Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerH2:

Jag uppskattar verkligen din ihärdighet:-), och jag förstår att jag som ny här måste betraktas som "mindre vetande" tills motsatsen har bevisats, men tyvärr tror jag du är inne på helt fel spår - problemet är inte med accesspunktens konfig eller anslutning utan med Telia-routern. Det går utmärkt att ansluta till accesspunkten om den inte är kopplad till Telians LAN, och jag har haft samma ssid sen "stenåldern" när wrt54gl var ny och avancerad. Och som sagt, i de inledande testerna så provade jag att byta ssid på accesspunkten (fortfarande utan "konstiga" tecken).

Jag tar beskrivningen av testen som för mig helt avgörande pekar på Telian som problemet en gång till, med lite mera detalj: jag slår av både WiFi och DHCP på Telian, men slår på DMZ. På DMZ-porten kopplar jag in mitt "gamla" nät, med ASUS'en som router och Linksys'en som accesspunkt. Funkar helt perfekt, klienter kan koppla upp sig mot antingen ASUS eller Linksys (och komma ut på Internet) utan några som helst problem.

Så gör jag en enda sak: kopplar en av Telian's LAN-portar till en av LAN-portarna på ASUS'en - och då slutar WiFi väsentligen att funka på både ASUS och Linksys. Klienter försöker koppla upp, men "avvisas" i handskakningen, som i wpa_supplicant-loggen jag visade. Kopplar jag bort Telian så funkar det genast igen. Så Telian "gör nåt" som får detta att inträffa - det behöver inte nödvändigtvis vara nåt "fel", utan kan som sagt vara nåt som min Tomato inte "är med på" fast den "borde" vara det. Min fråga var alltså om det var någon här som hade nån idé om vad det kunde vara som Telian "gör", som orsakar detta.

Jag kan köra tcpdump på såväl ASUS som Linksys, med eller utan Telian inkopplad, men ser inget som verkar relevant där - men vet föralldel inte heller exakt vad jag ska titta efter. Det är *mycket* UDP-trafik när Telian är inkopplad, antar att det är relaterat till IP-TV som nu går på samma LAN som Internet (med tidigare setup splittades den bort före routern) - men det borde väl absolut inte vara relevant...

DMZ på en "Teliasmart" brukar innebära att den bryggas, har du provat att koppla in din "Wrt54AP" på vanligt sätt på en vanlig lanport utan att blanda in DMZ ?
Dessutom så skriver du att du kopplat lan-lan mellan Teliasmarten och Asusen, hur är enheterna konfigurerade då, vad agerar dhcpserver, har de olika ipnummer till sina respektive interface, vad agerar standardgateway ?

Om det nu är nått med wpa som strular så borde det påverkas av att du stänger av krypteringen, du skulle egentliggen helt kunna stänga av och skita i wifi och felsöka via kabel först innan man ger sig på wifi.

Jag tycker du borde rita upp en nätverkstopologi för att få det tydligare hur nätet är konfat och skriv även ut vad enheterna har för funktion aktivt och inte bara dess ip och kolla att allt ser korrekt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DMZ på en "Teliasmart" brukar innebära att den bryggas, har du provat att koppla in din "Wrt54AP" på vanligt sätt på en vanlig lanport utan att blanda in DMZ ?

Ja, det var förstås så jag började, vilket resulterade i ofunkande AP. DMZ-kopplingen var bara den sista i raden av många olika tester, för att bekräfta att just inkopplingen av Telian på LANet var problemet. Och den får väl bli lösningen (*utan* inkoppling av Telian på LANet) om ingen kan komma på vad problemet med Telian är. Men det stör mig att inte kunna använda Telian till vad den är avsedd för, utan att ens veta *varför* det inte går.

Skrivet av mrqaffe:

Dessutom så skriver du att du kopplat lan-lan mellan Teliasmarten och Asusen, hur är enheterna konfigurerade då, vad agerar dhcpserver, har de olika ipnummer till sina respektive interface, vad agerar standardgateway ?

Telians DHCP-server var som sagt avstängd, och ja, alla har olika IP-adresser, och ASUS'en var default gateway.

Skrivet av mrqaffe:

Om det nu är nått med wpa som strular så borde det påverkas av att du stänger av krypteringen, du skulle egentliggen helt kunna stänga av och skita i wifi och felsöka via kabel först innan man ger sig på wifi.

Varför skulle det vara wpa som strular, finns inga tecken på det? Och trådbundet funkar med eller utan Telian - bara WiFi som slutar funka när Telian kopplas in. Att köra WiFi utan kryptering är förstås inte en lösning.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du borde rita upp en nätverkstopologi för att få det tydligare hur nätet är konfat och skriv även ut vad enheterna har för funktion aktivt och inte bara dess ip och kolla att allt ser korrekt ut.

Rita och posta här menar du? Jag vet exakt vad varje enhet *ska* göra i de olika kopplingsfallen jag provat, och allt ser korrekt ut - men Telian gör nåt som jag inte har bett den om, och mitt problem är att jag behöver få reda på vad det är.

Kanske finns nån annan som har nån idé?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerH2:

Ja, det var förstås så jag började, vilket resulterade i ofunkande AP. DMZ-kopplingen var bara den sista i raden av många olika tester, för att bekräfta att just inkopplingen av Telian på LANet var problemet. Och den får väl bli lösningen (*utan* inkoppling av Telian på LANet) om ingen kan komma på vad problemet med Telian är. Men det stör mig att inte kunna använda Telian till vad den är avsedd för, utan att ens veta *varför* det inte går.

Telians DHCP-server var som sagt avstängd, och ja, alla har olika IP-adresser, och ASUS'en var default gateway.

Varför skulle det vara wpa som strular, finns inga tecken på det? Och trådbundet funkar med eller utan Telian - bara WiFi som slutar funka när Telian kopplas in. Att köra WiFi utan kryptering är förstås inte en lösning.

Rita och posta här menar du? Jag vet exakt vad varje enhet *ska* göra i de olika kopplingsfallen jag provat, och allt ser korrekt ut - men Telian gör nåt som jag inte har bett den om, och mitt problem är att jag behöver få reda på vad det är.

Kanske finns nån annan som har nån idé?

Prova utan kryptering och byt ssid på båda din ap, ge dem helt nya och olika ssid och håll dina ssidn enkela typ abc123 och de456. Teliasmarten kan väl dessutom ha ett annat ssid för 5GHz så märk det med_5 på slutet, du borde alltså skapa 3 olika ssidn vilket skulle kunna underlätta felsökning
Det handlar om att felsöka och inte om att du ska använda det så, ssid används som salt i krypteringen och även för att spara inställningar i klienten så du bör undersöka om helt nya ssidn och då följaktligen även nya anslutningar i klienterna påverkar och detsamma gäller kryptot.
Kolla även om klienterna har nån inställning att bara ansluta till .n eller om du har tex satt några hårda val på kanalbredder elelr liknade, Tomato har väl tex en funktion för att ställa in tillåtet avstånd till klienten och preamble längd och sånt kan också ställa till det.
Du skulle även kunna prova att ställa in kanaler och kanalbredd så att det absolut inte kan ske något överlapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för alla förslag, även om de inte handlade om det egentliga problemet:-), men jag lägger ner det här projektet nu - det är varken mödan eller tiden värt att försöka få det att funka. Telian får sköta IP-TV och IP-telefoni, med WiFit avstängt, och så sätter jag mina egna grejer (som jag nog ska uppgradera lite:-) för WiFi och Internet-access på DMZ-porten. Full kontroll och koll på vad som händer - eller inte händer.