Windows bootar ej! Svart skärm med vitblinkande markör i top-left hörn..

Permalänk

Windows bootar ej! Svart skärm med vitblinkande markör i top-left hörn..

Hej! Till mitt problem.

Igår satt jag och lirade på min ssd, och skulle starta om datorn för att logga in på HDD;n istället. Detta resulterade i att skärmen var svart, och texten "Reboot and select proper boot device....."
Tänkte att det var ganska lätt åtgärdat men här sitter jag, 8 timmar senare, utan en lösning..
Jag kommer in i BIOS, och väl där inne ser jag båda aktiva hårddiskar, men även genom en "forceboot" så hamnar jag på svartskärm. Denna gång med en blinkande markör i vänster hörn.

Detta är specsen för datorn i fråga.
MOBO;Z68A-GD65 (G3)
RAM; C. Vengance 1600mhz
Grap; GTX 1070G1
PU; i7 2600k (Oklockad)
PSU; C. 750w (Gold)
SSD; A-data 120gb
HDD; Western digital prutt 500gb

Har googlat runt som en dåre innan denna posten, och skulle vilja säga att jag har testat det mesta.

Jag har kollat så att kablarna sitter ordentligt
Jag har testat att byta kablarnas ingångar
Jag har stängt av "UEFI" eller vad det heter, men då händer samma sak.. (Nån boot-hjälpreda)
Jag har testat att starta med endast mus+keyboard
Jag har testat att starta med en hårddisk i taget. (Samma sak kommer upp på båda två, vit blinkande markör alt. Select proper boot device)
Jag har testat att starta med en ramsticka
Jag har ändrat till "AHCI" från "IDE" mode, samma problem uppstår, så ändrade tillbaka till IDE.
Jag har kollat så att allt annat kablage sitter ipluggat och korrekt
Jag har rensat CMOS genom både jumpkablarna och utplockat batteri!

Ovanstående löste inte problemet, vilket jag tänkte att en ren omformatering skulle göra. Detta blev bara ännu skummare..
Pluggade i usb och win installationen dök upp. Formaterade om min hårddisk, och windows-installationen började (Testade o köra HDD:n solo)
När allt var klart, startades datorn om, och upp dyker en ruta där det står vad för "inställningar" jag vill ha i mitt nyinstallerade windows. Valde "Fast settings (Rec)", och detta ledde till att datorn tänkte en stund, innan den bootade om. Samma förbannade ruta dök upp gång efter gång, och jag valde fast settings, och även custom, men ingen skillnad uppstod. Windows vägrade helt enkelt att boota, vilket ledde till att installationsloopen fortsatte. (Windows installerades till 100% innan denna ruta kom upp)

Jag gav upp HDD:n då den har några år på nacken, och pluggade istället i SSD:n. Den har använts i ungefär ett halvår, så det bör inte vara några problem här egentligen. Har funkat klanderfritt, och fungerade igår innan jag startade om datorn!
Samma problem som med HDD:n finns även här, svart skärm med "Reboot and select proper boot device".
Inne i bios har jag satt SSD:n som första boot, jag har även testat o ändra plats på lite grejer men ingenting får den att boota in i windows.. Fruktansvärt frustrerande!!!!!! Har genom åren stött på en jäkla massa problem, men detta tar nog fan priset alltså.

Är otroligt tacksam för hjälp rörande detta problem, och inga frågor är dumma frågor.

Permalänk
Medlem

Så ditt OS (Windows 10?) ligger på din SSD i dagsläget. Lät först som att din hårddisk bara helt enkelt har gått sönder men i och med att du lider av samma problem på din SSD också så är problemet antagligen relaterat till något annat. Har du testat köra igång en ny windows installation på SSDn (utan HDDn i kopplad)?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Så ditt OS (Windows 10?) ligger på din SSD i dagsläget. Lät först som att din hårddisk bara helt enkelt har gått sönder men i och med att du lider av samma problem på din SSD också så är problemet antagligen relaterat till något annat. Har du testat köra igång en ny windows installation på SSDn (utan HDDn i kopplad)?

Jaa precis! Ominstallationen jag gjorde var på min HDD. SSD;n har haft Win 10 ett bra tag nu!

Jag har inte gjort detta.. Skall testa det nu, tack!

Permalänk
Medlem

Kan ev boot sektorn ha funnits på HDDn?

Om båda diskarna hittas av BIOS så borde iaf de inte ha helt slutat att fungera.
Men det låter som att någon boot info har blivit skadad iaf...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan ev boot sektorn ha funnits på HDDn?

Om båda diskarna hittas av BIOS så borde iaf de inte ha helt slutat att fungera.
Men det låter som att någon boot info har blivit skadad iaf...

