Uppgradera Windows 7 pro till Windows 8.1 pro

Permalänk
Medlem

Uppgradera Windows 7 pro till Windows 8.1 pro

Hej... lite udda problem, vill ju hellst uppdatera till Windows 10, men måste uppdatera till Windows 8.1 först.
Hittade en maskin på jobbet som har Windows 7 professional. Måste uppdatera denna till 8.1 pro som vi har en 15 användar licens på.
Har installationsskiva för 8.1 pro. Kan man installera/uppdatera utan att tappa program och document som finns på Win 7 disken??
Någon som vet hur?

Permalänk
Medlem

När du startar uppgraderingen får du välja om du vill behålla filer och program (rekommenderad metod av Microsoft) eller om du vill göra en clean install. Med det sagt är det något jag starkt avråder från utifrån egen erfarenhet. Jag har uppgraderat Windows OS ett tiotal ggr från Vista och framåt och kan inte komma på en enda gång då det har funkat felfritt med den metoden. Numera överväger jag det inte ens utan går alltid direkt på en clean install (glöm inte att ta en backup oavsett vad du väljer för metod!). Det är alltid någon drivrutin eller program som strular och tiden det tar att ta reda på vad som har gått fel är inte värd det jämfört med att bara installera om det du vill ha. Det ska dock säga att jag nog har en ganska speciell flora av program, runt 15 olika utvecklingsmiljlöer for diverse språk och hårdvaror, VM och lite script som alltid kör etc. Så jag faller nog ganska långt utanför din normala användarprofil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Misstänkte det...

Skrivet av mmarks:

När du startar uppgraderingen får du välja om du vill behålla filer och program (rekommenderad metod av Microsoft) eller om du vill göra en clean install. Med det sagt är det något jag starkt avråder från utifrån egen erfarenhet. Jag har uppgraderat Windows OS ett tiotal ggr från Vista och framåt och kan inte komma på en enda gång då det har funkat felfritt med den metoden. Numera överväger jag det inte ens utan går alltid direkt på en clean install (glöm inte att ta en backup oavsett vad du väljer för metod!). Det är alltid någon drivrutin eller program som strular och tiden det tar att ta reda på vad som har gått fel är inte värd det jämfört med att bara installera om det du vill ha. Det ska dock säga att jag nog har en ganska speciell flora av program, runt 15 olika utvecklingsmiljlöer for diverse språk och hårdvaror, VM och lite script som alltid kör etc. Så jag faller nog ganska långt utanför din normala användarprofil

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra svar. Misstänkte nog att det var bäst att göra en "Clean install". Dock när jag uppgraderade en 8.1 enhet till 10 så har det fungerat klockrent, med alla program och drivrutiner. Jag har nog också en lite speciell flora av mjukvara och hårdvara till min enhet, men peppar peppar. Misstänker att det är lite värre ett steg bakåt.