Permalänk
Avstängd

Överklaga P-böter

Jag var hemma från jobbet häromdagen och glömde helt bort att det var städdag, mycket på grund av att jag normalt inte är hemma mitt på dan och därför sällan behöver bry mig om sådant. Jag brukar ta böterna utan tjafs när sånt händer då jag ju faktiskt stod där på städdagen (även om det förstås inte var någon städning av gatan, P-vakter har man alltid budget till men inte gatsopmaskiner uppenbarligen), men de ska gräva upp gatan där jag stod parkerad så det fanns en skylt som kanske innebär att jag inte hade parkerat fel i alla fall.

Bilden nedan visar min bil och skylten som jag anser friar mig. Längre ner på gatan, alltså långt innan denna skylt, sitter en skylt med boendeparkering, P-förbud torsdag udda veckor 9-12 eller nåt sånt, ingen zon-skylt utan den gäller bara en bit av ena sidan av gatan. Frågan är om den friar mig, alltså om det är någon idé att överklaga. Skylten på bilden har ju ett datum som är en bit fram i tiden liksom. Vad jag hoppas är att denna skylt betyder att skylten innan inte gäller, fram till nästa skylt i alla fall som är en (tillfällig) stoppförbudsskylt med en nedåtpil ("fram till hit"). Längre upp på gatan sitter en liknande skyltuppsättning, fast permanent uppsatt, med P-förbud 8-18 och den innebär ju att den tidigare skylten med boendeparkering inte gäller fram till nästa skylt som är en P-förbud med en nedåtpil. Som jag ser det är det som kan fälla mig skylten med Gatuarbete, men jag vet inte vad den innebär riktigt. Att skylten är tillfällig borde inte ha någon betydelse och inte heller att datumet är så långt fram. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag var hemma från jobbet häromdagen och glömde helt bort att det var städdag, mycket på grund av att jag normalt inte är hemma mitt på dan och därför sällan behöver bry mig om sådant. Jag brukar ta böterna utan tjafs när sånt händer då jag ju faktiskt stod där på städdagen (även om det förstås inte var någon städning av gatan, P-vakter har man alltid budget till men inte gatsopmaskiner uppenbarligen), men de ska gräva upp gatan där jag stod parkerad så det fanns en skylt som kanske innebär att jag inte hade parkerat fel i alla fall.

Bilden nedan visar min bil och skylten som jag anser friar mig. Längre ner på gatan, alltså långt innan denna skylt, sitter en skylt med boendeparkering, P-förbud torsdag udda veckor 9-12 eller nåt sånt, ingen zon-skylt utan den gäller bara en bit av ena sidan av gatan. Frågan är om den friar mig, alltså om det är någon idé att överklaga. Skylten på bilden har ju ett datum som är en bit fram i tiden liksom. Vad jag hoppas är att denna skylt betyder att skylten innan inte gäller, fram till nästa skylt i alla fall som är en (tillfällig) stoppförbudsskylt med en nedåtpil ("fram till hit"). Längre upp på gatan sitter en liknande skyltuppsättning, fast permanent uppsatt, med P-förbud 8-18 och den innebär ju att den tidigare skylten med boendeparkering inte gäller fram till nästa skylt som är en P-förbud med en nedåtpil. Som jag ser det är det som kan fälla mig skylten med Gatuarbete, men jag vet inte vad den innebär riktigt. Att skylten är tillfällig borde inte ha någon betydelse och inte heller att datumet är så långt fram. Vad säger ni?
http://forumbilder.se/FBDFT/parkering.jpg

Svårt att säga =/

Men ska du bestrida gäller alltid: betala först och bestrid efteråt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Som jag ser det och jag kan ha fel men det som står där är;
parkerings och stop-förbud
mellan 7-11 Nov kl 7-16 pga gatuarbete, bilen kommer att bogseras bort om den står här då.

Jag skulle säga att du har rätt, men som sagt jag kan ha fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Svårt att säga =/

Jo självklart, redan betalat.

