Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Roligt att det går uppåt. Kan du inte flytta din ISK till något ställe med mer fonder? T.ex. Avanza/Nordnet

Ingen aning hur det fungerar. Har ett antal tusen kronor som ligger på mitt ISK konto just nu som inte har investerats. Måste jag skatta på dem om jag flyttar dem eller så? Har verkligen noll koll på detta, verkar bara kunna välja rätt fonder.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@Exxovion: Hur går det till och hur mycket pengar pratar vi om? Vet inte riktigt vad lego kostar nu för tiden. Är det vanligt Lego från leksaksaffärer eller finns det nån form av entusiast-lego som är svindyrt?

Ta gärna ett exempel. Vilken är din högst värderade legolåda, när köpte du den och hur mycket har den ökat i värde etc?

Det låter väldigt roligt 😎

Blir du inte sugen på att riva upp en kartong och börja bygga ibland?

Här är en intressant artikel ur "The Telegraph". Lego a 'better investment than shares and gold'

Det LEGO-set jag har som är värderat högst tror jag är "STAR WARS 10179 Ultimate Collector's Millennium Falcon". Inköpt 2007 för ca 5000 kr. Listat för mellan 20.000 till 50.000 kr idag.

Annars har jag egentligen inget riktigt unikt. Det mesta har funnits eller finns att köpa i leksaksaffärerna. LEGO har ju också en egen onlinebutik sedan ett bra tag tillbaka.

Man tjänar ju ingenting förrän man säljer något av sakerna, men det är jag inte speciellt sugen på att göra. Samlingen kommer bara fortsätta växa.

Säljer man fonder/aktier måste man ju betala skatt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ingen aning hur det fungerar. Har ett antal tusen kronor som ligger på mitt ISK konto just nu som inte har investerats. Måste jag skatta på dem om jag flyttar dem eller så? Har verkligen noll koll på detta, verkar bara kunna välja rätt fonder.

Isk kan flyttas till ny bank utan att beskattas extra man får bara fylla i en blankett. Att ha lösa pengar på isk är inte bra då dessa räknas med varje kvartal som investerade pengar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Säljer man fonder/aktier måste man ju betala skatt också.

Inte på isk/kf då dessa schablon beskattas undertiden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Är det någon som är hundra på hur källskatt på isk funkar?
Själv tolkar jag det som att två saker behöver uppfyllas.
1. Schablonskatten på det utländska innehavet måste överstiga källskatten.
2. Skatten för inkomst av kapital måste vara högre av avdragen för kapital inkl. ränteavdrag.

Eller är det fel?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

50% Dividend Sweden, sedan notering.

Hur funkar det med utdelning med dividend? Sökte lite snabbt i hopp om att få nått fast %-belopp på aktiens värde, men hittade inte eller så fattade jag inte att jag läste det jag var ute efter. Vet du?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Det var ett ganska långt summerande inlägg på Placera idag utav en användare, tror det rör sig om 0,12 SEK totalt.
Detta är om jag kommer ihåg rätt.

För övrigt får man tacka Dividend, knuffade upp hela portföljen över 100% i år, efter att ha stampat på 2-siffrigt ett tag.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Sedan årsskiftet har jag startat ett Investeringssparkonto på Avanza och börjat att investera i aktier, i första hand investmentbolag, mitt första innehav var Investor B, och jag har idag ett flertal aktier i min portfölj som sedan årsskiftet har gått ca +13 procent totalt. Några aktier ligger plus, andra bör återhämta sig på sikt.

Min strategi är att långsiktigt spara ca 3- 5 000 kr per månad och följa Aktiespararnas gyllene regler ca 10-15 bolag i 5-6 olika branscher. Jag är total nybörjare och känner att jag bör sätta mig in mer i årsredovisningar teknisk- och fundamental analys.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

I dagsläget, på ett ISK i Avanza

Aktier:
Sportamore
Volvo B
Saab B
NIBE B
Cloetta B
Fabege
Inwido
ASSA Abloy B
Gränges
Scandi Standard
Starbreeze

