SweClockers drop!

var köpa PCI-e kablar till Göteborg för MSI GTX 980?

Permalänk

var köpa PCI-e kablar till Göteborg för MSI GTX 980?

Lite av en newbiefråga antar jag:
Jag har vissa svårigheter att hitta PCI Express kablar 6+2 till 8 i Göteborg. Jag har en Corsair CS 550M PSU och ett MSI GTX 980 grafikkort som jag behöver koppla ihop. Jag har kontaktat Inet, Komplett, IT Power, Datagiganten och några till. Det finns 6 till 8 pinnars, men ingen har 8 till 8 pinnars. Kontakterna är väl inte heller identiska som det ser ut för mig.

Jag är nybörjare på PCI Express grafikkort, så vet inte om 6+2 är samma som 8 eller om en 6 pinnars passar eller funkar i detta sammanhang på PSU sidan.

Så här ser det ut på 550M-sidan:

och så här på 980'n:

Jag tror jag behöver 15cm längd.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, har du inte kablarna med som du fick till nätagget?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Kontakterna på nätagget är inte PCIe, du behöver kablar som är gjorda specifikt för ditt nätagg. Annars är risken stor att du bränner upp grafikkortet. Om du inte har kablarna som följde med nätagget så får du konktakta Corsair och se om det går att skaffa fram nya.

Och 6+2 är identiskt med 8 när det gäller PCIe, de är bara delade för att de ska fungera som både 6 och 8.

Permalänk

fattas det lite KABLOONI här hehehe

Permalänk
Medlem

Kontakta Corsair?
Annars finns cablemods C-serie som passar CS550M
https://cablemod.com/compatibility/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Hipso Facto: Kablarna går inte att köpa lösa utan säljs endast med nätaggregatet. Detta då kontakterna i nätagget är unikt kopplade per nätaggsplattform.

Kablar till ett annat nätaggregat är inte kompatibla med ditt CXM då det är olika kontakter och olika spänningar på olika platser. Således säljs inga "universal-kablar".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av perost:

Kontakterna på nätagget är inte PCIe, du behöver kablar som är gjorda specifikt för ditt nätagg. Annars är risken stor att du bränner upp grafikkortet. Om du inte har kablarna som följde med nätagget så får du konktakta Corsair och se om det går att skaffa fram nya.

Jag förstår inte. Skulle Corsair ha skickat med kablar för olika kontakter på alla tänkbara grafikkort jag kan tänkas vilja använda?

Och varför står det PCI-E vi dessa 6+2 kontakter, menar du?:

Är det för att det är svårt att hitta kablar som folk som säljer grafikkort inte skickar med sina? Och varför följer inte de kablar som man behöver med grafikkorten? Är det alltså för att av någon anledning så styr nätaggregatet vilka kablar man kan använda? Det känns helt bakvänt för mig.

Enligt de datafirmor jag pratat med idag så är dessa kablar standardiserade så något stämmer inte här. Jag kan inte utan vidare acceptera vad du skriver. Vad är det jag missar?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@digital.discuss: Kablarna går inte att köpa lösa utan säljs endast med nätaggregatet. Detta då kontakterna i nätagget är unikt kopplade per nätaggsplattform.

Kablar till ett annat nätaggregat är inte kompatibla med ditt CXM då det är olika kontakter och olika spänningar på olika platser. Således säljs inga "universal-kablar".

OK, det verkar ju mer förståeligt.

Permalänk
Medlem

Det är strömkablar du ska ha ifrån nätagget till grafikkortet, några andra kablar behövs inte.

Du ska "sätta ihop" 6an med 2an, så det blir en enda stor kontakt = 8pin.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kontakta Corsair?
Annars finns cablemods C-serie som passar CS550M
https://cablemod.com/compatibility/

OK, tittar. Tack!

Jag reggade mig på Corsair och hamnade på Corsair’s Customer Service and Technical Support Center. Jag börjar väl där.

Jag antar att jag har kvar CS550M-lådan på vinden, men minns inga kablar utöver 2 st 6pinnars till vad jag tror är S-ATA (3 olika placerade per kabel). En är ikopplad till min HD. Jag har även ett Corsair 300R Midi Tower.

Permalänk

Kablarna du behöver kom med nätaggregatet när du köpte det och borde redan vara inkopplade till nätaggregatet eftersom 4+4 CPU tycks komma från samma kontakt.

EDIT: Eller kanske jag missförstått bilden. Dock har alla kablar du behöver följt med nätaggregatet när du köpte det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipso Facto:

Jag har vissa svårigheter att hitta PCI Express kablar 6+2 till 8 i Göteborg. Jag har en Corsair CS 550M PSU och ett MSI GTX 980 grafikkort som jag behöver koppla ihop.

Som jag tolkar Corsairs manualer så ska du redan fått med en kabel med två 6+2 kontakter, och det är bara att använda den

Dvs kabeln bör ha denna konfiguration:
- 8 pins i den ändan du stoppar i nätagget. (där det står 6+2pci-e på nätagget)
- 2 stycken 6+2 kontakter i den ändan du stoppar i grafikkortet.