Skrivet av Ferrat:

Som jag ser det och jag kan ha fel men det som står där är;
parkerings och stop-förbud
mellan 7-11 Nov kl 7-16 pga gatuarbete, bilen kommer att bogseras bort om den står här då.

Jag skulle säga att du har rätt, men som sagt jag kan ha fel.

Jo, alltså jag förstår ju vad skylten betyder, jag vet bara inte om det är som en vanlig parkeringsskylt som innebär att det som gäller fram till den inte gäller längre.

Ja ja, det är väl lika bra att göra ett försök. Det kostar ju inget, mer än min tid, att överklaga liksom.

Tack för svaren. Jag uppdaterar tråden med hur det går sen.

Permalänk
Medlem

Finns det en förbudsskylt "bakom" fotografen eller hur man ska säga så gäller den fram till nästa parkeringsskylt eller vägen tar slut.

Skylten på bilden är en tillfällig skylt som gäller under datumen som står på den och du kan ignorera den.

Tänk som så att ifall den hade avbrutit städ-skylten så hade det varit parkeringsförbud oavsett.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonblase:

Finns det en förbudsskylt "bakom" fotografen eller hur man ska säga så gäller den fram till nästa parkeringsskylt eller vägen tar slut.

Skylten på bilden är en tillfällig skylt som gäller under datumen som står på den och du kan ignorera den.

Tänk som så att ifall den hade avbrutit städ-skylten så hade det varit parkeringsförbud oavsett.

Jo, det är så jag hoppas att det inte är, för då stämmer ju boten jag fick.

Det står alltså en skylt i början av gatan som säger parkering 2 timmar boende bla. bla. med parkeringsförbud varannan torsdag en viss tid. Längre upp på gatan står en P-förbudsskylt med inget mer förutom tidsangivelser och den innebär tydligen att boende och 2-timmar inte gäller utan att alla kan stå där så länge de vill (dock max 24 timmar som är en generell regel) utanför angivna tider. Det brukar exempelvis stå firmabilar och sånt där som inte har boendeparkeringskort på natten utan att de får böter. Skillnaden mot denna tillfälliga skylt är att det på den står datum tillsammans med tiden och Gatuarbete (och bärgning då men det spelar ju ingen roll). Jag hoppas ju på att den tillfälliga stoppförbudsskylten betyder samma som den permanenta P-förbudsskylten i bemärkelsen att när den inte gäller så blir det som ingen skylt snarare än de regler som gäller före skylten.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket att fundera över? Bara att överklaga. Det värsta som händer är att du får avslag och måste betala i alla fall.

Parkeringsbolagen är ju bara vinstmaximerande svin som hellre bötfäller än friar i alla tveksamma fall, trots att den eventuella felparkeringen inte skulle vara den minsta oangelägenhet för någon över huvud taget.

Väntar alltid tills påminnelsen dimper ner i brevlådan då jag hört talas om fall då bötern aldrig blivit registrerad eller vad som nu kan orsaka att den aldrig dykt upp. Därefter överklagar jag på de grunder jag kan komma på och ställer några relativt relevanta och mycket knepiga frågor som gör att de får jobba lite för att få in bötern. Aldrig lyckats få igenom en överklagan än, men har ju i alla fall bidragit till att se till att dom tjänar lite mindre pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

så om man svänger in på din gata så är det i denna ordning?
1. förbudsskylt för parkering
2. skylt för boendeparkering med förbud på vissa tider
3. denna tillfälliga skylt
isåfall får man parkera där. förutom vid städtiderna

står det i ordningen "2-1-3" så är det parkeringsförbudskylten som gäller

Denna tillfälliga skylt betyder ingenting förrens datumen står. på samma sätt som att "förbud att parkera för städ-skylten" inte gäller på en tisdag jämn vecka.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...

Permalänk
Medlem

Knepigt fall. Du gör rätt i att åtminstone försöka bestrida, för parkeringsbolagen förtjänar inte sällan en pungspark pga högst tvivelaktig eller direkt felaktig regeltolkning (som när ett sådant fanskap till bolag försökte bötfälla mig för att jag stod tillfälligt parkerad utanför mitt eget garage, vilket var fullt tillåtet).

