VR + Speldator ~20k. Behöver hjälp, Samt råd/tips

Permalänk
Medlem

VR + Speldator ~20k. Behöver hjälp, Samt råd/tips

kommer bli mitt första riktga datorbygge på egen hand, vill ha något som klarar av VR och som kan hänga med mig i ett par år.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10008800/

1. Styrka på Nätaggregat? hur mycket kommer denna dator behöva.. typ 650W eller 750W.

2. Passar alla delar ihop?

Jag har kollat så att modekortet och processorn passar (socket: Intel 2011-3), resten har jag mer eller mindre tagit för givet.

3. är det något som borde vara bättre eller som kan förbättras? t.ex. Så det inte sker någon större flaskhals, tanken hamnar på modekortet som inte är det dyraste.

Jag tackar för alla tips och synpunkter jag får, säg gärna vad som tycks om detta! Hälsningar, Lukas.

Permalänk
Medlem

*EDIT*
Så har kollat på det ni har skrivit och det är väldigt intressant, Det här är vad jag har kommit fram till.
Ni har rätt om processorn!
Tråkiga med detta modekort är att det inte har 3.1 USB... positiva är att jag gärna har ett HDMI utag för TV'n.
Har gärna något som är bra för att kunna uppgradera datorn sen också.
Svårt att välja modekort, tror det är sista delen som måste klicka.. så kom gärna med förslag!

Anledningen till varför jag har Intel 600p med är för att jag redan har en sån liggandes hemma...
Jag valde att inte gå på bättre grafikkort då prishoppet blir rejält.
jag ser ingen större fara med att gå med 750W.

Nu ligger det på ca 20k igen så det är ju tummen upp.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10012411/

Permalänk
Medlem

1. PSU har kommit i en uppdaterad version som heter G3. Alltid bra att ha det nyaste
2. EVGAs 1070 har problem med værme, så jag hade hellre tagit ett MSI Gaming eller ASUS Strix.
3. Intel 600p ær inte så bra, rekommenderar Samsung 850 (eller 950/960 om det ær innanfør din budget).

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Jag hade köpt en i7 6700k och ett bättre grafikkort istället. Du behöver heller inte 750W på nätagget.

Permalänk
Medlem

måste du ha ett 6800k?
Jag hade tagit 6700k + ett billigt z170moderkort + 1080 för bästa möjliga VR upplevelse. Mena du e inte så långt ifrån en maskin med titanX(p) graffe

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10011875/

å väntar du en månad så kanske intels x99 cpuer blir ännu billigare med tanke på att zen kommer ut snart.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Är ganska säker på att du för med både buntband och skruvar till chassit, så du behöver antagligen inte skruvkit och extra buntband.

Permalänk
Medlem

@raQblad:
Precis sånt här jag vill se! Tack för fina tips, särskilt PSU'n! Valde även att byta grafikkort till MSI Gaming, tänkte att det passar sig när modekortet är MSI
Tack!

Permalänk
Inaktiv

@Yippikayey:

Dator för 20k utan ett gtx 1080 ? Ska du spela mycket köp en i7 6700k eller vänta och se hur zen presterar ikväll. Annars:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10011911/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Lite mer i kundkorgen, dyrare än förväntat! Blir att börja spara varja krona i 2-3 månader nu.
Kollat närmare och ser ut som allt passar ihop.
När det kommer till PSU'n så tror jag 750W blir bra

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10011784/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10011784/

Fortfarande nyfiken på åsikter och tips!

1. Byt nätagg till ett Corsair RM750x, lite bättre än G2.

2. Skulle aldrig lakt 3 lakan på ett moderkort, finns nog lika bra för 2200kr...

3. Detsamma gäller 1070, kör detta: https://eucomtech.eu/se/getforce-gtx-1070-amp.phtml?google-an... eller detta: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu... istället...

4. Kör minst 3000mhz minnen, visat sig göra skillnad i flera spel osv, och i din budget, varför inte?

5. Samsung 850 serien har fått mycket bra kritik och har en bättre minnescell om jag inte missminner mig. 750 kör med den billigare typen som de billigare SSD erna. Denna typ av minnescell har visat sig tappat prestanda med tiden. Upp till dig om det är värt.

6. Skulle ev kört Noctua fläktar istället för de du valt även om de säkert är bra också

7. 800kr för en jävla dvd sak, skulle aldrig fått för mig det. Antar att du har speciella anledningar? Annars, bort och byt till en 200kr istället om du är säkert på att du ens behöver en.

Hoppas detta hjälpte lite!

Edit: Ang 6700k vs 6800k: Har du pengarna tycker jag 6800k kan vara värt, tex i BF1 multiplayer flaskar ju 6700k GTX 1080 vad jag hört, mycket mer framtidssäkert helt enkelt... 6700k duger ju dock för det mesta, upp till dig om det är värt. Ska du redigera eller streama eller liknande är det ännu en anledning att gå för 6800k

Permalänk
Medlem

Hade nog verkligen haft lite is i magen med AMD's nyheter runt hörnet. Blir väldigt spännande och se pris/prestanda på dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Läst alla bra tips och nu är jag rätt nöjd med detta packet!!!