Stämmer inte det?
(möööjligen har du en äldre version av agget där det inte sitter de där extra +2 små kontakterna, men jag tvivlar på att så är fallet... det var bara en brist på vissa äldre modeller tror jag)

Gå upp och kolla på vinden innan du jagar kundservice i onödan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blå=6 pin
Röd=2 pin
Sätt ihop 6pin och 2pin, sätt in i grafikkortet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Corsair VX550 med 6+2 kontakt med "pci-e" markering och en "vanlig" 6 pin på andra änden som går in i agget. Passar den tro?

Permalänk

@fantomsmurfen:

Men olika grafikkort har väl allt från 4, 6 eller 8 pinnar på korten? Att 6+2 passar även 6 förstår jag då man bara utelämnar 2-kontakten? Och vissa grafikkort har 2 kontakter, andra bara ett. Detta MSI GTX 980 har 2st med 8-pinnar. Jag har ju bara en 6+2 på Corsairen tror jag, så inte helt klar över om båda ska få ström via en splitt eller bara ett? Jag har inte tänkt överklocka just nu. Hmmm, lite knepigt det här men kul.

Tack för tankehjälpen alla! Jag är lite trög då jag tydligen inte är van vid dessa detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Har en gammal Corsair VX550 med 6+2 kontakt med "pci-e" markering och en "vanlig" 6 pin på andra änden som går in i agget. Passar den tro?

Fota ALLA kablar du har till ditt cx nätaggregat.
Du ska ha fått med rätt kablar.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Hipso Facto: Du har två stycken PCI-E 6+2-pin enligt specifikationerna om det är ett CS550M du har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Roger W:

Jag får leta efter de där. Känns konstigt att jag inte skulle minnas de, men det var en del att tänka på vid bygget 2015. Det skulle alltså ha varit 4 kablar med? I den lilla förpackningen? De två SATA har jag som sagt. Jag slänger typ aldrig kablar innan 5 år eller så. Någonstans finns de väl.

Permalänk
Skrivet av digital.discuss:

@Roger W:

Jag får leta efter de där. Känns konstigt att jag inte skulle minnas de, men det var en del att tänka på vid bygget 2015. Det skulle alltså ha varit 4 kablar med? I den lilla förpackningen? De två SATA har jag som sagt. Jag slänger typ aldrig kablar innan 5 år eller så. Någonstans finns de väl.

OK, det låter bra. Vinden it is.

Permalänk
Medlem

@Hipso Facto:

Skrivet av moonblase:

Fota ALLA kablar du har till ditt cx nätaggregat.
Du ska ha fått med rätt kablar.

Som sagt, hittade en gammal låda av corsair vx550, ena änden 2st 6+2 pcie och andra änden 6 in i agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipso Facto:

Jag förstår inte. Skulle Corsair ha skickat med kablar för olika kontakter på alla tänkbara grafikkort jag kan tänkas vilja använda?

Ja, precis så är det. PCIe-kontakter har alltid 6 eller 8 pinnar, och grafikkort har i normala fall max två såna. Till ditt nätagg så fick du med en kabel med 6-pin kontakt i ena änden och två 6+2 i andra, så att du ska kunna koppla in i stort sett vilket grafikkort som helst.

6-pin kontakten ska in i nätagget, och de två 6+2 in i grafikkortet. 6-pin kontakten är inte en PCIe-kontakt även om den ser ut att vara det (kolla på de fyrkantiga och rundade hålen så ser du att den inte passar i grafikkortet).

Skrivet av SolidReactor:

Som sagt, hittade en gammal låda av corsair vx550, ena änden 2st 6+2 pcie och andra änden 6 in i agget

Kontakterna in i nätagget är som sagt inte standardiserade. Eftersom VX550 är ett icke-modulärt nätagg så hör kabeln inte till det, så utan att veta vilken modell kabeln faktiskt hör till så går det inte att säga om den passar eller inte. Det händer då och då att någon använder fel kabel till nätagget och bränner sitt grafikkort, så man bör vara 100% säker på att man har rätt kabel innan man använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, precis så är det. PCIe-kontakter har alltid 6 eller 8 pinnar, och grafikkort har i normala fall max två såna. Till ditt nätagg så fick du med en kabel med 6-pin kontakt i ena änden och två 6+2 i andra, så att du ska kunna koppla in i stort sett vilket grafikkort som helst.

6-pin kontakten ska in i nätagget, och de två 6+2 in i grafikkortet. 6-pin kontakten är inte en PCIe-kontakt även om den ser ut att vara det (kolla på de fyrkantiga och rundade hålen så ser du att den inte passar i grafikkortet).

Håller med, förutom att det på nätagg-sidan verkar vara en 8-pins kontakt för pci-e och inte 6 pins

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med, förutom att det på nätagg-sidan verkar vara en 8-pins kontakt för pci-e och inte 6 pins

Sant, jag hakade upp mig lite på SolidReactors kabel (som då garanterat är fel kabel för TS).

Permalänk
Medlem

Längst ner på denna sidan har du en bild på alla kablar som följer med ditt nätagg.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2...

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Längst ner på denna sidan har du en bild på alla kablar som följer med ditt nätagg.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2...

Tack. Jag saknar 2 av de då. Tyvärr en av de jag behöver nu, men jag ska kolla senare idag när jag är hemma.

Suveränt bra hjälp allihopa!