EU föreslår gratis Wifi i huvudstäder

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

EU föreslår gratis Wifi i huvudstäder

Ett nytt projekt ska ge alla EU-medborgare gratis tillgång till Wifi i unionens huvudstäder. Arbetet beräknas bli klart 2019 och kostar motsvarande 1,1 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Feb 2009

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

Stationär: | Stor tung långsam historia |
Ultrabook: | ASUS UX31A |
Mobil: | Samsung Galaxy S8+|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

@voro12: Ska ju täcka en hel stad

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2008

Bara huvudstäder? Då kan det vara strunt samma och ser hellre mina skattepengar går till något bättre. EU är verkligen en förlegad dinosaurie, lär med tur gå samma öde till mötes.

Cooler Master HAF X|Benq Xl2410T|ASUS P8Z68-V PRO/GEN3|Intel i7-2600K 4,7GHz|Corsair Hydro H100|Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1800 16GB|Corsair Force GT-F120 120GB SSD|2x Samsung SpinPoint F1 1TB|Gigabyte GTX 980 Ti|Cooler Master Silent Pro M1000 1000W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av foxzox7:

@voro12: Ska ju täcka en hel stad

Stackars all invånare med egen hem-wifi. Styrkan på dessa eu-hotspots kommer störa ut allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av voro12:

1,1 miljarder kr ska subventionera 6000 hotspots, det blir ca. 183 000 kr per hotspot. Vad består en EU-hotspot av egentligen?

Mja långt kommer du nog inte med några accesspunkter för hushåll.

BitFenix Prodigy M, ASUS Z170 Maximus VIII Gene, Intel i7 6700k, 16GB DDR4 2133MHz, GTX 1070, Corsair SF600, Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2015

Känns som att det finns vettigare saker att lägga pengar på...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Är väl bättre att de lägger pengarna på att förbjuda operatörer att ta betalt för surf? Alternativt att en flatrateavgift införs som gäller i hela EU. På så sätt kan alla dra nytta av det och inte bara de som bor i eller besöker storstäder. Men det är klart. Operatörerna skulle väl protestera i vanlig ordning för det är ju bara pengar pengar pengar som gäller där. Usch!

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Blir jobbigt för spridningskollen...

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2009

Alltså, tror de på något sätt att detta är en ersättning till fri roaming? Lägg ned detta innan det kostat ett öre, ger hellre varenda öre till bönderna eller samerna trots att de borde ligga på plus redan vad det gäller EU pengar...eller ge dem till Rumänien mfl så de inte behöver exportera sina sociala problem till resten av EU.

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av voro12:

ska dras kabel, och byggas torn, nya knutpunkter.
sedan kommer service mm

/Det är dyrt att ligga på topp

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kommer bli kul att läsa om alla säkerhetsbrister i dessa nätverk.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I en byhåla
Registrerad
Feb 2010

Inte min lilla by?

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 64GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

But why? Hade väl varit intressant kring millennieskiftet, men nu finns det ju 4G och snart inga roamingavgifter. Wifi känns också som helt fel teknik att täcka en hel stad med.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Wolfgrin:

Bara huvudstäder? Då kan det vara strunt samma och ser hellre mina skattepengar går till något bättre. EU är verkligen en förlegad dinosaurie, lär med tur gå samma öde till mötes.

Precis. Man jobbar och sliter hårt för sina pengar. Jag funderar oftast både en och två gånger innan jag lämnar ifrån mig dom. Skapar lätt irritation när myndigheter legalt kommer och snor mina pengar och tycker sig veta bättre än mig på hur man skall använda dom.

Kan man använda det starka ordet stöld?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

COOLT
Grattis alla Stockholmare som får gratis internet. Då är det bara att säga upp fiberinstallationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det finns otroligt mycket problem med dagens internetteknik, inte minst för IoT. Huvudproblemet jag ser för användarna är att kostnaden skenar iväg. I usa har de ställen som kallas för library där man kan läsa böcker och surfa, kanske Eu borde fundera på sånt istället?

Sedan kan de bygga lite surfstationer lite varstans, när jag började jobba i Göteborg så var det t.ex. ett surfställe vid centralstationen där en thairesturang ligger idag, men den försvann i brist på användare. (de flesta har idag en surfmobil)

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Haha, vilka tomtar.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av voro12:

Tänk byrokrati och administration.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Greveholm
Registrerad
Aug 2008

Det är väl bara att knata in på närmaste McDonalds så får man gratis WIFI

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014

Dumt att slösa pengar på något som majoriteten ändå inte kan använda.
28 huvudstäder? London ska då inte få något då de ändå ska lämna.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

"Gratis"
För politikerna kanske. Själv betalar jag skatt så knappast gratis.

Asus Maximus VI Hero | Acer Predator XB271HU | Intel 4770K @ 4.5GHz | 16gb 2133MHz CL9 Corsair Dominator Platinum | NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti FE | Samsung 840 Pro 256GB | Fractal Define R4 | Seasonic Platinum 1000W | 360 Alphacool UT60 | 240 Hardware Labs GT Stealth | EK Supremacy CSQ | EK-FC Titan X Pascal | D5 Vario

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Folk hittar saker att klaga på vad EU än föreslår... Jisses!

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

EU är ett skämt. Är otroligt glad att Storbritannien valde att lämna det och hoppas fler länder följer i samma spår.

Är tillgång till Wifi så himla viktigt för allt och alla? Måste man kunna kolla Snapchat, Instagram och Facebook konstant?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Onsala
Registrerad
Okt 2006
Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Ypperligt sätt att diskriminera ut de 70-80% (?) av alla medborgare som inte bor i huvudstäder eller vad?

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Verkar vara väldigt viktigt för eu-politiker att få ringa och surfa gratis.

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Ozzed:

Är väl bättre att de lägger pengarna på att förbjuda operatörer att ta betalt för surf? Alternativt att en flatrateavgift införs som gäller i hela EU. På så sätt kan alla dra nytta av det och inte bara de som bor i eller besöker storstäder. Men det är klart. Operatörerna skulle väl protestera i vanlig ordning för det är ju bara pengar pengar pengar som gäller där. Usch!

Fast det är bara fel, det ska självklart finnas lagar och regler som ser till att företag följer vissa standarder och sådant men vad företagen väljer att göra vad gäller priser, utbud och valmöjligheter borde vara helt upp till dom. Skulle du kräva lägre priser om Ica nu höjde priset på en viss vara? Nej då går man till nästa butik med lägre priser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av DunderKlumpen:

Folk hittar saker att klaga på vad EU än föreslår... Jisses!

Det kallas för eget politiskt engagemang, en mycket sund folkrörelse som desvärre mer och mer bytts ut mot att följa andra på FB, YT och dess likar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Låter som ett utmärkt sätt att rubba en välfungerande svensk telemarknad på. Är det något som EU borde göra så är det väl ändå att se till att personer på landsbygden som SAKNAR vettig uppkoppling får vettig uppkoppling? EU är rätt sämst.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10