Skrivet av griid:

Brukar det inte vara tvärtom, att man inte ska betala utan istället bestrida innan sista betalningsdatum (för då upphör detta datum att gälla och det ska inte kunna bli några förseningsavgifter, utan man ska få en ny faktura med nytt sista-datum när nytt beslut har tagits)? Så brukar rådet åtminstone vara för bluff-fakturor.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

I mina ögon så borde du garanterat ha rätt i detta fallet. Parkeringsförbudskylten sitter ju ihop med resten av den temporära skylten så det är ju extremt missvisande att ena delen av den skulle vara permanent och resten temporär. Men ja, det verkar ju som dom kan göra lite hur dom vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker din beskrivning är extremt luddig, jag har jättesvårt att förstå men av det jag tror jag förstått kan jag inte förstå hur du tror att du har rätt.

Står det en skylt någonstans bakom din bil med "parkering förbjuden vissa tider" och du har stått där den tiden ändå är det ju du som har gjort fel. Det känns inte konstigt på något sätt. Jag förstår inte varför du drar in den tillfälliga skylten för? Den gäller ju inte ens än och även om den hade gjort det hade du gjort fel eftersom det står stoppförbud på den. Skulle den på något sätt upphäva den ordinarie skylten genom att bara stå där den står?

Det är nästan så jag känner igen gatan själv så jag skulle knalla dit och se hur det ser ut.

Skrivet av backfeed:

Brukar det inte vara tvärtom, att man inte ska betala utan istället bestrida innan sista betalningsdatum (för då upphör detta datum att gälla och det ska inte kunna bli några förseningsavgifter, utan man ska få en ny faktura med nytt sista-datum när nytt beslut har tagits)? Så brukar rådet åtminstone vara för bluff-fakturor.

Beror tydligen på var man bor. Ska stå tydligt på baksidan av böteslappen vad som gäller. På de jag har sett har det varit extremt övertydligt att man ska betala först och sen överklaga.

Kan ju dela en liten egen anekdot angående dessa bolag: fick en gång böter för att jag betalade parkeringen vid fel automat. Parkeringen kostade exakt lika mycket på båda automaterna men stod tydligen inte på parkeringen jag betalade för och fick böter ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Beror tydligen på var man bor. Ska stå tydligt på baksidan av böteslappen vad som gäller. På de jag har sett har det varit extremt övertydligt att man ska betala först och sen överklaga.

Om det verkligen håller i lag att de kan kräva betalning innan bestridande så är det synnerligen olyckligt och borde ändras, eftersom det öppnar upp för bedrägerier (bluffböteslappar som någon kriminell liten idiot placerar ut).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olga32:

Det är väl inte så mycket att fundera över? Bara att överklaga. Det värsta som händer är att du får avslag och måste betala i alla fall.

Parkeringsbolagen är ju bara vinstmaximerande svin som hellre bötfäller än friar i alla tveksamma fall, trots att den eventuella felparkeringen inte skulle vara den minsta oangelägenhet för någon över huvud taget.

Väntar alltid tills påminnelsen dimper ner i brevlådan då jag hört talas om fall då bötern aldrig blivit registrerad eller vad som nu kan orsaka att den aldrig dykt upp. Därefter överklagar jag på de grunder jag kan komma på och ställer några relativt relevanta och mycket knepiga frågor som gör att de får jobba lite för att få in bötern. Aldrig lyckats få igenom en överklagan än, men har ju i alla fall bidragit till att se till att dom tjänar lite mindre pengar.

Nej, det är väl lite så jag tänker också. Lika bra att överklaga liksom. Tyvärr är det sällan de missar att registrera böter nuförtiden då deras enheter är uppkopplade och väl direkt skickar in allt. Det man kan hoppas på är att de skriver fel regnummer typ.

