Muskampen 2025: Segraren korad!

Behöver lite guidning i TV teknologin, tex. Swedx ett bra alternativ?

Permalänk

Behöver lite guidning i TV teknologin, tex. Swedx ett bra alternativ?

Jag börjar tröttna på min 4 år gamla Samsung Smart TV.
Som ganska fattig student så är budgeten relativt liten.
Jag är ganska novis inom området, men om jag fick välja så skulle jag ju vilja ha en typ OLED 4K med HDR 55-65". Men då springer ju priset iväg ordentligt, så klart.
Om jag ska köpa tv nu i vår så är antagligen inte dom prisklasserna något alternativ för mig.
Så frågan är vad mina alternativ är om jag inte vill vänta i evigheter tills priserna sjunker mer, för jag vill ju trots allt byta upp mig ordentligt ändå.
Jag är inte orolig över att jag inte ska komma över en TV med knivskarp bildkvalitet.
Men vad ska jag satsa på om jag vill ha så lite bleeding/clouding och så bra vita och svarta färger som möjligt utan att ruinera mig ekonomiskt? (LEDn blöder igenom ganska ordentligt i min nuvarande TV)

Jag var inne på Swedx och kollade som ett alternativ, Smart funktioner är inte så viktigt eftersom jag aldrig har använt dom funktionerna då jag alltid kopplar in min stationära dator till TVn.
Swedx TV verkar ju inte ha tex HDR och Quantum Dot teknologi. (tänk på att jag bara ytligt har satt mig in i ämnet)
Om någon har erfarenhet av Swedx TV så uppskattas också lite info om dess kvalitet inom ovanstående referenser.

PS. För att va tydlig, Jag förstår koncepten, men jag behöver lite hjälp att sortera alternativen så jag blir nöjd och utnyttjar mina pengar på bästa sätt. Jag skulle behöva gå till någon bra butik och få kolla med egna ögon på skillnaderna noggrant och i lugnt och ro.
Tyvärr är utbudet där jag bor inte alltid det största. Så jag skulle uppskatta det stort om någon kunnig kan ge mig lite råd i den här djungeln innan jag går till någon bra butik. Tack på förhand

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

Varför är du trött på din gamla Samsung? Storlek på den?
Vad är du ute efter för storlek och pris?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Varför är du trött på din gamla Samsung? Storlek på den?
Vad är du ute efter för storlek och pris?

Min Samsung är ca eller drygt 4 år 40 tum och HD så klart med smart funktion (som jag aldrig använder).
Jag är mycket nöjd med den, den har funkat väldigt fint. Det ända problemen är att den har lite bleeding, men förhållandevis lite ändå.
Det andra problemet som är mycket märkligt är att den det senaste halvåret, vid avstängt läge, har börjat lysa av sig själv.
Alltså TVn är avstängd men på något vis sätts LED belysningen igång på eget bevåg, då måste jag starta TVn och stänga av den igen för att det ska sluta lysa i rummet. Ganska irriterande.

Vad jag söker är alltså en runt 60" tums TV med 4K/UHD med bra bild och som visar svart färger som svart, eller i alla fall så svart man kan förvänta sig om man inte har råd med t.ex en OLED TV eller liknande. Jag har inte satt någon direkt budget, men jag har svårt att tro att min ekonomi klarar att gå över 15 000, gärna 12 eller under.
Gärna så billigt som möjligt, men jag vill bli nöjd över lång tid och är villig att betala för kvalitet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk

Nu har jag gjort lite mer efterforskningar. Eftersom Samsung har funkat bra tidigare och dom två alternativen jag funderat på har fått ganska bra kritik i sina prisklasser, lutar det åt Samsungs 6 eller 7 serie, 60" (7-serie) eller 65" (6-serie)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3624770 -11990kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3667581 -9990kr