Fonder:
SKAGEN GLOBAL

Säljer och köper mina innehav lite då och då, just dessa aktier/fonder har jag legat på sedan i höstas. ligger idag +16,95% (ej räknat klipp på introduktionen av Academedia och att jag sålde Elextrolux på top) på kontot överlag med Sportamore, Volvo, Saab och NIBE som guldhästarna. NIBE har gått stadigt uppåt, det var även min första aktie, och Sportamore har gjort en fin 123% resa sedan inköp. och i en orolig värld har Saab-aktien också lagt på sig lite

Scandi standard, aka "kycklingaktien" har inte levererat som önskat. Har ägt den i ett par omgångar, först sålde jag med vinst, sen köpte jag in mig igen, dock har larm om kycklingbakterier och tröga utländska marknader dragit ner lite för många procent för att det ska vara bekvämt.

Permalänk
Medlem

Jag månadssparar ca 19% av min lön i olika billiga indexfonder på ett ISK konto hos Avanza.
Kör helt enkelt enligt Rika Tillsammans principen med ett automatiskt månadsspar -> https://rikatillsammans.se/sa-kan-du-bli-rik/
Intressant läsning för er som vill komma igång.

Jag har såklart även aktier (kommer att hålla på dessa i flera år) och det jag har satsat mest på är cannabis industrin där jag ligger tyngts i Canopy Growth.

Ett litet belopp har jag för kortsiktig aktie spekulation så att man kan leka lite och ibland så går det bra, tjänade bla 400usd på nVidia på ganska kort tid. Köpte 10 aktier för 68$ och sålde för 108$ ;D

Just nu har jag ingen stor buffert men ska spara ihop till ett belopp på ca 3 månadslöner och när det är klart så kommer jag att handla antingen fonder eller aktier för allt som uteblir varje månad.

Vad tycker ni andra, är 60 000kr i buffert för mycket att ha på ett bankkonto??
Bor i en hyresrätt, har fast jobb och ett kreditkort med kredit på 15k (krediten kan höjas till 80k).

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Tre öronmärkta månadslöner i buffert är vad jag skulle kalla optimalt.
Gillar man inte räntan 0% på de stora bankerna kan man ju ex. använda sig av SBAB för sparbufferten. Så får man någon procent på de viktiga pengarna.

Övriga pengar efter mat och husrum kan ju lekas bort eller investeras de också

Kredit är inte en buffert!

Med andra ord @mistahh så tycker jag du gör helt rätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Lägenhet värd ca 5,8m, lite konst inlåst, sparat 20-24t i månaden senaste 6 åren.
Det viktigaste, inga lån, avbetalningar eller skulder what so ever

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har börjat närma mig sparmålet för likvida medel som sattes upp av mig och sambon för ett tag sedan nu och tänkte börja titta på någon slags investeringar framöver där vi går ifrån dagens 100% sparande i likvida medel till kanske 30% likvida/70% investering. Vi har ett par utgifter inom den inte allt för avlägsna framtiden så likvida medel kommer att behövas.

Då jag är total nybörjare har jag frågat runt lite och googlat. Min far rekommenderade ISK och baserat på denna tråd verkar det ju vara rätt. Sedan hittade jag sigmastocks som tydligen använder en matematisk modell för att rekommendera vad man ska köpa för aktier, någon som använder det och kan säga något om tjänsten?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Exxovion:

LEGO.

Det är roligt att tillhöra de lite mer udda.

Samma här, grymt bra och säker avkastning på UCS kiten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att investera i Whiskey, vad tror Sweclockers om det?
Inte tänkt köpa någon Famous Grouse eller annan vanlig whiskey.
Det jag tänkte köpa är begränsade upplagor av erkända destillerier i något högre prisklass.
Allt detta är extremt långsiktigt, köpa de närmaste åren och sälja någon gång kring 2060 om jag fortfarande lever (24 idag). Förvaring har jag koll på och det ska gå bra.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

ISK på avanza. Har mina pengar mest på börserna i USA för där finns dator och teknikföretagen man har hyfsat bra koll på. Inga stora slantar men det tar sig. Upp 17% förra året och upp 41% iår.

