En värdig förstärkare till Canton Vento Reference 3 DC

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tror han menar att slutsteg behövs för ha kvar hans Yamaha, vilket han inte har plats för. Därför ska det skaffas en kraftigare stereoförstärkare? Om jag nu inte missar något... Vem vet.

Dock skulle jag inte råda att bruka EQn som sitter i receivern, utan istället investera i en mätmic och om kompetensen saknas kontakta en firma för att akustikanpassa hans rum om det inte redan är gjort, det kan göra mer skillnad än att byta högtalare eller förstärkare till det bättre om det görs rätt. En EQ kan lindra en del av symptomen 'lokalt' men samtidigt också göra det värre på andra håll, det går inte till botten med problemet heller. Med ljud i den klassen är det nästan oskäligt att inte göra det om man inte har ett mindre mirakel till rum.

Yes stämmer har inte plats för allt. Då dem är ju inte små saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tror han menar att slutsteg behövs för ha kvar hans Yamaha, vilket han inte har plats för. Därför ska det skaffas en kraftigare stereoförstärkare? Om jag nu inte missar något... Vem vet.

Dock skulle jag inte råda att bruka EQn som sitter i receivern, utan istället investera i en mätmic och om kompetensen saknas kontakta en firma för att akustikanpassa hans rum om det inte redan är gjort, det kan göra mer skillnad än att byta högtalare eller förstärkare till det bättre om det görs rätt. En EQ kan lindra en del av symptomen 'lokalt' men samtidigt också göra det värre på andra håll, det går inte till botten med problemet heller. Med ljud i den klassen är det nästan oskäligt att inte göra det om man inte har ett mindre mirakel till rum.

Absolut akustikreglering är bäst (vilket jag även skrev i min första post), men kräver kunskap och ganska stora insatser i rummet (svårt att få snyggt dessutom). Att EQa med en bättre rumskorrigering är bra mkt bättre än inget. Själv kör jag på en kombo med tavelabsorbenter samt hörnabsorbenter och Audyssey XT32. I min förra lägenhet hade jag även diffusorer samt kvartsvågspipor för att ta hand om jobbiga baspeakar, men dessa är ju väldigt stora och fula.

Iom att han vill koppla på baslådor också hade jag definitivt kört på försteg/receiver och slutstegskombo.

Jag tycker det är märkligt prioriterat - ex plats på TV-bänk vs att lyfta ljudet till en annan nivå. Omn vi nu pratar "värdighet" för ett par så fina högtalare. Men men, each to his own...

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Absolut akustikreglering är bäst (vilket jag även skrev i min första post), men kräver kunskap och ganska stora insatser i rummet (svårt att få snyggt dessutom). Att EQa med en bättre rumskorrigering är bra mkt bättre än inget. Själv kör jag på en kombo med tavelabsorbenter samt hörnabsorbenter och Audyssey XT32. I min förra lägenhet hade jag även diffusorer samt kvartsvågspipor för att ta hand om jobbiga baspeakar, men dessa är ju väldigt stora och fula.

Iom att han vill koppla på baslådor också hade jag definitivt kört på försteg/receiver och slutstegskombo.

Jag tycker det är märkligt prioriterat - ex plats på TV-bänk vs att lyfta ljudet till en annan nivå. Omn vi nu pratar "värdighet" för ett par så fina högtalare. Men men, each to his own...

Allt är relativt, även mindre ingrepp kan göra stora skillnader och har han inga är det viktigare än ny förstärkare tycker jag. Kan som du säger vara svårt att få det 'snyggt', men det beror helt på rummet och personlig smak. Självklart är EQ bättre än inget men det kan ställa till mer problem än det löser ibland i min erfarenhet, ser det som ett komplement som bör användas där det passar!

Jag har en hög 'fullstora' absorbenter (120x60) med motiv och basfällor med membran i hörnen, även lite moln i taket och en diffusor är på väg upp. Men redan nu har rummet ändrats något enormt (Vi är nyinflyttade). Har dåliga erfarenheter av inbyggd EQn då olika delar av rummet har olika problem pga dess mått, och försöker man kompensera på ett ställe flyttar man problemet till ett annat och vissa saker är omöjliga att kompensera för. Jag kör själv EQ i basregionen, närmare bestämt en miniDSP som kör biquads för att ta hand om det som fällorna inte tar och få allt att följa min 'huskurva', men det är ofta en balansgång mellan att fixa problemen i 'sweet spot' och att inte sabba det i fotöljen 2 meter bort..

Säger inte emot att han ska köra på en receiver, det gör jag med och är en utmärkt lösning! Men däremot har jag aldrig fått riktigt bra resultat från den inbyggda EQn på någon sådan jag kört, den har ställt till mer otyg än bra i de övre registren och ofta även de lägre. Men du kanske har mer tur än mig med Audyssey? Håller med om udda prios, ska själv nu bygga en 'TV-bänk' utifrån utrustningen istället för tvärt om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Allt är relativt, även mindre ingrepp kan göra stora skillnader och har han inga är det viktigare än ny förstärkare tycker jag.

AGREED! Ett par tavelabsorbenter i rimlig tjocklek kan vem som helst smälla upp.

Jag har börjat labba lite smått med XTZ Room Analyser Pro och kommer lägga upp lite grafer framöver både med och utan absorbenter samt med och utan Audyssey

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead