Skrivet av olga32:
Det är väl inte så mycket att fundera över? Bara att överklaga. Det värsta som händer är att du får avslag och måste betala i alla fall.
Parkeringsbolagen är ju bara vinstmaximerande svin som hellre bötfäller än friar i alla tveksamma fall, trots att den eventuella felparkeringen inte skulle vara den minsta oangelägenhet för någon över huvud taget.
Väntar alltid tills påminnelsen dimper ner i brevlådan då jag hört talas om fall då bötern aldrig blivit registrerad eller vad som nu kan orsaka att den aldrig dykt upp. Därefter överklagar jag på de grunder jag kan komma på och ställer några relativt relevanta och mycket knepiga frågor som gör att de får jobba lite för att få in bötern. Aldrig lyckats få igenom en överklagan än, men har ju i alla fall bidragit till att se till att dom tjänar lite mindre pengar.
Nej, det är väl lite så jag tänker också. Lika bra att överklaga liksom. Tyvärr är det sällan de missar att registrera böter nuförtiden då deras enheter är uppkopplade och väl direkt skickar in allt. Det man kan hoppas på är att de skriver fel regnummer typ.
Skrivet av moonblase:
så om man svänger in på din gata så är det i denna ordning?
1. förbudsskylt för parkering
2. skylt för boendeparkering med förbud på vissa tider
3. denna tillfälliga skylt
isåfall får man parkera där. förutom vid städtiderna
står det i ordningen "2-1-3" så är det parkeringsförbudskylten som gäller
Denna tillfälliga skylt betyder ingenting förrens datumen står. på samma sätt som att "förbud att parkera för städ-skylten" inte gäller på en tisdag jämn vecka.
Nja, P-förbudsskylten har inget med saken att göra egentligen, det var bara ett exempel på att en skylt kan göra att föregående skylt inte gäller även om det är utanför skyltens giltighetstid.
Det ser ut som: 2 - 3 - slutskylt för 3 (sen en bit bort 1 följt av slutskylt för 1), och jag parkerade efter 3. Frågan är om det som står på 2 gäller efter 3 då 3:s datum inte har infallit än. Hade det inte stått något datum så hade det varit endast tre som gällde och inte 2, och hade det varit inom datumen på 3 så tror jag inte att 2 gällt heller. Så verkar i alla fall vara fallet för 1 som är en bit bort då det brukar stå exempelvis firmabilar där på natten som ju inte har boendeparkeringstillstånd, utan att få böter då förstås.
Skrivet av backfeed:
Knepigt fall. Du gör rätt i att åtminstone försöka bestrida, för parkeringsbolagen förtjänar inte sällan en pungspark pga högst tvivelaktig eller direkt felaktig regeltolkning (som när ett sådant fanskap till bolag försökte bötfälla mig för att jag stod tillfälligt parkerad utanför mitt eget garage, vilket var fullt tillåtet).
Jo, bolagen är inte trevliga.
Citat:
Brukar det inte vara tvärtom, att man inte ska betala utan istället bestrida innan sista betalningsdatum (för då upphör detta datum att gälla och det ska inte kunna bli några förseningsavgifter, utan man ska få en ny faktura med nytt sista-datum när nytt beslut har tagits)? Så brukar rådet åtminstone vara för bluff-fakturor.
Det beror på vart man har parkerat, på tomtmark så ska man inte betala om man har avsikt att överklaga för det blir typ ett medgivande av skuld och det är väldigt svårt att få några inbetalade pengar tillbaka, däremot behöver man skriftligen bestrida kravet och en gång till om man får avslag men vill driva det vidare, annars blir det inkasso. På kommunal mark (gata) så måste man betala oavsett om man tänker överklaga eller ej, annars blir det kronofogden ganska snabbt. Då får man också tillbaka sina pengar direkt om överklagan går igenom.
Skrivet av Andreaz1:
Jag tycker din beskrivning är extremt luddig, jag har jättesvårt att förstå men av det jag tror jag förstått kan jag inte förstå hur du tror att du har rätt.
Står det en skylt någonstans bakom din bil med "parkering förbjuden vissa tider" och du har stått där den tiden ändå är det ju du som har gjort fel. Det känns inte konstigt på något sätt. Jag förstår inte varför du drar in den tillfälliga skylten för? Den gäller ju inte ens än och även om den hade gjort det hade du gjort fel eftersom det står stoppförbud på den. Skulle den på något sätt upphäva den ordinarie skylten genom att bara stå där den står?
Jo, jag vet att jag missade städtiden. Men om det finns en chans att parkeringsvakten gjort fel när hen bötfällde mig så slipper jag förstås gärna att betala. En P-skylt följt en bit bort av en skylt med P-förbud gör förstås att P-skylten inte gäller efter den andra skylten och tvärtom. Här har jag en skylt som säger (bland annat) P-förbud torsdag 9-12 och sen kommer en annan skylt som säger stoppförbud vid en annan tidpunkt inom vissa datum. Utan datumet så hade det varit självklart att den första skylten inte gällde efter den andra liksom, hade jag parkerat där då så hade jag brutit mot förbudet att stanna och inte förbudet att parkera och hade fått högre böter. Samma om jag hade parkerat där inom datumet och tiden. Hade tiden för den andra skylten (7-16) inte överlappat den första skyltens tider (9-12 varannan torsdag) så hade det endast varit den andra skyltens tider som hade gällt bakom den andra skylten. Men frågan blir ju då om datumet på skylt nummer 2, den på bilden, gör att dess påverkan på skylten innan också bara gäller inom datumet på skylt 2. För så är ju inte fallet om det bara står tid och inte datum.
Citat:
Det är nästan så jag känner igen gatan själv så jag skulle knalla dit och se hur det ser ut.
Känner du för det så varsågod. Godhemsgatan är det.
Citat:
Beror tydligen på var man bor. Ska stå tydligt på baksidan av böteslappen vad som gäller. På de jag har sett har det varit extremt övertydligt att man ska betala först och sen överklaga.
Det beror på vart man har parkerat. Det är rätt stor skillnad på felparkeringsavgift, som man betalar om man parkerar fel på allmän plats (oavsett om det är att man inte följer skyltarna, står för nära en korsning, dubbelparkerar eller så), och kontrollavgift som man får betala om man parkerar fel på tomtmark som i ett P-hus eller på en kundparkering. Felparkeringsavgiften måste man betala och sen kan man få upprättning i efterhand. Kontrollavgiften ska man inte betala om man vill bestrida den.
Citat:
Kan ju dela en liten egen anekdot angående dessa bolag: fick en gång böter för att jag betalade parkeringen vid fel automat. Parkeringen kostade exakt lika mycket på båda automaterna men stod tydligen inte på parkeringen jag betalade för och fick böter ändå.
Jo, bolagen är jävliga. På Göteborgs gator så är det inte så i alla fall, har du betalat någonstans så gäller biljetten även på andra platser med samma eller lägre kostnad. Jag har också anekdoter både där jag fått igenom överklagan trots att jag kanske inte borde och tvärtom, men de kan vi ta någon annan gång. En sak jag blev riktigt sur på var när jag försökte betala via en telefontjänst för inte så länge sedan, det funkade inte och kundtjänst kopplade runt mig en del tills någon påstod att min bank måste ha spärrat mitt kort för internetbetalningar utan att säga till mig och att det händer ofta, vilket förstås inte stämde. Allt för att slippa hjälpa en liksom...