Spar också i en sverige fond bara för att inte lägga alla ägg i samma korg. Måste dock diversifiera mer men har ingen lust att lägga pengar på branscher jag inte känner till eller har intresse att lära mig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Här är en intressant artikel ur "The Telegraph". Lego a 'better investment than shares and gold'

Det LEGO-set jag har som är värderat högst tror jag är "STAR WARS 10179 Ultimate Collector's Millennium Falcon". Inköpt 2007 för ca 5000 kr. Listat för mellan 20.000 till 50.000 kr idag.

Annars har jag egentligen inget riktigt unikt. Det mesta har funnits eller finns att köpa i leksaksaffärerna. LEGO har ju också en egen onlinebutik sedan ett bra tag tillbaka.

Man tjänar ju ingenting förrän man säljer något av sakerna, men det är jag inte speciellt sugen på att göra. Samlingen kommer bara fortsätta växa.

Säljer man fonder/aktier måste man ju betala skatt också.

Detta måste vara varje barns våta dröm att få ha i sin samling, tyvärr hade jag aldrig något Star Wars lego men en hel del annat. Sålde av detta för ca 10 år sen. Var inget samlarvärde på mina bitar men fick ändå bra betalat för det.
Som info om din Millenium Falcon så kan du nåog få lite mer :), Bara att gratulera men trist att aldrig få bygga den.
https://www.klossbutiken.se/lego-star-wars/10179-ucs-milleniu...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Vill man bygga den så köper man lämpligen samma byggsats av fabrikatet Lepin, för 1600kr: https://www.aliexpress.com/item/LEPIN-05033-5265Pcs-Star-Wars...

Permalänk
Medlem

Jag har satsat allt mitt kapital på kolgruvor i Gambia!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Daz:

Har börjat närma mig sparmålet för likvida medel som sattes upp av mig och sambon för ett tag sedan nu och tänkte börja titta på någon slags investeringar framöver där vi går ifrån dagens 100% sparande i likvida medel till kanske 30% likvida/70% investering. Vi har ett par utgifter inom den inte allt för avlägsna framtiden så likvida medel kommer att behövas.

Då jag är total nybörjare har jag frågat runt lite och googlat. Min far rekommenderade ISK och baserat på denna tråd verkar det ju vara rätt. Sedan hittade jag sigmastocks som tydligen använder en matematisk modell för att rekommendera vad man ska köpa för aktier, någon som använder det och kan säga något om tjänsten?

ISK är en bra väg att gå, där rekommendationen för nybörjare är indexfonder (t.ex. Avanza Zero om du använder Avanza).
Sigmastocks verkar hittills fungera riktigt bra. Tror definitivt att metoden fungerar, den enda frågan är väl i vilken mån beräkningar kan användas för att minimera nedgången i de fall börsen går dåligt. Känner för övrigt grundarna (tidigare klasskompisar).

Skrivet av Litenskit:

Jag har funderat på att investera i Whiskey, vad tror Sweclockers om det?
Inte tänkt köpa någon Famous Grouse eller annan vanlig whiskey.
Det jag tänkte köpa är begränsade upplagor av erkända destillerier i något högre prisklass.
Allt detta är extremt långsiktigt, köpa de närmaste åren och sälja någon gång kring 2060 om jag fortfarande lever (24 idag). Förvaring har jag koll på och det ska gå bra.

Låter som ett kul alternativ till guld/silver! Skulle också tro att detta är en säkrare investering då det alltid kommer finnas personer som kommer unna sig detta oavsett hur ekonomin går.
Däremot vet jag inte om man ska kalla det "investering" så länge du inte avser att göra detta på stor skala.

Skrivet av FabriciusRex:

ISK på avanza. Har mina pengar mest på börserna i USA för där finns dator och teknikföretagen man har hyfsat bra koll på. Inga stora slantar men det tar sig. Upp 17% förra året och upp 41% iår.

Spar också i en sverige fond bara för att inte lägga alla ägg i samma korg. Måste dock diversifiera mer men har ingen lust att lägga pengar på branscher jag inte känner till eller har intresse att lära mig om.

