Permalänk

hjälp med att bygga en egen CNC!

Hej, har börjat ge mig in på dator moddning och har några idéer som jag skulle vilja göra, dock så behöver jag en CNC så det kan bli till verklighet! Problemet är att jag har lite kunskaper om CNC och hur man bygger dem, har kollat några youtube videos och tänker mig att om man lägger lite tid och energi på det så är det inte help omöjligt för en total "noob" som mig att lyckas bygga en.

Det jag främst skulle vilja fräsa i är trä och plast, dock hade varit roligt ifall man skulle även kunna fräsa i aluminium. Då kommer den stora frågan, hur ska jag gå till väga? Är det bättre att man köper ett CNC-kit från China och bygger en själv eller är det bättre om man köper en färdig? Om man sparar någon slant att bygga själv så gör jag gärna det, dock vet ej om det är lönsamt, därför frågar jag er kunniga här på SweC forumet!

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Det första man ska kolla på är hur noggrann den ska vara.
Toleranser på 0.1 och 0.01 är står skillnad
Hur stabilt ska det vara, ju mer det vibrerar desto mer skadas hela maskinen av det men verktyg också.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Jag äger en 3D printer och hade tänkt fixa en sådan här då det blir mycket billigare än andra CNC jag kollat på. Denna verkar fungera i plast, trä och även lättare arbete i aluminium. Problemet för mig är plats där man kan ha den och plats där man kan använda den. Jag har ett helfullt garage där den inte får plats och en gård, men jag tror inte att man borde använda såna här utomhus. Om någon vet kan ni gärna säga om det finns sätt att använda den utomhus.

Permalänk
Skrivet av Severin87:

Det första man ska kolla på är hur noggrann den ska vara.
Toleranser på 0.1 och 0.01 är står skillnad
Hur stabilt ska det vara, ju mer det vibrerar desto mer skadas hela maskinen av det men verktyg också.

Man vill ju ha så noggrant som möjligt, dock så antar jag att det kostar mer ju bättre produkten ska bli (såklart)

Vad hade du rekommenderat för en nybörjare som mig? Tänker att det mesta är bättre än inget.

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Jag äger en 3D printer och hade tänkt fixa en sådan här då det blir mycket billigare än andra CNC jag kollat på. Denna verkar fungera i plast, trä och även lättare arbete i aluminium. Problemet för mig är plats där man kan ha den och plats där man kan använda den. Jag har ett helfullt garage där den inte får plats och en gård, men jag tror inte att man borde använda såna här utomhus. Om någon vet kan ni gärna säga om det finns sätt att använda den utomhus.

Den såg spännande ut! Har också tänkt köpa en 3D printer på blocket! Har du någon 3D skrivare du kan rekommendera? Samt vet du vad kalaset skulle kosta om man skulle bygga en sådan CNC?

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Wanhao Duplicator I3 V2.1 och har inget dåligt att säga om den. 3000kr ny var ett mycket bra pris för en printer som fungerar så bra som denna gör. Om man räknar Filament och bitar blir totala priset för bara CNC'n lite över 4000 (utan bord) om man köper direkt från Vicious1's hemsida. Delarna går nog att hitta annanstans då frakten från Vicious1 är 71 dollar. Kom ihåg att 3D Printing tar sin lilla tid så man kanske borde räkna in det också.

EDIT: Priset på 3D printer verkar ha gått upp. Kanske på grund av kemikalieskatten?

Permalänk
Skrivet av Magicanz:

Jag använder mig av Wanhao Duplicator I3 V2.1 och har inget dåligt att säga om den. 3000kr ny var ett mycket bra pris för en printer som fungerar så bra som denna gör. Om man räknar Filament och bitar blir totala priset för bara CNC'n lite över 4000 (utan bord) om man köper direkt från Vicious1's hemsida. Delarna går nog att hitta annanstans då frakten från Vicious1 är 71 dollar. Kom ihåg att 3D Printing tar sin lilla tid så man kanske borde räkna in det också.

EDIT: Priset på 3D printer verkar ha gått upp. Kanske på grund av kemikalieskatten?

Kollade in på din 3D skrivare, såg bra ut med den kunskap jag har! Kollade även på Dreammaker Overlord Pro men verkade inte som att alla var 100% nöjda, vet du något om denna maskin?

Bord till CNC kan man väl bara bygga själv? Borde inte vara så speciellt svårt, eller har jag helt fel?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en 3d-skrivare så tycker jag du ska köpa en Prusa i3 MK2. (Original såklart)
Fantastiska resultat, enkelhet i användning och uppgraderings/utbyggbar.

Skaparen är och grymt hjälpsam och tillmötesgående.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Ska du köpa en 3d-skrivare så tycker jag du ska köpa en Prusa i3 MK2. (Original såklart)

Såg fantastisk ut! Dock kanske lite för dyrt för min plånbok just nu. Några andra lite mer billigare varianter? (mellan 4-5 tusen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Kollade in på din 3D skrivare, såg bra ut med den kunskap jag har! Kollade även på Dreammaker Overlord Pro men verkade inte som att alla var 100% nöjda, vet du något om denna maskin?

Bord till CNC kan man väl bara bygga själv? Borde inte vara så speciellt svårt, eller har jag helt fel?