Skrivet av moonblase:

så om man svänger in på din gata så är det i denna ordning?
1. förbudsskylt för parkering
2. skylt för boendeparkering med förbud på vissa tider
3. denna tillfälliga skylt
isåfall får man parkera där. förutom vid städtiderna

står det i ordningen "2-1-3" så är det parkeringsförbudskylten som gäller

Denna tillfälliga skylt betyder ingenting förrens datumen står. på samma sätt som att "förbud att parkera för städ-skylten" inte gäller på en tisdag jämn vecka.

Nja, P-förbudsskylten har inget med saken att göra egentligen, det var bara ett exempel på att en skylt kan göra att föregående skylt inte gäller även om det är utanför skyltens giltighetstid.

Det ser ut som: 2 - 3 - slutskylt för 3 (sen en bit bort 1 följt av slutskylt för 1), och jag parkerade efter 3. Frågan är om det som står på 2 gäller efter 3 då 3:s datum inte har infallit än. Hade det inte stått något datum så hade det varit endast tre som gällde och inte 2, och hade det varit inom datumen på 3 så tror jag inte att 2 gällt heller. Så verkar i alla fall vara fallet för 1 som är en bit bort då det brukar stå exempelvis firmabilar där på natten som ju inte har boendeparkeringstillstånd, utan att få böter då förstås.

Skrivet av backfeed:

Knepigt fall. Du gör rätt i att åtminstone försöka bestrida, för parkeringsbolagen förtjänar inte sällan en pungspark pga högst tvivelaktig eller direkt felaktig regeltolkning (som när ett sådant fanskap till bolag försökte bötfälla mig för att jag stod tillfälligt parkerad utanför mitt eget garage, vilket var fullt tillåtet).

Jo, bolagen är inte trevliga.

Citat:

Det beror på vart man har parkerat, på tomtmark så ska man inte betala om man har avsikt att överklaga för det blir typ ett medgivande av skuld och det är väldigt svårt att få några inbetalade pengar tillbaka, däremot behöver man skriftligen bestrida kravet och en gång till om man får avslag men vill driva det vidare, annars blir det inkasso. På kommunal mark (gata) så måste man betala oavsett om man tänker överklaga eller ej, annars blir det kronofogden ganska snabbt. Då får man också tillbaka sina pengar direkt om överklagan går igenom.

Skrivet av Andreaz1:

Jag tycker din beskrivning är extremt luddig, jag har jättesvårt att förstå men av det jag tror jag förstått kan jag inte förstå hur du tror att du har rätt.

Står det en skylt någonstans bakom din bil med "parkering förbjuden vissa tider" och du har stått där den tiden ändå är det ju du som har gjort fel. Det känns inte konstigt på något sätt. Jag förstår inte varför du drar in den tillfälliga skylten för? Den gäller ju inte ens än och även om den hade gjort det hade du gjort fel eftersom det står stoppförbud på den. Skulle den på något sätt upphäva den ordinarie skylten genom att bara stå där den står?

Jo, jag vet att jag missade städtiden. Men om det finns en chans att parkeringsvakten gjort fel när hen bötfällde mig så slipper jag förstås gärna att betala. En P-skylt följt en bit bort av en skylt med P-förbud gör förstås att P-skylten inte gäller efter den andra skylten och tvärtom. Här har jag en skylt som säger (bland annat) P-förbud torsdag 9-12 och sen kommer en annan skylt som säger stoppförbud vid en annan tidpunkt inom vissa datum. Utan datumet så hade det varit självklart att den första skylten inte gällde efter den andra liksom, hade jag parkerat där då så hade jag brutit mot förbudet att stanna och inte förbudet att parkera och hade fått högre böter. Samma om jag hade parkerat där inom datumet och tiden. Hade tiden för den andra skylten (7-16) inte överlappat den första skyltens tider (9-12 varannan torsdag) så hade det endast varit den andra skyltens tider som hade gällt bakom den andra skylten. Men frågan blir ju då om datumet på skylt nummer 2, den på bilden, gör att dess påverkan på skylten innan också bara gäller inom datumet på skylt 2. För så är ju inte fallet om det bara står tid och inte datum.

Citat:

Det är nästan så jag känner igen gatan själv så jag skulle knalla dit och se hur det ser ut.

