Permalänk

problem med ljudet till min webcam

jag har en creative live sync webcam som ljudet har börjat strula på.

provade att använda den till min laptop istället för till min stationära och först gick det utan problem. sen så började det strula. när jag videochattar med någon så börjat det tjuta som fan. är då tvungen att stänga av ljudet från den jag pratar med, men personen jag pratar med hör mig bra.

trodde först att det var fel på min laptop då kameran funkat bra på min stationära men det visade sig att det blev samma sak där.

kan man göra något åt det eller är det bara att köpa ny?

jag kan inte minnas att jag ändrat någon inställning heller

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir rundgång, troligen beror det på att kameran är för nära högtalarna i laptopen, det brukar finnas mjukvarufilter men de är troligen inte inställda för att fungera på så korta avstånd som det blir mellan kameran och högtalarna i en laptop.
Du får försöka öka avståndet mellan kameran och högtalarna eller lyssna via hörlurar.
Det kanske finns nån fristående mjukvara som kan hantera det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir rundgång, troligen beror det på att kameran är för nära högtalarna i laptopen, det brukar finnas mjukvarufilter men de är troligen inte inställda för att fungera på så korta avstånd som det blir mellan kameran och högtalarna i en laptop.
Du får försöka öka avståndet mellan kameran och högtalarna eller lyssna via hörlurar.
Det kanske finns nån fristående mjukvara som kan hantera det också.

det blir så på min stationära också. detta är ett problem som nyligen uppstått och jag har inte flyttat på varken kameran eller högtalarna

Permalänk
Medlem

Något specifikt program det händer i?
T.ex. vet jag att sedan Skype bytte codec och system för ljud har videochatter med diverse kompisar blivit mycket konstigare. Allt från så låg volym att det inte hörs till så högt jag tror jag kommer dö.

Man märker dock uppenbart om man prövar t.ex. facebooks videochat istället att det fungerar perfekt. På så sätt var det enkelt att veta att det var just skype som var felet.

Tänkte om det var något liknande för dig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Något specifikt program det händer i?
T.ex. vet jag att sedan Skype bytte codec och system för ljud har videochatter med diverse kompisar blivit mycket konstigare. Allt från så låg volym att det inte hörs till så högt jag tror jag kommer dö.

Man märker dock uppenbart om man prövar t.ex. facebooks videochat istället att det fungerar perfekt. På så sätt var det enkelt att veta att det var just skype som var felet.

Tänkte om det var något liknande för dig.

nej alltså det är en chatsida och det var inte så förut som sagt