Permalänk
Medlem

Wifi ute i stallet.

Hej.
Jag undrar hur jag ska få till wifi ute i stallet. Jag har en bit mellan hus och stall, så wifi når inte dit.
Har monterat en extender på taket som är närmast huset och har därifrån dragit en nätverkskabel vidare in till stallet.
Där har jag en kamera så jag kan hålla hålla koll på hästarna. Det jag vill göra är att koppla in fler kameror och slippa dra en massa kablar till dom. Samt även en wifiströmbrytare så jag kan tända en lampa och se bättre.
Frågan är hur man får till det hela, kan jag koppla på ytterligare en expander eller accesspunkt där inne?
Hur gör jag?
/Conny

Permalänk
Medlem

Varför inte dra kabel till kamerorna och strömförsörja dem via PoE?

Permalänk
Medlem

istället för att ha en extender, dra en sladd ut till en switch, dra sladd från switch till de kameror som behöver, och koppla på en AP på switchen för wifi?

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

istället för att ha en extender, dra en sladd ut till en switch, dra sladd från switch till de kameror som behöver, och koppla på en AP på switchen för wifi?

Sladd-dragning är just det jag vill undvika, då det är väldigt krångligt där ute med alla bjälkar och annat. En AP har jag för mig kopplas till en router som inte har wifi, för att få det. Det här är ju ingen router utan en kabel dragen från en repeater-antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cop47at:

Sladd-dragning är just det jag vill undvika, då det är väldigt krångligt där ute med alla bjälkar och annat. En AP har jag för mig kopplas till en router som inte har wifi, för att få det. Det här är ju ingen router utan en kabel dragen från en repeater-antenn.

Men måste du inte dra kabel för ström till kamerorna?

Om jag har fattat rätt så har du lyckats dra en kabel ut till stallet redan.
Isf så bör du kunna koppla in en AP ute i stallet och på så vis få wifi att fungera.
En accesspunkt behöver ju helt enkelt konfigureras så att den är på samma nätverk som din router och har routern inställd som gateway.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker du verkar att ha väldigt oklara begrepp om det tekniska. Om du inte vill använda nätverkskabel och strömförsörja kamerorna via PoE måst du ju strömförsörja kamerorna på något annat sätt. Det är också viktigt att tänka på problemet med el i en stallmiljö. Om man ska vara säker på att inte starta någon brand ska elanläggningen uppfylla rätt hårda krav. Det är också frågan om wi-fi täckningen. Om det fungerar med wi-fi beror ju på ett antal faktorer som inte är utredda.
Jag tycker du ska anlita någon som kan mer.

Permalänk
Medlem

Kanske kan detta vara något alternativ? Är förvisso kanske lite väl overkill.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det finns speciella och hårdare regler för el i stallbyggnader, nu blir det väl kanske inte frågan om så mycket elinstallation men man kan ju tänka på vissa saker ändå tex så att nätverkskablar inte blir uppätna av häst eller råttor, den här var rätt lättläst för nån som inte är elinstallatör >
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoader.axd?OwnerID=...

Jag hade monterat en accesspunkt utomhus på taket och kamerorna hade blivit kabelanslutna och fått el via en poe switch, alltså bara en nätverkskabel till respektive kamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kopplar ur den kablen du dragit till kameran och sätt in en switch (i stallet). Koppla sedan in en AP + kameran i switchen. Den APn som du satt i switchen kan skapa ett nytt Wifi till de övriga kamerorna.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs