Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Kan bara vara bra med fler mini-chassin, lycka till! Hade kanske övervägt om jag inte redan köpt ett Dr Zaber Sentry. Personligen hade jag dock skippat alla loggor på fronten, inkl. företagsloggan.

Permalänk

På tok för lite RGB-belysning, det kommer aldrig att sälja

+1 för 2.5" monteringsplatser för SSD/HDD samt hängande PSU. Om PSU:n hänger bör det inte få plats med 2st 2.5" platser på golvet?
220V sladden kan gå längs golvet som den gör nu och sen gå upp längs framsidan? Om den är i vägen om den går under taket.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Hoggaforfan:

På tok för lite RGB-belysning, det kommer aldrig att sälja

+1 för 2.5" monteringsplatser för SSD/HDD samt hängande PSU. Om PSU:n hänger bör det inte få plats med 2st 2.5" platser på golvet?
220V sladden kan gå längs golvet som den gör nu och sen gå upp längs framsidan? Om den är i vägen om den går under taket.

Detta blir bara bättre och bättre. Om vi hinner justera ritningarna med det nya tänket inatt kommer vi ha delarna imorgonkväll för test!

Magi!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av izzeww:

Enklast att skriva mina åsikter i punktform, so here we go.
Positivt

  • "GHOST" texten är inte snygg.

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

https://smallformfactor.net/forum/ kan kanske vara något för dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

www.louqe.com/img/img/ext/LOGO_comparison.png

hmm

skulle nog endå föredra att ghost loggan inte syntes till, om den ska, så skulle jag kunna tänka mig i ett väldigt litet text typ i höger hörn längst ner eller liknande hörn, alternativt som bara poppade till få GHOST på sjävla inblåset på sidan vore riktigt coolt.

men ang Louqe sweden, a som någon herre nämnde Louqe by Sweden, hade varit klart tuffare, men ja det krockar säkert med volvo?

på den högra bilden så ser det ut som att Louqe lyser upp, ska det vara så eller bara en renderings miss?
jag skulle föredra att Louqe lyser upp att "datorn är på" och skippar själva "led punkten" samt ghost undertill.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

På tok för lite RGB-belysning, det kommer aldrig att sälja

Lovar de bara att ALDRIG göra chassin med LEDs, fönster eller plast så skall jag överväga att stödköpa ett antal.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

höger eller vänster, eller något helt annat?

Båda är OK tycker jag, men mindre är bättre så jag föredrar vänster.

Fundera på om ni inte ska använda samma logga överallt, till exempel den på hemsidan med LOUQE i fetstil över SWEDEN till höger om grafiken. Eller gör en Apple och ha bara grafiken (vad föreställer den egentligen?) väl synligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

www.louqe.com/img/img/ext/LOGO_comparison.png

Tycker att det högra alternativet fast utan "GHOST" loggan varit bäst
Är det tänkt att vara gul hdmi-kontakt på den riktiga produkten eller är det bara renderingen ?
Ifall det är tänkt att vara gul hdmi-kontakt på riktigt så tycker jag inte att det är så vidare snyggt.

Permalänk
Medlem

Så lite logga/företagsnamn det går. Jag vet ju liksom redan att jag gillar produkten, därför man köpt den.

Möjlighet att köpa utan PCIE-kabeln vore kanon. Vill man bara bygga en smidig och snygg dator utan grafikkort känns ju de pengarna bra onödiga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att designen är lite tam. Sett från långsidan, jag får för mig att chassit ser ut som ett elementskydd. No offence.

Vad kommer chassit stå på(fötter)? Gummikuddar av nå slag? Eller blir det en matta av nå slag som täcker hela underdelen? Typ av fabrikat som underdelen på en musmatta.

Dammskydd var väl nämnt redan? Corsair har sådana där fina filter som suger sig fast i chassit med hjälp utav magneter. Kan ju bli lite knepigt för ett chassi som är gjord i utav aluminium iofs.

Schysst idé annars. Passar inte riktigt mig som vill kunna lasta in lite radiatorer och så.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av hurrai:

hmm

på den högra bilden så ser det ut som att Louqe lyser upp, ska det vara så eller bara en renderings miss?
jag skulle föredra att Louqe lyser upp att "datorn är på" och skippar själva "led punkten" samt ghost undertill.

Texten med Louqe-loggan är blank mot en matt bakgrund, samma RAL-kod. Det som syns på bilden är att den blänker, tydligare i verkligheten.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av PeCe:

Lovar de bara att ALDRIG göra chassin med LEDs, fönster eller plast så skall jag överväga att stödköpa ett antal.

Pråmis!

Permalänk
Medlem

Följer tråden med stort intresse!
Personligen hade jag främst varit intresserad av den mer för något åt htpc-hållet, där pcie-kabeln blir onödig. Om ni ger alternativ att köpa chassit utan den, och därmed spara $100+ moms, så ökar absolut chanserna att jag klickar hem en. Känns väldigt onödigt att slänga ut över 1000kr på något man inte har användning för.