Aldrig hört om den printern faktiskt. Bord borde ju inte va för svårt att bygga, men det kanske kostar lite extra pengar och man måste kanske ha vissa verktyg.

Skrivet av Cerb:

Wanhao Duplicator I3 2.1 är byggd efter Prusa i3. Den är open source så Wanhao använder sig av Prusas ritningar. Printersarna borde vara ungefär lika. (MK2 är som Wanhao Duplicator I3 Plus, MK1 är som v2.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Såg fantastisk ut! Dock kanske lite för dyrt för min plånbok just nu. Några andra lite mer billigare varianter? (mellan 4-5 tusen).

Har tyvärr inte så bra erfarenhet av de billigare. Man får lite vad man betalar för.
Tycker absolut att du ska ta och överväga en prusa för 7000:-
Den är helt klart värd pengarna och presterar bättre än den ultimaker 2 jag också använder ofta.
De erbjuder och alltid uppgraderingar för en liten peng till tidigare modeller när de släpper nytt vilket är trevligt när tekniken utvecklas. Läs på om den och dissa den sedan om du har svårt att motivera de 2K extra utöver vad du tänkte spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturesson:

Jag har pillat lite på en polares Dreammaker Overlord Pro och vill minnas att den var sjukt frustrerande att kalibrera och få stabil. Sättet maskinen skickades till honom på var även det tveksamt.

Den egenbyggda CNC-fräs jag tillsammans med tidigare nämnd polare byggde för massa år sedan nyttjar extruderat aluminiumbord med offerplan i valkromat (typ mdf). Sistnämnda gör att det inte är så noga med kvaliteten på bordet sålänge fästpunkterna är stabila och man planfräser ytan vid behov.

Tips också att skaffa ordentligt med fräsar och vara noga med att lära av sina misstag när man kör hobbyfräs. De går av på löpande band om man kör som en dåre, glömmer att justera koordinater eller laddar helt fel program. =D

Är du osäker och inte vill spendera en herrans massa tid och pengar med att laga/justera cncfräs så tror jag att du bör kika på färdiga maskiner/kit.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Aldrig hört om den printern faktiskt. Bord borde ju inte va för svårt att bygga, men det kanske kostar lite extra pengar och man måste kanske ha vissa verktyg.

Wanhao Duplicator I3 2.1 är byggd efter Prusa i3. Den är open source så Wanhao använder sig av Prusas ritningar. Printersarna borde vara ungefär lika. (MK2 är som Wanhao Duplicator I3 Plus, MK1 är som v2.1)

Får säga nja, här.

De bygger efter liknade recept men finns väldigt många skillnader.
Finns en bra anledning till att den är ganska mycket billigare och det är att den använder billigare delar(motorer, kretsar etc.) därmed är jag mycket tveksam till att den kan köra mjukvaran i dess original.

Skulle därmed sagt inte förvänta mig liknande prestanda och tillförlitlighet.

Vill man bygga den riktigt prusa i3 billigare så kan man sourca alla delar (välj då samma motorer och kretsar som prusa använder) och köpa de som måste printas för någon hundring av prusa. För han har ju som sagt valt att göra allt opensource.

Permalänk

Många bra tips! 3D skrivaren få jag ta och tänka på ett tag, verkar vara lite olika åsikter.

Dock så tror jag att jag köper ett färdigt CNC kit, någon som vet vart man köper sådana? Alibaba eller ett mer seriöst företag?

Permalänk
Medlem

Ju dyrare desto bättre gälller givetvis här också. Man kan väl säga att ju dyrare mekanik desto bättre precision(mindre glapp, vibrationer etc..).
Sen har jag sett att många av dessa kit saknar styrsystem vilket kan vara ganska väsentligt att ha
Det populäraste för hobbybruk(tror jag) är en mjukvara som heter Mach3/Mach4. Har använt det lite grann och det är ett väldigt kompetent program. Kostar runt en tusenlapp för en licens. Sen måste du ha ett kretskort som är kompatibelt med det programmet samt en dator med parallellport.
Finns även ett gratisprogram som heter linuxcnc, har aldrig provat det men det fungerar säkerligen bra till en enkel 3-axlig maskin.
Annars kan man skriva ett eget styrsystem(se min signatur) om man har gott om tid och vilja

Vill iaf pusha dig till att fundera lite på styrsystem också(kanske ingår på vissa) så du inte står där med en maskin som du inte kan köra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Kör med Fanuc system är lättast att programera , kör med en minst 10mm dia kulskruv så får du bra tolleranser kanske på tiondelen 0.1 mm . Och kolla hur stort vändglapp z axeln har du bör ha en z axel och y axel samt x axel . Bordet bör självklart ha uppvärmning och helst ingen C axel (Tilt funktion) Viberationer bör inte förekomma om du kör med en låg matning på 20 matnings hastighet G kod F20 .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Tack för alla tips! Ska använda den mest för att fräsa i trä och plexiglas till modifikationer av datorn. Har varit sugen att bygga denna:

https://www.thingiverse.com/thing:790533

Hade varit roligt att få använda min 3D skrivare till ett sådant projekt. Står att den ska klara av lätt aluminium arbete också, vad tror ni?