Så frågan blir väll enklare nu.
Är det värt att offra 5 tum och 2000kr för en 7-serie med Quantum Dot och Local Dimming?
2000kr är ingen big deal känner jag. Just nu sitter jag på knappt 3,5 meter från TVn, så 65" är kanske värt ändå...
Nästa och svårare frågan är om någon tror att QD och LD eller liknande teknik(?) blir billigare i år? Om jag skulle komma fram till att 65" är bättre för mig... För då kan jag absolut vänta lite.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@svanstrom: KS7-serien är helt klart steget roligare än 6-serien. Bland annat betydligt bättre HDR-bild vilket också gör den till en i sammanhanget modernare produkt.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för svaret! var mest inne på att köpa 7an i 60". Det är ju det jag är ute efter, mer eller mindre.
Ska åka ut till Siba och elgiganten idag och kolla runt lite. Om jag känner att jag måste ha en större än 60" så får jag väll vänta med att handla antar jag. Kan inte slänga ut för mycket med pengar som student, då bli det till att spara ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av svanstrom:

@Laxpudding: Tack för svaret! var mest inne på att köpa 7an i 60". Det är ju det jag är ute efter, mer eller mindre.
Ska åka ut till Siba och elgiganten idag och kolla runt lite. Om jag känner att jag måste ha en större än 60" så får jag väll vänta med att handla antar jag. Kan inte slänga ut för mycket med pengar som student, då bli det till att spara ett tag.

Farsan köpte Samsung 65KS7505 (Den curvade) mycket bra bild, väldigt bra & snabb smarthub! Så kan starkt rekommendera 7-serien.
Jag sitter cirka 3 meter ifrån min TV och har 60", suktar definitivt efter en 75" i dagsläget.

Behöver du en ny TV så blir en 60" 7-serie ett stort lyft från din 40", men ja, det går ALLTID köpa en större. Köper du en 65" kommer du ändå om några år vilja ha en 80" om några år. Så räcker din budget bara till 60", slå till på det!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Köpte mig en KS657005 förra veckan och måste säga att jag gillar den. Jag sitter ca 4m från TV:n och i början kändes den enorm men nu efter ett par dagar till så känns den helt ok.
Jag köpte för 14995 när Elgiganten hade sin Januarirea så är ok pris också. Har inga problem med bleeding eller clouding på mitt ex så jag hoppas det fortsätter så.

Tyvärr tycks just denna vara uppe på 17 000 nu igen. Bytte också från en Samsung 40 och det blev stor skillnad.
Startade denna tråd också, http://www.sweclockers.com/forum/trad/1459858-ar-modellskilln...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@kwame: Ja, det är ju nästan dubbelt så stor TV om jag går från 40 till 60. Och jag har ändå klarat mig bra med mina behov tidigare.
Jag får ju trotts allt QD, HDR och sen har den VA panel vilket jag har hört är bättre bland LCD.
Som student finns det möjlighet att jag flyttar snart också, kan ju bli svårt att finna plats för en typ 80" TV antar jag.
Är det någon som vet hur det kommer att funka att köra den 60" TVn tillsammans med min dator?
Det som jag kanske har varit mest nöjd med min 40" är att det har varit väldigt enkel att ställa in upplösningen på datorn, kan ha samma på min TV som min 27" monitor på skrivbordet... Väldigt smidigt måste jag säga själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Local Dimming på 7 serien är inget vidare tyvärr men annars är det en väldigt bra tv! Jag har en 6475 55" i sovrummet och en 7005 60" i vardagsrummet och även om 6 serien är väldigt prisvärd så är 7 serien helt klart bättre. Oled är ett strå vassare dock, men inte med allt. Så låt din budget avgöra.

För lite bättre information än andras erfarenheter så kolla runt på rtings.com där kan du jämföra 6,7 serien och oled.

http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000 (ks8000 är ks7005 i EU)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svanstrom:

Det andra problemet som är mycket märkligt är att den det senaste halvåret, vid avstängt läge, har börjat lysa av sig själv.
Alltså TVn är avstängd men på något vis sätts LED belysningen igång på eget bevåg, då måste jag starta TVn och stänga av den igen för att det ska sluta lysa i rummet. Ganska irriterande.