Känner du för det så varsågod. Godhemsgatan är det.

Citat:

Det beror på vart man har parkerat. Det är rätt stor skillnad på felparkeringsavgift, som man betalar om man parkerar fel på allmän plats (oavsett om det är att man inte följer skyltarna, står för nära en korsning, dubbelparkerar eller så), och kontrollavgift som man får betala om man parkerar fel på tomtmark som i ett P-hus eller på en kundparkering. Felparkeringsavgiften måste man betala och sen kan man få upprättning i efterhand. Kontrollavgiften ska man inte betala om man vill bestrida den.

Citat:

Kan ju dela en liten egen anekdot angående dessa bolag: fick en gång böter för att jag betalade parkeringen vid fel automat. Parkeringen kostade exakt lika mycket på båda automaterna men stod tydligen inte på parkeringen jag betalade för och fick böter ändå.

Jo, bolagen är jävliga. På Göteborgs gator så är det inte så i alla fall, har du betalat någonstans så gäller biljetten även på andra platser med samma eller lägre kostnad. Jag har också anekdoter både där jag fått igenom överklagan trots att jag kanske inte borde och tvärtom, men de kan vi ta någon annan gång. En sak jag blev riktigt sur på var när jag försökte betala via en telefontjänst för inte så länge sedan, det funkade inte och kundtjänst kopplade runt mig en del tills någon påstod att min bank måste ha spärrat mitt kort för internetbetalningar utan att säga till mig och att det händer ofta, vilket förstås inte stämde. Allt för att slippa hjälpa en liksom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

http://forumbilder.se/FBDFT/parkering.jpg

Den skylt som Du beskriver men som inte finns med på bilden gäller under angivna perioder på skylten.

Den skylt som Du har på bild gäller fr.o.m. skyltens placering under den angivna perioden på skylten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, det är väl lite så jag tänker också. Lika bra att överklaga liksom. Tyvärr är det sällan de missar att registrera böter nuförtiden då deras enheter är uppkopplade och väl direkt skickar in allt. Det man kan hoppas på är att de skriver fel regnummer typ.
Nja, P-förbudsskylten har inget med saken att göra egentligen, det var bara ett exempel på att en skylt kan göra att föregående skylt inte gäller även om det är utanför skyltens giltighetstid.

Det ser ut som: 2 - 3 - slutskylt för 3 (sen en bit bort 1 följt av slutskylt för 1), och jag parkerade efter 3. Frågan är om det som står på 2 gäller efter 3 då 3:s datum inte har infallit än. Hade det inte stått något datum så hade det varit endast tre som gällde och

Då är det skylten 2. skylt för boendeparkering med förbud på vissa tider som gäller, och parkerar du i en ojämn vecka på torsdag mellan klockslagen så har du felparkerat.

Du kan försöka överklaga men du kommer inte vinna.

Boendeparkeringen gäller fram till stoppförbuds-skylten

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, bolagen är jävliga. På Göteborgs gator så är det inte så i alla fall, har du betalat någonstans så gäller biljetten även på andra platser med samma eller lägre kostnad.

Fick den vid Chalmers på Johanneberg.

Permalänk
Medlem

Låter väl inte ett dugg svårtolkat? Parkeringsförbud gäller enligt skylten bakom dig fram till nästa korsning, men mellan de tillfälliga skyltarna gäller även stoppförbud de angivna tiderna och datumen. Se det på samma sätt som en lastplats som finns på en gata där det i övrigt råder pförbud (eller stoppförbud).

Överklagan kommer att avslås.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Låter väl inte ett dugg svårtolkat?

Precis, jag tycker inte heller att det är svårtolkat, så länge man får info om att det finns en förbjudet o parkera skylt, tidigare, alltså innan hans bil, o då har jag inte ens körkort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@Veni: @moonblase: @Valiumballong: @jnsson:
Jo, det är väl stor risk att jag får betala.

