Permalänk
Inaktiv

Strypa elmotor

Har en fast elvisp hemma som jag och farsan ska fixa. Vi ska göra så att man med en potentiometer kan reglera varvet på vispen, men problemet är att vi inte vet vad vi ska ha för potentiometer.

Motorn går på likström av okänd spänning och ström, någon som kan hjälpa oss?

Permalänk
Medlem

Om den går på likström som du säger är det bara att bygga på samma sätt som folk bygger en fanbus.

Öppna och kolla runt lite. Står nog nånstans på motorn eller så vilkenb spänning den tar.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

vad är det för elvisp som går på likström?
jaja... du måste nog iaf ha en ljusterbar spänningsregulator, en vridpot kommer nog brinna upp om motorn är för kraftig. Du kan ju köpa en vridpot som klarar högre strömmar men de är inte så jättebilliga

Permalänk
Medlem

Eller så kan du göra en lösning med en pott och en transistor, blir nog billigast...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meridan
vad är det för elvisp som går på likström?
jaja... du måste nog iaf ha en ljusterbar spänningsregulator, en vridpot kommer nog brinna upp om motorn är för kraftig. Du kan ju köpa en vridpot som klarar högre strömmar men de är inte så jättebilliga

är ganska säker på att den går på likström, men den kopplas ju naturligtvis in på 230 växelström... men eftersom det sitter två st dioder, några motstånd och en spänningsregulator innan motorn så bör den ju gå på likström

står ingenting på motorn om vad den går på för spänning...

Ludvig: förklara vidare... kan du rita ett kopplingsschema?

Permalänk
Medlem

Ungefär som en fancontroller, hittade en sida som beskriver ungefär vad jag menar:

http://www.clarre.com/fanreg.htm

Permalänk

Jag skulle starkt rekomendera att sätta ett 1k-motstånd mellan transistorns bas och potentiometerns mittenben, annars brinner potentiometern upp när man vridit den närmast matningsspänningen, för då kommer den mesta strömmen gå genom poten istället för transistorn.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Inaktiv

om jag fattar det rätt så ska jag alltså skaffa en potentiometer på 1K ohm, och en transistor som klarar ca 1/4 av motorns effekt?

Permalänk
Medlem

Jag undrar jag om det är DC i den däringa elvispen...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Inaktiv

vad skulle annars dioderna gå till
finns det något enkelt sätt att ta reda på det? har endast en analog multimeter hemma...