Permalänk
Medlem

Bygghjälp

Hej,

Jag har inte byggt en dator på säkert 20 år men då jag hade turen att få ett av moderkorten från Extremes demo-giveaways så ska jag ge mig på att bygga en extrem budgetserver främst för lagring och streaming av video/bild.

Kortet jag fick är ett MSI H55M-E33 och jag behöver hjälp med lite info om vilka delar som gör den till den bästa lilla server som går.
Kortet är ju av lite äldre karaktär men verkar klara ganska mycket.

Processor t.ex. ska använda sockel L1156 och då denär lite äldre så hoppas jag på att nån har och vill byta mot något annat kul jag har ? Den ska fungera för i3,5,7 och vill gärna ha relativt bra prestanda på proppen.

Sen gärna ett bra förslag på PSU till den. Och vilken prestanda som behövs på det då jag tänkte koppla in 6 st. SSD:er för lagring. Det står 400W för stabil gång, men räcker det om jag fyller den med disk ? Och vill gärna att den ska vara så tyst som möjligt.

Och sist men inte minst, föslag på låda till den. Vill ha den så minimal som möjligt och moddar den gärna så ingen exakt passform behövs.

Förslag tas tacksamt emot. Och om nån har mer info om hur jag nyttjar moderkortet på bästa vis så blir jag glad.

Tack på förhand.

Hockey

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel hör hemma i marknaden (§9).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...