Kan vara fallet? Men frågan är hur fan man löser det.. Skall försöka formatera om SSD:n här nu, så ser vi vad som händer. Jäkla skumt alltså. Moderkortet borde väl ställas om när man tar ur batteriet? Och på så sätt skapa en ny boot till hårddisken som är ikopplad? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Kan vara fallet? Men frågan är hur fan man löser det.. Skall försöka formatera om SSD:n här nu, så ser vi vad som händer. Jäkla skumt alltså. Moderkortet borde väl ställas om när man tar ur batteriet? Och på så sätt skapa en ny boot till hårddisken som är ikopplad? Eller?

För att boota Windows krävs 4 saker.
1. BIOS läge som fungerar för både OS och disk, dvs UEFI för GPT och modernt Windows, eller Leagacy boot för MBR bootsetor och äldre Windows. (Win 7 är lite på gränsen då det går att köra UEFI, men måste ordnas efter installationen, medan Win 8 och senare kan köra vilket som). Samt att man använder rätt språk för SATA enheter så att OSet kan ta över uppstarten, där IDE/AHCI/RAID läge avgör vilken drivrutinsläge som används.

2. En disk som är gjord med rätt paritionssystem för det läge som försöker boota, med korrekt boot info och partitioner. Dvs GPT och EFI partition, eller MBR och Aktiv partition. Notera att dessa är separata från Windows normalt, och kan tom ligga på skilda enheter. Så Boot infon kan ligga på en disk, Windows på en annan och båda behövs för att det ska fungera.

3. Boot partitionerna pekar rätt mot Windows, och fungerande partition, som måste var felfriga nog för att den ska kunna initiera Windows uppstart. Skador i filsystemet på C: tex kan orsaka fel där detta inte fungerar, och samma om boot partitionen pekar fel.

4. Windows måste lyckas initiera alla enheter som är kritiska för att fungera, där en av de mest känsligaste är SATA drivrutinen, då utan den kan den inte hitta HDD/SSDn och fortsätta ladda in saker. Så oavsett vilket läge (IDE/AHCI/RAID) så måste rätt drivare vara initierad i förväg, annars får man en BSOD med koden 0x00..7B.

Normalt när du färsk-installerar ett OS så ställs allt detta rätt av OSet (så länge de kan stöda det). Dvs oavsett leagacy/AHCI eller vad du kör, så fixas detta till, och nya boot partitioner skapas. Men om du om-installerar är det viktigt att du tömmer allt det gamla, annars kan gamla pekare eller gamla boot partitioner ställa till det, samt set till att boot ordning och SATA läget är rätt innan du börjar installationen.

Den största missen många gör är något som påverkar punkt 2 ovan, dvs de låter gamla HDDn sitta kvar och installerar om på sin nya SSD. Då ligger boot infon kvar på HDDn och nya Windows läggs på SSDn, så när HDDn går sönder eller formateras om, så fungerar inte uppstarten längre.

Det enklare att fixa detta är ofta att ta ut alla diskar som inte är ditt nyaste, nuvarande Windows, se till att Windows disken sitter i SATA port 0, och sen sätt i Windows skivan/USBn. Starta installationen, men installera inte om OSet, utan välja att reparera befintlig. (Finns guider på nätet för detta, tom video på youtube). Den kommer då att flytta in boot systemet till C: partitionen , vilket inte är 100% optimalt (om C: tex får filstruktur-skador) men det gör att uppstarten fungerar igen iaf. Sen i efterhand kan du koppla in andra diskar igen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

För att boota Windows krävs 4 saker.
1. BIOS läge som fungerar för både OS och disk, dvs UEFI för GPT och modernt Windows, eller Leagacy boot för MBR bootsetor och äldre Windows. (Win 7 är lite på gränsen då det går att köra UEFI, men måste ordnas efter installationen, medan Win 8 och senare kan köra vilket som). Samt att man använder rätt språk för SATA enheter så att OSet kan ta över uppstarten, där IDE/AHCI/RAID läge avgör vilken drivrutinsläge som används.

2. En disk som är gjord med rätt paritionssystem för det läge som försöker boota, med korrekt boot info och partitioner. Dvs GPT och EFI partition, eller MBR och Aktiv partition. Notera att dessa är separata från Windows normalt, och kan tom ligga på skilda enheter. Så Boot infon kan ligga på en disk, Windows på en annan och båda behövs för att det ska fungera.

3. Boot partitionerna pekar rätt mot Windows, och fungerande partition, som måste var felfriga nog för att den ska kunna initiera Windows uppstart. Skador i filsystemet på C: tex kan orsaka fel där detta inte fungerar, och samma om boot partitionen pekar fel.

4. Windows måste lyckas initiera alla enheter som är kritiska för att fungera, där en av de mest känsligaste är SATA drivrutinen, då utan den kan den inte hitta HDD/SSDn och fortsätta ladda in saker. Så oavsett vilket läge (IDE/AHCI/RAID) så måste rätt drivare vara initierad i förväg, annars får man en BSOD med koden 0x00..7B.

