ESXi server i garderoben - låter för högt, vad göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

ESXi server i garderoben - låter för högt, vad göra?

Har en Esxi sever som kör ett par virtuella maskiner, DSM, Plex, Windows och ngn linuxserver
Har 4 st 3 tb diskar och kör en Intel Xeon E3-1231V3 med en vanlig CPU-fläkt.

Jag flyttade precis och nu står servern i en garderob som inte är så ljudisolerad som den tidigare. Några tips på hur man kan få ner ljudnivån?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Är garderoben ventilerad? Isolerar du garderoben kommer ju värmen stiga och ljudnivån högre med den.

Köp en tyst cpu fläkt och se till att temperaturen är låg så ska du se att den blir tyst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Austrått, Norge
Registrerad
Sep 2005

@frols:
Ett begagnat serverskåp?
Byta ut fläktar?

Fractal Design Define R6, Asus P9X79, Xeon E5-2670@3.150Ghz all cores, 32gb Corsair Vengeance@1866Mhz, EVGA 970GTX, Nvidia Quadro 5000

Stacker STC-01, Asus Rampage, Xeon 5460@4.20Ghz, 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

När du skriver vanlig CPU fläkt, original? Om ja, bytt ut den direkt. Vad har du för chassi, finns det möjlighet att sätt in fläktar i det? Finns det möjlighet att placera servern på någon annan plats?

Fractal Design Define C TG || ASUS ROG STRIX B350-F Gaming || Ryzen 5 1600@3.8Mhz || Noctua NH-D15 || G.Skill 16GB 3200MHz CL14 Flare X || Asus GTX 1070 Dual 8GB || SSD 180GB || HDD 5TB || HDD 3TB || Corsair RM750x || Acer 27" XF270HUA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@frols:

Hur mycket låter den? Jag har själv ett par serverdator dom låter men inte jättemycket så att man stör sig på dom däremot så låter mina granne mera än mina serverdator.

Annans är det väl bara köpa sånt här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering... och sen göra ett hål så att all varme åker ut.

Edit: Hårddiskar mår inte bra om det är för varmt det kan förkorta deras livslängd.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Beror ljudet på att servern är varm eller inte ?
Är garderoben ett slutet eller välventilerat utrymme ?
Kan du bygga om garderoben ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Vad är det för server? Är det en rack eller tower-server?

Har du kollat så att den inte låter mer än den borde göra pga. av att den inte står i ett ventilerat utrymme?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Den är en tower-server, men chassit är inte ljuddämpare märkte jag i helgen när var o rev i det. Det blir till att köpa ett ljuddämpare chassi och kanske en fläktstyrning.

Att bygga om garderoben blir nog svårt

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av frols:

Den är en tower-server, men chassit är inte ljuddämpare märkte jag i helgen när var o rev i det. Det blir till att köpa ett ljuddämpare chassi och kanske en fläktstyrning.

Att bygga om garderoben blir nog svårt

Ställ det på dämpfötter och lägg tygrunt men se till att luften inte stryps så slipper du byta låda.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2017

Ljuddämpningsmaterial är det sista steget i att tysta ner en dator eftersom det har väldigt liten effekt. Din dator är bara så tyst som den mest högljudda komponenten.