Permalänk

Kortslutning?

Hejsan!

Det har kommit fram till mig nu att min stationära dator kan ha kortslutits sig, jag har ingen koll på vad som kortsluter sig.

Det som händer när jag kopplar i datorn är att säkringen utlöser sig, tar jag ur datorn så kommer elen tillbaka när jag slå på brytaren.
PSU:n har några år på nacken så funderar om det kan vara den som gett sig, då datorn inte ens hinner försöka starta då felet slår direkt.

Datorn är i Sign
edit: sign updaterad

Tackar i förväg

Visa signatur

Fractal Design Define R4 , Fractal Design Tesla 650w, Asus Z-87-A, Intel I5-4670K(Noctua NH-D14) , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI Radeon r9 390, Corsair Force GT 120GB, 500GB Western Digital Caviar Black

Permalänk
Medlem

Händer samma sak på andra uttag i hemmet?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirsson_92:

Hejsan!

Det har kommit fram till mig nu att min stationära dator kan ha kortslutits sig, jag har ingen koll på vad som kortsluter sig.

Det som händer när jag kopplar i datorn är att säkringen utlöser sig, tar jag ur datorn så kommer elen tillbaka när jag slå på brytaren.
PSU:n har några år på nacken så funderar om det kan vara den som gett sig, då datorn inte ens hinner försöka starta då felet slår direkt.

Datorn är i Sign
edit: sign updaterad

Tackar i förväg

Har du kontrollerat så det inte är vägguttaget som det är fel på? D.v.s. kopplat in något annat där, såsom en mobilladdare eller liknande.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Ja precis. Testa att koppla in något annat i samma uttag. Händer samma sak så är det uttaget som har problem snarare än datorn.

Annars är det väl bara att öppna upp datorn. Titta på om man ser brännmärke på moderkort/grafikkort.
Det går faktiskt att lukta sig fram till var man har kortis på kretsar om man inte kan se felet ;). Så om du tar loss exempelvis nätagget och det luktar bränd el men inget annat gör det så är det troligen nätagget som havererat.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Rekordmedlem

Om säkringen löser ut direkt du sätter in kabeln till datorn finns 2 möjliga orsaker, fel på kabeln, testa att bara ansluta den utan att datorn sitter i andra änden, eller fel på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har testat andra saker i vägguttaget/andra vägguttag på annan säkring. Kabeln verkar inte vara något fel på så då verkar de som att nätdelen är körd?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 , Fractal Design Tesla 650w, Asus Z-87-A, Intel I5-4670K(Noctua NH-D14) , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI Radeon r9 390, Corsair Force GT 120GB, 500GB Western Digital Caviar Black

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirsson_92:

Har testat andra saker i vägguttaget/andra vägguttag på annan säkring. Kabeln verkar inte vara något fel på så då verkar de som att nätdelen är körd?

Ja om säkringen löser direkt du ansluter datorns nätdel är nätdelen trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja om säkringen löser direkt du ansluter datorns nätdel är nätdelen trasig.

ok, tack för hjälpen

Visa signatur