Jag håller även med @izzeww, högra varianten utan ghost-loggan är snyggare i mina ögon.
I övrigt många bra förslag här i tråden, som att hänga psu'n och eventuellt få plats med åtminstone en 2.5" SSD nånstans.

Hoppas att ni kommer fram till en riktigt bra produkt och att kickstartern går långt över förväntan!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

... höger eller vänster, eller något helt annat?

Vänster bild enligt mig. Håller med tidigare talare om att ett chassi i denna minimalistiska klass bara mår bättre av så clean design som möjligt. Tycker dock det är helt ok att sätta ner GHOST S1 tillsammans loggan, fast gärna ännu lite mindre än nu, typ max 20% av total bredden. "Less is More"

Men i det stora hela: Snuskigt snyggt!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Zyie:

Följer tråden med stort intresse!
Personligen hade jag främst varit intresserad av den mer för något åt htpc-hållet, där pcie-kabeln blir onödig. Om ni ger alternativ att köpa chassit utan den, och därmed spara $100+ moms, så ökar absolut chanserna att jag klickar hem en. Känns väldigt onödigt att slänga ut över 1000kr på något man inte har användning för.

Jag håller även med @izzeww, högra varianten utan ghost-loggan är snyggare i mina ögon.
I övrigt många bra förslag här i tråden, som att hänga psu'n och eventuellt få plats med åtminstone en 2.5" SSD nånstans.

Hoppas att ni kommer fram till en riktigt bra produkt och att kickstartern går långt över förväntan!

Lovar att ta fram en låda av samma kvalitet som lämpar sig för HTPC-applikationer riktigt snart om allt går bra med denna!

Risern kommer köpas i bulk direkt från 3M och kommer därför ner en del i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

Enligt min åsikt är den vänstra betydligt bättre - ju mindre text (både storlek och mängd) och mindre uppmärksamhetspåkallande desto bättre. En premiumprodukt behöver inte skrika ut sitt namn, subtilitet är trevligare.

Ett alternativ skulle kunna vara att inte ha någon text alls, utan enbart på tabben som för närvarande är en flagga, men det vore ju samtidigt lite tråkigt; Sverigeflaggan är fin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så fort jag fick nys om Dan-Cases A4-SFX så backade jag den omedelbart på kickstarter, det var precis vad marknaden saknade. Dock sa jag till mig själv att det var synd att den saknade stöd för vattenkylning, men att man samtidigt inte kan få allt. Detta har du lyckats korrigera, och mer därtill samtliga småfel jag har reflekterat över kring A4-SFX-lådan, mycket bra jobbat, stor eloge!

Jag kommer garanterat att backa ditt projekt om du vaskar loggan på framsidan, jag vill ha en maximalt stilren produkt; less is more!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

höger eller vänster?

Vänster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

www.louqe.com/img/img/ext/LOGO_comparison.png

Den till vänster var snyggast

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Här kommer de utlovade renderingarna av den uppdaterade grafiken på framsidan baserat på den feedback vi fått här, höger eller vänster, eller något helt annat?

www.louqe.com/img/img/ext/LOGO_comparison.png

Jag lutar lite åt högra utan Ghost, firmamärket tyckte jag blev bättre däruppe. Kanske ha en litet klassiskt spöke svagt lysande istället för led:en?
Typ http://i1.silhcdn.com/3/i/shapes/lg/2/2/d49622.jpg

Permalänk
Medlem

Kan inte för mitt liv begripa varför man vill ha ett supertrångt chassi som tar lika mycket plats på skrivbordet som ett stort och rymligt. Varför är precis alla chassin så jäkla långa?

Jag är all in för små chassin, letar med ljus och lykta efter ett riktigt litet smidigt ett, men ser inte poängen med dem om de tar lika mycket plats som stora.
Bygger man litet bryr man sig ofta om att få det dammfritt och tyst, många små chassin förstör alla möjligheter till detta om man vill ha hög prestanda genom att klämma in nätaggregat precis vid moderkort osv. Där har ni lyckats lite bättre än många andra. Men fortfarande, varför bygga allt på längden? Ni kan lika gärna lägga alla komponenter på rad och bygga ett meterlångt chassi och bara göra det några centimeter högt om man envisas med att pressa höjden istället för längden.

Permalänk
Medlem

Aleshi är igång igen
Om man vill stödja full size grafikkort och inte böka med moderkortet roterat 90 grader (som Silverstone har vissa patent på), så går det inte att få chassit mycket mindre på skrivbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aleshi är igång igen
Om man vill stödja full size grafikkort och inte böka med moderkortet roterat 90 grader (som Silverstone har vissa patent på), så går det inte att få chassit mycket mindre på skrivbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Marknaden för chassin som klarar fullprestandakomponenter med moderna grafikkort borde vara ganska enorm den också. Alla vill inte sitta kvar på gamla formfaktorer. TS och många andra som skapar mer eller mindre lika chassin utger alla dem själva för att vara nyskapande, ändå håller de fast vid det gamla. Det är som med 5,25"-platserna. "Hypermoderna" chassin hade en hel hög av dem långt efter att folk slutat använda enheter som passade i dem.

