Extern NVME M2 kopplar från på min Mac

Permalänk
Medlem

Extern NVME M2 kopplar från på min Mac

Min externa disk kopplar från ofta. Idag har jag försökt flytta in en 50gb mapp säkert 10 ggr. Disken kopplar från och jag blir tvungen att stänga av för att få åtkomst. Den kopplar bara från när jag flyttar och kopierar stora filer.

-Corsair MP600 PRO NH NVMe PCIe M.2 SSD - 8TB
-Hyperdrive USB4 SSD Enclosure

Använder den medföljande korta kabeln Thunderbolt eller USB

Mac M2 Pro

Jag formaterade i det där nya APFS som datorn också har. Det är jobbigt och det kanske kan vara
Enclosure som jag borde byta ut?

Permalänk
Medlem

Kan ju ha något med detta att göra med tanke på att den har en Phison-controller: https://www.sweclockers.com/nyhet/41709-ssd-mysteriet-lost-fe...

Inte exakt samma Phison-modell, men ändå. Uppdatera till senaste firmware om möjligt.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Jag läste det du länkade till. Förstod det som om det gällde Windows bara? Jag vet inte ens hur man uppdaterar sånt där i MacOS

Permalänk
Medlem

Älskar det här nya med AI. Det här borde jag klara av

To update Corsair firmware on macOS, either download and install the iCUE software for macOS from www.corsair.com and use the in-app update function, or use the new web-based CORSAIR Firmware Update Utility at www.corsair.com/firmware-updater/index.html to update directly from your web browser. For the web utility, you must connect your device and authorize browser access, while iCUE requires installation but allows for advanced control of your peripherals.
Using the iCUE Software (Recommended for advanced features)
Download and Install iCUE: Go to the CORSAIR downloads page and download the iCUE software for macOS.
Open iCUE: Launch the iCUE application on your Mac.
Select Your Device: Click the "SETTINGS" menu and then select the specific CORSAIR device you wish to update from the list.
Initiate the Update: Click the "Update" button.
Complete the Update: Follow the on-screen prompts to download and install the latest firmware for your device. Do not disconnect your device during the process.
Using the CORSAIR Firmware Update Utility (No software installation)
Visit the Utility Page: Open your web browser and go to www.corsair.com/firmware-updater/index.html.
Connect Your Device: Connect your compatible CORSAIR device to your Mac via a USB cable.
Authorize Access: The browser will prompt you to authorize access to your connected device.
Update Firmware: The page will detect your device, show its current firmware version, and offer an update option if available. Click the "Update" button and follow the instructions to complete the process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockdan:

Tack för snabbt svar. Jag läste det du länkade till. Förstod det som om det gällde Windows bara? Jag vet inte ens hur man uppdaterar sånt där i MacOS

Eftersom problemet ligger i firmware så är OS:et antagligen irrelevant

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyckats uppdatera firmware. Jag har inte hittat hur man gör i MacOS. Är det någon som vet hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockdan:

Jag har inte lyckats uppdatera firmware. Jag har inte hittat hur man gör i MacOS. Är det någon som vet hur man gör?

Uppgraderingsverktyget verkar bara finnas till Windows:
https://forum.corsair.com/release-notes/ssd-toolbox/1269-r59/

Skrolla ner till "MORE DOWNLOADS" och välj "Storage" i det vänstra fältet:
https://www.corsair.com/se/en/s/downloads
CORSAIR SSD TOOLBOX v1.2.6.9

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockdan:

Min externa disk kopplar från ofta. Idag har jag försökt flytta in en 50gb mapp säkert 10 ggr. Disken kopplar från och jag blir tvungen att stänga av för att få åtkomst. Den kopplar bara från när jag flyttar och kopierar stora filer.

Mac M2 Pro

Jag formaterade i det där nya APFS som datorn också har. Det är jobbigt och det kanske kan vara

Har en Mac mini M4 Pro och hade ett Hyperdrive usb4 chassi först men hade oxå problem med att det kopplade från ibland.
Skaffade ett https://www.inet.se/produkt/8907028/satechi-usb4-nvme-ssd-pro... istället och det fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjockdan:

Mac M2 Pro

Använder ett "OWC Express 1M2"-kabinett (också USB4/Thunderbolt) med en Mac och det har fungerat bra. Har ingen erfarenhet av just Hyperdrive USB4, men det ser ju på pappret "liknande" ut.
Kan ju vara något helt annat chipset, iofs... det är väl vad som lär avgöra vad gäller eventuella kompatibilitetsproblem.

APFS känns ju rimligt att använda, det borde inte vara ett problem.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304