En grenkontakt med strömbrytare löser det problemet. 50kr är billigare än ny tv.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:
Inte för att vara tråkig.. Men är inte HDR och de nyare påhitten lite väl tidiga att satsa på? Visst 7-serien är trevlig, jag håller med, men jag känner att man kanske inte ska snöa in sig på HDR helt, utan snarare jämföra med äldre tekniken. HDR är väl lagom jobbigt att behandla för, om jag inte missförstått det hela, vilket kan leda till att bolagen är lite sega på att börja producera något med HDR stöd. Det tog ju lagom med tid att adaptera tidigare hopp i bildbranshen menar jag

Permalänk
Hedersmedlem

Inte för att vara tråkig, men du tar själv upp flera anledningar att inte skaffa en ny TV, så varför bränner pengarna i fickan?
- Du är mycket nöjd med din nuvarande TV.
- Du är student och har inte obegränsat med pengar.
- Du vet inte hur din boendesituation ser ut på sikt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Jag är student, men jag är inget barn. Jag kan avgöra själv vad jag vill spendera mina pengar på.
Jag är här för köpråd, eftersom jag ändå kan tänka mig att man kan bränna väldigt mycket pengar utan att bli nöjd ändå.
Jag vill ha större TV efter 4 år, det är dags. Och jag har hellre 4K, QD och HDR inför framtiden, än att ångra sig längre fram.
VA-panel påstås ju ha dålig betraktningsvinkel, är det så illa som vissa säger? Ska dra och kolla på Siba med egna ögon snart.
Men det är klart att jag kanske behåller min TV ett år till eller så... Slå av strömmen på natten är ju ingen dålig idé liksom...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon186252: Japp. HDR eller icke. Det är frågan när vi vet att det kommer ske förändringar inom området. Ser man inte behovet kan det vara värt att prioritera ned.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:
Lagom luddigt svar där Men men, förstår väl varför också, går inte direkt att veta om de faktiskt satsar stenhårt eller inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon186252: Tillverkarna och innehållsskaparna är definitivt sålda på HDR eftersom det skapar nya möjligheter som inte funnits tidigare. Men man är inte överens som alla standarder ännu.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Nej det är sant, finns väl över 4st, och OLED introducerar väl ännu ett moment.. Knepigt. Hoppas att de drar på som bara den. När det används fullt ut så kommer nog många få lite svårt att hålla hakan från golvet.

Permalänk

@Laxpudding: Ja men just HDR verkar ju inte vara så himla dyrt inköp ändå? Jag har ju funktionen hellre än inte...
Jag var och tittade på Samsung 7 serien 60" på Siba. Och jag gillar den skarpt. Tyvärr kom ingen och hjälpte mig på 50 minuter, och när jag väl fick hjälp så kunde dom inte hjälpa mig ändå. Jag ville se något annat än dom 4K naturbilderna som jag stirrade på i 50 min, något mer filmliknande med mer snabba rörelser, men det gick tydligen inte.
Men färgerna var riktigt vassa och starka, riktigt fin bild. Viewing anglen var klart godkänd och led-belysningen blekte kanterna aningens i vissa bildrutor, men det var knappt märkbart (Och det måste man väl förvänta sig av en LED TV).
Det visades någon filmliknande klipp på några Samsung och LG skärmar runt om, Och något jag la märke till var att LG apparaterna hade mycket mer motion blur eller ghosting, eller vad det heter. Kanske Samsung skärmar klarar dom testerna bättre överlag?

Visa signatur

Permalänk

Den är ju nedsatt 14% på Komplett för tillfället. Men jag kommer sannolikt att vänta ett tag och ha is i magen. Ser ju på Prisjakt att den var nedsatt till 10990kr under Black Friday t.ex.
Tack för god hjälp alla. Det är bra referens inför framtida köp, för två dagar sen visste jag nästan inget om dom nya skärmarna ock teknikerna. Nu har jag något att utgå ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@svanstrom: Själv köpte jag tv som var nedsatt finfint runt Black Friday för några år sedan, efter jul vad den nedsatt med ytterligare 5000kr, och inte långt därefter kom 4k.. Lite sne vart man, men poängen är väl att du kan vänta hur mycket som helst, du kommer nog bli lite tjurig hur du än gör. Gå efter vad du har för krav. Vill du ha si och så, men det är för dyrt, vänta. Tycker du det är någon som är prisvärd, köp och titta inte tillbaka.

Permalänk
Skribent

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/242379-philips_5...

Har denna själv, sjukt fin TV för priset!
Finns även i en 65" modell för runt 10-11k med om du vill det

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk

@Yatagarasu: Oj den verkar rätt fin må jag säga, riktigt fint pris också. 60-65 tum är nog mer för mig, annars kommer jag nog att ångra mig efterhand. Men den modellen är klart värd att överväga i större storlek!

Visa signatur