Microsoft: "USB Type-C är inte redo för den stora massan"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "USB Type-C är inte redo för den stora massan"

Ett designbeslut många ifrågasatte när Microsoft avtäckte Surface Laptop var avsaknaden av USB Type-C, något som förklaras med att tekniken ännu inte är mogen och leder till förvirring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"USB-C is great but also a huge pain for a lot of people. [...] What happened with USB-C is the cables look identical, but they start to have vastly different capabilities. So even someone in the know, confusion starts to set in."

Lol va?

EDIT: Håller ej med. Ju fler som börjar använda USB-C desto bättre. Hade de inkluderat åtminstone en port så hade det ändå varit ett steg framåt. Det är en standard som vi behöver, att sitta med föråldrade USB-B USB-A år 2017 är ju bara bakåtsträvande.

Satsa istället på att ge mer information åt folket genom ex. att sälja Microsoft USB-C kablar med tydlig information på förpackningarna så kommer folk att lära sig mer om vad för kablar de behöver!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Att USB-C är så oreglerat och svårförstått är helt absurt.
Jag håller faktiskt med Microsoft här och tycker att USB-C härvan borde redas ut omedelbums!

Permalänk
Medlem

Håller med dem delvis faktiskt.. i dagsläget är USB C en riktig djungel och för gemene man så blir det ännu mer förvirrande.. Kan jag koppla in skärmen i den här porten? Är den Gen 1.0 eller 2.0? Är detta rätt kabel? osvosv..

Givetvis är USB C framtiden, men tillbehörsmarknaden måste komma ikapp och funktionaliteten jämnas ut lite så att alla har ungefär samma specifikationer iallafall..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

"Folk är för dumma för ny teknik"

-Pete Kyriacou 2017

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de borde ha åtminstone 1 USB Type-C port, iallafall för laddning o så, behöver inte bara ha Type-C det tycker jag bara är dumt än så länge, men att inte alls ha det är lika dumt tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tycker att de borde ha åtminstone 1 USB Type-C port, iallafall för laddning o så, behöver inte bara ha Type-C det tycker jag bara är dumt än så länge, men att inte alls ha det är lika dumt tycker jag

Håller delvis med. För laddning är dock faran och problemet att om du behöver ladda, samtidigt som du ska ha Thunderbolt saker så är du körd, och då behöver du två... och sen startar cirkusen.

Ha en... inte för laddning. Bara för utrustning.
Så man iaf "kan" använda funktioner som är svåra att ersätta med USB A. I övrigt, ja... resten kan vara A-typ.

Och ärligt... plats brist på en 10kkr+ dator, för en av marknadens minsta portar... verkligen? Är det en bra ursäkt?

Btw... gillar bilden. Är det nya temat för Windows och MS? Gråskala? Ah vf... vi har haft 3D ikoner/fönster så länge... gör det platt. Ah vf vi har haft färger så länge nu... gör det gråskala igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller delvis med. För laddning är dock faran och problemet att om du behöver ladda, samtidigt som du ska ha Thunderbolt saker så är du körd, och då behöver du två... och sen startar cirkusen.

Ha en... inte för laddning. Bara för utrustning.
Så man iaf "kan" använda funktioner som är svåra att ersätta med USB A. I övrigt, ja... resten kan vara A-typ.

Och ärligt... plats brist på en 10kkr+ dator, för en av marknadens minsta portar... verkligen? Är det en bra ursäkt?

Asså, fortfarande, jag har inget emot att ha 2 Type-C portar. Så länge det finns några "gamla" A-typ. Så har ju nån dator, kommer inte ihåg vad för dator (kan det ha varit HP eller Lenovo?) de hade en Type-C på varsin sida längs upp, så att man kunde ha laddkabeln på den sida som passar bäst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

"Folk är för dumma för ny teknik"

-Pete Kyriacou 2017

Han har ju inte fel...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Asså, fortfarande, jag har inget emot att ha 2 Type-C portar. Så länge det finns några "gamla" A-typ. Så har ju nån dator, kommer inte ihåg vad för dator (kan det ha varit HP eller Lenovo?) de hade en Type-C på varsin sida längs upp, så att man kunde ha laddkabeln på den sida som passar bäst

Men MS har ju sagt att de inte vågar ladda via USB-C
Så... då säger jag det ovan... ge oss iaf en med full övrig funktion, tack

Annars kan jag hålla med att det helt klart är bättre om vi standardiserar det. Problemet är väl lite att USB-C inte har blivit standardiserat vidare bra.

Permalänk
Medlem

Delvis håller jag med dem. Det här med "en typ av kontakt för allting" fungerar bara om det också blir "en typ av kabel för allting", och här ligger misslyckandet.

En färgkod på portar och kablar (eller kabelns kontakt) hade varit ett alternativ men bråkar i så fall med designers och slutanvändarens preferenser i estetik.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Och tänk.... USB type-C som skulle vara så smidigt. Vilken flopp det har blivit.