Normalt när du färsk-installerar ett OS så ställs allt detta rätt av OSet (så länge de kan stöda det). Dvs oavsett leagacy/AHCI eller vad du kör, så fixas detta till, och nya boot partitioner skapas. Men om du om-installerar är det viktigt att du tömmer allt det gamla, annars kan gamla pekare eller gamla boot partitioner ställa till det, samt set till att boot ordning och SATA läget är rätt innan du börjar installationen.

Den största missen många gör är något som påverkar punkt 2 ovan, dvs de låter gamla HDDn sitta kvar och installerar om på sin nya SSD. Då ligger boot infon kvar på HDDn och nya Windows läggs på SSDn, så när HDDn går sönder eller formateras om, så fungerar inte uppstarten längre.

Det enklare att fixa detta är ofta att ta ut alla diskar som inte är ditt nyaste, nuvarande Windows, se till att Windows disken sitter i SATA port 0, och sen sätt i Windows skivan/USBn. Starta installationen, men installera inte om OSet, utan välja att reparera befintlig. (Finns guider på nätet för detta, tom video på youtube). Den kommer då att flytta in boot systemet till C: partitionen , vilket inte är 100% optimalt (om C: tex får filstruktur-skador) men det gör att uppstarten fungerar igen iaf. Sen i efterhand kan du koppla in andra diskar igen.

Får tacka så mycket för att du tog dig tiden! Har försökt installera Win 10 via USB till min HDD, men sitter just nu på en 500gb "usbdrive", och det kanske är därför det inte funkat riktigt som det skall? (Med installationen av windows)

Har bett polaren ta med sig en ny usbsticka och skall testa samma sak fast med hjälp av WUDT istället! Har rensat båda hårddiskarna genom kommando, så dom är helt tomma med 120 respektive 500gb plats nu. Återkommer ikväll om problemet löser sig, annars får jag väl skicka in burken till en riktig datordoktor.. Viss lathet kanske, men det känns som att alternativen krymper -,-

Som sagt. Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doedsmaskinen:

Får tacka så mycket för att du tog dig tiden! Har försökt installera Win 10 via USB till min HDD, men sitter just nu på en 500gb "usbdrive", och det kanske är därför det inte funkat riktigt som det skall? (Med installationen av windows)

Har bett polaren ta med sig en ny usbsticka och skall testa samma sak fast med hjälp av WUDT istället! Har rensat båda hårddiskarna genom kommando, så dom är helt tomma med 120 respektive 500gb plats nu. Återkommer ikväll om problemet löser sig, annars får jag väl skicka in burken till en riktig datordoktor.. Viss lathet kanske, men det känns som att alternativen krymper -,-

Som sagt. Stort tack!

Du är så välkommen.
Hoppas du får rätta på det.

Det låter ju konstigt om din HDD detekteras som en USB HDD. Tekniskt sett går det faktiskt att köra Windows (inofficiellt) från USB disk (gör det själv med felsöknings disk), men det krävs att USB drivarna laddas väldigt tidigt och lite andra modifieringar.

Men börja med att få diskarna att synas som tomma SATA HDD, så borde Windows fungera därefter. Du kunde ju installera, så det är efter installationen som boot delen blir galen verkar det som. Tänk dock på att bara ha den disk du vill ha Windows på, inkopplad när du gör det, så inte boot partitionen hamnar på andra disken. (Den älskar att sprida ut den, vilket bara ger en problem i senare skede). När Windows är installerat, och bootar korrekt kan du ju lägga till den andra disken i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Du är så välkommen.
Hoppas du får rätta på det.

Det låter ju konstigt om din HDD detekteras som en USB HDD. Tekniskt sett går det faktiskt att köra Windows (inofficiellt) från USB disk (gör det själv med felsöknings disk), men det krävs att USB drivarna laddas väldigt tidigt och lite andra modifieringar.

Men börja med att få diskarna att synas som tomma SATA HDD, så borde Windows fungera därefter. Du kunde ju installera, så det är efter installationen som boot delen blir galen verkar det som. Tänk dock på att bara ha den disk du vill ha Windows på, inkopplad när du gör det, så inte boot partitionen hamnar på andra disken. (Den älskar att sprida ut den, vilket bara ger en problem i senare skede). När Windows är installerat, och bootar korrekt kan du ju lägga till den andra disken i efterhand.

Dålig formulering från min sida där, 500gbs hårddisken var alltså "USB stickan" jag använde!! haha

Jag löste problemet, och kan säga att det var precis som du säger. Boot partitionen hade hamnat på min HDD, som av okänd anledning valde att radera denna. (Kan ha skett i samband med den valfria Win8->Win10 updaten, har nämligen inte använt HDD:n sedan dess)

Fick rett ut problemet genom x-antal försök i commandprompt... Skapade en ny boot sector, och voila, skiten funkar igen!! Om någon sätter sig i samma sits i framtiden, så var det denna länk jag kikade på -> https://www.think-like-a-computer.com/2015/04/17/boot-bcd-0xc...

Återigen, tack för hjälpen! One less sad gamer to worry about!

Permalänk

Stoort tack!