Tangentbord för spel som inte väcker grannarna när man trycker. behöver tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag kollade upp dina länkar matis quiet click och topre och dom var ju inte direkt tysta.. låter ju mer som en gammaldags skrivmaskin.

och gick tangentbordet sönder efter 3 veckor så går inte det på garantin? haha min brorsa har haft ett k70 i 1.5år utan problem nu vad jag vet i alla fall.

Som @huttala skriver är det svårt att jämföra ljud från youtube. Jag kan av egen erfarenhet säga att Quiet Click låter betydligt mindre än röda MX med o-ringar. Dessutom finns tre olika Matias-brytare, Click låter ordentligt, Quiet Click och Linear låter väldigt lite. Kan hända har du tittat på en youtubevideo med Matias Click.

Gällande garanti hade jag säkert kunnat få ett nytt tangentbord från Corsair, men det hade förutsatt att jag var intresserad av det. I och med att jag tyckte tangentbordet var dåligt ur fler aspekter än att det dog (kass känsla, till och med för att vara MX, högljutt för röda MX, dålig kvalitet, fult, äckliga tangenter med fult typsnitt och skumma storlekar på tangenterna på bottenraden så att det inte går att fixa något vettigare) och att det inte var jag som köpt det utan jobbet som inte bryr sig om trasig teknik på samma sätt som en privatperson, gjorde att jag kände att jag fick mer ut av att se det falla ner i elektronikskroten.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kethsi:

ok men hur ska jag jämföra olika tangentbord då? det är ju inte direkt världens utbud här i sverige och att testa i butik är hopplöst när man väl hittar någon affär som har test exemplar så brukar det vara 1-2 tangentbord och då oftast skit som razer eller liknande.

topre/matias tangentborden finns ju inte i sverige heller så jag kan ju inte köpa hem och testa dom..

Du litar på oss som har testat säkert runt 50 olika mekaniska tangentbord.
Köp Matias Quiet klick (om du vill ha en bump som MX-Brown) eller Matias linear om du vill ha så likt MX-Red som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Som @huttala skriver är det svårt att jämföra ljud från youtube. Jag kan av egen erfarenhet säga att Quiet Click låter betydligt mindre än röda MX med o-ringar. Dessutom finns tre olika Matias-brytare, Click låter ordentligt, Quiet Click och Linear låter väldigt lite. Kan hända har du tittat på en youtubevideo med Matias Click.

Gällande garanti hade jag säkert kunnat få ett nytt tangentbord från Corsair, men det hade förutsatt att jag var intresserad av det. I och med att jag tyckte tangentbordet var dåligt ur fler aspekter än att det dog (kass känsla, till och med för att vara MX, högljutt för röda MX, dålig kvalitet, fult, äckliga tangenter med fult typsnitt och skumma storlekar på tangenterna på bottenraden så att det inte går att fixa något vettigare) och att det inte var jag som köpt det utan jobbet som inte bryr sig om trasig teknik på samma sätt som en privatperson, gjorde att jag kände att jag fick mer ut av att se det falla ner i elektronikskroten.

Skrivet av huttala:

Du litar på oss som har testat säkert runt 50 olika mekaniska tangentbord.
Köp Matias Quiet klick (om du vill ha en bump som MX-Brown) eller Matias linear om du vill ha så likt MX-Red som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=Son03f8ul4E

youtube! men jag vill bara fråga är det F7an på videon som är matias quiet pro tangenten eller ljudet som man får av den? eller vilken av dessa låter mest som en matis quiet pro tangent?

är lite intresserad av brown switcharna så om man kan få en liknande känsla utan så mycket av ljudet vilken av de här matias tangentborden är det som gäller då? skulle någon av er kunna länka ett sånt?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Läser inte igenom hela tråden, men här är mitt tips, ursäkta om det kommit tidigare.

Logitech g810 orion spectrum.

Fördelar:
-Kortare lägen
-Tystare än *cherry brytare
-Skönt volymhjul
-Ett par programmerbara knappar.
-Många färger att välja på samt annan färg vid tryck om du vill ha det.

-Nackdelar
Jag har inte kommit på något egentligen, kan mer vara en "vad behöver du" fråga.

