i ärendet, vi vill alla väl och vi har gjort allt i vår makt för att lösa detta knepiga och speciella ärende på bästa sätt.

Mvh,

Peter Niemi, VD

Visa signatur

Frågor? Datorfixarna.com | 0911-17890 | Facebook |