Ny hårddisk Datafel CRC vid installation?

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk Datafel CRC vid installation?

Hej fick hem en ny Blue WD10 1tb idag. Och har gjort som i tråden 'tutorial köpt en ny hårddisk men hittar den inte'.
Men när jag klickar på ok på initiera fönstret (de första fönstret man får upp när man väljer MBR eller GPT) får jag bara felmeddelandet "Datafel (CRC- fel, Cyclic Redundancy Check)
tåls att säga att första gången jag gjorde det strax innan så gick det men datorn hängde sig efter att jag gått igenom 'ny enkel volym'. Så tänkte börja om men får då bara det där meddelandet? Vad kan man göra? Disken står fortfarande som inte allokerat.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske behöver radera partitionen och skapa en ny eller så kan det bero på nått hårdvarufel, prova att partitionera om med gparted först.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske behöver radera partitionen och skapa en ny eller så kan det bero på nått hårdvarufel, prova att partitionera om med gparted först.
https://gparted.org/

En dum fråga kanske men måste man bränna in iso filen på en skiva? För de är bara iso filer det jag lyckades ladda ner

Fel skrivet
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova byta SATAkabeln, CRC-fel kan bero på kabelglapp

Testade detta även byta uttaget på moderkortet. Utan framgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad säger SMART på disken.

CRC-fel på SATA-gränssnittet har en egen rad i Diskens SMART-tabell där antalet fel räknas upp när de sker och värden som stiger där indikerar kabelfel, fel på gränssnittet i disken eller moderkortet etc.

Är det intern eller extern disk via USB ?- det sistnämnda så sitter det en omvandlare mellan USB-anslutningen och SATA-bussen och sitter denna inte riktig ansluten och glappar så kan det ge liknande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vad säger SMART på disken.

CRC-fel på SATA-gränssnittet har en egen rad i Diskens SMART-tabell där antalet fel räknas upp när de sker och värden som stiger där indikerar kabelfel, fel på gränssnittet i disken eller moderkortet etc.

Är det intern eller extern disk via USB ?- det sistnämnda så sitter det en omvandlare mellan USB-anslutningen och SATA-bussen och sitter denna inte riktig ansluten och glappar så kan det ge liknande fel.

Det är en intern disk. Hur ser jag diskens SMART tabell? I loggboken kan jag hitta ett fel. Kernel pnp fel står det där. De är det enda jag kan hitta. Enda ställlet jag får fram någon direkt info om den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jvae87:

En dum fråga kanske men måste man bränna in iso filen på en skiva? För de är bara iso filer det jag lyckades ladda ner

Idag är det nog vanligare att man använder ett usbminne till bootmedia än att man använder skivor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Söker du lite på 'SMART' på google etc. så finns det otaliga mjukvaror som kan plocka fram datat, en av de mer respekterade är crystaldiskinfo (men även hdtune om jag minns rätt) och det du vill titta efter är D4 (hex) SATA Phy Error (dock inte alla diskar ger något användbart där)

du kan ha råkat ut för en disk som är dålig på riktigt, men innan man börja med garanti-anspråk så bör man först kolla sin egen utrustning.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Har du överklockat?

Nej datorn är standard. Ända som nu är gjort är den extra hdd intern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jvae87:

Nej datorn är standard. Ända som nu är gjort är den extra hdd intern.

börjar från början då
Vad har du för dator?
har du testat andra sata-portar och sladdar?
Vad är det du ska lägga in på en skiva?

Sen laddar du ner crystalmark och postar resultat här
https://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.htm...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

börjar från början då
Vad har du för dator?
har du testat andra sata-portar och sladdar?
Vad är det du ska lägga in på en skiva?

Sen laddar du ner crystalmark och postar resultat här
https://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.htm...

Första gången gick det ju enligt guiden i den andra tråden. Men datorn hängde sig. Sen efter det så går det inte mer. Bara det där felmeddelandet. 😐
Datorn är en hp. Win 10 några år gammal.
Jag ska inte lägga in något på skiva det var en iso fil vi pratade om tidigare i tråden. Men den ligger på en usb.
Jag har testat bytt sata uttag på moderkortet.
Testat massor saker. Laddade nyss ner ett annat program för att kunna göra partioner. Men inget verkar fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av jvae87:

Första gången gick det ju enligt guiden i den andra tråden. Men datorn hängde sig. Sen efter det så går det inte mer. Bara det där felmeddelandet. 😐
Datorn är en hp. Win 10 några år gammal.
Jag ska inte lägga in något på skiva det var en iso fil vi pratade om tidigare i tråden. Men den ligger på en usb.
Jag har testat bytt sata uttag på moderkortet.
Testat massor saker. Laddade nyss ner ett annat program för att kunna göra partioner. Men inget verkar fungera

Vad är det som hänger sig? Hela datorn eller bara nya disken?
Kopplar du ut nya disken, fungerar det då?
Har du testat något program som visar hårddiskens hälsa?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Vad är det som hänger sig? Hela datorn eller bara nya disken?
Kopplar du ut nya disken, fungerar det då?
Har du testat något program som visar hårddiskens hälsa?

Det hängde sig då, första gången. Sen har den inte gjort det men jag får det där felmeddelandet när jag försöker göra om allt. Nej inte testat något program som visar hårdiskens hälsa, äger inget sådant.

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner disktillverkarens testprogram, borde vara rätt självklart? Jag har iaf skrivit om det ett otal gånger i forumet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ladda ner disktillverkarens testprogram, borde vara rätt självklart? Jag har iaf skrivit om det ett otal gånger i forumet.

Nu har jag gjort det. körde en EXTENDED test med resultat "too many bad sectors detected" Testet avbröts då efter kanske 10 timmar.
Sen gjorde jag en erase i från samma program. Den avbröts med "Delete partitions error!".
Kollade även SMART som man kunde se i samma program, vet dock ej riktigt vad jag ska kolla efter där men de stod Passed på den.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att få grepp om vad du har gjort.

Se först till att du har Windows 10 installerat på den gamla disken, så att du kan starta datorn från den.

Sätt sedan den nya disken i nästa fria SATA. Kolla att inställningar i BIOS är korrekta.

Använd sedan windows 10 verktyg för att ta bort gamla partitioner och formatera om.

Om det inte fungerar, kolla att kablar och portar är ok. Det kan du göra genom att prova kablarna med gamla disken. Portar kan du testa genom att flytta fungerande disken till annan port (och ändra i bios).

Om portar och kablar är ok, och windows 10 verktyg inte klarar av disken, och andra verktyg inte klarar av den. Såå, kanske den är trasig.

Permalänk
Sötast
Skrivet av jvae87:

Nu har jag gjort det. körde en EXTENDED test med resultat "too many bad sectors detected" Testet avbröts då efter kanske 10 timmar.
Sen gjorde jag en erase i från samma program. Den avbröts med "Delete partitions error!".
Kollade även SMART som man kunde se i samma program, vet dock ej riktigt vad jag ska kolla efter där men de stod Passed på den.

Tycker här att det är läge att vända sig till återförsäljaren för DOA (Dead on Arrival) / RMA.
Mest troligt har diskens hårdvara varit skadad då du emottagit den.

Att datorn hängt sig vid paritionering är ofta orsak till att data försvinner eller att partitionerna/mbr skadas, men en sådan skada är endast i mjukvara och ej hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jvae87:

Då är disken hårdvarumässigt trasig, bara att göra en RMA. Skicka med en utskrift av testresultatet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag reklamerade hårddisken.
Den nya jag fick satt jag in och den fungerar direkt.!