Permalänk
Hedersmedlem

*** ett par inlägg raderade ***

Jag har raderat ett par inlägg då dessa riskerade dra diskussionen på ett sidospår. Se forumregel § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Först och främst härligt att du har tagit klivet och vilken intressant prototyp som framkommit av det. Jag gillar den sobra designen(vilket också medför att jag inte gillar Ghost-texten), kör enligt skandinavisk minimalism.

Låt den vila på en rejäl ryggrad(pun pun) med subtila modulära möjligheter i den mån det medges(tänker att USB/HDMI-modulen kanske kan vara utbytbar?) Sedan valbara möjligheter likt tophats om behov finns hos användaren(handtag, faceplates eller dylikt).

Kör på Louqe kort och gott, logotyp och logomark, produkten talar för sig själv i övrigt. Dessutom ökar PAF(Partner Acceptance Factor) avsevärt om det går att placera datorn i ett väl möblerat boende.

Min nästa investering sett till chassi, blir med målsättningen att den ska ha samma livslängd som en gjutjärnspanna. Väl omhändertagen ska jag så småningom kunna låta den gå i arv!

Jag delar oron sett till PSU och luftflöde, men har ni rigoröst testat det i verkliga förhållanden så är det gott nog åt mig. Jag delar åsikt med Aleshi sett till varför små chassin måste vara så långa, men förstår samtidigt att det har att göra med att de ska kunna ackommodera så stora grafikkort som möjligt då det är en stor del av målgruppen som efterlyser detta. Detta är ett suveränt koncept och kommer säkerligen bli en mycket uppskattad produkt, personligen hade jag gjort några få saker annorlunda sett till vad som ska inrymmas, särskilt avseende grafikkortets längd. Då jag är övertygad om att dess volym snart kommer minska och ändå erbjuda god prestanda.

Jag kommer med stor sannolikhet köpa mig ett såvida lyhördheten fortsätter och att slutprodukten blir ett resultat av den dialog som förs med tilltänkta slutkunder.

Spännande resa du har begett dig in på och intressant inledning!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tycker också längden gör denna typ av lådor rättså ointressanta. Fattar att vitsen med det är gpu relaterat... men två modeller kanske?

Med hbm på ingång så lär det ju komma fler grafikkort likt amd nano, en kort variant med stör för endast den typen av gf kanske?

Visa signatur
Permalänk
LOUQE

PSU FLIP

VI har nu fått ihop burken med de modifierade delarna som tillåter att PSU:n hängs ovanifrån.

Resultaten ser lovande ut även om de är tidiga och behöver förfinas innan lansering. Flera beroenden behöver hanteras för att få detta att fungera:

- I/O-enheten är lite i vägen (0,8mm), Går att reducera
- Öppningen för vattenslangarna i Spinen behöver justeras för att ge fästpunkter för den främre delen av GPU-bracket
- Justeringen ovan påverkar topplattan som sitter i Coren

FÖRDELAR
- Sannolikt bättre luftföde, kommer testas
- En 2.5":are ryms under agget
- En fördel som vi upptäckte med flippen är att vattenslangarna får en styrande fåra som leder slangarna över minnena utan att använda "ziptights" som annars behöver träs genom "Tread holes"och hålla slangarna på plats.

NACKDELAR
- Mycket kabel som blir över och stökar till det en aning

INRIKTNINGSBESLUT
Detta driver försumbar extra kostnad i produktion att göra, alltså högst sannolikt att det görs. Tack igen!

PS: Teoretiskt går det att byta plats på botten och toppen och helt sonika vända på hela Coren.

RENDERING

TESTBILD 1
http://www.louqe.com/img/img/ext/top_psu_2.png

TESTBILD 2
http://www.louqe.com/img/img/ext/top_psu_3.png

PS: En 65mm CPU-kylare sitter på på vår testrigg i de här bilderna, ryms inte än.

Permalänk

Ser riktigt nice ut! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

PSU FLIP
NACKDELAR
- Mycket kabel som blir över och stökar till det en aning

Hmm, går det inte att stöka undan lite kablar bakom nätagget även nu fast agget är roterat åt andra hållet?
Man skjuter in det som blir över där bakom, om du förstår vad jag menar?

Inte riktigt lika smidigt som innan kanske, men borde inte vara helt hopplöst?

Skrivet av PaChalski:

PS: Teoretiskt går det att byta plats på botten och toppen och helt sonika vända på hela Coren.

Hehe intressant tanke, fast då hamnar väl usb osv i botten antar jag

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.