Jag satt länge med Cherry MX brown och älskar det, (6-7 år minst) men fick testa logitech, var först helt emot det men efter att ha suttit en dag med det så kan jag inte släppa det, man vänjer sig fort som attan och det blir bara bättre.

Det är dessuom tystare än många rubberdome som faktiskt kan låta en hel del, framförallt om det är lite slappa o extra plastiga.

Fullstora tangenter såklart.

Mitt kostade 1290, sett att det dippat till strax under 1000 lappen flera gånger.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Det är en extra usb-port på baksidan av tangentbordet, bredvid där kabeln går ut.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Skäggig legend

vilket tangentbord du vill med röda brytare samt oringar. Jag kör ett mk-80 (blåa) med oringar. Maaagiskt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kethsi:

https://www.youtube.com/watch?v=Son03f8ul4E

youtube! men jag vill bara fråga är det F7an på videon som är matias quiet pro tangenten eller ljudet som man får av den? eller vilken av dessa låter mest som en matis quiet pro tangent?

är lite intresserad av brown switcharna så om man kan få en liknande känsla utan så mycket av ljudet vilken av de här matias tangentborden är det som gäller då? skulle någon av er kunna länka ett sånt?

Svar ja på samtliga frågor!

Permalänk
Medlem

här kommer mr tjat nisse igen!

nu har jag äntligen kommit ner till 2 stycken tangentbord jag vill ha! De som fanns i Sverige prioriterade jag så därför åkte matias quiet click och topre ut genom fönstret och ärligt talat så gillade jag inte deras design heller.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581515
CM Storm QuickFire TK Red Switch / är lite osäker på om jag vill ha brun eller röda switchar dock..

andra tangentbordet är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3611826
Cooler Master MasterKeys Pro S RGB Brown Switch / ignorera switchen det får jag bestämma eller singla slant om vilken jag tar det gör ingen skillnad just nu men vilket av dom här 2 hade ni tagit? och bara som bonusfråga som maxgaming är legit eller hur? i så fall beställer jag imorgon och ni slipper tjatandet om tangentbord för ett tag i alla fall

extra fråga om en musmatta om någon har kunskap eller erfarenhet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3386017
är den värd priset eller finns det mer prisvärda mattor? den ska funka bra med qpad 5k och den ska ha plats för både mus och tangentbord!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Kethsi: Masterkeys Pro är bra tangentbord, men allt annat än tyst. Så då går du emot hela grejen med tråden. Bruna låter mer än röda.
Du kommer få ett snyggt och bra tangentbord, men alla i huset kommer nog hata dig om de nu är känsliga för ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@Kethsi: Masterkeys Pro är bra tangentbord, men allt annat än tyst. Så då går du emot hela grejen med tråden. Bruna låter mer än röda.
Du kommer få ett snyggt och bra tangentbord, men alla i huset kommer nog hata dig om de nu är känsliga för ljud.

kommer dom låta mycket med o-ringar också? jo ja vet att jag håller på att gå emot syftet av tråden men tänkte att med o-ringar kanske det blir tyst nog?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kethsi:

kommer dom låta mycket med o-ringar också? jo ja vet att jag håller på att gå emot syftet av tråden men tänkte att med o-ringar kanske det blir tyst nog?

Det kan bara dina grannar svara på. O-ringarna tar bort det värsta när man trycker ner brytaren, men uppslaget och allt rassel från MX switcharna är fortfarande där. Och det låter en hel del det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det kan bara dina grannar svara på. O-ringarna tar bort det värsta när man trycker ner brytaren, men uppslaget och allt rassel från MX switcharna är fortfarande där. Och det låter en hel del det med.

aja skit samma tack för all din hjälp och tid och ursäkta att jag fullständigt svängde i mitt val här men nu blir det klick klack krig här hemma

kan man köpa en vilken ny usb kabel som helst och använda till tangentbordet? 1,5m känns ganska kort även om det kanske räcker nu men tänker senare om jag behöver en längre sladd så går det att köpa eller?

nu är den beställd i alla fall med o-ringar så får vi se hur det går

ohohoh märkte just att jag råkade beställa bruna switchar istället för röda mailade dom att byta men nu får vi ser hur det går det här blir ett rent lotteri haha.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14