Permalänk
Medlem

Fps drops efter överklockning

Tjena börjat få fps drops nu efter jag överklockat min fx 8320 till 4,4ghz. Fps drops händer olika ofta i olika spel. I gta är det kanske varje 3e minut och då får jag runte 30-40fps i typ 5-15 sekunder. I cs händer det inte lika ofta eller länge men det händer fortfarande ändå.

Kan det va att den får för lite ström? Den gick igenom prime95 men har ju bara en psu på 500w. Tack på förhand!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Temps?

Permalänk
Medlem

@Cappe97: Under vilka omständigheter händer dessa ''drops''. Vilka program körs i bakgrund? prova att klocka ner lite och se om problemet försvinner. Kan ju vara ett problem med ström försörjning, detta av många olika anledningar. Hur stadigt är ditt nätagg?

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk

Tvivlar att det skulle vara strömförsörjning när du kör den med ett 270x. 500W ger gott om marginal.

Skulle det vara nätagget som inte kan leverera ström leder det nästan alltid till en krasch dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Har haft 63 som max tror jag men brukar inte ligga över 60

Skrivet av Jockey87:

@Cappe97: Under vilka omständigheter händer dessa ''drops''. Vilka program körs i bakgrund? prova att klocka ner lite och se om problemet försvinner. Kan ju vara ett problem med ström försörjning, detta av många olika anledningar. Hur stadigt är ditt nätagg?

Brukar ha chrome och spotify uppe medans jag kör. Har ingen aning om hur stadigt mitt nätagg är. Hur kollar man det?

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Tvivlar att det skulle vara strömförsörjning när du kör den med ett 270x. 500W ger gott om marginal.

Skulle det vara nätagget som inte kan leverera ström leder det nästan alltid till en krasch dessutom.

ok skönt o höra

Visa signatur

<3

Permalänk

@Cappe97: Hur är det med grafikkortstempen? Överklockningen kan öka den nominella temperaturen i chassit vilket kanske påverkar grafikkortet.

Vilket program kollar du temp med? Processorn börjar throttla vid 70C vilket inte är långt ifrån var du ligger.

Har du testat klocka ner processorn? Försvinner problemen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Cappe97: Hur är det med grafikkortstempen? Överklockningen kan öka den nominella temperaturen i chassit vilket kanske påverkar grafikkortet.

Vilket program kollar du temp med? Processorn börjar throttla vid 70C vilket inte är långt ifrån var du ligger.

Har du testat klocka ner processorn? Försvinner problemen då?

Drog ner den till 4,2ghz och funkar fint nu. Skumt

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Drog ner den till 4,2ghz och funkar fint nu. Skumt

Du har nog haft glada små räknefel. Prime95?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.