Om du investerar i fonder med spridning i olika branscher så är detta gott nog, tänk dock helst på att ditt innehav i specifika aktier inte ska vara för högt i förhållande till fondinnehavet.
Visst kan det kännas segt när en fond inte går upp över 4% på ett år när specifika bolag man investerat i går upp 20%, men det lönar sig ändå i längden att sprida riskerna. Tänk själv hur många människor som investerar på börsen och tror att de kan slå index och hur många av dessa som faktiskt är rika. Om det var lätt skulle alla lyckas.

Permalänk
Medlem

Jag investerar i mitt hus, genom att amortera 5 000-10 000kr/månad av bolånet. Belåningsgraden är i nuläget cirka 23%.

Permalänk
Inaktiv

Investerat i mestadels fonder såsom
Avanza 100
Didner & Gerge småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
och har utöver det några aktier.

En fråga angående utdelning från aktier, Nu har jag fått en flik på Avanza som heter "Rätter" och under den finns det "aktienamn IL", bör jag sälja dom heller bara vänta tills det går igenom automatiskt? ifall någon skulle kunna förklara innebörden så vore det uppskattat!

Permalänk
Medlem

Har i princip bara kastat in pengar enligt följande (nybörjarportföljen på rikatillsammans.se) i ett ISK:

Globalfond - Länsförsäkringar Global Indexnära 20 %
Globalfond - SPP Aktiefond Global 10 %
Globalfond - DNB Global Indeks 10 %
Sverigefond - Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Sverigefond - Avanza Zero / Nordnet Superfonden Sverige 5 %
Tillväxtfond - Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 5 %
Asienfond - Swedbank Robur Access Asien 5 %
Blandräntefond - Spiltan Räntefond Sverige 10 %
Blandräntefond - IKC Avkastningsfond 10 %
Kort räntefond - Swedbank Robur Penningsmarknadsfond 10 %
Lång räntefond - AMF Räntefond Lång 10 %

Bättre än att ha skiten på ett bankkonto med 0 ränta, även om jag inte är så insatt. Vill i princip bara ha pengarna liggandes i 10+ år.

Hade ju tydligen lyckats få runt 130% avkastning på någon gammal investering också, vilket var en trevlig överraskning (tror det har legat i cirka 8 år och tuffat på).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Låter som ett kul alternativ till guld/silver! Skulle också tro att detta är en säkrare investering då det alltid kommer finnas personer som kommer unna sig detta oavsett hur ekonomin går.
Däremot vet jag inte om man ska kalla det "investering" så länge du inte avser att göra detta på stor skala.

Jag har för avsikt att på lite längre sikt satsa minst 100kkr så det är lite större skala enligt mig iaf.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av anon180324:

Investerat i mestadels fonder såsom
Avanza 100
Didner & Gerge småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
och har utöver det några aktier.

En fråga angående utdelning från aktier, Nu har jag fått en flik på Avanza som heter "Rätter" och under den finns det "aktienamn IL", bör jag sälja dom heller bara vänta tills det går igenom automatiskt? ifall någon skulle kunna förklara innebörden så vore det uppskattat!

Låt de gå igenom så länge du inte behöver pengarna snabbare. Vad är det mer du undrar?

Skrivet av Litenskit:

Jag har för avsikt att på lite längre sikt satsa minst 100kkr så det är lite större skala enligt mig iaf.

Absolut. Ser inte någon problem med det hur som helst, köper du begränsade utgåvor så kommer ju priserna gå upp allt eftersom utbudet minskar.
Kan vara värt att kolla på någon extra försäkring för din samling.

Permalänk
Skrivet av Daz:

Har börjat närma mig sparmålet för likvida medel som sattes upp av mig och sambon för ett tag sedan nu och tänkte börja titta på någon slags investeringar framöver där vi går ifrån dagens 100% sparande i likvida medel till kanske 30% likvida/70% investering. Vi har ett par utgifter inom den inte allt för avlägsna framtiden så likvida medel kommer att behövas.

Då jag är total nybörjare har jag frågat runt lite och googlat. Min far rekommenderade ISK och baserat på denna tråd verkar det ju vara rätt. Sedan hittade jag sigmastocks som tydligen använder en matematisk modell för att rekommendera vad man ska köpa för aktier, någon som använder det och kan säga något om tjänsten?