Min tanke (eller snarare förhoppning) är mer som: En parkeringsskylt (oavsett om det är parkering tillåten eller förbjuden, med eller utan diverse restriktioner) gäller ju fram till nästa parkeringsskylt (eller korsning) oavsett vad den har för restriktioner eller så. Men det kanske inte är så om det står ett datum på den andra skylten om det datumet inte har fallit in än.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft säger att du har fel och borde betala. Hurvida det finns något loophole här som gör att du slipper vet jag inte, för mig är det självklart att den temporära skylten inte gäller nu dvs den "finns inte" (än) vilket innebär att den inte har några effekter.

Att hoppas på att en temporär skylt med stoppförbud på något vis kan innebära att du plötsligt får parkera på en gata som i övrigt du inte får parkera på är verkligen att greppa efter halmstrån IMO

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Veni: @moonblase: @Valiumballong: @jnsson:
Jo, det är väl stor risk att jag får betala.

Min tanke (eller snarare förhoppning) är mer som: En parkeringsskylt (oavsett om det är parkering tillåten eller förbjuden, med eller utan diverse restriktioner) gäller ju fram till nästa parkeringsskylt (eller korsning) oavsett vad den har för restriktioner eller så. Men det kanske inte är så om det står ett datum på den andra skylten om det datumet inte har fallit in än.

Fast det som följer är inte en pförbudsskylt utan en stoppförbudsskylt. Pförbudet gäller fram till nästa korsning, stoppförbudet gäller mellan skyltarna

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Sunt förnuft säger att du har fel och borde betala. Hurvida det finns något loophole här som gör att du slipper vet jag inte, för mig är det självklart att den temporära skylten inte gäller nu dvs den "finns inte" (än) vilket innebär att den inte har några effekter.

Att hoppas på att en temporär skylt med stoppförbud på något vis kan innebära att du plötsligt får parkera på en gata som i övrigt du inte får parkera på är verkligen att greppa efter halmstrån IMO

Jo, kanske. Men är boten felaktig så är den liksom. Man kan dra in moral eller sunt förnuft i detta förstås men det finns ju flera aspekter. Är det moraliskt eller följer sunt förnuft att ha städdag och sen inte städa utan bara bötfälla? Sen förstår jag ju att det är rent logistiskt svårt att meddela P-vakterna ifall städning kommer att ske eller ej, och skylten säger ju tydligt att det är förbjudet att parkera vissa tider och nämner inte städning alls egentligen. Men likväl är det ju syftet med den liksom.

Detta var intressant. Min situation påminner väldigt mycket om den som behandlas vid 31:30 i filmen, med skillnaden att det på "min" skylt också stod ett datum angivet. P-förbud följt av stoppförbud vissa tider innebär alltså att man får parkera på stoppförbudet utanför angivna tider, alltså att P-förbudet upphävs av ett stoppförbud även utanför stoppförbudets giltighetstid. Hmm, det får nog bli en överklagan i alla fall. Tackar.

Edit: Se https://lagen.nu/dom/rh/2015:20

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Fick den vid Chalmers på Johanneberg.

Är det inne på Chalmers område så är det tomtmark, på gatan gäller biljetter från kommunens automater men inte på tomtmarken.

Sen heter det i Johanneberg, inte på. Det är en stadsdel, inte ett berg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, kanske. Men är boten felaktig så är den liksom. Man kan dra in moral eller sunt förnuft i detta förstås men det finns ju flera aspekter. Är det moraliskt eller följer sunt förnuft att ha städdag och sen inte städa utan bara bötfälla? Sen förstår jag ju att det är rent logistiskt svårt att meddela P-vakterna ifall städning kommer att ske eller ej, och skylten säger ju tydligt att det är förbjudet att parkera vissa tider och nämner inte städning alls egentligen. Men likväl är det ju syftet med den liksom.
Detta var intressant. Min situation påminner väldigt mycket om den som behandlas vid 31:30 i filmen, med skillnaden att det på "min" skylt också stod ett datum angivet. P-förbud följt av stoppförbud vissa tider innebär alltså att man får parkera på stoppförbudet utanför angivna tider, alltså att P-förbudet upphävs av ett stoppförbud även utanför stoppförbudets giltighetstid. Hmm, det får nog bli en överklagan i alla fall. Tackar.