Läs om varför jag valde vissa saker längre ner!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10013988/

Lådan kändes rätt självklar med tankte på alla fina recensioner, visade sig att även SweC. rekommenderar den i sin Vinderdator 2016.
Några extra fläktar till den känns inte heller helt fel.

Intel 600p lade jag in i denna korg endast för att jag har ett hemma, annars skulle jag hoppa över den!

Valde MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X: För att det är ett stort prishopp till 1080, valde MSI för att två stora fläktar är effektivare än asus 3 små, dock har asus fläktar högre hastighet från början... smaksak i guess.

EVGA Supernova G3 750W: Det hade antagligen räckt med 650W men jag har inget imot att gå en storlek större, lättare om man vill uppgradera.. fick fina tipset att välja nyare G3 än G2, Tack!

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX Röd: Vill ha 32GB över 16GB för framtidssyfte, valde även att gå på snabbare modellen 3000MHz för... ja snabbheten.

Fläkt processor: Cryorig H5 Ultimate. Hade kunnat tagit Be quet! rock någonting för 400kr, men kände att jag har råd att kasta på 200kr extra för lite mer kyla och stabilitet.

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB: Jag utgick från början att Ta 6800k.. men med flertalet kommentarer emot detta så valde jag att spara lite på pengarna och gå ett trappsteg ner, detta gör även att jag fick en anna socket och kunde välja ett billigare modekort!

Samsung 850-Series EVO 500GB: Välj 850 över 750 fick jag rådet, då de tydligen gjort en hel del stora förbättringar.
Jag har haft ett SSD för operativsystemet och sen en mekanisk hårddisk för lagring tidigare... det är billigare men jag vill ha snabbhet och kräm i den här och kör därför på endast SSD!

Modekort: ASUS Z170 PRO GAMING. Modekort är en jungel.. många tycker att man ska gå på billigt och lägga pengarna på andra delar,
men jag tycker ändå att man inte ska snåla för mycket på modekort då det ändå är basen och har mer betydelse än vad många tror..
Det här valet känns nu mer eller mindre självklart då det inte ligger bland det billigaste och samtidigt har alla funktioner och portar som jag vill ha.

Tack för fina tips och tankar.. Ni får gärna fortsätta då man aldrig vet vad folk sitter på för kunskaper, jag måste ändå spara ihop till detta och det lär ta ca: 2 månader med en del övertid på jobbet

stavfel
Permalänk
Medlem

Din motivering till ett 1070 är haltande tycker jag. Visst är det ett stort prishopp till 1080, men det ryms i in budget och är den pryl som enskilt kommer göra det största prestandahoppet för dig.

Permalänk
Medlem

@Jaevel:
Hurpass stor prestanda skillnad är det på 1080 från 1070.. jag menar vist grafikmässigt om man vill ha på det maximala grafiken och köra fler pixlar så gör det kanske skillnad, men ska man t.ex. streama, köra flera program... bygga spel osv. så är det nog inte samma prestanda vi talar om?
sen tror jag även att prisskillnaden mot prestandaskillnaden är såpass stor att det nog är värt att köra på 1070 för det kommer ända klara allt i 1080p och sen uppgradera grafikkortet om ca 1-2 år.

Permalänk
Medlem

@Yippikayey:

Om du streamar så är det främst processorn som belastas mer.
Nu skrev du ju att datorn är till VR, vilket VR-headset är det då du spanat in dig på? Oculus rift till exempel är ju inte 1080p utan 1200 pixlar på höjden. Däremot så hade jag överskattat kraven på VR och inser att du definitivt klarar dig på ett 1070.
Däremot tycker jag det känns som att du lägger några tusenlappar mer än du kanske måste, eftersom ett av förslagen innehöll ett GTX 1080 för ett par tusingar mindre. Men det är ju ditt eget val, hur mycket du vill spendera.

Permalänk
Medlem

@Jaevel:

Förstår vad du menar, vist kan man absolut komma undan mycket billigare, men jag vill ha en stabilt bygge som jag senare kan uppgradera.
Dålig info från min sida: jag vill att den ska klara av VR, behöver inte vara maxat.
När det kommer till VR så har jag inte bestämt mig för vilket, tänkte vänta ett litet tag till och se om spel och program kommer bli kompatibla eller inte oavsett om det är oculus eller HTC man köper.. känns som man måste välja headsett beroende på vilket spel eller game engine man vill bygga på.. lite tråkigt.

stavfel
Permalänk
Medlem

Hög framerate ska tydligen vara viktigt för en bra VR upplevelse för annars kan man få ont i huvet/ögonen. Så för min del hade jag lagt mycket krut på graffekort! Jag fick mitt 1080 kort för 6500 vilket bara är 1k mer än 1070 kortet du lagt till. Köp grejerna på kampanj så du får ner priset på varje individuell komponent så kan du nog hålla 20k gränsen även med 1080 kort. Skulle hellre kompromissa på RAM än grafikkort. 16GB duger LÅNGT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Jaevel:
@SpeedRebirth:

Kommer överväga 1080 när jag väll beställer delarna, det är ändå rejält ökning i streamprocessorer nu när jag kollar närmare.
Tack för att ni pressar mig!