Bygga eget skrivbord i massivt trä

Permalänk
Medlem

Testar och ser om jag får något svar här.

Hade precis som er tänkt att bygga mitt egna skrivbord då min hörna kommer va tvungen att flyttas samt bli mindre.

Hade tänkt ca 1m bred samt 70-80 djup.

En fråga som har dykt upp i mitt huvud är. Kan och vågar man montera en skärmarm likt denna som ska hålla en 10kg 34" skärm?
Samt jag skulle vilja montera kabelförvaring samt router på undersidan av skivan. Skulle borrning som behövs för detta förstöra tåligheten för mycket?

Medans jag skrev dyker en till fråga upp. Räcker TS ben för att ev hålla uppe skivan och och en skärm på arm, antar att momenten från armen gör att tyngden blir lite ojämt fördelat?

Blev många frågor men hoppas någon vill/kan svara på dessa.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Vad skivan pallar beror på hur tjock den är, träslag och kvalité.

En tung skärm + en lång hävarm ger ett stort moment där skärmfästet är fastmonterat i skivan. Momentet verkar på skivan som skärmfästet är fastsatt i. Den vertikala kraften, själva tyngden, är densamma oavsett moment.

Ikea-benen som bara skruvas fast via en fläns på isolerade punkter på undersidan av skivan kommer inte ha några problem att ta upp den vertikala lasten. Men bordet kommer troligtvis upplevas som rangligt eftersom det inte har något vidare skjuvmotstånd, alltså förmåga att ta upp horisontella krafter.

Permalänk
Medlem

@Olegh: tack för din input.

Kom på idag att flera i släkten är i köksbranchen och skulle kunna beställa en laminat skiva åt mig i valfri storlek. Då kan jag direkt anpassa mig till vad jag vill ha och vad jag förstod det som, löser denna vikten utan problem.

Får väl se om de då lyckas bli rangligt eller om man ev. skulle behöva tynga ner bordet på andra sidan på något sätt.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.