Edit: Se https://lagen.nu/dom/rh/2015:20

Hmm ja, det kan hända att du får din överklagan beviljad givetvis, även om jag fortfarande anser att det är uppenbart att man inte får stå där

Skillnaden på din situation och hans i filmen är också att skylten är permanent samt att den gäller ett visst markerat område, som kanske får ses som en egen "zon" skild från resten av vägen... det är nog så jag tolkar det rent instinktivt iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla inlägg här...

Dock, om det är zonparkering (vilket TS skrev innan att de inte var) så gäller uppsatta skyltar. Då det är en skylt innan som TS hänvisar till så gäller den fram till att en ny skylt påvisar annat. I detta fall är det skylten som är med på kortet i första posten som då ska ersätta den tidigare skylten och då är det stoppförbud och parkeringsförbud mellan de datum som står på tilläggsskylten under de datum som står.

Permalänk
Avstängd

@snajk: Kul att kunna vara till hjälp. Lycka till och återkoppla gärna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Hmm ja, det kan hända att du får din överklagan beviljad givetvis, även om jag fortfarande anser att det är uppenbart att man inte får stå där

Tja, uppenbart är det väl inte. Jag hade inte funderat på att överklaga om det var uppenbart. Och får jag rätt så var det uppenbarligen tillåtet att parkera där.

Citat:

Skillnaden på din situation och hans i filmen är också att skylten är permanent samt att den gäller ett visst markerat område, som kanske får ses som en egen "zon" skild från resten av vägen... det är nog så jag tolkar det rent instinktivt iaf.

Permanentheten är en skillnad, men den tillfälliga skylten gäller också ett visst markerat område, fram till slutskylten något tiotal meter längre fram. Och oavsett så borde inte det påverka juridiken för alla skyltar gäller ju ett visst område liksom. Däremot kan tillfälligheten bita mig, liksom det faktum att det står "Vägarbete", men jag har inte lyckats luska reda på ifall det innebär några skillnader mot en vanlig skylt.

Skrivet av babbelfisk:

Jag har inte läst alla inlägg här...

Dock, om det är zonparkering (vilket TS skrev innan att de inte var) så gäller uppsatta skyltar. Då det är en skylt innan som TS hänvisar till så gäller den fram till att en ny skylt påvisar annat. I detta fall är det skylten som är med på kortet i första posten som då ska ersätta den tidigare skylten och då är det stoppförbud och parkeringsförbud mellan de datum som står på tilläggsskylten under de datum som står.

Jo, det är det jag hoppas på. Zon är det inte i alla fall.

Skrivet av backspace:

@snajk: Kul att kunna vara till hjälp. Lycka till och återkoppla gärna.

Jo. Ska få tummen ur och skriva överklagan bara, sen snurrar ju rättvisans hjul långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, uppenbart är det väl inte. Jag hade inte funderat på att överklaga om det var uppenbart. Och får jag rätt så var det uppenbarligen tillåtet att parkera där.

Uppenbart hur det är menat och hur det borde vara, syftet med skylten är väldigt uppenbart. Mindre uppenbart ifall det är gjort på ett sådant sätt att det finns loopholes att utnyttja eller inte

För du kan väl inte tro att deras intentioner med denna tillfälliga skylt var att tillåta parkering efter den?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Uppenbart hur det är menat och hur det borde vara, syftet med skylten är väldigt uppenbart. Mindre uppenbart ifall det är gjort på ett sådant sätt att det finns loopholes att utnyttja eller inte

För du kan väl inte tro att deras intentioner med denna tillfälliga skylt var att tillåta parkering efter den?

Jo, det är uppenbart att det inte var tanken med skylten. Men det var inte vad du sa utan att det var uppenbart att det var förbjudet. Jag skiter ju i vad tanken var liksom, lagen ska förstås tolkas bokstavligen annars finns det ingen mening med den. Eller menar du att jag borde betala böterna även om jag inte parkerat fel enligt lagen?