Om du är under 28 år, eller yngre, kan du bli medlem i Unga Aktiesparare, och ta del av deras nybörjarkurs (du behöver faktisk inte vara medlem, men i den åldern), 275 kr per år och tillgång till tidningen Aktiespararen (online) och Stock Magazine, rabatter och medlemsmöten.

Annars skulle jag rekommendera att börja lyssna på #PrataPengar, Unga Aktiesparares podcast, och äldre avsnitt av #Sparpodden med Günther Mårder och Jan Dinkelspiel.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

ISK-konto hos Avanza med en portfölj fördelad 70/30% aktier och fonder. Aktier är blandning av investmentbolag, nordiska storbolag inom bygg och industri, några startup/uppstickare inom olika teknikområden som bioteknik och energi samt lite blandat som spelbolag, bilbesiktning etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

DNB asian small cap
Länsförsäk Asienfond
Länsförsäk Tillväxtmarknad aktiv(Index fanns inte när jag börja)
Lannebo småbolag

Har en del utanför som likvid.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Tänkte höra hur folket här på sweclockers placerar sina pengar (förutom i den senaste hårdvaran)?

Mina pengar är investerade i aktierna som ingår i OMXS30, H25, C20, O20 och DJI och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)
Detta gör att jag i stort sätt har en nordiskindexfond men lite USA krydda. Att jag valt aktier istället för fonder är bara för det känns roligare inte för jag tror jag kommer tjäna på det.

Min Premiepension ligger kvar i Såfa.

Tjänstepensionen har jag placerat i indexfonder enligt:
40% USA
25% Sverige
18% Europa
17% Tillväxt

Där SAF-LO ligger hos AMF med en avgift på 0,375 i snitt.
Sen har jag friplan (Arbetsgivare utan kollektiv avtal) som finns hos Länsförsäkringar med en avgift på 0,234 i snitt

Till dottern sparar vi hos Avanza enligt samma upplägg som jag har på pension men avgiften där blir 0,184 i snitt.

Så hur gör ni?

Efter 20 år inom investment banking kan jag säga att de signaler som man ser nu på de internationella marknaderna är extremt oroande. Vi närmar oss en potentiell kollaps för EU, ökade oroligheter i världen och överbelåning (återigen...) från både stater och privatpersoner. Vi har en minusränta som gör att stater får svårare att både låna pengar (ge ut statsobligationer) och placera i valutor.
Det som seglat upp som investering nummer 1 hos både centralbanker och de superrika är guld/metaller.
Många av världens största centralbanker har sedan i höstas tok-köpt guld till sina reserver, sålt av aktier och valutor och obligationer.

Kina, som sedan länge redan har världens största guldreserv har köpt extremt aggressivt sedan årsskiftet och USA, som haft en mkt liten guldreserv har senaste månaderna köpt enorma mängder guld. Detsamma gäller för ex Tyskland och Japan.

Detta sänder tydliga signaler om att det förväntas en kraftig korrigering, eller krasch, på marknaden (beroende på vem du frågar).

Mitt råd just nu är att ligga lågt med aktie/fondinvesteringar, ta hem eventuella vinster nu, och vill man ge sig in i det nu så köp strukturerade placeringar som Aktieindexobligationer (där du åtminstone är garanterad att få det mesta av dina pengar tillbaka om det skulle gå åt pepparn).
Annars: Köp guldtackor, eller möjligtvis guldfonder/indexobligationer m guldprisindex som bas. Fysiska tackor finns fr ca 3000kr o uppåt beroende på vikt och pris. Lägg dem i bankfacket.

Allt tyder på att guldpriset kommer försätta uppåt tills oron är över, och det kan mkt väl ta 2 år innan helvetet brakar lös, eller vi förhoppningsvis slipper se ytterligare en krasch.

Undvik valutafonder, i synnerhet Euro och GBP, men också dollar. Marknaden är alldeles för volatil nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Avstängd

Vilket är det bästa fonder som man dra in mest pengar på?

Behöver råd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666