Virtualisering på NAS - fördelar mot desktop?

Permalänk
Medlem

Virtualisering på NAS - fördelar mot desktop?

Läser om folk som "virtualiserar Ubuntu på nasen" och "kör docker" m.m. Jag har länge kört vmware och bootat andra OS på desktopen men har svårt att förstå scenariot och poängen med virtualisering på server. Fattar inte riktigt hur jag skulle interagera från Linux desktop med en Ubuntu eller ett par dockers på servern. Jag har bytt till Linux på desktopen men måste dubbelboota med Windows pga Adobe program och ett par specifika program. Skulle gärna slippa. Kan jag t.ex. virtualisera inDesign eller Photoshop i en docker och köra dem från min Linux desktop?

Long story :
Har ett projekt på gång för att göra lite mer nätverk hemma. Tänker förmodligen bygga en freenas, i ett fractal design r5, med supermicro instegs moderkort, i3 och 16GB ecc.

Tänkt användning i dagsläget :
Eget fotoarkiv a) arbeta mot RAW filerna direkt i server och B) ha jpegkopior i nextcloud photos för visning utanför hemmet.
Kalenderserver via nextcloud
Musikserver
Lite film och serier, ingen transcoding
Redundans och self-healing för alla viktiga filer som förvaras på nasen (zfs eller btfrs)
Källa för backup till externa enheter.

Men om jag ska virtualisera program kanske jag behöver en Xeon.

Permalänk
Medlem

Har även funderat på en hypervisor-lösning (för att köra Linux och Windows parallellt) då jag tror min nuvarande desktop skulle klara det, men tänkte att de kanske blir mer effektivt om samma sak kan uppnås från att köra Win-programmen ifråga via en server, om nu det alls går.

Permalänk
Medlem

Du virtualiserar servrar på en "NAS" för att segregera olika applikationer. Både för ditt eget underhålls skull och för att det är grundläggande cybersäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen xeon för att virtualisera.

Har du en intel behöver din cpu VT-x flagga (och VT-x extended (EPT)?)
Detta kan du se på t.ex. https://ark.intel.com om du söker efter din modell.

Sen måste även detta aktiveras i bios.