Dock kan jag väl tycka att det i mångt och mycket beror på klantighet av de som sätter standarden. Om det vart krav på att saker och ting måste leverera en viss kapacitet i ström, ha stöd för Thunderbolt osv osv.

Ger man företag utrymme att snåla på den fria marknaden så kommer de att göra det. Se t. ex på intel med Processorer som har värmeproblem. Om en standardorganisation bara bestämde att IHS skall vara fastlödd, annars får man inte sälja, så nog fasiken hade Intel haft fastlödd IHS.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Microsoft tycker inte att USB Type-C är redo.
Apple tycker att den är det.

Hela industrin förutom Microsoft verkar tycka att USB Type-C är redo.

Permalänk
Medlem

Synd att de skulle röra till det så mycket när det äntligen kom en lovande ny standard. Typ A var ju också dåligt designad eftersom anslutningen ser nästan likadan ut från båda håll men bara passar åt ett.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag är redo för Surface Laptop

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Är det ett skämt? Ingen kräver ju att dom ska byta ut alla portar mot USB Type-C, utan att den kan finnas sida vid sida. Platsbrist för världens minsta port, som till och med får plats på 0.5cm tjocka telefoner?

Vart är dolda kameran? Ni kan komma fram nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Är det ett skämt? Ingen kräver ju att dom ska byta ut alla portar mot USB Type-C, utan att den kan finnas sida vid sida. Platsbrist för världens minsta port, som till och med får plats på 0.5cm tjocka telefoner?

Vart är dolda kameran? Ni kan komma fram nu.

Precis, man behöver inte (o enligt mig, inte ens bör) byta ut alla portar. Räcker lixom med 2 Type-C

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Microsoft är lite efter, jag har usb-c (den nya kontakten, typ 2) på stationära, laptopen och på mobilen. Jag har dessutom ett usb-c ljudkort (från M-Audio), känns som att jag in är någon tilltänkt konsument lol.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Master of Overkill

USB-C är framtiden punkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är en standard som vi behöver, att sitta med föråldrade USB-B år 2017 är ju bara bakåtsträvande.

Du menar nog USB-A, USB-B är det som skrivare använder :^)

Permalänk
Medlem

Hej Microsoft.
Jag är redo för USB Type-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Du menar nog USB-A, USB-B är det som skrivare använder :^)

Yesbox, USB-A såklart

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag må vara en bakåtsträvare, men jag håller med dem! USB-C innebär av min erfarenhet att det ändå behövs donglar/adaptrar till allt och inget hela tiden. Vi är inte där ännu helt enkelt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag har kört usb i 20 år och klarar mig bra på existerande usb så thunderbolt och usb-c även Firewire kan jag leva utan och köra vanliga usb 20 år till för då passar allt utan krångel och adaptrar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Permalänk
Medlem

Problemet är att även jag som är teknikintresserad och vet vad t.ex. thunderbolt och hdmi-passthrough innebär så kan jag fortfarande känna att det är väldigt svårt att hitta tydlig information om enheter med usb-c. Tänker på flertalet tillfällen då man stött på enheter med usb-c kontakter och det till och med saknas tydliga definitioner om vad kontakten stöder i produktens manual.

För vanliga användare är standarden helt absurd, jag är defenitivt inte en bakåtsträvare. Men jag håller med Microsoft. Det är en kontakt som potentiellt kan göra lite vad som helst, men ingen vet riktigt hur mycket eller hur väl. Som vanlig konsument är det en djungel de inte ens själva vet att de ger sig in i.

Däremot saknar jag att kunna ladda min nexus 5x genom datorn utan en special usb > usb-c kabel. Så för egen del hade jag nog ändå önskat att de hade inkluderat kontakten. även ifall det enbart handlar om ström och dataöverföring.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

USB C är ju en given port som ska finnas. Tänk bara att komma till ett konferensrum och koppla in en (1) sladd så har du tillgång till Ethernet, projektor och laddning. Sladden går dessutom inte att vända fel så den passar alltid i första försöket. I vanligt USButtag fungerar ju oftast tredje försöket...

Var hittar du detta konferensrum

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Microsoft tycker inte att USB Type-C är redo.
Apple tycker att den är det.

Hela industrin förutom Microsoft verkar tycka att USB Type-C är redo.

Microsoft vill ju bara sälja deras egna jävla docka.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "...där två till synes likadana USB Type-C-kablar exempelvis kan ha olika strömkapacitet...? Är det något som skall tänkas på när man laddar sin USB-C mobil?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag jobbar dagligen med försäljning samt installation utav medieteknik. Själv har man det svårt med kunder angående usb-c. Finns en sådan port på din enhet så ska ju givetvis alla sladdar som passar i den porten fungera, så tänker de flesta med "snål" kunskap. Den dagen vi kan ladda enheten, spegla skärmen, prata med touchenheten, överföra filer etc via usb-c porten. Den dagen är usb-c mogen för den stora massan.

Annars är jag positiv till usb-c. Har själv en på min HP och slipper svära två gånger när jag pluggar i sladden

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |